فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

بازگشت کمدین معروف به دنیای سینما + بازیگری که در کن تماشاگران را به تحسین واداشت



جشنواره فیلم کن , کمدین , بازیگری کمدی

«مکس رز» اولین فیلم جری لوییس در 18 سال گذشته پنجشنبه شب در شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد.

بازیگر و کمدین کهنه‌کار در این فیلم نقشی دراماتیک دارد، اما با حضور در نشست مطبوعاتی فیلم خود نشان داد که هیچ یک از استعدادهای خود را در نقش یک دلقک از دست نداده است.

جری لوییس 87 در تمام مدت نشست با شوخی‌های خود درمورد میزان دستمزدش در فیلم «مکس رز» (Max Rose)، دوران کاری پرفراز و نشیب‌اش و دین مارتین همبازی سابق‌اش که سال 1995 درگذشت، همه را خنداند.

لوییس در کنار مارتین در دهه‌های 1940 و 1950 ابتدا در تلویزیون و بعدها در سینما به شهرت رسید.

وقتی از لوییس درباره مارتین سئوال کردند، او پاسخ داد: «وقتی رسیدم اینجا و دیدم او نیست، متوجه شدم یک جای کار ایراد دارد.»

این دو گروهی دونفره تشکیل داده بودند که در آن مارتین نقش آدمی مرتب و منظم را بازی می‌کرد و لوییس در قالب یک کمدین اسلپ‌استیک فعال بود. آن‌ها در 1956 به تندی از هم جدا شدند و کار خود را به تنهایی ادامه دادند.

لوییس در «مکس رز» به کارگردانی دانیل نوا فیلمساز آمریکایی نقش یک پیانیست جَز پا‌به‌سن‌گذاشته را بازی می‌کند که متوجه می‌شود شاید همسرش که 65 سال است با او زندگی می‌کند، به او وفادار نبوده و به این فکر می‌افتد که نکند زندگی آن‌ها بر پایه یک دروغ بنا شده است.

«مکس رز» اولین فیلم لوییس پس از «Funny Bones» در سال 1995 است، فیلمی که به گفته خودش نتوانست در آن بازی نکند، چون بهترین فیلمنامه‌ای را داشت که در 40 سال گذشته خوانده بود. «مکس رز» اولین بار در دنیا در کن روی پرده رفت، هرچند نه در بخش مسابقه.

لوییس گفت: «نکته فوق‌العاده درمورد فیلمنامه این است که موضوع آن درباره آدم‌های سالخورده‌ای است که دور انداخته شده‌اند.»

او ادامه داد: «این یک پروژه کاملا متفاوت برای دلقکی دیوانه است که 60 سال است این کار را انجام می‌دهد، اما در عین حال فیلمی فوق‌العاده است که خیلی‌ها از دیدن آن لذت می‌برند.»

جشنواره فیلم کن , کمدین , بازیگری کمدی

جری لوییس در جشنواره فیلم کن

لوییس بی‌آنکه کوچک‌ترین اشاره‌ای به بازنشستگی کند، با اشاره به فیلم «پروفسور دیوانه» خود تولید 1963 و بازی در فیلم «سلطان کمدی» ساخته مارتین اسکورسیزی در 1983، گفت با غرور به گذشته‌اش نگاه می‌کند.

او در عین حال به فیلمی اشاره کرد که به خاطر آن متاسف است، فیلمی که هیچ‌گاه روشنایی روز را نخواهد دید. منظور لوییس فیلم «روزی که دلقک گریه کرد» بود که او در 1972 کارگردانی و خود در آن بازی کرد. او در این فیلم نقش یک دلقک سیرک را بازی کرد که در یک اردوگاه کار اجباری نازی‌ها زندانی است. این فیلم در سوئد فیلمبرداری شد.

لوییس گفت: «فیلم خیلی بدی بود. بد بود چون من جادوی خود را از دست داده بودم. هیچ وقت این فیلم را نخواهید دید، هیچ‌کس آن را نخواهد دید، چون ضعیف بودن آن باعث خجالت من است.»

لوییس زمانی در اظهار نظری جنجالی گفت به نظرش کمدین‌های زن اصلا بامزه نیستند. لوییس سال‌هاست به خاطر این حرف مورد انتقاد قرار دارد.

