فرهنگ و هنر
2 دقیقه پیش | تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالستشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ... |
2 دقیقه پیش | خواندنی ها با برترین ها (81)در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ... |
اصغر فرهادی: «درباره الی» از یک عکس شروع شد
اصغر فرهادی در ورکشاپ خود درباره علاقه اش به فیلمسازی نسبت به فیلمساز بودن سخن گفت و بیان کرد که از لحظه لحظه ساخت یک فیلم لذت میبرد.
اصغر فرهادی کارگردان سینمای ایران دوم شهریور ماه در کارگاهی که در سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر بر پا شده بود به یکی از سینماگران اشاره کرد و گفت: بخشی از اعتبار و جذابیت سینما برای نسل ما مدیون افرادی است که باید در چنین مکانهایی از آنها یاد شود. یکی از آن افراد که دوست دارم از او نام ببرم و بگویم که چقدر روی من تاثیر گذاشته است اکنون در بستر بیماری است. وی ادامه داد: آرزو میکنم از اینجا انرژی خوبی برای عباس کیارستمیبفرستیم تا هرچه زودتر بهبود پیدا کند و سال دیگر این ورکشاپها با حضور وی برگزار شود.
«درباره الی» از یک عکس شروع شد
کارگردان فیلم «درباره الی» با اشاره به ایدههایی که به یک فیلم و یا فیلمنامه تبدیل میشوند، عنوان کرد: ساخت یک ایده بستگی به عمق آن در ذهن شما دارد. ایدهای را که سالها در ذهن شما وجود دارد و هیچ گاه فراموش نمیکنید، باید ساخت. من برای «درباره الی» ایدهای نداشتم بلکه تنها عکسی داشتم از فردی که در غروب کنار دریا ایستاده است و انگار کسی از نردیکانش در دریا غرق شده و او منتظر است. وی اضافه کرد: این عکس از ۲۲ سالگی همراه من بود و در ۳۵ یا ۳۶ سالگی توانستم آن را بسازم. این عکس آنقدر در ذهنم ماند که فکر کردم چیزی دارد که باید آن را بسازم.
بنابراین بعد از اینکه سالها ایدهای در ذهن شما باقی ماند و فکر کردید شما را رها نمیکند باید شروع کنید و ایده خود را گسترش دهید. فرهادی همچنین درباره گسترش یک ایده توضیح داد: برای گسترش ایده خود شروع کنید به سوال کردن، به طور مثال بپرسید که این مرد کیست که در کنار دریا ایستاده است؟ چرا ناراحت است؟ کسی که در دریا غرق شده است چه نسبتی با او دارد؟ پاسخ این سوالات قصه موجود را لایه لایه تشکیل میدهد و شما باید به این ترتیب در نوشتن مدام از خود سوال کنید. بعدا میتوانید هر بخش از جوابها را که خواستید و در روند قصه مفید نبود دور بریزید.این کارگردان سینما در پاسخ به پرسشی درباره «جدایی نادر از سیمین» و اینکه هنگام ساخت آن چقدر به اسکار فکر کرده است، عنوان کرد: من قبل از «جدایی نادر از سیمین» فیلم «درباره الی» را ساختم که بیرون از ایران بسیار موفق بود و به دلیل بومیبودن «جدایی نادر از سیمین» همه گفتند حیف نیست فیلمیبسازی که فقط در ایران موفق است و من میگفتم از آنجایی که «درباره الی» به اندازه کافی موفق بوده است حالا اجازه دارم فیلمیبسازم که فقط در ایران موفق باشد.
