فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

سعدی برای انسان قرن بیست و یکم چه حرفی برای گفتن دارد؟


هرچند شعرها و جمله ای بسیاری از سعدی در امثال و گفتار روزمره مردم فارسی زبان می توان دید و حتی ممکن است بسیاری از فارسی زبان ها ندانند که چیزی را که به زبان می آورند و از زلالی آن لذت می برند، مال سعدی است؛ مال شاعری که قرن ها پیش زندگی می کرد.

هفته نامه چلچراغ - یدالله نیک فر: خوشبختانه چند سالی است که روز اول اردیبهشت را روز سعدی نام گذاری کرده اند و به مناسبت همین روز یادی از شاعر بزرگ ایرانی می شود. هرچند شعرها و جمله ای بسیاری از سعدی در امثال و گفتار روزمره مردم فارسی زبان می توان دید و حتی ممکن است بسیاری از فارسی زبان ها ندانند که چیزی را که به زبان می آورند و از زلالی آن لذت می برند، مال سعدی است؛ مال شاعری که قرن ها پیش زندگی می کرد. ملک الشعرای بهار دهه ها پیش گفته بود که اساس زبان فارسی بر ایجاز نهاده شده و بدون شک می توان گفت سعدی استاد این فن است. در جمله های او به قدری ایجاز هست که خواننده امروزی هنوز هم حیرت می کند. بگذارید چند مثال بزنم تا دریابید که روزانه تا چه اندازه از جمله های ناب و بی بدیل سعدی استفاده می کنیم.

در گلستانش می گوید: «اندک اندک خیلی می شود و قطره قطره سیلی گردد» (گلستان، تصحیح غلامحسین یوسفی، ص 181) جای دیگری در همین کتاب مستطاب حکایت جوانی را روایت می کند که در دربار پادشاه رفته بود و وزرا و درباریان صرفا به خاطر جوان بودنش نسبت به او حسادت می کردند و درصدد بر می آیند که به خیانت متهمش کنند. سعدی از قول حکما در دفاع از آن جوان می گوید: «توانگری به هنر است نه به مال، و بزرگی به عقل است نه به سال.» در تمام ادبیات فارسی که بگردیم، جمله های پرمغز و کوتاهی مانند این کمتر می توانیم پیدا کنیم.

سعدی برای انسان قرن بیست و یکم چه حرفی برای گفتن دارد؟ (اول اردیبهشت)

تنها مثل های پرمغز سعدی نیست که انسان امروزی را حیرت زده می کند. جمله ها و بیت های عاشقانه او هنوز هم دل ها را نرم می کند و قلب ها را به هم نزدیک. به این بیت سراسر عاشقانه او نگاه کنید که می گوید: «گفته بودم چو بیایی غم دل با تو بگویم- چه بگویم که غم از برود چون تو بیایی» انصافا شعر او به گونه ای است که انگار از زبان شاعر توانمندی در سال 1359 بیرون آمده است؛ زلال و روان و پر از ایجاز. به این بیت هم نگاه کنید و خودتان قضاوت کنید تا با همه داوران هم کلام شوید که او استاد سخن است و فخر زبان و اندیشه فارسی: «گر بگویم که مرا با تو سرو کاری نیست- در و دیوار گواهی بدهد کاری هست.» حیرت انگیز است.

هر صفحه از دیوان شعر او و همین طور بوستان و گلستانش را که ورق بزنید، میخ کوب می شوید که مگر می شود شاعری 700 سال پیش چنین روان و زلال سخن گفته باشد. زبان درواقع حوزه انتقاد سعدی است و هنرنمایی اش را در حد اعلا به نمایش می گذارد. درباره این هنرورزی سعدی ادبای ایرانی و مستشرقان زیاد نوشته اند. این جا می خواهم از این بنویسم که آموزه های سعدی برای جامعه امروز ایران چه چیزهایی دارد و به چه کار ما می آید. سعدی از معدود شاعرانی است که بخش عمده ای از شعرها و کلیاتش را به امور سیاسی و اجتماعی اختصاص داده است. به این معنا که پادشاهان در قبال مردم چه وظایفی دارند و چه کارهایی باید بکنند.

