کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

مکمل های لازم برای شیرخواران


شیر مادر حاوی مقدار طبیعی و مناسبی از ویتامین ها، به خصوص ویتامین C و E و گروه ویتامین های B است. بنابراین اگر هر دو از سلامت کامل برخوردار باشید و تغذیه تان نیز خوب باشد، کودک به مکمل های ویتامین (جز ویتامین D) نیاز نخواهدداشت.

ماهنامه پزشک شهر:

مکمل های ویتامینی

شیر مادر حاوی مقدار طبیعی و مناسبی از ویتامین ها، به خصوص ویتامین C و E و گروه ویتامین های B است. بنابراین اگر هر دو از سلامت کامل برخوردار باشید و تغذیه تان نیز خوب باشد، کودک به مکمل های ویتامین (جز ویتامین D) نیاز نخواهدداشت.

مقدار ویتامین D شیر مادر کافی نیست و نیاز شیرخوار را تامین نمی کند، به همین دلیل کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، به مکمل های ویتامین D نیاز دارند. به شیرخشک هایی که در بازار وجود دارد، ویتامین D اضافه شده است.

مکمل های لازم برای شیرخواران

وقتی پوست بدن در معرض تابش خورشید قرار می گیرد، این ویتامین به طور طبیعی به وسیله پوست ساخته می شود. آکادمی کودکان آمریکا معتقد است تمام کودکان باید برای پیشگیری از سرطان پوست ناشی از اثر تابش مستقیم و طولانی مدت نور خورشید به پوست، محافظت شوند. به همین دلیل استفاده از کرم ها ضدآفتاب ضرورت دارد. از طرفی چون این کرم ها، مانع ساخته شدن ویتامین D به وسیله پوست می شوند، برای تامین ویتامین D مورد نیاز شیرخوارتان و استفاده از مکمل ویتامین D با پزشک او صحبت کنید.

امروزه آکادمی توصیه می کند به هر کودکی که متولد می شود، بلافاصله بعد از تولد باید روزانه 400 واحد ویتامین D به صورت مکمل داده شود.

یک رژیم غذایی متنوع (شامل انواع گوشت ها، شیر و فرآورده های آن، غلات، حبوبات، میوه و سبزی ها که همه روزه نوعی از آن ها در سفره غذایی وجود داشته باشد) می تواند تمام نیازهای ویتامینی ضروری مادر شیرده و کودکش را تامین کند. در هر حال، متخصصان کودکان توصیه می کنند مادران به دلیل شیردهی، به مصرف روزانه مکمل ویتامینی زمان بارداری، ادامه دهند تا توازن مناسب غذایی حفظ شود.

اگر شما از یک رژیم غذایی گیاهی محض (وِژِتاریَن) پیروی می کنید، لازم است حتما از مکمل های ویتامین D کمپلکس استفاده کنید، زیرا برخی ویتامین های D فقط در محصولات گوشتی مختلف وجود دارند.

مکمل های آهن

بیشتر نوزادانی که متولد می شوند، با داشتن ذخیره آهن کافی (که در زمان جنینی از مادر دریافت کرده اند) از ابتلا به کم خونی محافظت می شوند. اگر کودک شیر خودتان را می خورد، آهن مورد نیاز او به مقدار کافی و با قدرت جذب زیاد در اختیارش قرار دارد و به استفاده از مکمل های آن نیاز نخواهدداشت، اما وقتی به سن شش ماهگی می رسد، لازم است غذاهایی را برای او شروع کنید که حاوی آهن باشند (مثل غلات، حبوبات، گوشت و انواع سبزی های سبز) تا آهن کافی برای رشد او تامین شود. اگر از شیرخشک استفاده می کنید، بهتر است از بدو تولد تا سال اول، به او شیرخشک های غنی شده با آهن (حاوی 4 تا 12 میلی گرم آهن) بدهید.

مکمل های لازم برای شیرخواران

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها به معنای «برای زندگی» کلمه ای است که به تازگی وقتی برای خرید شیرخشک مراجعه می کنید، با آن مواجه می شوید.

