کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

مرا در صندلی خودم بگذارید لطفا!


ماشین یکی از وسایلی است که می‌تواند باعث راحتی و رفاه باشد. اما همین وسیله گاهی اوقات بسیار کلافه‌کننده می‌شود. وقتی کودک‌تان در ماشین جایی برای نشستن نداشته باشد و مجبور باشید دائما او را در بغل نگه دارید آن وقت است که کلافه می‌شوید.

مجله سیب سبز: ماشین یکی از وسایلی است که می‌تواند باعث راحتی و رفاه باشد. اما همین وسیله گاهی اوقات بسیار کلافه‌کننده می‌شود. وقتی کودک‌تان در ماشین جایی برای نشستن نداشته باشد و مجبور باشید دائما او را در بغل نگه دارید آن وقت است که کلافه می‌شوید. به‌علاوه این کار می‌تواند خطرات زیادی هم برای فرزندتان داشته باشد.

مسلما وقتی ماشینی که سوار می‌شوید و امکانات آن برای‌تان مهم است، باید بدانید صندلی که کودک‌تان در ماشین قرار است روی آن بنشیند هم به همان اندازه اهمیت دارد. پس توجه داشته باشید برای کودک‌تان صندلی مخصوص ماشین درنظر بگیرید و برای خرید صندلی ماشین به نکاتی که در این مطلب آورده‌ایم توجه کنید. 

مرا در صندلی خودم بگذارید لطفا!

آمارها نگران‌کننده است

براساس آمار، علت مرگ 28درصد از کودکان ایرانی بر اثر حوادث است و 36درصد از این حوادث ناشی از سوانح ترافیکی است. در بیشتر موارد هم دلیل زخمی یا کشته شدن کودکان استفاده نکردن از کمربند ایمنی یا صندلی متناسب با وزن و سن آنهاست. براساس مطالعات سه‌نفر از هر چهار کودک در صندلی ماشین امنیت لازم را ندارند زیرا از صندلی ماشین به‌درستی  استفاده نمی‌شود. در تصادف‌های خودروهای موتوری از 2006 تا 2010 نزدیک به چهارهزار کودک کمتر از 13سال کشته شدند. به‌علاوه 660‌هزار کودک کمتر از 13‌سال مجروح شدند.

مراقبت از کودک در وسایل نقلیه جان 9611کودک چهار ساله و کمتر را بین سال‌های 1975 تا 2010 حفظ کرده است. واقعیت این است که در یک تصادف احتمال پرت شدن کودکان از صندلی عقب به سمت شیشه در مقایسه با افراد بزرگسال 6 تا 7برابر است و حتی اگر پرت نشوند احتمال گیر کردن‌شان بین دو صندلی زیاد است. در این میان صندلی ماشین مخصوص کودک این امکان را فراهم می‌کند که هنگام ترمز شدید احتمال صدمه به کودک به حداقل برسد. اما در استفاده از صندلی ماشین باید به نکات زیادی توجه کنید، از قد، وزن و سن کوچولو تا برچسب استاندارد صندلی و... حالا با هم به صندلی‌هایی که می‌توانید برای کودک‌تان در‌نظر بگیرید، نگاهی می‌اندازیم.
 
قبل از خرید به این علائم دقت کنید

1. روی برچسب صندلی باید علامت  «universal» نوشته شده باشد، زیرا این علامت یعنی صندلی برای انواع اتومبیل مناسب است.

2. صندلی‌ای که انتخاب می‌کنید علامت E داشته باشد. این علامت در محصولات خارجی نشانه تست شدن آنهاست.

3. طبق استاندارد شماره3930 ایران، هر نوع صندلی کودک باید دارای یک برچسب ثابت شامل اطلاعات زیر با حروف و اعداد خوانا باشد:

• نام سازنده (یا توزیع‌کننده رسمی)
• نام یا شماره مدل
• تاریخ ساخت (شامل ماه و سال)
• محل ساخت
• جمله‌ای که مشخص می‌کند استفاده از سیستم در چه نوع خودروی موتوری و در کدام محل نشیمن آن توصیه شده است.
• باید در برچسب صندلی مشخص شده باشد که صندلی برای کودکان چندساله و با چه وزنی تولید شده است.

