فرهنگ و هنر
2 دقیقه پیش | تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالستشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ... |
2 دقیقه پیش | خواندنی ها با برترین ها (81)در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ... |
تازهترین حرفهای لیلا حاتمی درباره فنگشویی
تازهترین حرفهای لیلا حاتمی درباره فنگشویی، حامد بهداد و آینهای که جلوی در خانه بدبختی میآورد!
لیلا حاتمی بازیگر فیلم سینمایی «نارنجیپوش» در گفتوگو با ماهنامه 24 از تجربه کار با داریوش مهرجویی و مساعد بودن شرایط کار با این کارگردان گفته است. بخشهایی از این گفتوگو را در ادامه میخوانید.
این شخصیت[نقش لیلا حاتمی در فیلم نارنجی پوش] ممکن است با سیمین در «جدایی نادر از سیمین» مقایسه شود. این مقایسه موقع فیلمبرداری به ذهن خودتان هم خطور کرده بود؟
به این قضیه فکر کرده بودیم، خصوصا چون صحنههای مشترک مثل دادگاه داشتیم.
نگرانی در شما ایجاد نکرد؟ اینکه بگویند دو شخصیت شبیه هم بازی کردهاید برایتان مهم است؟
بستگی دارد که در چه کاری حضور داشته باشی. اگر در فیلمی حضور داری که اصیل است و کپی نیست، حتی اگر شخصیتی را تکرار کنی اشکال ندارد چون اصالت خودش را دارد. نگران این موضوع نبودم ضمنا نوع واکنشها و رفتار این شخصیتها، حتی در دادگاه هم تا حدودی با هم فرق داشت. به تمهیداتی فکر کردیم که این شخصیت کاملا تداعی کننده سیمین نباشد، ممکن است شروعش تماشاگر را یاد او بیندازد، ولی در ادامه با همین فیلم همراه میشود.
البته در هر صورت مقایسههایی بین این دو فیلم خواهد شد.
خب هر دو در یک جامعه و در یک شهر اتفاق میافتند و این مقایسه غیر قابل اجتناب است.
و در هر دو این مسئله وجود دارد که زنی علاقه به مهاجرت دارد و بر نحوه زندگی مرد تاثیر میگذارد...
در واقعیت همیشه زنها هستند که مردها را تکان میدهند و گرنه مردها دوست دارند همیشه همانطور که هستند بمانند.اینها موقعیتهایی است که چون طبیعی است و منطبق بر واقعیت، این احساس را ایجاد نمیکند که تماشاگر بگوید آهان! از این موارد مشابه استفاده شده که نتیجه موفقیت آمیز باشد.
با همه این حرفها ممکن است بنویسند لیلا حاتمی کم کم دارد در نقش زنی که روشنفکر است و میل به مهاجرت دارد و علاقه به زندگی در این جامعه ندارد جا میافتد.
بله می نویسند... اشکالی ندارد. بهتر از این است که بگویند همیشه معصوم است.
آره، یک زمانی حرف تکراری این بود که در نقش یک دختر معصوم و مظلوم جا افتادهاید.
خود نقشها هم بالاخره روی منتقدان تاثیر میگذارد و باعث میشود آن آدم را به این شکل بپذیرند.
برگردیم سر «نارنجیپوش» : بعد از شکل گرفتن سناریو آقای مهرجویی سر صحنه چه کار میکند؟نوع اجرایش چگونه است؟ چه فشارهایی میآورد؟درباره شخصیت حرف میزند؟ تمرین میکند؟ چه کار میکند که به نتیجه دلخواه برسد؟
باور کنید من هم نمیدانم. اینقدر به ایشان نزدیک هستم که نمیتوانم دقت کنم ببینم چه شد! حالا اگر فکر کنم چیزهایی پیدا میکنم...(کمی فکر میکند) میآییم دیالوگها را میخوانیم، قبلش روخوانی داریم و یک تمرین ملایم میکنیم و اگر چیزی اشتباه باشد میگوید، یا اگر روی دیالوگهای خاصی تاکید داشته باشد، میگوید، موقع فیلمبرداری هم یک دور تمرین میکنیم. گاهی هم اصلا تمرین نمیکنیم و با همان تمرین اولیه شروع به ضبط میکنیم.
خودتان فنگشویی خواندهاید؟
من هم از سالها پیش از پیروان فنگ شویی بودم. از علی مصفا اگر بپرسید دل پری دارد!
چرا؟ چون سعی کردهاید قوانینش را اجرا کنید؟
یک دوست نزدیک دارم که در واقع او مرا با فنگ شویی آشنا کرد. هر موقع هم چیزی اشتباه میشد تلفن می زد و میگفت نه این را تغییر بده و علی می گفت وای دوباره شروع شد. چون علی باید سختیهایش را تحمل میکرد. مثلا ما یک آینه بزرگ جلوی در ورودی خانهمان داشتیم که وقتی سینمای ما سوخت او تاکید داشت من گفته بودم این آینه را باید از جلوی در بردارید. حالا این آینه سنگین باید جابه جا میشد که کار سختی بود.
