فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

آتیلا، حمید، رضا، حامد، محمدرضا،‌امین و یا...؟



آتیلا، حمید، رضا، حامد، محمدرضا،‌امین و یا...؟

آغاز ماه مبارك رمضان بهانه ای شد تا چند نقش ماندگار سریال های رمضانی این سالها را مرور كنیم.

آغاز ماه مبارك رمضان بهانه ای شد تا چند نقش ماندگار سریال های رمضانی این سالها را مرور كنیم. نقش هایی كه بدون شك ماندگاری آنها به عوامل متعددی همچون قصه،‌ كارگردانی،‌ بقیه بازیگران،‌ موسیقی،‌ ساعت و شبكه پخش و... وابسته بوده است.

سریال های ماه رمضان,فیلم های ماه مبارك رمضان,فیلم های ماه رمضان


*سید جلال/گمگشته
"آتیلا پسیانی" در اولین تجربه رمضانی قابل توجه تلویزیون، ریسك بزرگی كرد. او در سریال "رامبد جوان"، دو نقش كاملا متفاوت را داشت. یكی نقش "جلال"، مردی دیندار و مقبول و دیگری نقش "كریم" كه یك دله دزد است. جابجا شدن این دو شخصیت، فضای سریال را می ساخت. "كریم" با كمك "داوو"(صالح میرزاآقایی)، "جلال" را می دزدید و خودش را جای "جلال" جا می زد تا مال و منال او را بالا بكشد.اما كم كم متنبه می شد و حتی جانش را برای "جلال" می داد. می توان ادعا كرد موفقیت "پسیانی" و "گمگشته" مسیر را برای ساخت سریال های رمضانی باز كرد.

 

سریال های ماه رمضان,فیلم های ماه مبارك رمضان,فیلم های ماه رمضان

*ماشاالله/خانه به دوش
تلاش مؤثر "حمید لولایی" برای فرار از سایه "خشایار مستوفی"‌(زیر آسمان شهر، مهران غفوریان)، او در سریال "رضا عطاران"،‌ "ماشاالله مرزوقی" بود. مردی از طبقه پایین جامعه كه می خواست برای كار و پول در آوردن به مالزی برود اما پول سفرش را می دزدند.

تقلای "ماشاالله" برای حفظ آبرویش طوری كه كسی فكر نكند كه پولش را خورده اند و ایران است و در مقابل تلاش "ارسلان"، باجناق پولدارش(غلامحسین لطفی) برای ریختن پته او روی آب، شاكله سریال را می ساخت. قابل انكار نیست بخشی از موفقیت "لولایی" مرهون حضور "مریم امیرجلالی" بود. "امیرجلالی" نقش همسر "ماشاالله" را داشت. زنی عصبی، غرغرو اما مهربان.

 

سریال های ماه رمضان,فیلم های ماه مبارك رمضان,فیلم های ماه رمضان

*فرشته/او یك فرشته بود
اولین بازی "بهاره افشاری" چنان تأثیرگذار بود كه بعد از 8 سال و نقش های دیگر،‌ همچنان او را با این نقش می شناسند. "افشاری"،‌ اولین شیطان ماه رمضانی تلویزیون بود كه به قلم "علیرضا كاظمی پور"، كارگردانی "علیرضا افخمی" و موسیقی "آریا عظیمی نژاد" موج ماورایی سازی در رمضان را راه انداخت.

مخاطب، چون هیچ پیشینه ذهنی و قضاوت قبلی نسبت به او نداشت،‌ مثل "بهزاد"(حسن جوهرچی) مدام از "فرشته" شیطان صفت رو دست می خورد. "فرشته" ای كه اول به عنوان دختری مصدوم وارد خانه "بهزاد" شد اما كارش به كشتن "عزیز"، مادر "بهزاد"(ثریا قاسمی) و جدا شدن "رعنا"، همسر "بهزاد"(مریم كاویانی) كشید.

 

سریال های ماه رمضان,فیلم های ماه مبارك رمضان,فیلم های ماه رمضان

*جلیل/صاحبدلان
درست از آب درآوردن نقش منفی كار سختی است اما این كار را "محمد كاسبی" در سریال "محمدحسین لطیفی" انجام داد. او،‌ "جلیل"، برادر پولدار "خلیل"(حسین محجوب"بود. مردی كه اعتقادات "خلیل" را به مسخره می گرفت.