اشتباهات استفاده از صندلی ماشین

اشتباه اول: استفاده از صندلی ماشین دست‌دوم بدون تحقیق درباره تاریخچه آن

اگر می‌خواهید برای کودک‌تان از صندلی ماشین دست‌دوم استفاده کنید درباره موارد زیر باید اطمینان حاصل کنید:

• به دستورالعمل و برچسب تاریخ ساخت و شماره مدل آن توجه کنید.
• آیا بیش از 6سال از عمر آن می‌گذرد؟
• آسیب قابل رویت در آن دیده می‌شود؟
• تا به حال دچار تصادف متوسط یا شدید شده است؟
•اگر تاریخچه صندلی ماشین را نمی‌دانید از آن استفاده نکنید.

مرا در صندلی خودم بگذارید لطفا!

 اشتباه دوم: قرار دادن صندلی ماشین در نقطه اشتباه

امن‌ترین مکان برای نصب صندلی ماشین عقب آن است که کیسه هوا ندارد. اگر صندلی ماشین در جلو قرار بگیرد در صورت عمل کردن کیسه هوا می‌تواند باعث آسیب جدی به سر کودک شود. اگر مجبورید کودک را در صندلی جلو قرار دهید باید کیسه هوا را غیرفعال کنید. اگر می‌خواهید صندلی ماشین را در عقب نصب کنید، در صورت امکان به‌جای کناره‌ها آن را در مرکز صندلی پشت قرار دهید تا در جریان تصادف کمترین آسیب به کودک برسد.

اشتباه سوم: استفاده از صندلی ماشین به‌عنوان تختخواب

صندلی ماشین برای ایجاد امنیت کودک شما در طول سفر طراحی شده است و نباید از آن به‌عنوان محل خواب کودک استفاده کنید.  تحقیقی که در سال2009 انجام شد، نشان داد خوابیدن در صندلی ماشین ممکن است به قفسه سینه نوزاد فشار وارد کند و منجر به پایین آمدن سطح اکسیژن شود و حتی منجر به انسداد راه‌های هوایی شده و در رشد کودک اختلال ایجاد کند.

نشستن طولانی‌مدت در صندلی ماشین همچنین می‌تواند منجر به تشدید ریفلاکس کودک شود. علاوه بر همه اینها ممکن است کودک حین خواب از صندلی بیفتد و مجروح شود. باوجود آنکه استفاده از صندلی کودک برای او ضروری است نباید اجازه دهید کودک مدت طولانی در آن به استراحت و خواب بپردازد.

اشتباه چهارم؛  استفاده زودهنگام از صندلی رو به جلو

اصرار به قرار دادن صندلی رو به جلو برای کودک تنها به این دلیل که دل‌تان می‌خواهد از آینه او را ببینید، اشتباه است. تا سه سالگی بهتر است این کار را انجام ندهید اما اگر قرار شد این کار را انجام دهید براساس دستورالعمل کارخانه سازنده انجام دهید و از کمربندهای بالای صندلی و متصل به خودرو برای ثابت کردن آن استفاده کنید.

اشتباه پنجم: قرار دادن نادرست کودک

بهتر است قبل از نصب صندلی دستورالعمل کارخانه سازنده و بخش صندلی ماشین را در کتابچه راهنما مطالعه كرده و اطمینان حاصل کنید که صندلی به اندازه کافی ایمن است و بیش از یک اینچ به جلو و عقب یا از چپ و راست حرکت نمی‌کند و در جهت درست قرار دارد.

برای نوزادان کمربندهای ایمنی دارای 5نقطه اتکا بهترین گزینه است.  به این صورت که با بستن کمربند T شکل، از لگن کودک و با بستن سایر کمربندها از ناحیه شکم، قفسه سینه و شانه‌های او محافظت می‌شود.

اشتباه ششم: تکیه دادن در زاویه نادرست

در موقعیت رو به عقب صندلی را باید به‌گونه‌ای قرار دهید که سر کودک خم نشود، البته بیشتر صندلی‌ها شاخص زاویه دارند، شما همچنین می‌توانید از یک حوله برای لبه جلویی به منظور رسیدن به زاویه درست استفاده کنید.