بعد از شیرخشک، غنی شده با پروبیوتیک ها هستند که انواعی از باکتری های زنده به شمار می روند. این باکتری ها را «مفید» یا «دوست» می نامند و به مقدار فراوان در دستگاه گوارش کودکانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، وجوددارند.

افزودن پروبیوتیک ها به شیرخشک به این دلیل انجام می شود که با ایجاد تعادل بین باکتری های «مضر» با باکتری های «مفید» در روده شیرخوار، از بروز عفونت و التهاب در دستگاه گوارش او جلوگیری شود. شایع ترین انواع پروبیوتیک ها، ارگانیسم های بسیار ریزی هستند به نام «بیفیدباکتریوم» و «لاکتوباسیلوس».

بعضی از تحقیقات نشان داده اند که پروبیوتیک ها می توانند از بروز عفونت هایی مانند اسهال های عفونی و درماتیت سرشتی (اگزما) در کودکان جلوگیری کنند.از دیگر مزایای مفید این پروبیوتیک ها که مورد تحقیق قرار گرفته است،کاهش خطر حساسیت های غذایی کودکان، اسم، پیشگیری از عفونت های ادراری و بهبود علائم قولنج معدی شیرخواران است.

آب و آب میوه

تا زمانی که کودک خوردن غذاهای جامد را شروع نکرده است، آب مورد نیاز خود را از شیر مادر یا آبی که به پودر شیر خشک اضافه می شود، تامین می کند. در شش ماهه اول تولد، معمولا آب اضافی یا آب میوه برای کودکانی که از شیر مادر یا شیرخشک تغذیه می کنند، لازم نیست. بعد از شش ماهگی شیرخواری که شیرخشک می خورد، می توان در فاصله شیردادن مقداری آب داد ولی اگر تمایلی به خوردن آن نشان ندهد، نباید به او تحمیل کرد. بچه های که از شیر مادر تغذیه می کنند، معمولا نیازی به خوردن آب ندارند.

مکمل های لازم برای شیرخواران

وقتی کودک تان خوردن غذاهای جامد را شروع می کند، نیاز او به مایعات افزایش می یابد. عادت دادن کودک به مصرف آب خالص، عادت سالمی است که می تواند در تمام عمر ادامه یابد. آب میوه توصیه نمی شود؛ با وجود این، اگر به شیرخوار خود آب میوه می دهید نباید مقدار آن از 120 الی 180 میلی لیتر بیشتر باشد.

از هر 10 کودک یک ساله، 9 نفر از آب میوه استفاده می کنند. معمول ترین آب میوه ای که مصرف می شود، آب سیب است. آب میوه مقداری از آب مورد نیاز بدن کودکان سالم را تامین می کند ولی آب خالص برای کودک، سالم ترین انتخاب است. اگر کودک آب میوه زیادی بنوشد، چون به خوبی جذب نمی شود، ممکن است موجب نفخ شکم و گاه اسهال شود. بعضی از آب میوه ها مثل آب انگور معمولی، بهتر از سایر آب میوه ها هضم می شوند، زیرا مواد قندی آن ها متعادل تر و فاقد سوربیتول است. سوربیتول موجود در میوه ها باعث دل درد و اسهال می شود.

علاوه بر آن، بیشتر آب میوه ها، پروتئین، چربی، ویتامین (غیر از ویتامین C) و مواد معدنی بسیار کمی دارند، بنابراین بهتر است به جای آب میوه، از آب خالص استفاده شود.

اگر پیش از خوردن  غذا، به کودک شیر، شیرخشک یا آب میوه بدهید، اشتهایش برای خوردن غذاهای جامد کاهش می یابد. بنابراین اگر هنگام خوردن  غذا اظهار تشنگی کرد؛ به جای دادن آب میوه به او آب خالص بدهید. کودک در زمان بیماری، به خصوص اگر دچار تب باشد، به آب اضافی نیاز پیدا می کند، بهترین مایع برای شیرخوار بیمار، شیر مادر است.