عباس میلانی در مقاله ای با عنوان «سعدی و سیرت پادشاهان» به نکته ظریفی درباره شروع حکایت های سعدی در  گلستان و بوستان اشاره کرده است که می تواند حساسیت شاعر را به این مسئله نشان دهد. جفاست اگر سعدی را فقط شاعر عشق به حساب آوریم و به آموزه های اجتماعی او بی توجهی کنیم. میلانی می گوید اولین واژه هایی که سعدی کنار کلمه پاشداه به کار می برد، کشتن و اسیری است.

او درواقع با به کار بردن این دو کلمه چیزی را که به خواننده القا می کند، همان فضایی است که در درباره پادشاهان وجود داشت. سعدی خوفی را با به کار بردن این دو کلمه به خواننده القا می کند. اولین حکایتی که سعدی در کتاب گلستان آورده، حکایتی است در سیرت پادشاهان. می گوید: «پادشاهی را شنیدم که به کشتن اسیری اشارت کرد. بیچاره در حالت نومیدی به زبانی که داشت مَلِک را دشنام دادن گرفت و سَقَط گفتن که گفته اند هرکه دست از جان بشوید، هرچه در دل دارد بگوید.» (گلستان، تصحیح غلامحسین یوسفی، ص 58)

سعدی برای انسان قرن بیست و یکم چه حرفی برای گفتن دارد؟ (اول اردیبهشت)

آن چه سعدی در گلستان و بوستانش درباره سیرت پادشاهان حکایت می کند، به نوعی آموزه ها و تجربه های همیشگی بشر است درباره سیاستمداران و صاحبان قدرت. او در این حکایت ها از استبدادی صحبت می کند که پادشاهان به کمک ارعاب و وحشت به وجود می آورند. در واقع کُشتن و گرفتن آدم ها ابزارهایی هستند که از گذشته های دور صاحبان قدرت به کار می بردند تا ارعاب و وحشت در جامعه به وجود آورند و از این طریق استبداد خودشان را استمرار ببخشند.

 سعدی حکایتی دارد که می گوید: «یکی را از ملوک عجم حکایت کنند که دست تطاول به مال رعیت دراز کرده بود و جور و اذیت آغاز کرده، تا به جایی که خلق از مکاید ظلمش به جهان برفتند و از کُربت جورش راه غربت گرفتند.» سعدی موقعیتی را حکایت می کند که کشورهای متعددی در دنیای امروز با آن دست و پنجه نرم می کنند. مردم از ظلمی که در کشورهای خود می بینند، به ستوه می آیند و راه مهاجرت پیش می گیرند. این ماحصل حرفی است که سعدی حکایت می کند. اما در نهایت آن چه سعدی از تصمیم مردم دریافت می کند، بی نظیر است. او می گوید چون جمعیت به خاطر مهاجرت کم شد، دشمنی که در کمین است، حمله می کند.

سعدی در حکایت های خود در باب در سیرت پادشاهان به نحو حیرت انگیزی به مشکلات انسانی روابط پادشاهان و پادشاه زاده ها و وزرا و درباریان اشاره می کند و همین طور رابطه آن ها با مردم. او از فسادی صحبت می کند که ملک زاده ها به بار می آورند. جایی حکایت می کند که ملک زاده جوانی به قدرت رسیده و دستش به میراث عظیم و گنج های بی کرانی که از حکومت های پیشین در خزانه مانده بود، رسید. آن ملک زاده چه کرد؟ شروع کرد به پخش کردن آن گنج ها بین مردم. حکما به او می گفتند که این گنج ها یا به تعبیر امروزی این سرمایه ها ملی هستند و برای روز مبادا اندوخته شده اند. ملک زاده که بی تجربه بود، کسانی را که از این حرف ها می زدند، برکنار کرد و زجر داد و گفت: «مرا خدای، پادشاه این مملکت گردانیده است تا بخورم و ببخشم، نه پاسبانم که نگه دارم.» آن چه در انتظار آن ملک زاده جوان بود، زوال بود.

