فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

برادر شهید جهان‌آرا:شخصیت برادرم در «کیمیا» تحریف شد



اخبار , اخبار فرهنگی,گفتگو با برادر شهید جهان‌آرا,نقش شهید محمد جهان آرا در کیمیا

برادر سردار شهید محمد جهان‌آرا گفت: تصویری که از برادرم در سکانس‌هایی از سریال «کیمیا» بر روی آنتن سیما رفت با شخصیت و رفتار این سردار شهید هم‌خوانی نداشت و این مسأله ممکن است مردم را در رابطه با شهید جهان آرا دچار تناقض کند.

محمدحسین جهان‌آرا برادر سردار شهید محمد جهان‌آرا فرمانده سپاه خرمشهر در دوران مقاومت 34 روزه این شهر در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «فرهنگ‌حماسه» ایسنا‌،در سخنانی با اشاره به سکانس‌هایی از سریال «کیمیا» توضیح داد:متأسفانه دیالوگ‌های مرتبط با سکانس خرمشهر که به شهید جهان‌آرا اختصاص داشت مجعول و تحریف شده بود. این در حالی است که پیش از نمایش عمومی سریال «کیمیا» در اکران خصوصی برای ما، در حضور نماینده صدا و سیما، آقای جواد افشار و محمدشفیعی، این مسأله را به آنها یادآور شدیم.

وی ادامه داد: در این جلسه به آنها یادآور شدیم که آنچه که در این سریال از برادرم به نمایش درآمده است با آنچه که خانواده، همرزمان و مردم جامعه در ذهن دارند بسیار فرق دارد. از سوی دیگر در این فیلم شهید جهان آرا را رزمنده‌ای مستأصل به نمایش درآورده‌اند به گونه‌ای که وقتی یکی از رزمندگان به درون اتاق می‌آیند و خبر سقوط خرمشهر را می‌دهند، شهید جهان آرا ناامید می‌شود و در دیالوگی می‌گوید: «من که نمی‌توانم معجزه کنم.» این در حالی است که بردارم در دوران مقاومت 34 روزه خرمشهر هیچگاه این چنین حرفی را بر زبان نیاورده و ناامیدی از خودش نشان نداده بود و اعتقاد داشت که معجزه همان «مقاومت» است که این رزمندگان آن را انجام می‌دهند.از طرف دیگر در تماسی که شهید رجایی با جهان آرا داشت،او به برادرم و مدافعان خرمشهر یادآور شده بود که «منتظر کسی نباشید.خودتان برای دفاع هرکاری که می‌خواهید انجام دهید. بنابراین اظهار عجز در این سکانس نادرست و غیر واقع بود. محمد از سوی دیگر معتقد بود تا هنگامی که خدا و امام را داریم هیچ دغدغه‌ای نخواهیم داشت و تکلیف ما در مقابل دشمن فقط مقاومت است.

وی گفت:براساس صحبتی که در جلسه اکران خصوصی داشتیم قرار شد دیالوگ‌ها تغییر کند. اما به جای این کار لفظ «جهان‌آرا» حذف شده بود و شخصیت «حاج محمد» را جایگزین کرده بودند و به صورت گزینشی برخی از گفته‌های شهید جهان آرا را در این فیلم بیان کردند. همچنین در همان چند دیالوگی که قرار بود سقوط خرمشهر به محمد اعلام شود جمله معروف برادرم را نصفه بیان کردند. «خرمشهر ممکن است سقوط کند، مواظب باشید ایمان‌تان سقوط نکند.» این جمله معروف برادرم بود که در این سریال فقط گزاره نخست آن را بیان کرده‌ بودند.

جهان آرا ادامه داد: جالب است بدانید اصلا مدافعان خرمشهر به برادرم «حاج محمد» نمی‌گفتند آن زمان کلمه «حاجی» در جبهه آنقدر فراگیر نبود و از عبارت «سید» یا همان «جهان‌آرا» استفاده می‌کردند. بنابراین به شکل ناقصی شخصیت برادرم را جلوه دادند. موضوع دیگر آن است که پس از اکران خصوصی و صحبت‌های رد و بدل شده، دیگر سریال را مجدد برایمان به نمایش درنیاوردند تا بدانیم چه تغییراتی در سریال انجام شده است.

جهان‌آرا خاطرنشان کرد: شخصیت برادر من به دلیل وظیفه و رسالت بزرگی که در دفاع از شهر خرمشهر در روزهای نخست جنگ بر عهده داشت موجب شده است که نشود در چند سکانس یا چند قسمت به آن بپردازند. یادم می‌آید هنگامی که آقای حاتمی‌کیا بر روی سریال «خاک سرخ» کار می‌کرد به او پیشنهاد داده بودند که گریزی هم به نقش شهید جهان آرا بزند اما ایشان به دلیل شخصیت جامعی که برادرم داشت امتناع کرده بود.

