فرهنگ و هنر
2 دقیقه پیش | تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالستشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ... |
2 دقیقه پیش | خواندنی ها با برترین ها (81)در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ... |
خرسی که برای حفظ قطب میجنگد!
در جهانی که معانی و کاربرد کارتونها عوض شده و انیمیشنهای کامپیوتری بر همه جا حکم میرانند و کارتونهای سنتی کشیده شده با دست و عجین با هنرهای انسانی بسیار کمیاب شدهاند، «نورم شمال» از جدیدترین محصولات فرآیندهای تازه و نشانه روشن و جدید استیلای کارتونهای مدرن بر آثار سنتی لااقل در نزد برخی سینماروها است.
اینکه چطور کارتونهای اعجاب آور سابق والت دیسنی با چهرههایی مردمی و ساده و دوست داشتنی مثل دونالد داک، گوفی، پاپای، تام و جری و همچنین توییتی و سیلوستر و میکی ماوس جای خود را از اواسط دهه ۱۹۹۰ به امواج کارتونهای رایانهای دادند، فرآیندی است که نمیتوان درباره آن به یک نتیجه گیری صریح و سریع و عقلایی رسید. روند تولید سریع انیمیشنهای کامپیوتری قطعاً از دلایل رواج و محبوبیت آنها است و نقطه شروع عمومیت یافتن آنها را باید از اواسط دهه ۱۹۹۰ و با «داستان عروسک یک» دانست وگرنه در سالهای قبل از آن و در محصولاتی که تا «شیر شاه» در سال ۱۹۹۴ بسط یافت. بنا و اصل بر انیمیشنهای کشیده شده با دست بود و نه با سپردن همه چیز به رایانهها و نقاشیهای فرابشری و چیزهایی که از جذابیتها و نبوغ بشری کمی تا قسمتی تهی هستند و کارها بیشتر گرداگرد قابلیت ماشینها و دستگاهها و اینجور چیزها حرکت میکند. آیا میتوان همه آن زیباییهای سترگ کارتونهای اصیل را نادیده گرفت و دل به انیمیشنهای کامپیوتری بست و از عشق به کارتونهای قدیمی غافل ماند؟
در میان انبوه کارتونهای موفق سینمای جهان که موج اخیرشان از ۱۹۸۹ و با ساخت «پری دریایی کوچک» آغاز شد و پیوسته استمرار یافته، «نورم شمال» که دو ماهی است عرضه شده و در این مدت ۱۳۰ میلیون دلار در سطح جهان فروخته، یک مشخصه منحصر به فرد دارد و آن تعلق داشتن فیلم به شرکت Splash است که اولین کارتون بلندش را در قالب این فیلم تحویل جامعه جهانی داده است و پیشتر فقط فیلمهایی با کاراکترهای زنده و انسانها ساخته بود.
در غیر این صورت بین «نورم شمال» و سایر کارتونهای خوب و موفق تفاوت چندانی وجود ندارد و مجموعهای از عناصر و فرمولهای معمول پایههای توفیق این فیلم را نیز گذاشته است. کاراکتر اول این فیلم یک خرس قطبی به نام نورم (با صدای راب اشنایدر) است که از همان اوایل زندگیاش کشف میکند که قادر به برقراری ارتباط با انسانها است. رویکردهای مختلف انسانی نیز در او قابل مشاهده است و از آن قبیل است عدم تبحر در شکار و زدن تیرها به در و دیوار و اهل آواز و موسیقی بودن.