حرف ها و آموزه های سعدی هنوز هم برای دنیا و زندگی امروز انسان ها آموزنده است. درست است که او پند می دهد و نصیحت می کند، ولی آن چه در نهایت در کلیات او به تصویری پررنگ تبدیل می شود، سرنوشت حکومت هایی است که دست به ظلم و استبداد می زنند. او درواقع حکایت هایش را به شکلی موجز تعریف می کند و در نهایت با یک یا دو جمله از زوالی صحبت می کند که سراغ حکومت ها رفته است.

سعدی را می توان شاعر با حکیمی دانست که نسبت به اجتماع تفکر آرمان گرایی دارد. بوستان او نمونه بزرگی از این آرمان گرایی است. درواقع آن چه او را با شاعران و متفکران پیش از خودش متمایز می کند، این نکته است که آموزه های او در خدمت انسان هستند تا انسان را به جامعه بگرداند. برای درک این مسئله لازم است از روزگاری اطلاع داشته باشیم که سعدی در آن می زیست، چون تا ندانیم که سعدی شاعر چه روزگاری بود، احتمالا نمی توانیم درکی از آرمان گرایی او نیز داشته باشیم.

سعدی برای انسان قرن بیست و یکم چه حرفی برای گفتن دارد؟ (اول اردیبهشت)

سعید در قرنی زندگی می کرد که به لحاظ روحی مردم ایران به شدت تجربه تلخی را پشت سر گذاشته بودند و آن هم حمله مغولان به ایران بوده است. مغول ها درواقع در دو مرحله به ایران حمله کردند، یا بهتر است بگوییم که حمله آن ها به ایران دو موج داشت. در موج اول که سال 616 هجری قمری اتفاق افتاد، شرق ایران با خاک یکسان شد و بسیاری از نخبگان ایرانی ناچار شدند از خراسان بزرگ به سمت ترکیه امروزی مهاجرت کنند. حمله دوم که تبعات گسترده تری داشت، حدود 40 سال بعد اتفاق افتاد و تبعات موج دوم تا بغداد نیز کشیده شد و به خلافت عباسی ها در بغداد پایان داد و پس لرزه های سیاسی عظیمی در تمام قلمرو اسلامی به وجود آورد. در همین موج دوم است که سعدی کتاب گلستان خود را می نویسد، یعنی همان سال 656 هجری قمری.

در نظر بگیرید در چنین موقعیتی اغلب شاعران و کسانی که احساساتشان احتمال زودتر از بقیه دچار رنجش می شود، در لاک خود فرو رفتند و به سمت عرفان و انزوا گرایش پیدا کردند. اما آن چه سعدی از انسان خواست، بازگشتش به جامعه بود. آرمان خواهی او در کتاب بوستان درواقع این نکته مهم را دارد که انسان نیاز به امور متعددی دارد. او در بوستان و غزل ها و قصایدش به همه این امور پرداخته است. نه آن قدر انسان را درگیر امور دنیوی می کند که آخرت باز بماند و نه آن قدر انسان را درگیر امور عشق و جوانی و شهوت می کند که از اصول انسانی غافل شود.

کافی است آموزه ها و دنیایی را که سعدی در بوستان و گلستان و غزل ها و قصایدش ساخته، با دنیای شاعران بزرگ هم روزگارش مانند عطار و مولانا مقایسه کنیم. قصاید او در روزگاری که ایران درگیر خشونت ها و افسردگی های عظیمی بود، درواقع این نکته را به انسان های باقدرت یا بی قدرت گوشزد می کند که شما انسان هستید و چون انسان هستید، به انسانیت خود پای بند بمانید. از نگاه او در شکل گیری وضعیت مصیبت باری که ایران در آن روزگار دچارش می شود، دودسته نقش اساسی داشته اند؛ هم جامعه، هم پادشاه.


ویدیو مرتبط :
حرفی برای گفتن نیست.

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ستاره اسکندری حرفی برای گفتن دارد



اسکندری که برای ایفای نقش روح انگیر در نوزدهمین جشنوتاره تئاتر فجر جایزه بهترین بازیگر زن را به دست آورده درباره تجربه حضور در این اثر نمایشی بیان کرد: نمایش «سعادت لرزان مردمان تیره روز» در سال ۷۹ اجرای موفقی داشت و جوایز زیادی گرفت.