یک سکانس خاص در فیلم بازی کردهاید: آن سکانس گفتوگو با میترا حجار که چرخش احساسی ویژهای دارید و تماشاگر را به شدت تحت تاثیر قرار میدهید. پشت صحنهاش را تعریف کنید. چقدر بداهه در آن دخالت داشت؟ چقدر تمرین؟ چقدر متن؟
جالب است بدانید اولش که متن این سکانس را خواندم کاغذها را برداشتم و رفتم پیش خانم محمدیفر. که بگویم من که نمیتوانم این دیالوگها را بگویم. اینها که خیلی غیرمنطقی هستند. وقتی رسیدم دیدم که آقای مهرجویی آنجا نشسته و طبعا نطقم کور شد. آقای مهرجویی گفت بیایید تمرینش کنیم. من نشستم روی مبل و بر روی مبل دیگر هم میترا حجار نشست. در یک خانه دیگر. چون داشتیم تمرین میکردیم. شروع کردیم و من دیدم که بهترین کار این است که من این دیالوگها را بپذیرم. وقتی پذیرفتمشان توانستم بگویمشان.
بازی مقابل حامد بهداد دارد تبدیل به یک اتفاق مکرر در کارنامهتان میشود.
من خودم همیشه از طرفداران این بودهام که با حامد بهداد همبازی باشم و همیشه استقبال کردهام.
چرا؟ بازیگر مقابل چه ویژگیهایی باید داشته باشد که با او همبازی شوید؟کمک میکند شما هم بهتر بازی کنید؟
احساس میکنم کارش برایش جدی است، یعنی هر دوی ما هدف مشترک داریم که آن اتقاء فیلمی است که داریم بازی میکنیم. واقعا حضور دارد. آدم از کسانی که آنقدر حضور دارند و میروند در بازی خوشش میآید. ترجیح میدهم کسی که همبازیام شده به همراه من از فضای دورش منفک شود. از فضای گروه جدا شود که تمرکزمان تقویت شود. وقتی تنها هستی این کار راحت است ولی وقتی همراه چند نفر بازی دارید اگر آنها جدا نشوند انگار نمیگذارند شما هم جدا شوید و بخشی از شما باقی میماند.
نکتهای مانده راجع به فیلم که بخواهید بگویید؟
این دفعه اول است که کسی سوال نمیکند و من میخواهم چیزی بگویم. حسی که نسبت به «نارنجیپوش» دارم این است که این فیلم برای من مثل جایزه بود. هیچ مقدمه ای نداشت، منتظرش نبودم و به من هدیه شد. معمولا برای فیلمی که دوست دارید بازی کنید همه اش نگرانید که می شود؟، نمی شود؟ قرار است چه بشود؟ اما این فیلم اصلا این مسائل را نداشت و من بدون هیچ اضطرابی وارد فیلم شدم. همه چیز سریع اتفاق افتاد و به من خیلی راحت گذشت همانطور که گفتم مثل یک جایزه بود. الان هر وقت از من درباره کارهایم می پرسند می گویم یک سال است کار جدیدی نکردم یعنی واقعا یادم می رود که «نارنجی پوش» را کار کردم./خبر آنلاین
ویدیو مرتبط :
لیلا حاتمی- دوران کودکی (12سالگی) لیلا حاتمی و لیلی رشیدی
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
خبرهای جدید از لیلا حاتمی، شهاب حسینی ....
امسال با فیلم «آناهیتا» جدیدترین ساخته «عزیزا... حمیدنژاد» در جشنواره فیلم فجر حضور می یابد. در این فیلم که بر مبنای بخش هایی از تحقیقات علمی «ایموتو» یک دانشمند نامدار ژاپنی، جلوی دوربین رفته است، بازیگران دیگری از جمله میترا حجار، پوریا پورسرخ، نرگس محمدی و محمدرضا داوودنژاد،لیلا حاتمی در این فیلم نقش زنی به نام «عطیه» را بازی می کند که نویسنده و مجری یک برنامه خانوادگی رادیویی است. او هر روز به سوالات شنوندگان این برنامه پاسخ می دهد. وی به آن ها توصیه می کند که...
