فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

ترکیه، دومین کشور صادرکننده سریال!


ترکیه با سرعت باورنکردنی توانسته به دومین کشور صادرکننده مجموعه های تلویزیونی در جهان تبدیل شود به طوری که پیش بینی می شود امسال حجم این صادرات بیش از 350 میلیون دلار باشد.

ماهنامه نبض اقتصاد: ترکیه با سرعت باورنکردنی توانسته به دومین کشور صادرکننده مجموعه های تلویزیونی در جهان تبدیل شود به طوری که پیش بینی می شود امسال حجم این صادرات بیش از 350 میلیون دلار باشد.

به گزارش مهر، سال 2004 کشور ترکیه تنها 10 میلیون دلار از سریال سازی و صادرات آن به کشورهای دیگر سود می برد ولی این رقم در سال 2012 به 200 میلیون دلار رسید و در حال حاضر محمت بایوککسی رییس مجمع صادرکنندگان ترکیه می گوید ترکیه به بیش از 75 کشور مجموعه های تلویزیونی می فروشد که حجم این صادرات امسال یعنی سال 2016 بیش از 350 میلیون دلار خواهدشد.

ترکیه، دومین کشور صادرکننده سریال!(اسلایدشو)

بایوککسی می گوید: «سینما و تلویزیون اهمیت حیاتی برای ترکیه دارد و به یک قدرت موثر برای فرهنگ کشورهای منطقه و همسایه تبدیل شده است.»

دو سال پیش و در سال 2014 بود که مجمع صادرکنندگان ترکیه با شعار «ترکیه: کشف توانایی» به تبلیغ کشور ترکیه در دنیا پرداخت. محمت بایکوککسی می گوید: «ما این شعار را انتخاب کردیم تا به دنیا بگوییم توانایی های ترکیه را کشف کنند. بخش سینمای ترکیه با 100 سال قدمت توانایی زیادی دارد و می تواند در بازار جهانی به رقابت بپردازد. این رقابت می تواند در بخش های مختلف باشد از فیلمنامه نویسان گرفته تا بخش بازیگران.»

پخش سالانه 5200 ساعت سریال

به گزارش میدل ایستای، هر مجموعه تلویزیونی ترکیه دست کم شامل 40 اپیزود می شود که هر اپیزود 130 دقیقه است و معمولا سالانه 5200 ساعت از برنامه های تلویزیون های محلی را به خود اختصاص می دهد.

این مجموعه ها با بودجه متوسط 600هزار لیر (200 هزار دلار) برای هر اپیزود تهیه می شوند که بیشتر این هزینه صرف طراحی لباس و صحنه، تجهیزات فنی و بازیگران می شود. به گفته بسیاری از دست اندرکاران صنعت سینما و تلویزیون که به طور حرفه ای مشغول کار هستند، هزینه تولید و طراحی صحنه و لباس می تواند چنان بالا باشد که اغلب به زیان کارگران صحنه شود.

مریچ دمیرای از سال 2000 به این سو بیش از هزاران صفحه برای مجموعه های ترکی فیلمنامه نوشته است. از جمله آثار او جدیدترین اپیزودهای Arka Sokaklar «خیابان های پشتی» است. «خیابان های پشتی» یک مجموعه جنایی و طولانی است که به طور مداوم 9 سال است از شبکه ها پخش می شود.

ترکیه، دومین کشور صادرکننده سریال!(اسلایدشو)
خیابان های پشتی

دمیرای می گوید: «به عنوان فیلمنامه نویس تا 10 سال پیش همه چیز شگفت انگیز بود. سپس هر هفته 60 دقیقه برای هر اپیزود باید می نوشتم. امروزه 130 دقیقه باید بنویسم. کار نگارش به یک فرآیند مکانیکی و نه چندان دلچسب تبدیل شده که فقط بحث ادامه ملودرام مطرح است.»

یکی از جدیدترین مجموعه های ترکی که در حال تولید است، (Poyraz Karayel) «برای پسرم» نام دارد. «برای پسرم» داستان مافیایی را با خرده پی رنگ های عاشقانه روایت می کند و از زمره 60 مجموعه تلویزیونی است که به طور سالانه در ترکیه تولید می شود.

ترکیه، دومین کشور صادرکننده سریال!(اسلایدشو)
برای پسرم

یکی از بازیگران سریال «برای پسرم» کانبولات گور کم ارسلان که نقش دست راست پدرخوانده را دارد، می گوید: «در مقایسه با نقش آفرینی ها در تئاتر و سینما نباید انتظار بازی های عمیق در مجموعه ها را داشت. منحنی احساسی شخصیت از ابتدا تا انتها به تصویر در نمی آید. هر لحظه امکان دارد شخصیت با توجه به بازخورد تماشاگران تغییر کند.»