برادر شهید جهان آرا با اشاره به برخی از ویژگی‌های ظاهری و شخصیتی شهید جهان آرا خاطرنشان کرد: محمد حدود دومتر قد داشت اگر چه در خانه بسیار کم سخن بود اما در مواردی که مرتبط با دفاع و جنگ‌تحمیلی بود نظرش را بیان می‌کرد و سکوت چندانی نداشت. از سوی دیگر نقش برادرم در همان چند قسمت که به خرم شهر اختصاص داشت در حقیقت نقشی حاشیه‌ای بود. محمد در همه کارها حتی خالی کردن مهمات پیشقدم بود و همین عملگرا بودنش موجب شده بود تا بتواند برقلب مدافعان نفوذ یابد. او از شجاعت بالایی برخوردار بود به گونه‌ای که حتی در یکی از بازدیدهایی که بنی‌صدر از جبهه داشته است به دلیل کارشکنی‌هایش و استراتژی «زمین می‌دهیم تا زمان بگیریم» یک سیلی محکم به گوش بنی‌صدر کوبیده بود که محافظ‌های او می‌خواستند با محمد برخورد کنند که پاسدارها اجازه چنین کاری نمی‌دهند.

جهان‌آرا توضیح داد: در رابطه با دفاع و ضرورتی که آن زمان ایجاب شده بود محمد تفاوتی میان زن، مرد، پیر یا جوان قائل نبود چرا که می‌دانست در این شرایط، مقاومت در اولویت همه امور قرار دارد. اگرچه آقای حامد بهداد بازیگر قابل و محبوبی هستند اما معمولا هنرپیشه‌ها برای اینکه بتوانند در قالب شخصیتی ایفای نقش کنند به سراغ نزدیکان آن شخص می‌آیند تا بتوانند بهتر وارد نقش شوند اما چنین چیزی انجام نشد. 

 

اخبار فرهنگی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
شهید جهان آرا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعتراض خانواده شهید جهان آرا به «کیمیا»


خانواده شهید سیدمحمد جهان‌آرا با اعتراض به نمایش تصویر غیرواقعی و تحریف‌شده از فرمانده دلاور سپاه خرمشهر در سریال کیمیا تأکید کردند آنچه در این مجموعه به نمایش درآمده بدون هماهنگی آنها بوده و مورد تأیید نیست.

خبرگزاری تسنیم: خانواده شهید سیدمحمد جهان‌آرا با اعتراض به نمایش تصویر غیرواقعی و تحریف‌شده از فرمانده دلاور سپاه خرمشهر در سریال کیمیا تأکید کردند آنچه در این مجموعه به نمایش درآمده بدون هماهنگی آنها بوده و مورد تأیید نیست.

سیدمحمدحسین جهان‌آرا برادر شهید جهان‌آرا در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از اعتراض خانواده فرمانده دلاور سپاه خرمشهر به تصویر ارائه شده از سردار شهید سیدمحمد جهان‌آرا در سریال کیمیا سخن گفت و آن را تصویری غیرواقعی و مشوه دانست.

او تصریح کرد: آبان‌ماه امسال جلسه‌ای با نماینده آقای سرافراز رئیس صدا و سیما و عوامل سریال کیمیا در مؤسسه صبا داشتیم و مفصل درباره بخشهای مرتبط با شهید جهان‌آرا در این سریال صحبت و با توجه به دیالوگ‌های نوشته شده، مخالفت خود را با این سکانس‌ها اعلام کردیم.

جهان‌آرا افزود: در آن جلسه عوامل سریال قول دادند سکانس‌ها و دیالوگ‌های منتسب به محمد را از سریال حذف کنند ولی ظاهراً مسئله را با حذف صرف نام شهید جهان‌آرا از متن فیلمنامه حذف کردند اما با این حال برای همگان کاملاً مشخص است که آقای حامد بهداد که از هنرپیشه‌های خوب کشور است، نقش چه‌کسی را ایفا می‌کند.

برادر شهید جهان‌آرا گفت: تصویری که از محمد در سریال کیمیا به نمایش درآمده، تصویر یک انسان بلاتکلیف و مستأصل است در حالی که دیالوگ‌هایی چون «نمی‌دانم چه‌کار کنم؟» یا «نمی‌توانیم معجزه کنیم» متعلق به او نیست و هرگز کسی از زبان محمد چنین سخنانی نشنیده است.

جهان‌آرا توضیح داد: در زمان اشغال خرمشهر توسط بعثی‌ها، شهید رجایی با محمد تماس گرفته و به او گفته بود "هیچ‌کس برای نجات شهر کمک نمی‌کند و باید خودتان هرکاری می‌توانید انجام دهید" و لذا محمد تکلیف خود را در قضیه جنگ کاملاً می‌دانست و با اقتدا به مولایش امام حسین(ع) تکلیف را در مقاومت می‌دید.