ستاره اسکندری گفت: كارنامه من در تئاتر نشان می‌دهد هیچ‌گاه به كمیت توجه نداشته‌ام و با توجه به اینكه تعریف تئاتر نسبت به سینما و تلویزیون متفاوت است به همین دلیل سعی كرده‌ام در این حوزه گزیده كار باشم.


 وی ادامه داد: ۱۵ سال پیش در نمایش"سعادت لرزان مردمان تیره روز” به كارگردانی محسن علیخانی بازی كردم. باید بگویم از اینكه بار دیگر فضا در تئاتر برای من مناسب شده بسیار خرسندم .نقش من در این تئاتر از آن نقش‌هایی است كه خیلی آن را دوست دارم و از طرف دیگر آشنایی با علیرضا نادری در مقام یك نمایشنامه‌نویس باعث می‌شود نگاه انسان به زندگی تغییر كند.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,ستاره اسکندری

 

اسکندری که برای ایفای نقش روح انگیر در نوزدهمین جشنوتاره تئاتر فجر جایزه بهترین بازیگر زن را به دست آورده درباره تجربه حضور در این اثر نمایشی بیان کرد: نمایش «سعادت لرزان مردمان تیره روز» در سال ۷۹ اجرای موفقی داشت و جوایز زیادی گرفت. دریافت جایزه بهترین بازیگر برای این نمایش باعث شد مسئولیتی که بر دوش داشتم سنگین تر شود و بازیگری را بیشتر از پیش جدی بگیرم.


اسکندری متذکر شد:"سعادت لرزان مردمان تیره روز" از آن نمایش‌هایی است كه حرفی برای گفتن دارد. بازخوانی و بازتولید این كار اگر بتواند دل ۲۰ نفر را بلرزاند، توانسته رسالت خود را انجام دهد. علاقه من به حضور در این نمایش تنها به دلیل بار نوستالژیك آن نیست، بلكه نوع نگاه این نمایش نسبت به سال‌های گذشته بسیار تغییر كرده كه این خود قابل توجه است.

اسکندری در پاسخ به این سوال که آیا الان بازی این نقش برایش سخت‌تر است یا آن موقع، می‌گوید: «هر دو اجراهای سختی هستند و اصولا فضای این کار فضای سنگین و نفسگیری است». در ١۵ سال گذشته فضای فرهنگی ما تغییر کرده و این تغییر فرهنگی در این سال‌ها سبب تغییر در بازی‌ها و فضای کار ما نیز شده است. در اجرای جدید باز‌های ما به سمت استیلیزه شدن (خلوت شدن) رفته شده است.


بازیگر نمایش"شکار روباه"می گوید: فضای کلی و نوع دکور ناتورال آن موقع که شما احساس می‌کردید در یک خانه را بازکرده‌اید و داخل شده‌اید به یک انتزاع رسیده، اما سعی شده در این فضای انتزاعی بازی‌ها بنیاد رئالیستی خودش را حفظ کند. اما کمی موجزتر و با آگاهی بیشتر در صحنه حضور داشته باشیم.


اسکندری بابیان ویژگی‌های کاراکتر «روح انگیز» که در این نمایش ایفا می‌کند اظهار می‌کند: «سعی کردیم خوانش به روزتری نسبت به اجرای قبل داشته باشم. کاراکتر «روح انگیز» ممکن است ربطی به خود من به عنوان ستاره اسکندری نداشته باشد، اما یکی از مثال زدنی‌ترین شخصیت‌هایی است که نوشته شده، به دلیل اینکه هنوز وجود زن قربانی معلق را نشان می‌دهد، زنی که لایه‌های مختلف دارد. عشق، نفرت، اندوه و خشم دارد، این مسئله برایم بی‌نهایت جذاب است.»