مکمل فلوراید

شیرخواران در شش ماهه اول عمر خود، چه از شیر مادر تغذیه کنند چه شیر خشک، به مکمل فلوراید نیاز ندارند. بعد از شش ماهگی، چنانچه فلوراید آب مورد مصرف، کمتر از 3% قسمت در میلیون باشد، لازم است کودک با نظر متخصص کودکان یا دندان پزشک کودکان، از قطره خوراکی فلوراید استفاده کند. اگر از آب چاه استفاده می کنید، بهتر است نمونه ای از آن را برای تعیین مقدار فلور آب به آزمایشگاه ببرید. اگر آب مصرفی تان از بطری یا آب لوله کشی است، آن را نیز از نظر مقدار فلور مورد آزمایش قرار دهید.


ویدیو مرتبط :
مکمل های زیادی چی مکمل هایی هستند؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مکمل های لازم در دوران یائسگی



کاهش عوارض یائسگی,پیشگیری از عوارض یائسگی,مکمل های لازم در دوران یائسگی

مکمل های لازم در دوران یائسگی
طی تحقیق های انجام شده در اروپا روی دو گروه 10 هزار نفری (گروه شاهد و مصرف‌کننده) كه به مدت 10 سال طول كشید، مشخص شد احتمال ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی – عروقی در افرادی که به طور منظم از مکمل‌ها استفاده کرده‌اند، کاهش پیدا می‌كند...


 در كشور ما برخی از افراد به دلیل اینکه این تحقیق در کشورهای اروپایی انجام شده، نتایج آن را قبول ندارند و گروهی دیگر نیز معتقدند مصرف مکمل‌ها و مولتی‌ویتامین‌ها در پیشگیری از عوارض یائسگی موثر است و باید از آنها استفاده شود. اهمیت این مساله به قدری است كه در كشور فرانسه سر در بیمارستان‌ها، در مورد پیشگیری از عوارض یائسگی و احتمال شكستگی مچ دست، مهره‌های كمر و استخوان ران كه بعد از 60 سالگی به صورت خودبه‌خود در خانم‌ها و مردان یائسه اتفاق می‌افتد، تبلیغات وسیعی شده است. در این مورد با دكترصفارزاده، متخصص زنان و زایمان گفت‌وگو كرده‌ایم تا بیشتر به اهمیت این مساله پی ببریم.


یائسگی چه نقشی در ابتلا به پوکی استخوان دارد؟
یائسگی یا «منوپوز» یک پدیده فیزیولوژیک شناخته‌شده‌ است که در همه خانم‌ها اتفاق می‌افتد. اصولا بعد از دوران یائسگی، سطح استروژن خون كه نقشی مهم در رساندن كلسیم به سطح استخوان‌ها و درنهایت ضخیم كردن آن دارد، به شدت کاهش می‌یابد و استخوان مستعد پوك شدن می‌شود. یائسگی به طور ناگهانی اتفاق می‌افتد بنابراین روند پوکی استخوان به شدت سرعت می‌گیرد و از تراکم استخوان کاسته می‌شود.

 برای پیشگیری از پوكی استخوان چه باید كرد؟
برای پیشگیری از عوارض یائسگی و پوكی استخوان، مصرف مكمل‌ها توصیه می‌شود. قبل از تجویز مكمل و مولتی‌ویتامین‌ها باید آزمایش‌های تکمیلی از جمله تست سنجش تراکم استخوان انجام شود. خانم‌ها حتما باید مکمل کلسیم را همراه با ویتامین D مصرف کنند.


 آیا تست تراكم سنجش استخوان حتما باید بعد از یائسگی انجام شود؟
اگر بیماری كه به متخصص زنان و زایمان مراجعه می‌كند از درد استخوان گله‌مند یا به بیماری‌هایی مانند آرتریت روماتویید یا لوپوس و... مبتلا باشد یا از کورتون استفاده ‌کند، باید هر چه زودتر تست سنجش تراکم استخوان انجام دهد نه بعد از یائسه شدن!