وی ادامه داد: به‌گواهی بسیاری از همرزمان شهید جهان‌آرا، محمد حتی در سخت‌ترین شرایط که رزمندگان ما در صحنه نبرد نابرابر با دشمن در حال شهادت بودند، با امیدواری می‌گفت "تا خدا و امام را داریم غصه نداریم و اگر ایمان‌مان سقوط نکند دوباره شهر را به دست می‌آوریم" و با همین روحیه هم 45 روز با دست خالی مقابل یک لشکر مجهز دشمن ایستاد.

برادر شهید جهان‌آرا با بیان اینکه فرمانده دلاور سپاه خرمشهر زندگی خود را وقف نظام کرده بود، گفت: او قبل از انقلاب با رژیم شاه مبارزه می‌کرد و در مقاطعی زندگی مخفیانه داشت و در این راه حتی به زندان افتاد و بعد از انقلاب نیز با گروهک خلق عرب مقابله کرد و انسان آبدیده‌ای بود که اصول مبارزه و جنگ را می‌دانست.

جهان‌آرا افزود: در جنگ هم او در همه صحنه‌ها حضور داشت و تحرکات دشمن را رصد می‌کرد و دستورات و گزارش دقیقی می‌داد اما در سریال کیمیا فردی منفعل نشان داده شده و به حاشیه رفته است؛ به‌طوری که بسیاری از دوستان او می‌گویند نقش محمد در خرمشهر تحریف شده و حق وی ادا نشده است.

وی ادامه داد: آن زمان من دزفول بودم و یک بار که محمد آمده بود آنجا، گفتم "چگونه با دست خالی و نیروی کم می‌خواهید بجنگید و شهر را آزاد کنید؛ فکر می‌کنید می‌توانید معجزه کنید؟"، که او پاسخ داد "معجزه ما در همین مقاومت است و تاریخ و آیندگان درباره ایستادگی و پایداری ما قضاوت خواهند کرد".

برادر سردار شهید سید محمد جهان‌آرا اظهار داشت: کیمیا سریال خوبی است و برای آن زحمت زیادی کشیده شده ولی سکانس‌های مربوط به شهید جهان‌آرا هم از نظر محتوا و هم به‌لحاظ بازیگری ضعیف است و اینکه در چند سکانس سطحی به یک شخصیت محبوب پرداخته شود، چهره او را مخدوش می‌کند.

جهان‌آرا افزود: آنچه درباره شهید جهان‌آرا در این سریال به نمایش درآمده هیچ تطابقی با شخصیت او ندارد و تصویری غیرواقعی و مشوه است که بدون هماهنگی با خانواده ما ساخته شده و نسبت به آن معترض هستیم.

وی با تأکید بر اینکه نمایش چهره واقعی شهید جهان‌آرا مستلزم شناخت دقیق شخصیت و افکار و اطلاع از زوایای زندگی اوست، متذکر شد: تاکنون رسم بوده برای ساخت فیلم‌های مرتبط با شهدا عوامل فیلم با خانواده‌های آنها صحبت می‌کردند تا با خصوصیت و زندگی او کاملاً آشنا شوند و حتی بازیگر این نقش را با هماهنگی خانواده انتخاب می‌کردند اما درباره محمد این مسئله رعایت نشده است.

جهان‌آرا تصریح کرد: هنگامی که آقای بهبهانی‌نیا (نویسنده سریال کیمیا) در حال نگارش فیلمنامه خاک سرخ بود به آقای حاتمی‌کیا (کارگردان سریال) پیشنهاد کرد چند سکانس درباره شهید جهان‌آرا در سریال بگنجاند ولی ایشان نپذیرفته و گفته بود نمی‌توان شخصیت بزرگی چون جهان‌آرا را در چند سکانس محدود به تصویر کشید.

برادر شهید جهان‌آرا با بیان "نظر ما این است که زندگی و نقش محمد در دوران مبارزه با رژیم شاه در ایام جوانی و همچنین حضورش در جنگ در یک فیلم مستقل به‌طور جامع نشان داده شود" گفت: تعجیل و ارائه تصویر ناقص از شهید جهان‌آرا که تاکنون فیلمی درباره او ساخته نشده باعث تخریب وجهه او و بی‌اثر شدن نمایش سیمای کامل وی در آینده می‌شود. اگرچه سید محمدحسین جهان‌آرا می‌گوید بحث او ناظر بر سریال کیمیا و فیلم‌های مرتبط با موضوع خرمشهر نیست و صرفاً درباره برادرش سخن می‌گوید ولی نمی‌تواند از یک اشکال تاریخی سریال کیمیا که آن هم مرتبط با فرمانده دلاور سپاه خرمشهر است، بگذرد.

او می‌گوید: وقتی خرمشهر در سوم خرداد سال 61 آزاد شد، هنوز سرود «ممد نبودی» ساخته نشده بود و آن‌گونه که آقای عزیزی (از بچه‌های سپاه) تعریف کرده، این سرود در سالگرد شهادت محمد جهان‌آرا ساخته شد که با آقای کویتی‌پور آمدند تهران آن را اجرا کردند.