کارجی ویلا لاستوالی 10 سال است که در سینما و تلویزیون ترکیه فعالیت می کند و 4 سال است که مجموعه تلویزیونی می سازد. او می گوید: «برای تحویل دادن یک ایپزود در هفته، گروه تولید باید 18 ساعت در شبانه روز کار کند. این حرفه همه زندگی ما را گرفته است.»

مریچ می گوید: «افزایش زمان اپیزودها و میزان ساعت کار مداوم در شبانه روز، همه و همه باعث شده که این صنعت آدم های حرفه ای خود را از دست بدهد چراکه تحت این شرایط حاضر به کار در مجموعه ها نیستند.»

برای به دست آوردن تناسب زمان کاری در سینما و مجموعه های تلویزیونی باید گفت که نوشتن یک فیلمنامه سینمایی ممکن است 2 سال طول بکشد و برای فیلمبرداری یک فیلم 90 دقیقه ای حداقل 7 هفته وقت لازم است.

به هر حال وضع بازار و رونق مجموعه های تلویزیونی ترکیه حکایت خود را دارد. ظرف چند سال گذشته مجموعه های تلویزیونی بیشتر برنامه های شبکه های مختلف و محلی ترکیه را به خود اختصاص داده اند و شبکه هایی که بی میل به تولید سریال بودند در این رقابته دست به مجموعه سازی زدند.

در کنداکتور 6 شبکه مهم تلویزیونی ترکیه در بهترین ساعت ها 60-65 درصد مجموعه تلویزیونی پخش می شود.

ترکیه، دومین کشور صادرکننده سریال!(اسلایدشو)

ادامه سبک موضوعی فیلم های ترکیه در سریال هایشان

این یک پدیده در فرهنگ عامه و محصول سنت قدیمی فیلم های ملودرام ترکی که در سال های گذشته در سینما نمایش داده می شده است که حالا برای قاب کوچک تلویزیون تولید می شود.
خیابان یشیلکام در قلب شهر استانبول محل بیشتر کمپانی های فیلمسازی، کارگردان ها و بازیگران از سال های 1950-1970 به این سو بوده است. در آن دوران صنعت سینمای ترکیه سالانه 300 فیلم تولید می کرد. این فیلم ها شامل ملودرام، درام، کمدی رومانتیک، گانگستری و رومانس تاریخی می شد. درواقع همه نوع ژانری را دربر می گرفت؛ این فیلم ها زبان سینمایی داشتند که با گذر زمان پیشرفت کردند. هسته سریال های ترکی را همان ملودرام ها و ژانرها سینمایی ترکیه تشکیل می دهد.

سریال های ترکی در مقایسه با درام های انگلیسی زبان تلویزیون به مراتب کندتر هستند و عواطف و احساسات اغراق شده و سکانس های کشدار دارند. در یک صحنه از سریال SON «پایان» شخصیت اصلی 4 دقیقه گریه می کند. این نما برای نمایش مجموعه در تلویزیون سوئد به 30 ثانیه تبدیل شد.

مدیرعامل «کرم کاتای» یکی از کمپانی های مشهور و معروف تولید سریال در ترکیه می گوید: «بعضی از سریال های 10 سال گذشته نه تنها در ترکیه بلکه در خارج به شدت مشهور شدند.» کشورهای خاورمیانه، جنوب آسیا، کشورهای حوزه بالکان و روسیه از واردکنندگان اصلی مجموعه های ترکیه هستند. اخیرا کشورهای غرب اروپا نیز مجموعه های تاریخی ترکیه را خریداری می کنند.

مدتی است که در خاورمیانه به دلیل تحولات سیاسی و تنش ها بازار مجموعه های ترکی دچار رکود شده است، اما در نقطه دیگری در جهان مجموعه های ترکی بازار جدیدی پیدا کردند. در کشورهای آمریکای جنوبی بسیاری از مجموعه های مشهور ترکیه به نمایش در می آیند؛ زمانی که مساله عشق و انتقام و خانواده باشد دیگر مرز جغرافیایی معنایی ندارد.

علی لسکی که در شبکه استار تی. وی ترکیه کارگردان تلویزیونی است، می گوید: «فروختن مجموعه های کمدی به خارجی ها سخت تر است. شوخی مساله ای است که به فرهنگ جامعه بر می گردد در حالی که درام ها مضمون جهانی تری دارند و به عواطف انسانی پهلو می زنند.»

سکینه 29 ساله در ایستگاه مترو عثمان بی فروشگاه لوازم آرایش دارد. او با خانواده در منطقه سنتی شهر استانبول زندگی می کند. او می گوید: «من مجموعه Paramparca «تکه های شکسته» را دوست دارم. درامی درباره دو  چه است که در بدو تولد جا به جا می شوند و در محیط اجتماعی کاملا متفاوتی بزرگ می شوند.»