مثل یک انسان
نورم به گونهای در منطقه قطبی و به واقع قطب شمال زندگی میکند که انگار یک انسان کوچ کرده به آنجا با افکار ویژه چنین فردی است اما یک روز شاهد سفر زنی به نام ورا (هیتر گراهام) به آن منطقه است و به سرعت در مییابد که پشت این سفر مقاصد و نیاتی خاص و توام با پلیدی قرار دارد. نورم در نهایت متوجه میشود که ورا با مشارکت یک زمینخوار بزرگ به نام گرین (کن جئونگ) قصد دارد با برچیدن محیط ذاتی و امکانات طبیعی آنجا اقدام به ساخت مجتمعها و اماکن ویژه ثروتمندان کند و با برج سازی و کشاندن پولدارها به آنجا کاسبی مفصلی داشته باشد. برای نورم چارهای جز این نمیماند که برای خنثی سازی این طرح و حفظ محیط زیست سفری به نیویورک داشته باشد و آنجا بر علیه ورا و گرین افشاگری و دستشان را رو و نقشهشان را متوقف کند. در همین راه نورم در نیویورک با المپیا دختر ورا (مایا کی) که برخلاف مادرش اهل حفظ محیط زیست و زنی درستکار است آشنا میشود و در ضمن وقت لازم را مییابد که پدربزرگ گمشدهاش (کالم مینی) را نیز بیابد.
کارگردان این فیلم ترهور وال است که برای اولین بار ساخت یک کار بلند را تجربه کرده است و این در حالی است که کارهای قبلی او مربوط به مدیوم تلویزیون میشدند. پیشینه کار وال در تلویزیون باعث شده او فیلمی را بسازد که سرشار از قطعات کوتاه پر شتاب است و همه چیز بسیار سریع در این فیلم شکل میگیرد. درست است که گاهی روند قصه گویی دچار مشکل میشود اما سرعت وال در بیان قصه تماشاگران را دائماً مجذوب و از عیبهای موجود دور و غافل میکند. یک نقطه قوت این فیلم صدای جذاب و تاثیرگذار راب اشنایدر در رل اصلی است و گاهی چنان ماجراها را با صدایش هدایت میکند که انگار کارتون «راتاتویل» را میبینیم. بجز اشنایدر صداپیشهگی متبحرانه کالم مینی و همچنین بیل نیگی که دومی تامین کننده صدای سقراط یعنی پدر معنوی نورم و راهنمای او در امور مختلف زندگی است، از دیگر نکات بارز فیلم به شمار میآید. در کنار آنها سه موش قطبی و بهتر بگوییم موش صحرایی نیز داریم که هر چند لالاند اما جذاب نشان میدهند و نورم را در سفر به نیویورک همراهی میکنند. تنها صدایی که از آنها در میآید، تک اصواتی است که بی شباهت به بوقهای کوتاه نیست ولی آنها همیشه حاضرند تا کمدی فیزیکی و شیرینی حرکاتشان را به نمایش بگذارند و سلاحهایی جانبی و موثر برای این فیلم باشند.
پیام اصلی فیلم
پیام بزرگ «نورم شمال» لزوم حفظ محیط زیست و حتی سرمای کشنده قطب تحت هر شرایطی است و در کنار آن البته کمپانی اسپلش امیدوار است این کارتون تبدیل به اولین فرانچیز انیمیشنیاش شود. این کار غیرممکن نیست اما باید دید قسمت دوم «Norm of the North» چه محسناتی دارد که اولی از آن بی بهره مانده است. از دیگر محسنات فیلم فعلی موسیقی جذاب استیفن مک کئون و داستان سرایی تیم سناریونویسی فیلم متشکل از مالکوم تی گولدمن، استیون ام التیهره و دانیل آر التیهره است و فقط در کله و ذهن آنها است که یک خرس ممکن است برای حفظ محیط زیستی بکوشد که نیمی از مدت سال را در آن در حالت خواب زمستانی میگذراند و در نیمه دیگر هم در حال فرار از دست شکارچیانی است که میخواهند با کشتن او پوست گران قیمتاش را بفروشند و با آن به سودی هنگفت برسند! این هم از مزایا و معجزات کارتونها است که البته کهنه و نو نمیشناسد و در هر ورسیونی و چه در انیمیشنهای دستی و چه کارتونهای کامپیوتری جلوهای ویژه دارد.