اوج بازی اش در میانه سریال بود كه "خلیل" برای هشدار دادن پیش اش آمده بود. "جلیل" هم اینجوری جوابش را می داد:«چشماتو وا كن! یه نگاه به این زندگی بكن!...این فقط یه گوشه از زندگیمه...حالا یه نگاه به خودت بكن...به قد و قواره زوار در رفته ات...به خونه خرابه ای كه توش می لولی...به این نوه یتیم یسیر پرمدعات...به پیر پسر آفتابه دزدت...به من بگو خدایی كه مدام ورد زبونته و عمریه خیال می كنی همه جا هواتو دارده با توئه یا با من؟»

 

سریال های ماه رمضان,فیلم های ماه مبارك رمضان,فیلم های ماه رمضان

*حاج یونس/ میوه ممنوعه
«سر پیری و معركه گیری؟» قصه یك خطی سریال "حسن فتحی"،‌ شاید با همین عبارت تعریف شدنی باشد. اینكه "حاج یونس فتوحی"(علی نصیریان) كه پیرمرد بازاری و خانواده داریست ناگهان عاشق "هستی"، دختر"بهرام"،‌ بزرگترین بدهكارش (هانیه توسلی) می شود. اما "نصیریان"، فضاهای دیگری مثل تقابل با تمرد "غزاله"، دختر كوچكش(طناز طباطبایی)، زیاده خواهی پسر بزرگشف "جلال"(امیر جعفری) و افزایش نقش بیرون از خانه همسرش "قدسی"(گوهر خیراندیش) به عنوان مدیر آموزش و پرورش را هم به تصویر می كشد.
همین تلفیق شرایط است كه "حاج یونس" را سردرگم می كند. اقتدار قاضی "شارح سربداران" كجا و تزلزل "حاج یونس فتوحی میوه ممنوعه" كجا؟

 

سریال های ماه رمضان,فیلم های ماه مبارك رمضان,فیلم های ماه رمضان

*الیاس/اغما
«تو برگزیده شدی دكتر.»«تو نباید پیر بابا رو عمل كنی.» "حامد كمیلی" در 25 سالگی در اولین سریال ماورایی "سیروس مقدم"، نقش "الیاس" را بر عهده داشت. این بازیگر اصفهانی الاصل سال قبل اش در دو سریال "به دنیا بگویید بایستد"(محمدرضا آهنج) و "پرواز در حباب"(سیروس مقدم) هم بازی كرده بود اما "الیاس"، او را به همه شناساند."الیاس"، جوانی ظاهرالصلاح بود كه به "طاها پژوهان"(امین تارخ) كه جراح كاربلد مغز پناه می برد و او را گول می زد تا آدم های خوب را مداوا نكند. كم كم می فهمیم "الیاس"، شیطان است كه برای از راه به در كردن "پژوهان"، وجوه جسمانی پیدا كرده است.

 

سریال های ماه رمضان,فیلم های ماه مبارك رمضان,فیلم های ماه رمضان

*نادر/بزنگاه
آخرین بازی "رضا عطاران" در یك سریال تلویزیونی."عطاران" در "بزنگاه" كه سومین سریال رمضانی اش هم بود نقش "نادر" را داشت. پسر معتاد و طرد شده خانواده كه با تنها دخترش،"درسا"(نیكی نصیریان) برای گرفتن حق الارث پدر تازه درگذشته اش به خانواده برمی گشت. فضای تلخ سریال و شوخی های نادر موقع استفاده از مواد در دستشویی و ... با انتقادات تندی روبرو شد.

با این حال هم بازی او، هم بازی های دیگر به خصوص بازی "مرجانه گلچین" در نقش "بهجت"، زن برادر"نادر" چشمگیر بود. "عطاران" با سری تراشیده یك معتاد دوست داشتنی را بازی كرد و حالا حدود 4 سالی است كه به تلویزیون برنگشته است.