ترکیه، دومین کشور صادرکننده سریال!(اسلایدشو)
تکه های شکسته

مجموعه «تکه های شکسته» (در ایران به نام گوزل مشهور است) 18 درصد از سهم بینندگان تلویزیون ترکیه را به خود اختصاص داد. این آمار براساس آخرین نمایش مجموعه در روز 18 ژانویه 2016 است. مقام اول بینندگان را مجموعه Kirgin Cickler «گل های شکسته» با 22 درصد دارد.

سکینه که یکی از بینندگان مجموعه گوزل است عقیده دارد: «این مجموعه ها می خواهند واقعیت را ایده آل نشان بدهند که خیلی خوب است.»

اولگان یک فروشنده 28 ساله ساکن شهر استانبول عقیده دارد که این مجموعه ها واقعیت ندارند و از کشورشان حرف نمی زنند، اما باعث رویاپردازی مردم می شوند. او می گوید این مجموعه ها را تماشا می کند چون دیدن داستان های عاشقانه او را به وجود می آورد.

ترکیه، دومین کشور صادرکننده سریال!(اسلایدشو)
گل های شکسته

عشق و خیانت طرفدار دارد

یکی از مجموعه های مشهور ترکیه «عشق ممنوع» رکورد بیننده ها را در ترکیه شکست. آخرین قسمت سریال 59 درصد بیننده در سال 2010 داشت. این مجموعه در پاکستان بیش از 90 میلیون بیننده داشت. این نخستین مجموعه خارجی در پاکستان بود که چنین تماشاگری داشت. همانطور که فیلم های بالیوود برای مردم هند مفر بزرگی از زندگی روزمره است مجموعه های ترکی مخاطب خانواده های سنتی و مخصوص زنان بالای 45 سال در کشور ترکیه و خاورمیانه شده است.

از میان ویژگی های صحنه های مجموعه های ترکی می توان به خانه های بزرگ اشاره کرد که شخصیت ها با لباس های شیک گویی که می خواهند به مهمانی شب بروند- در آن نشسته اند.

یکی از جدیدترین مجموعه ها Kaderimin Yazildigi Gun «روزی که سرنوشتم نوشته شد» به مساله رحم اجاره ای اشاره می کند که در ترکیه ممنوع است.

ترکیه، دومین کشور صادرکننده سریال!(اسلایدشو)
عشق ممنوع

ماه مارس سازمان مذهبی دیانت در ترکیه در مورد مساله رحم اجاره ای بیانیه ای صادر و آن را حرام دانست.

علی لسکی که در شبکه استار تی وی کارگردان است، می گوید: «در قسمت های اول مجموعه ما شخصیت هایی را نشان دادیم که برای این کار به کشور قبرس می روند. بدین ترتیب توانستیم از سانسور فرار کنیم.»


ویدیو مرتبط :
راک شیمی صادرکننده نمونه کشور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران دومین صادرکننده نفت خام به ترکیه شد



اخبار,اخبار اقتصادی,ایران و ترکیه

ایران در سه ماه دوم سال 2015 با تامین یک چهارم نفت مورد نیاز ترکیه به دومین صادرکننده نفت خام به این کشور تبدیل شد.

واردات نفت خام ترکیه در سه ماهه دوم سال 2015 مقدار 488.7 هزار بشکه در روز بود که در مقایسه با سه ماهه اول همین سال 72.1 هزار بشکه افزایش یافت.


در این دوره زمانی، مهمترین صادرکنندگان نفت خام به این کشور به ترتیب عراق، ایران، عربستان سعودی و روسیه بوده اند.

در سه ماهه دوم سال 2015 ، صادرات عراق با افزایش حدود 117 هزار بشکه در روز نسبت به سه ماهه اول سال به 245 هزار بشکه در روز رسید که سهمی حدود 50 درصد از واردات این کشور را به خود اختصاص داده است.

ایران نیز در سه ماهه دوم سال 2015 صادرات خود به ترکیه را به 117.4 هزار بشکه در روز رساند و سهمی حدود 24 درصد از واردات این کشور را به خود اختصاص داد.


اداره امور اوپک و روابط با مجامع انرژی گزارش داد عربستان سعودی نیز در سه ماهه دوم سال 2015 با کاهش به طور میانگین 5.7 هزار بشکه در روز نسبت به سه ماهه اول این سال، صادرات خود را به 57.2 هزار بشکه در روز رسانده و سهمی حدود 12 درصد از واردات این کشور را به خود اختصاص داده است.

با توجه به مشکلاتی که ترکیه برای واردات نفت از عراق دارد و وقوع حملات خرابکارانه که باعث ایجاد اختلال در صادرات به ترکیه می شود، احتمال دارد که صادرات نفت خام ترکیه از ایران در ماه های آینده افزایش پیدا کند.

رفع تحریم های ایران در ماه های آینده، فرصت مناسبی را برای افزایش صادرات نفت خام به ترکیه فراهم می کند.


در حال حاضر، ترکیه تنها کشور اروپایی به شمار می رود که از ایران نفت خام خریداری می کند.

اخبار اقتصادی - ایرنا