من آن زمان اطمینان داشتم که این فیلم کاملا بومیاست و فقط در ایران موفق میشود به همین دلیل حتی آن را زیرنویس هم نکردم و زمانی که یک نفر از برلین خواست تا آن را ببیند به او گفتم فیلم «جدایی نادر از سیمین» موضوعی کاملا بومیدارد. کارگردان فیلم «شهر زیبا» ادامه داد: آن شخص اصرار کرد تا مترجمیبا خود بیاورد و وقتی فیلم را دید واکنشش این بود که کاملا آن را درک کرده است و بعد در ادامه آن اتفاقات و جوایز در بیرون از ایران برای فیلم رخ داد و «جدایی نادر از سیمین» با بیرون از ایران ارتباط برقرار کرد. فرهادی درباره موفقیت «جدایی نادر از سیمین» تصریح کرد: شاید دلیل موفقیت این فیلم این بود که هیچگاه به این نکته که فیلم باید بیرون از ایران هم موفق باشد، فکر نکردم و اتفاقا بومیترین فیلمها جهانی ترین آثار خواهند بود.وی درباره المانهایی که لحن فیلمهای او را شکل میدهد، گفت: اولین فاکتوری که لحن فیلم را مشخص میکند این است که اساسا داستان قرار است چقدر به واقعیت نزدیک، یا از آن فاصله داشته باشد. اگر میخواهید فیلمیبسازید که بگویید عین زندگی واقعی است لحن تغییر میکند و دوربین به گونهای خواهد بود که اتفاقات را مستند نشان دهد. خود من به این دلیل که زندگی روزمره برایم مهم است لحن آثارم هم به سمتی میرود که روزمره باشد.
چه شخصیتهایی خاکستری هستند
کارگردان فیلم «گذشته» در بخش دیگری از این کارگاه در پاسخ به پرسشی درباره شخصیتهای فیلمهایش و خاکستری بودن همه آنها توضیح داد: ابتدا باید این سوال را مطرح کرد که شخصیت خاکستری چه کسی است؟ عدهای به اشتباه فکر میکنند که شخصیتهایی که خطاها و کارهای درستشان بالانس دارد خاکستری هستند اما این درست نیست. شما میتوانید در فیلم شخصیتی داشته باشید که پر از خطا باشد، قتل انجام دهد و حتی کارهای مشمئزکنندهای انجام دهد اما باز هم خاکستری باشد تنها به این شرط که برای کارهای خود دلیل ارائه کند.وی با اشاره به فیلم «شهر زیبا» در مثالی بیان کرد: در این فیلم یک نفر مرتکب قتل شده است و یک نفر به هر دلیلی میخواهد قاتل اعدام شود. ما باید در شرایط عادی از این دو نفر بدمان بیاید ولی در این فیلم هر دو خاکستری هستند چون ما دلیل کارهایشان را میبینیم.
«فروشنده» اصغر فرهادی مسافر كن شد
ویدیو مرتبط :
اولین عکس از فیلم جدید اصغر فرهادی
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
اصغر فرهادی: فیلمنامه جدیدم را شروع کردم
اصغر فرهادی، کارگردان فیلم «جدایی نادر از سیمین»، نامزدی این فیلم را در ۲ بخش اسکار اتفاقی ارزشمند دانست و البته نامزدی در بخش بهترین فیلمنامه را ارزشمندتر.
اصغر فرهادی پس از اعلام نامزدی فیلمش در جوایز اسکار در پاسخ به سؤالات خبرنگار هالیوود ریپورتر گفت: از بین ۲ نامزدی، بهترین فیلمنامه برای من معنای دیگری دارد چون پیش از هر چیز من کارم را با نوشتن شروع کردم.
وی در پاسخ به این سؤال که در لحظه شنیدن خبر کجا و در چه حالی بوده است، پاسخ داد: در حال نوشتن صحنهای از فیلمنامه بعدیام بودم که ۲ روز است با آن درگیر هستم و دنبال باز کردن گرهی در این صحنه بودم که دستیارم این خبر را به من داد.
فرهادی در پاسخ به اینکه پیشبینیاش درباره کاندیدا شدن فیلمنامه چه بوده است، گفت: در مورد نامزدی بهترین فیلم خارجی حدس میزدم اما در مورد بهترین فیلمنامه کمتر حدس میزدم.
وی در ادامه در پاسخ این سؤال که کاندیدا شدن در اسکار برایش چه معنایی دارد، گفت: مهمترین معنایش آن است که اگر چه امروز مردم در فرهنگهای مختلف به زبانهای مختلف سخن میگویند اما زبان مشترک تمام مردم دنیا، سینماست.
این کارگردان ایرانی درباره اینکه اگر جایزه اسکار فیلمنامه را ببرد چه حسی خواهد داشت، گفت: این موفقیت تنها برای من نخواهد بود بلکه متعلق به همه کارگردانانی خواهد بود که به زبانهایی غیر از انگلیسی فیلم میسازند. این به معنای آن است که زبان نمیتواند مانعی در ارتباط برقرار کردن تماشاگران با فیلمها در دنیای سینما باشد. سینما یک زبان مشترک جهانی است.... / جامعه خبری الف