سریال های ماه رمضان,فیلم های ماه مبارك رمضان,فیلم های ماه رمضان


*بزرگ/جراحت
اگر بینندگان تلویزیون در دهه 60، "امین تارخ" را با نقش های "بوعی سینا"(ابن سینا، كیهان رهگذار) شیخ "حسن جوری"(سربداران/محمدعلی نجفی) می شناختند او در آخرین سال دهه 80، این فضا را شكاند و "بزرگ" را خلق كرد. "تارخ" در سریال "محمدمهدی عسگرپور" كه "سعید نعمت الله" آن را نوشته بود،‌ برادر بزرگ خانواده بود. زندگی خوش آنها با تنشی كه در ازدواج "اكرم"(مهدخت مهدوی فرد) با "امیرحافظ" پسر برادرش(یاسر جعفری) ایجاد می شود آغاز شد. صحنه بگومگوی "بزرگ" با برادرش، "اسماعیل"(علی عمرانی) و زن برادرش، "انسی"(آتنه فقیه نصیری) از صحنه های خیره كننده سریال تلویزیونی است.

 

سریال های ماه رمضان,فیلم های ماه مبارك رمضان,فیلم های ماه رمضان

*حاج فتاح/ملكوت
"محمدرضا شریفی نیا"كه چند سالی است به تلویزیون بازگشته و نقش های متفاوتی را در سریال های مناسبتی و یا غیره تجربه كرده در آغاز دهه 90 در سریال "ملكوت" با ایفای نقش "حاج فتاح" نقش های ابتدایی خود را در تلویزیون آغاز كرد،‌ با اینكه تجربه خوبی كسب كرد اما مضمون نامناسب سریال اجازه خودنمایی "شریفی نیا" را نداد.

 

سریال های ماه رمضان,فیلم های ماه مبارك رمضان,فیلم های ماه رمضان

*لیلا/خداحافظ بچه
متأسفانه در سال گذشته شاهد شكوفایی بازیگران در سریال های ماه رمضان نبودیم اما بودند كسانی كه بازی خوب آنها علاقمندان خاص خود را همچنان دارند.
"مهراوه شریفی نیا" از جمله بازیگرانی است كه در همه حال برای مخاطبان جذاب بوده و لذت تماشای بازی های او هیچ گاه از بین نمی رود. بازی او در سریال "خداحافظ بچه" نشان داده كه با وجود تجربه بازی اندك در تلویزیون شرایط بهتر بودن و خوب ایفا كردن را به او داده است.
با توجه به گذری كه به سریال های سالهای پیش ماه مبارك رمضان داشتیم باید دید كه آیا امسال نیز با توجه به چهره هایی چون "مهدی سلطانی"،"لعیا زنگنه"،"هومن برق نورد"،"بهنام تشكر" و یا "جواد رضویان" می توان چهره ماندگاری را در آرشیو سال آینده خود قرار داد..../yjc.ir


ویدیو مرتبط :
‫پیام تبریک نوروزی محمدرضا گلزار، امین حیایی، رضا عطاران، حمید فرخ نژاد .. به مناسبت فرا رسیدن سال نو‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محمدرضا گلزار و امین حیایی از ۹ اسفند به خانه ها می آیند + عکس



اخبار,خبر,هنر,اخبار ایران

 

سریال «ساخت ایران» با بازی محمدرضا گلزار و امین حیایی، از ۹ اسفندماه در شبکه نمایش خانگی توزیع می شود.

به گزارش خبرآنلاین، سریال «ساخت ایران» به کارگردانی محمد حسین لطیفی و تهیه کنندگی سیدامیر پروین حسینی و منصور سهراب پور در ایران ، پاریس و بیروت فیلمبرداری می شود.

به گفته تهیه کنندگان این سریال فصل اول آن از سه شنبه ۹ اسفند در سراسر کشور توزیع خواهد شد.

محمدرضا گلزار، امین حیایی، گوهر خیراندیش، بهاره رهنما، بهنام تشکر، الیکا عبدالرزاقی، مهران رجبی و ... بازیگران این سریال هستند.

این برای اولین بار است که زوج خوب گلزار و حیایی در سریالی برای عرضه در شبکه نمایش خانگی، با هم به ایفای نقش پرداخته اند.... / خبر آنلاین