ویدیو مرتبط :
آیا غذای مورد علاقه شما هم با شما می جنگد؟
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
چارهاندیشی برای حفظ حرمت زائران خانه خدا
نماینده ولیفقیه و سرپرست حجاج ایرانی در حالی از احتمال لغو عمره مفرده آینده خبر میدهد كه با وجود هشدارهای هر ساله مسوولان ایرانی به مقامات عربستان دراینباره، توهین به زائران ایرانی در حج و عمره هر سال از سوی پلیس این كشور تكرار میشود.
به گفته آیتالله محمد محمدی ریشهری، ازآنجا كه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر حفظ عزت و حرمت زائران ایرانی تاكید دارند و با توجه به این كه سفر عمره، عملی مستحبی است، در صورتی كه مذاكرات با مقامهای عربستان به نتیجهای نرسد، این سفر معنوی برگزار نخواهد شد، اما در صورتی برگزار خواهد شد كه خواستهای ایران برآورده شود.
احتمال لغو عمره مفرده، هشداری است كه سالهاست مسوولان ایرانی با مشاهده بیحرمتیهای ماموران عربستان سعودی نسبت به ایرانیان، آن را به سعودیها یادآوری میكنند، اما امسال این ماجرا شكلی جدیتر به خود گرفت؛ به طوری كه در تابستان امسال نیز نماینده ولیفقیه از توهین به روحانیان كاروانها و ۸۰۰ هزار زائر ایرانی و سخنان اهانتآمیز خطبای مسجدالحرام و مسجدالنبی نسبت به شیعیان بشدت انتقاد كرد.
آیتالله محمد محمدی ریشهری در آن زمان، ضمن ارائه گزارش سفرش به رهبر معظم انقلاب تاكید كرد: به این دلیل این گزارش را اعلام كردم كه اگر بیحرمتی و توهین به زائران و روحانیون ادامه یافت، ایشان تصمیم بگیرند؛ البته تصمیم در این موضوع نیز دست من و دولت نیست بلكه باید رهبری كه سیاستهای اصولی كشور را تعیین میكنند، تصمیم بگیرند و هرچه ایشان تصمیم بگیرند؛ ما موظف به انجام آن هستیم اما به نظر بنده، این وضع قابل تداوم نیست.
غلامحسین اسلامیفرد، مدیر ارتباطات و اطلاعرسانی بعثه در این زمینه در گفتگو با «جامجم» میگوید: احتمال مطرح شده از سوی آیتالله محمدی ریشهری حاصل مشاهدات ایشان در آخرین سفر عمره و توجهشان به گزارشهای زائران ایرانی از این سفرها بوده است.
او اظهار میكند: ممانعت از فعالیت روحانیون راهنمای كاروانها، ممانعت از زیارت بقیع و حرم و توهینهای كلامی به زائران همگی از جمله دلایلی است كه احتمال این تصمیم را افزایش میدهد.
اما توهین به زائران ایرانی فقط به آنچه مدیر ارتباطات و اطلاعرسانی بعثه میگوید ختم نمیشود و رفتارهایی چون انگشتنگاری و چهرهنگاری از زائران ایرانی، ضربوشتم آنان و ایجاد شرایط نامساعد برای زائران زندانی شده از سوی عربستانیها در بازداشتگاههای این كشور نشان میدهد اهانت به ایرانیان برای پلیس تندروی مذهبی این كشور به امری عادی بدل شده است!
اسلامیفرد درباره واكنش مسوولان عربستان به شكایت مقامات ایرانی از اهانت به زائران میگوید: آنها معمولا این گزارشها را تایید نمیكنند و حتی گاهی با شنیدن آنها ابراز تعجب میكنند.
با این حال، او با اشاره به این كه ممكن است مذاكرات ایران با عربستان برای پایان دادن به توهینها به نتیجه برسد، تصریح میكند: پیشتر نیز عربستان در برابر برخی درخواستهای ایران مثل برگزاری دعای كمیل و مراسم برائت از مشركان، نرمش نشان داده است.