فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

آیا نمایش «ساز» در تلویزیون حرام است؟/مسئولان صداوسیما یا جهل به اسلام دارند یا معاندند




اخبار فرهنگی - کارشناسان دینی بررسی کردند؛
آیا نمایش «ساز» در تلویزیون حرام است؟/مسئولان صداوسیما یا جهل به اسلام دارند یا معاندند

دوشنبه هفته گذشته در اقدامی بی سابقه و البته اتفاقی آلات موسیقی در رسانه ملی نمایش داده شد. رسانه ها این اقدام را به سرعت پوشش خبری داده و آن را طلسم شکنی و آغاز دوره ای جدید در تلویزیون توصیف کردند. اما روز بعد تهیه کننده برنامه ی «صبح‌بخیر ایران» ضمن انتقاد از انتشار اخباری در این خصوص این اتفاق را سهوی خواند و کسانی که به آن دامن زدند را همسو با رسانه های دشمن خواند.

اخبار,اخبار فرهنگی, نمایش آلات موسیقی در رسانه ملی

 

خبرنگار تیک  نظر دو تن از کارشناسان برجسته دینی را در مورد موسیقی و آلات آن جویا شد.

غرویان: رویت آلات موسیقی اشکالی ندارد
حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان استاد برجسته حوزه علمیه قم به تیک ،‌ گفت: اگر موسیقی، موسیقی حلال باشد رویت الات موسیقی اشکالی ندارد.

وی در پاسخ به سئوالی که مبنای این خطوط قرمز در رسانه ملی چیست بیان داشت: این خطوط قرمز مبنای مشخصی ندارد اما اگر موسقی، موسیقی حرامی باشد آن ابزاری و الاتی هم که این موسیقی حرام را تولید می کنند ان ها هم از باب وسیله حرام هستند.

این استاد حوزه عملیه قم در ادامه شاخصه ی موسیقی حرام را تشریح کرد و گفت: موسیقی که لهوی باشد و انسان را به سمت گناه و شهوت سوق دهد، حرام است.

محسن غرویان در پاسخ به این سئوال که ایا موسیقی هایی که از تلویزیون پخش می شود چنین شاخصه هایی دارند اظهار داشت: نه، چنین شاخصه هایی ندارند. موسیقی که در تلویزیون پخش می شود، حلال است.

وی افزود: این قطعات موسیقی کاملا زیر نظر وزارت ارشاد و ولی فقیه زمان است و خود ولی فقیه در صداوسیما نماینده دارند. اگر موسیقی از تلویزیون پخش می شود مشخص است که مورد تایید نماینده ولی فقیه است.

فاضل میبدی: هر که می گوید تماشای آلات موسیقی حرام است، خلاف می گوید
حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی فاضل میبدی استاد برجسته حوزه علمیه قم به  «تیک»  گفت: تماشای آلات موسیقی هیچ اشکالی ندارد . هرکه می گوید حرام است خلاف می گوید.

وی افزود: موسیقی به ذات حرام نیست، بالاخره آواز و پدیده ای الهی است،  البته اگر موسیقی در جهات ضدااخلاقی باشد حرام است. البته هرکاری حتی کار مذهبی، در صورتی که در جهت ضداخلاقی باشد حرام است.

فاضل میبدی درادامه نمایش ساز در تلویزیون را کار پسندیده و خوبی عنوان کرد و با اشاره به عذرخواهی تهیه کننده برنامه «صبح بخیر ایران» به خاطر نمایش آلات موسیقی گفت: اگر تا به حال سازها را نمایش نمی دادند باید عذرخواهی می کردند. آخر نمی شود، یک چیزی حلال باشد، بعد بگویند ابزارش حرام است.

این استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: هیچکس نگفته است که نمایش ابزار و اداوت موسیقی حرام است.

وی ادامه داد: کسانی که در صداوسیما می نشینند و این خطوط قرمز را تعیین می کنند یا می خواهند به اسلام بزنند و معاند به این دین هستند یا جهل به اسلام دارند.