او در جشنواره کن همچنان بر موضع خود پافشاری کرد و گفت: «کمدین زن محبوب من چه کسانی هستند؟ کری گرانت و برت رینولدز!»

یکی دیگر از فیلم‌هایی که در یکی دو روز اخیر توجه تماشاگران در جشنواره فیلم کن را جلب کرده، «همه چیز از دست رفته» (All Is Lost) با بازی رابرت ردفورد کارگردان و بازیگر آمریکایی بود.

ردفورد 76 ساله در این فیلم که اولین بار در دنیا چهارشنبه در کن در بخش خارج از مسابقه روی پرده رفت، نقش مردی را بازی می‌کند که سوار بر یک قایق تفریحی در اقیانوس هند برای بقا مبارزه می‌کند.

جشنواره فیلم کن , کمدین , بازیگری کمدی

رابرت ردفورد در صحنه‌ای از فیلم «همه چیز از دست رفته»

بجز یک نریشن کوتاه در ابتدای فیلم و چند فریاد از روی خشم، ردفورد که تنها بازیگر «همه چیز از دست رفته» است، در تمام یک ساعت و چهل و پنج دقیقه مدت فیلم، دیالوگی ندارد.

ردفورد به خبرنگاران حاضر کن گفت از چالش تک بودن و تنهایی و نداشتن دیالوگ لذت برده است.

او گفت: «به ارزش سکوت در فیلم باور دارم. در زندگی هم چنین باوری دارم، برای اینکه اطرافمان همیشه حرف هست، شاید خیلی بیش از آنچه باید باشد.»

بازی ردفورد در فیلم مورد تحسین منتقدان و تماشاگران قرار گرفت. «همه چیز از دست رفته» را جی. سی چاندور کارگردانی کرده است. این دومین فیلم او پس از «Margin Call» است.  

ردفورد در 1981 برای فیلم «مردم عادی» برنده اسکار بهترین کارگردانی شد و در 1995 نیز برای فیلم «مسابقه پرسش و پاسخ» نامزد دریافت جوایز بهترین فیلم و کارگردان بود. او سال 1974 هم برای فیلم «نیش» نامزد اسکار بهترین بازیگر شد. ردفورد سال 2002 یک جایزه افتخاری اسکار را دریافت کرد.

شصت و ششمین جشنواره فیلم کن 15 مه (25 اردیبهشت) با درام «گتسبی بزرگ» به کارگردانی باز لورمان آغاز شد و 26 مه (5 خرداد) با تریلر فرانسوی «زولو» ساخته ژروم سال به پایان می‌رسد.
منبع:khabaronline.ir


ویدیو مرتبط :
خاطره ها - تحسین دل پیرو توسط تماشاگران - سال 2008/09

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برتولوچی بعد از ۱۰ سال به دنیای سینما بازگشت / «من و تو» در جشنواره کن + عکس



 

 بازگشت برتولوچی به سینما, فیلم من و تو در جشنواره کن

 

سینما - فیلم سینمایی «من و تو» به کارگردانی برناردو برتولوچی فیلمساز ایتالیایی در شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد.

به گزارش خبرآنلاین، فیلم جدید برتولوچی که بر مبنای رمانی کوتاه و پرفروش نوشته نیکولا آمانیتی نویسنده ایتالیایی ساخته شده، روز چهارشنبه در بخش خارج از مسابقه جشنواره کن روی پرده رفت.

«من و تو» داستان لورنزو (یاکوپو اولمو آنتینوری) یک نوجوان 14 ساله تنها و عجیب و غریب است که نقشه می‌کشد با پنهان شدن در زیرزمین خانه که مدت‌هاست به حال خود رها شده، رویای خود را درمورد رسیدن به خوشبختی محقق کند. لورنزو برای اینکه پدر و مادرش متوجه قضیه نشوند، تصمیم می‌گیرد به آن‌ها بگوید که قرار است با دوستانش به اسکی برود.

او برای یک هفته این فرصت را خواهد داشت که از تمام تقابل‌ها و فشارها برای اینکه یک نوجوان «طبیعی» باشد، فرار کند. او نقشه کشیده دوران انزوای خود را با کتاب‌های ترسناک و فانتزی بگذراند، اما وقتی خواهر ناتنی بزرگترش (تئا فالکو) که به هرویین اعتیاد دارد، بدون اطلاع قبلی از راه می‌رسد، تمام نقشه‌های لورنزو به هم می‌ریزد و...