 آیا مصرف مكمل‌‌ها را به تمامی زنان یائسه توصیه می‌كنید؟
چنانچه فرد از تغذیه‌ای سالم برخوردار باشد و طی روز حداقل یک گرم کلسیم از طریق تغذیه مناسب دریافت کند و به طور مرتب نیز فعالیت ورزشی داشته باشد احتمال مصرف مکمل‌های کلسیم و سایر مکمل‌ها تا حدودی کاهش می‌یابد اما از آنجا که متاسفانه بسیاری از خانم‌های ایرانی در کمبود ویتامین D به سر می‌برند مصرف مکمل‌های کلسیم ضروری است.


اگر فردی كلسیم را به مقدار كافی دریافت نكند، چه اتفاقی می‌افتد؟
چنانچه در دوران قبل از یائسگی مقدار كلسیم مشخص شده (یك گرم در روز) به طور مرتب دریافت نشود، طی 10 تا 15 سال آینده ممکن است فرد دچار شکستگی خودبه‌خود در ناحیه مهره‌های کمر و استخوان سر ران شود.


 چه موقع مصرف مكمل كلسیم را به زنان یائسه تجویز می‌كنید؟
معمولا بعد از یائسگی به دلیل كاهش سطح استروژن و بعد از انجام تست سنجش تراكم استخوان مصرف مكمل‌ها توصیه می‌شود.


مقدار مصرف مكمل كلسیم برچه اساس و به چه مقدار تجویز می‌شود؟
مصرف مكمل و ویتامین‌ها به نوع تغذیه بستگی دارد. در صورتی که فرد تغذیه سالمی داشته باشد و در برنامه غذایی خود روزانه 5 تا 7 نوع میوه مختلف، انواع سبزی‌ و سالاد را بگنجاند، شاید فقط مصرف برخی از ویتامین‌ها به او توصیه شود ولی معمولا بیشتر خانم‌های ایرانی چنین تنوع غذایی‌ای ندارند بنابراین توصیه می‌شود ویتامین‌های مورد نیاز بدن را با مصرف کلسیم، ویتامین D و مولتی‌ویتامین‌ها دریافت كنند.


مقدار كلسیم تجویزشده برای همه زنان یائسه یكسان است؟
خیر، در صورتی كه فرد به ناراحتی کلیوی و سنگ کلیه مبتلا نباشد، مصرف 500 میلی‌گرم تا یک گرم مكمل كلسیم در روز توصیه می‌شود. در افرادی هم که مشکلات گوارشی دارند، مصرف مکمل‌ها ممکن است باعث اختلالات معده ای آنها شود، در این صورت یا دوز قرص‌ها را كاهش می‌دهیم یا مصرف شربت مكمل را به بیمار توصیه می‌كنیم.


آیا می‌توان بدون مشورت با پزشك و خودسرانه مكمل مصرف كرد؟
خیر، مصرف بیش از حد كلسیم باعث ایجاد سنگ كلیه و آسیب جدی به این عضو می‌شود و مصرف مولتی‌ویتامین به دلیل محلول بودن در چربی باعث مسمومیت خواهد شد. بنابراین پزشک باید مقدار مناسب را با توجه به شرایط هر فرد، تعیین كند.


 آیا پیش از یائسگی می‌توان از ابتلا به پوكی استخوان پیشگیری كرد؟
با توجه به اهمیت و ضرورت دریافت كلسیم، بهتر است از همان اوایل كودكی توجه ویژه‌ای به نوع تغذیه شود. با تغذیه صحیح و دریافت كلسیم به مقدار كافی، در دهه پنجم زندگی، عوارض یائسگی کاهش می‌یابد بنابراین بهتر است بعد از 40 سالگی تحت نظر پزشک متخصص باشید و با تجویز وی مصرف مکمل‌ها را شروع كنید تا گامی موثر در پیشگیری و کاهش عوارض یائسگی برداشته باشید.