فاضل میبدی افزود: اسلام واقعی این خط قرمزها را ندارد. زمانی مجسمه سازی در اسلام حرام بود چون نماد مجسمه پرستی بود اما الان پیکرتراشی در جهت هنر است و حرام نیست، حتی اسلام آن را تشویق هم می کند.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: همانطور که انسان از خط خوب، تذهیب و مینیاتور لذت می برد، آواز خوب هم پدیده ای است که انسان از آن خوشش می آید.

وی در پایان گفت: اسلام هرگز تنگ نظری نکرده و با این خوشی ها مبارزه نکرده است.
 اخبار فرهنگی - تیک


ویدیو مرتبط :
جهل و تعصب، زمینه ساز بروز داعش در جهان اسلام

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نمایش تن‌فروشی در تلویزیون حاشیه‌ساز شد


در قسمت پنجم سریال معمای شاه و در یکی از سکانس‌ها؛ تصویری از دختران تن‌فروش لهستانی‌ نشان داده می‌شود که سربازان آمریکایی از آنها بهره‌کشی می‌کنند.

خبرگزاری ایلنا نوشت: در قسمت پنجم سریال معمای شاه و در یکی از سکانس‌ها؛ تصویری از دختران تن‌فروش لهستانی‌ نشان داده می‌شود که سربازان آمریکایی از آنها بهره‌کشی می‌کنند.
 
خسرو سینایی با اشاره به تصویری که از حضور لهستانی‌ها در ایران در شبکه‌های تلویزیونی نشان داده می‌شود؛ گفت: متاسفانه در شبکه‌های داخلی و خارجی تصویر درستی از نحوه زندگی و حضور لهستانی‌ها در ایران نمایش داده نمی‌شود.

 وی که مطالعات زیادی درباره تاریخ حضور لهستانی ها در ایران دارد؛ ادامه داد: رابطه مردم ایران و لهستان براساس تاریخ یک رابطه همراه با تقدیر و تشکر بوده است و مردم لهستان در همه جا از مهمان‌نوازی‌ای که ایرانی‌ها از لهستانی‌ها در جنگ جهانی دوم داشتند؛ قدردادن وسپاسگذار بوده‌اند.

کار گردان قطار زمستانی افزود: دریکی از میادین شهر لهستان به مناسبت پیروزی ارتش لهستان در نبرد مونتکازینو مجسمه بزرگی نصب شده است و در زیر این مجمسه؛ سنگ بزرگی قرار داده شده که در روی آن به زبان فارسی از مردم ایران برای حمایت‌هایی که از مردم لهستان در طول جنگ داشتند، قدردانی شده است.

وی ادامه داد: حتی من در یکی از سفر‌هایم در زلاندنو نیز شاهد بودم که لهستانی‌ها‌ چقدر سپاسگذار ایرانی‌ها بودند.

سینایی افزود: نمی‌توان گفت تصویری که در سریال معمای شاه نشان داده شده؛ دروغ است. قطعا وقتی آدم‌هایی از سیبری و از جنگ و فلاکت به یک کشور می‌آیند و حتی نان برای خوردن ندارند؛ دست به کارهای مختلفی می‌زنند که شاید بسیاری از آنها صحیح نباشد اما باید این واقعیت نیز نشان داده شود که چنین اموری از روی اجبار بوده است.

 وی ادامه داد: مهم این است که ما در نشان دادن و به تصویر کشیدن اتفاقات تاریخی چه زاویه نگاهی را انتخاب می‌کنیم و دوربین‌مان کدام قسمت را درشت می‌کند. نباید یادمان برود که در تصویر رویدادهای تاریخی یک موضوع را به درستی موشکافی کرده و قبل و بعد آن و علل و عوامل آن را نیز بیاوریم تا نتیجه‌ای که نشان داده می‌شود؛ غیرمنصفانه و یکسویه نباشد.