فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

حقوق بشر بدون مباني وحي ممکن نيست



 

 

قم - آيت الله عبدالله جوادي آملي از مراجع تقليد گفت : مشکل جدي تدوين منشور حقوق بشر به اخذ مباني از منابع غير ازلي باز مي گردد و اين درحالي است که حقوق بشر بدون استمداد از مباني وحي، ممکن نيست و راه علمي ندارد.به گزارش ايرنا به نقل از مرکز خبر حوزه آيت الله جوادي آملي روز پنجشنبه در ديدار گروهي از دانشجويان دانشگاه ها و طلاب حوزه هاي علميه با بيان اينکه اخلاق، علم بايدها و نبايدهاست، اظهار داشت: اين علم داراي موادي برگرفته از اصولي است که از منابع خاص گرفته شده و به دليل اينکه اين منابع ازلي هستند اخلاق نيز جاودانه و ثابت است.

وي با بيان اينکه نبايد جهان را انسان مدارانه نگاه کرد، افزود: تمام اختلافات در علم اخلاق به مباني باز مي گردد، بعضي ها مباني را از آداب و رسوم و تاريخ ملت‌ها مي گيرند و بر اساس آن اخلاق را ترسيم مي کنند و اين در حالي است که اخلاق بايد از منابع ازلي اخذ شود.

آيت الله وادي آملي با بيان اينکه مشکل جدي تدوين منشور حقوق بشر به اخذ مباني از منابع غير ازلي باز مي گردد، خاطرنشان کرد: اگر حقوق بشر بخواهد يک منشوري داشته باشد بايد از يک سامانه علمي مناسب برخوردار باشد.

اين استاد حوزه علميه قم افزود: اگر هفت ميليارد بشر بخواهند حقوق بشر مشترکي داشته باشند يک سامانه علمي مدون بايد ايجاد گردد.

وي ابرازداشت: سي اصل و سي ماده حقوق بشر را از مباني مشترک مي خواهيد بگيريد؟ بايد اين مباني را از منابعي خاص بگيريد، ولي چون منبع مشترک نداريد، چگونه مي توانيد براي هفت ميليارد نفر قانون مشترک بنويسد.

آيت الله جوادي آملي اظهارداشت: وقتي سخن از تفاوت ميان زن و مرد پيش مي‌آيد دادشان در مي‌آيد که اين تبعيض و ظلم است در حالي که خداوند خالق بشر است و جايگاه زن و مرد را مشخص کرده است.

استاد حوزه علميه قم تصريح کرد: آنها بين خوک و گوسفند فرقي نمي‌گذارند زيرا که منبع را رعايت نکردند.

آيت الله جوادي آملي در بخش ديگري از سخنان خود علم را تنها از راه حس ندانسته و اظهار داشت: اگر کسي تقوا را از دست بدهد علم وابسته به تقوا و وارستگي را نيز از دست خواهد داد و علم، تنها از راه حواس پنجگانه به دست نمي‌آيد.

 

 

 


ویدیو مرتبط :
فلسفه حقوق بشر و بررسی اعلامیه حقوق بشر (قسمت چهارم) قابل توجه اصلاح طلبان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وضعیت حقوق بشر در آمریكا بررسی می‌شود



 

 

 وضعیت حقوق بشر در آمریكا بررسی می‌شود

 

 

وضعیت حقوق بشر در ایالات متحده آمریكا فردا با حضور محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌ قضائیه در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه كشورمان بررسی می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در آستانه برگزاری نشست بررسی وضعیت حقوق بشر آمریكا در مقر اروپایی سازمان ملل متحد، همایشی با موضوع «بررسی وضعیت حقوق بشر در ایالات متحده آمریكا» را در آستانه نشست UPR آمریكا با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی برگزار می‌كند.

این همایش فردا دوشنبه از ساعت 9 صبح و در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار خواهد شد.

رویكرد ایالات متحده نسبت به مقررات و استانداردهای حقوق بشری؛ بررسی وضعیت این كشور در رعایت حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی؛ بررسی وضعیت بومیان و اقلیت‌های قومی، نژادی و مذهبی؛ اسلام ستیزی و نقض حقوق بشر در خارج از آمریكا در نتیجه اشغال عراق و افغانستان و حمایت از رژیم صهیونیستی به عنوان بزرگترین ناقض حقوق بشر و حمایت از گروه‌های تروریستی، از محورهای این همایش است.

محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، ضیایی‌فر رئیس كمیسیون حقوق بشر اسلامی و چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این همایش حضور خواهند داشت.../فارس