 

 بازگشت برتولوچی به سینما, فیلم من و تو در جشنواره کن

 

یک نوجوان 14 ساله قهرمان «من و تو» فیلم جدید برناردو برتولوچی است

اولین بار نیست که برتولوچی در یک فیلم به مسئله انزوا می‌پردازد. «دنباله‌رو» فیلمی که او در سال 1970 ساخت، درباره مردی است که آن‌قدر از محیط طبقه متوسط خود فاصله گرفته که جاسوس فاشیست‌ها می‌شود. «آخرین تانگو در پاریس» (1972) هم درباره دیدار پنهانی دو غریبه منزوی است.

اکنون سوژه برتولوچی یک پسر 14 ساله درون‌گراست، اما فیلمساز 72 ساله چگونه توانست وارد دنیای ذهنی یک نوجوان شود؟

برتولوچی که نشسته بر صندلی چرخدار در نشست مطبوعاتی «من و تو» شرکت کرده بود، پاسخ داد: «خیلی سخت نبود. البته این مسئله که کتاب نیکولا آمانیتی به صورت اول شخص نوشته شده، به ما کمک کرد. ما همیشه در ذهن لورنزو هستیم.»

اهمیت زیرزمینی که داستان فیلم در آن اتفاق می‌افتد، چیست؟ فیلم‌های برتولوچی به خاطر فضاسازی‌هایشان شهرت دارند: آپارتمان‌های خالی به رنگ بژ و تالارهایی با لوسترهای بزرگ. فیلم جدید او یک زیرزمین تاریک دارد با یک مخمل سرخ و مورچه.

 

 بازگشت برتولوچی به سینما, فیلم من و تو در جشنواره کن

 

برناردو برتولوچی در مراسم فرش قرمز فیلم «من و تو»

برتولوچی در پایان گفت: «این فیلم برای من، بازگشت به زندگی است. در 10 سال گذشته به نوعی در رخوت زندگی کردم. زمانی بیدار شدم که پذیرفتم به لحاظ فیزیکی تغییر کرده‌ام، زمانی که موقعیتم را پذیرفتم و دیگر با آن مبارزه نکردم. کتاب آمانیتی وادارم کرد یک فیلم بسازم.»

«من و تو» اولین فیلم برتولوچی پس از فیلم «خیالباف‌‌ها» با موضوع وقایع سال 1968 پاریس، همین طور اولین فیلم ایتالیایی‌زبان او پس از 30 سال است. فیلمساز متولد پارما در 10 سال اخیر به خاطر مشکلات ناشی از فتق دیسک کمر فعالیت چندانی نداشته است.

برتولوچی سال 1988 برای «آخرین امپراتور» برنده اسکار بهترین کارگردانی و فیلمنامه اقتباسی شد. او برای فیلم‌های فیلم‌های «دنباله‌رو» و «آخرین تانگو در پاریس» هم نامزد اسکار بوده است.

او سال 2007 جایزه شیر طلایی یک عمر دستاورد جشنواره ونیز را دریافت کرد و پارسال نیز اولین نخل طلای افتخاری سالانه جشنواره کن به او اعطاء شد. «استراتژی عنکبوت»، «آسمان سرپناه» و «بودای کوچک» از دیگر ساخته‌های برتولوچی است.

روز چهارشنبه همچنین دو فیلم «در جاده» به کارگردانی والتر سالس فیلمساز برزیلی و «ماشین‌های مقدس» ساخته لیوس کاراکس فیلمساز فرانسوی در بخش مسابقه اصلی این دوره جشنواره کن به نمایش درآمدند.

«در جاده» از روی رمان جک کرواک ساخته شده و تولید مشترک فرانسه و برزیل است. گارت هدلوند، کریستن استیوارت، کرستن دانست، ویگو مورتنسن و سام ریلی در این فیلم بازی می‌کنند.

سال پارادایس نویسنده جویای نام نیویورکی (ریلی) کمی پس از مرگ پدرش با دین موریارتی یک مرد جوان بسیار جذاب که قبلا خلافکار بوده (هدلوند) و ماریو همسر او (استیوارت) آشنا می‌شود. سال و دین خیلی زود با هم صمیمی می‌شوند. آن‌ها که تشنه آزادی هستند و اصلا دوست ندارند خود را در چارچوب‌های زندگی محدود کنند، همراه ماریلو راهی جاده‌ها می‌شوند.