 

اخبار,اخبار فرهنگی,ستاره اسکندری

 

وی در همین رابطه افزود: کاراکترهایی که در این نمایش هستند هنوز هم دارند زندگی می‌کنند و جریان دارند. این طور نیست که محدود به زمان باشند. خصوصا کاراکتری که خودم دارد بازی می‌کنم. نگاه و منظری که «روح انگیز» به زندگی دارد، شرایطش به عنوان زنی که قربانی جریانی فرهنگی است و در این فرهنگ فقیر دارد له می‌شود چیزی در گذشته نیست.


این نمایش همان‌طور که از نامش پیداست اثری تلخ است. بازیگر نقش روح‌انگیز اما نگران این تفاوت و تلخی نیست. و در همین رابطه می گوید:«خندیدن حالا البته نه به هر قیمتی، به نظرم امر پسندیده‌ای است. ولی ما باید این واقعیت را قبول کنیم که تلخی هم بخشی از زندگی ما است. من بعید می‌دانم تماشاچی آگاه و اهل اندیشه برای خنده به دیدن تئاتر بیاید یا نگاهش به تئاتر این باشد که قرار است بیاید و با حال خوشی از سالن بیرون برود.»

 

اسکندری همچنین درباره سختی‌های کار می‌گوید: « این کار از آن کارهایی بود که من به عنوان بازیگری که ٢٠ سال است دارم بازیگری می‌کنم و باید به تکنیک برسم، اما منظر و اندیشه علیرضا نادری، کارگردانی محسن علیخانی و کاراکترهایی که به عنوان خانواده هستند، من را به چنان اندوهی رسانده که نمی‌توانم از خودم به عنوان ستاره اسکندری جدایش کنم و همواره برایم یادآوری واقعیت‌هاست.»


وی در پاسخ به این پرسش که آیا آن دوره فضای این اثر برایش ملموس‌تر بود یا امروز؟ می گوید:همان دوره هم که ما اجرا کردیم سال‌ها از دوره فضای نمایش یعنی دهه ۶٠ گذشته بود. ولی بعضی چیزها زمان برنمی‌دارد. مثل وقتی که روح‌انگیز می‌گوید: «من الکی الکی زن شدم» اگر فرهنگ‌مان را تغییر ندهیم می‌تواند از ازل تا ابد وجود داشته باشد. نه در اینجا که در همه جای دنیا. احساسات عمیق تاریخ ندارند. مربوط به زمان نیست.

 

ارتباطات بین این آدم‌ها یکجورهایی فراتاریخی است. این کار از جنسی است که علیرضا نادری به عنوان نویسنده و علیخانی به عنوان کارگردان زندگی‌اش کرده‌اند. برای همین هم هست که ما به عنوان بازیگران این صحنه، به دل این زندگی می‌رویم و به نظرم زندگی تاریخ ندارد.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,ستاره اسکندری

 

ستاره اسکندری با انتقاد از وضعیت نامساعد تئاتر در سال های اخیر و دورشدن از روزهای طلایی اش، درباره تاثیری که مطبوعات می توانند بر عملکرد مدیران و مسئولان بگذارند، گفت: معتقدم باید این امر مورد بررسی قرار گیرد که چه اتفاقی افتاده که تئاتر ما در ۸ سال گذشته تا این اندازه از روزهای اوج خود فاصله گرفته و اینکه چه دلایلی هنرمندان را به سمت تئاتر خصوصی سوق داده است. در طول سال های گذشته من مجبور شدم که تهیه کنندگی یک اثر نمایشی را برعهده بگیرم چون دیگر چاره ای باقی نمانده بود.


وی در پایان صحبت هایش متذکر شد: اداره کل هنرهای نمایشی دیگر عملا از گروه های تئاتری حمایت نمی کند اما همچنان نظارت و ارزشیابی روی کارها دارد. متاسفانه این روزها شاهد خلط مبحث در موارد انتقادی نیز هستیم و گاهی هدف اصلی از نقد یک جریان به درستی روشن نمی شود و قضیه اصلی کم رنگ جلوه می کند.
نمایش «سعادت لرزان مردمان تیره روز» نوشته علیرضا نادری و کارگردانی محسن علیخانی ، تا 6 شهریور در تئاتر باران روی صحنه می‌رود.

اخبار فرهنگی - برترین ها