امین حیایی
در جشنواره فجر امسال، با فیلم سینمایی «سن پترزبورگ»، به کارگردانی «بهروز افخمی»، حضور می یابد. این فیلم که اکنون مرحله ساخت موسیقی متن و صداگذاری را، پیش رو دارد، یک اثر کمدی پرحادثه درباره «رفاقت»، «عشق» و «بلوف» است. در این فیلم که قرار است قسمت دوم آن پس از پایان جشنواره فجر، وارد مرحله پیش تولید شود، بازیگرانی چون الناز شاکردوست، محسن تنابنده، سروش صحت، پیمان قاسم خانی، بهاره رهنما، اندیشه فولادوند، کیانوش گرامی، ماه چهره خلیلی، سیامک انصاری، امید روحانی، آرش تاج، بابک برزویه، اردشیر کاظمی، اصغر طبسی و نعیمه نظام دوست، به ایفای نقش پرداخته اند. فیلم نامه «سن پترزبورگ» را پیمان و محراب قاسم خانی نوشته اند.
امین حیایی که یکی از پرکارترین بازیگران مرد سینمای ایران است، تا چندی پیش فیلم «پسر تهرونی» را، بر پرده سینماهای کشور داشت. وی که هم اکنون مشغول بازی در مجموعه تلویزیونی «کلاه پهلوی» به کارگردانی «سیدضیاءالدین دری» است، فیلم «بیداری رویاها» را نیز در جشنواره فجر دارد. وی در این فیلم یک نقش متفاوت -برادر یک شهید- را ایفا کرده است.
پانته آ بهرام
با فیلم «طهران، تهران» اثر «داریوش مهرجویی»، میهمان جشنواره فجر امسال می شود. پیش از این شایعه شده بود که این فیلم، در جشنواره حضور نخواهد داشت، اما «محمدعلی حسین نژاد» تهیه کننده «طهران، تهران»، با تکذیب آن، از احتمال فراوان نمایش این فیلم در جشنواره فجر امسال خبر داد. این فیلم که هم اکنون مرحله تدوین توسط «حسن حسندوست» را پیش رو دارد، درباره جذابیت های تهران قدیم و امروز است. به جز پانته آ بهرام، بازیگران دیگری چون قربان نجفی، مهتاج نجومی، اکبر مشکاتی، فریده سپاه منصور، کتایون امیرابراهیمی، غلامرضا نیکخواه، علی عابدینی، ثریا نوری، مهدی طالب زاده و پرویز نوری، در «طهران، تهران» نقش آفرینی کرده اند. پانته آ بهرام که هفته گذشته به عنوان بازیگر میهمان در سریال «جستجوگران» محمدعلی سجادی ایفای نقش داشت، در فیلم هایی چون «اقلیما»، «چهارشنبه سوری» و «بچه های ابدی» بازی کرده است.
لیلا حاتمی
از امروز با فیلم «هر شب تنهایی» به کارگردانی رسول صدرعاملی، میهمان سالن های سینمای کشور می شود. لیلا حاتمی در این فیلم نقش زنی به نام «عطیه» را بازی می کند که نویسنده و مجری یک برنامه خانوادگی رادیویی است. او هر روز به سوالات شنوندگان این برنامه پاسخ می دهد. وی به آن ها توصیه می کند که چگونه با همسرشان، رفتار خوبی داشته باشند. او به مشهد مقدس می آید اما درگیر مناسبات خود و همسرش است چون مشکلی دارد که حل نشدنی به نظر می رسد. در فیلم «هر شب تنهایی» که فیلم نامه آن را رسول صدرعاملی و کامبوزیا پرتوی نوشته اند، بازیگران دیگری چون حامد بهداد، علی بکائیان، مرجان قره چه، محسن کریمی و تعدادی از بازیگران تئاتر مشهد ایفای نقش کرده اند. لیلا حاتمی که هم اکنون مشغول بازی در جدیدترین اثر «داریوش مهرجویی» با نام «آسمان محبوب» است، امسال با فیلم های «پرسه در مه» بهرام توکلی در جشنواره فجر حضور دارد. وی در «آسمان محبوب» مهرجویی، با همسرش «علی مصفا» همبازی است.
شهاب حسینی
امسال با فیلم «آناهیتا» جدیدترین ساخته «عزیزا... حمیدنژاد» در جشنواره فیلم فجر حضور می یابد. در این فیلم که بر مبنای بخش هایی از تحقیقات علمی «ایموتو» یک دانشمند نامدار ژاپنی، جلوی دوربین رفته است، بازیگران دیگری از جمله میترا حجار، پوریا پورسرخ، نرگس محمدی و محمدرضا داوودنژاد، نیز در این فیلم حضور دارند. شهاب حسینی که امسال با دوفیلم «سوپراستار» تهمینه میلانی و «درباره الی» اصغر فرهادی، میهمان سینماهای کشور بود، سال گذشته سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد جشنواره فجر را برای بازی در فیلم «سوپراستار» از آن خود کرد. شهاب حسینی چندی پیش در واکنش به رقم دستمزدهای اعلام شده از سوی یک روزنامه نگار، اعلام کرد برای بازی در هر فیلم مبلغی حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان دستمزد دریافت می کند.