در صورتی كه خانمی پوكی استخوان شدیدی داشته باشد، فقط مصرف مكمل كلسیم برای او كافی است؟
در مواردی که پوکی استخون مشاهده شود و از مقدار مشخص شده (منهای 5/2) كمتر باشد، لازم است حتما داروهای تكمیلی دیگری در کنار مصرف مکمل کلسیم و مولتی‌ویتامین‌ها به وسیله متخصص روماتولوژیست برای فرد تجویز شود. مصرف مکمل‌ها به تنهایی برای بهبود وضعیت و كیفیت زندگی این افراد كافی نیست.


علاوه بر مكمل‌ كلسیم، مصرف چه مكمل‌های دیگری را توصیه می‌كنید؟
اگر خانمی در برنامه غذایی خود از ماهی یا سایر فرآورده‌های دریایی به مقدار كم استفاده كند، علاوه بر مكمل كلسیم، مصرف مكمل‌های دیگری مانند امگا 3، 6 و 9 را به او توصیه می‌كنیم. با توجه به اینكه تصلب شرایین پس از سن یائسگی در خانم‌ها شیوع زیادی دارد، مصرف پودر سیر و پیاز را برای پیشگیری از این عارضه به آنها توصیه می‌كنیم. مكمل‌های امگا 3، 6 و 9 نقشی موثر در سلامت قلب و عروق دارند.


بهترین زمان برای مصرف مكمل كلسیم و مولتی‌ویتامین چه زمانی است؟
بهترین زمان مصرف مکمل کلسیم صبح و برای مولتی‌ویتامین‌ها شب است. در طول شب به دلیل کم‌تحرکی فرد جذب کلسیم به‌وسیله کلیه بیشتر می‌شود و احتمال ابتلا به سنگ کلیه افزایش می‌یابد، به همین دلیل بهتر است در طول روز كه بدن در حال فعالیت است و احتمال رسوب كلسیم در کلیه کاهش پیدا می‌کند، آن را مصرف كرد. جذب مولتی‌ویتامین‌ها هم در طول شب‌ بهتر از روز است. فراموش نكنید همراه مکمل‌ها حتما 2 لیوان آب بنوشید و از خوردن چای همراه یا بعد از مصرف مكمل‌ها پرهیز كنید.


 در چه مواردی مصرف مكمل‌ها باعث تداخل دارویی می‌شود؟
به دلیل اینكه ویتامین‌های امگا 3، 6 و 9 جذب کبدی دارند، ممكن است مصرف آنها همراه با داروهای ضدصرع یا داروهایی كه باعث كاهش یا افزایش فعالیت آنزیم‌های كبدی می‌شوند، تداخل دارویی ایجاد كند بنابراین باید به فواصل مصرف دارو و مكمل توجه كرد.


از نظر شما مراجعه و مشاوره با متخصص تغذیه تا چه حد ضروری است؟
یائسگی به علت کاهش هورمون‌های استروژن در خانم‌ها با عوارضی از جمله تغییر وزن بدن همراه است. این تغییر وزن بدن معمولا علت افزایش سطح چربی‌ها، افزایش سطح قند در سلول‌های بدن و حتی افزایش میزان گلیکوژن در کبد است و در نتیجه افزایش میزان بافت چربی اتفاق می‌افتد.


معمولا فرد در این دوران 5 تا 10 کیلوگرم اضافه وزن پیدا می‌کند. به همین دلیل مانند خانم‌های باردار به خانم‌های یائسه نیز توصیه می‌شود با متخصص تغذیه مشورت كند تا رژیم غذایی خاصی برای آنها در نظر بگیرد. بهتر است در این دوران مصرف میوه و سبزی‌ها را افزیش و مصرف مواد غذایی مضر مانند چربی‌ها، شیرینی‌ها و نشاسته را كاهش دهید. هفته‌ای هم یكبار ماهی مصرف كنید.
منبع :salamat.ir