فرانسیس فورد کوپولا از اواسط دهه 1970 قصد داشت رمان کرواک را به فیلم برگرداند که نشد. تا اینکه سال 2005 پروژه به دست والتر سالس افتاد.

او بیش از همه با فیلم «خاطرات موتورسیکلت» درباره سفرهای چه گوارا در دوران جوانی، شهرت دارد که سال 2004 یکی از رقبای کن بود.

 

 بازگشت برتولوچی به سینما, فیلم من و تو در جشنواره کن

 

والتر سالس کارگردان (راست) و ویگو مورتنسن بازیگر فیلم «در جاده»

سالس 56 ساله به خبرنگاران گفت: «تاکنون چند فیلم جاده‌ای ساخته‌ام. متوجه شدم هرچه بیشتر از ریشه‌های خود و از نقطه شروع فاصله بگیرید، درک بهتری نسبت به اینکه چه کسی هستید، از کجا آمده‌اید و در نهایت چه می‌خواهید باشید، پیدا می‌کنید. هرچند در نهایت بخشی از خودتان را پشت سر جا می‌گذارید.»

او افزود: «آنچه ما در این فیلم به تصویر کشیده‌ایم با «خاطرات موتورسیکلت» که درباره شروع یک بیداری اجتماعی و سیاسی است، ارتباط دارد.»

«ماشین‌های مقدس» لیوس کاراکس تولید مشترک فرانسه و آلمان یکی دیگر از 22 فیلمی است که بخت دریافت جایزه نخل طلای کن 2012 را دارند.

کایلی مینوگ و ایوا مندس در این فیلم بازی می‌کنند که داستان آن از صبح تا شب روی می‌دهد و سفر مردی به نام آقای اسکار (با بازی دنی لاوان در 11 نقش) را به تصویر می‌کشد که دائم تغییر هویت می‌دهد و از یک زندگی به زندگی دیگر می‌رود. او یه مدت آدمکش است، بعد یک زن گدای پیر می‌شود، بعد یک جن دیوانه، بعد یک مرد خانواده و این روند ادامه دارد.

ظاهرا آقای اسکار فیلم بازی می‌کند، از این نقش به آن نقش، اما دوربین‌ها کجا هستند؟ آقای اسکار تنهاست. تنها همراه او سلین (ادیت اسکوب) راننده‌ و منشی‌اش است که او را با یک لیموزین در خیابان‌های پاریس می‌گرداند. آقای اسکار مثل یک آدمکش باوجدان از ماموریتی به ماموریت دیگر می‌رود، اما معلوم نیست خانه اصلی‌اش کجاست‌ و خانواده‌اش‌ چه کسانی هستند.

کاراکس که «ماشین‌های مقدس» اولین فیلم بلند او در 13 سال گذشته است، گفت: «این فیلمی درباره یک مرد و یک تجربه است، تجربه زنده بودن. آقای اسکار یک جور بازیگر است، کمی شبیه همه ما، کسی که هیچکس به او توجه ندارد.»

 

 بازگشت برتولوچی به سینما, فیلم من و تو در جشنواره کن

 

لیوس کاراکس کارگردان و کایلی مینوگ بازیگر فیلم «ماشین‌های مقدس»

کاراکس که با فیلم‌هایی چون «عشاق پون نوف» و «پولا ایکس» شهرت دارد، درمورد نامفهوم بودن بخش‌هایی از فیلم جدید خود گفت: «عامه مردم کی هستند؟ فقط می‌دانم آدم‌هایی هستند که به زودی می‌میرند!»

او افزود: «من فیلم‌های عمومی نمی‌سازم، فیلم‌های خصوصی می‌سازم. اجازه می‌دهم هر کس دوست دارد بیاید و آن‌ها را ببیند.»

واکنش‌ها نسبت به «ماشین‌های مقدس» متفاوت بود. گروهی آن را «غم‌انگیز» و گروهی آن را «کاملا دیوانه‌وار» توصیف کردند.

شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن 16 تا 27 مه (27 اردیبهشت تا 7 خرداد) برگزار می‌شود..... /  خبرگزاری : خبر آنلاین