صندلی رو به عقب یا صندلی نوزاد

مرا در صندلی خودم بگذارید لطفا!

صندلی ماشین کودک زیر یک سال شما باید همیشه رو به عقب باشد. نوزادانی که قادر به نشستن هستند می‌توانند روی این مدل بنشینند. این صندلی‌ها قابل تغییر هستند و بچه‌های کمتر از یک سال و کمتر از 9کیلوگرم با قد کمتر از 70‌سانتی‌متر حتما باید در این نوع صندلی‌ها قرار بگیرند. بهتر است پشتی این صندلی‌ها را در زاویه 45‌درجه قرار دهید. نشستن رو به عقب در صندلی ماشین بهترین نوع نشستن برای کودک شماست زیرا کودکان ستون فقراتی به شدت آسیب‌پذیر دارند و  در این حالت کودک به صندلی تکیه داده است.

صندلی رو به جلو کودک

مرا در صندلی خودم بگذارید لطفا!

زمانی که کودک به اندازه‌ای بزرگ شد که ‌توانست رو به جلو بنشیند، می‌توانید در صورت دو وضعیتی بودن صندلی، وضعیتش را تغییر دهید یا یک صندلی رو به جلو برایش تهیه کنید. صندلی‌های پیشرفته‌‌ای وارد بازار شده که سیستم رگلاژ داشته و قابل تنظیم برای هر سنی است. این صندلی‌ها به شکل سبد نوزاد هم درمی‌آیند و در دوران نوزادی می‌توان از آنها به‌عنوان سبد حمل هم استفاده کرد. بچه‌ها باید تا حداقل 4سالگی یا وزن 20 تا 40کیلویی، از این صندلی‌های ایمنی استفاده کنند و بعدها صندلی حامی برای آنها جایگزین می‌شود.

صندلی حامی

مرا در صندلی خودم بگذارید لطفا!

برای اصلاح نحوه قرارگرفتن کمربند ایمنی روی بدن کودکانی که وزن آنها بیش از ۱۸کیلوگرم است  و تا زمانی که آنها بتوانند به‌‌راحتی روی صندلی خودرو بنشینند پاهای‌شان از لبه صندلی خم شود و کمربند ایمنی از وسط شانه و قفسه سینه آنها عبور کند، به نوع بسیار ساده‌تری از صندلی ایمنی کودک نیاز است که به آن صندلی حامی می‌گویند. تنها کاری که این صندلی‌ها انجام می‌دهند اصلاح نحوه قرار گرفتن کمربند ایمنی خودرو روی بدن کودک است تا وقتی کودک 8سال دارد یا قدش از 144سانتی‌متر کمتر است، باید از این صندلی  استفاده کند.

کمربند ایمنی

مرا در صندلی خودم بگذارید لطفا!

تا زمانی که کودک‌تان به اندازه‌ای بزرگ نشده که بخواهد از کمربند ایمنی استفاده کند، بهتر است از صندلی حامی استفاده کنید. کمربند ایمنی برای درست قرار گرفتن باید روی سینه قرار بگیرد نه روی گردن یا صورت. به‌یاد داشته باشید فرزندتان همچنان باید در صندلی عقب بنشیند زیرا امنیت بیشتری دارد. در حالت درست نشستن،‌کودکتان باید طوری به صندلی تکیه داده که پاها از لبه صندلی آویزان بوده و کمربند از وسط سینه و شانه عبور کند. حواستان باشد که کمربند ایمنی مانع تنفس راحت فرزندتان نشود.

صندلی غذا هم فراموش نشود

نشاندن کودک سر میز غذا در کنار دیگر اعضای خانواده برای راه یافتن وی به دنیای بزرگسالان خوب است اما چندان کار عاقلانه و ایمنی نیست. ممکن است کودک از روی صندلی بیفتد و دچار آسیب شود. آمار نشان می‌دهد از هر 10 کودکی که به بیمارستان آورده می‌شوند، 2 نفر از روی صندلی افتاده‌اند. به محض آنکه کودکان قدرت نشستن پیدا می‌کنند، یعنی تقریبا از 6 تا 8 ماهگی دوست دارند در تمامی فعالیت‌ها همراه اعضای خانواده باشند.

صندلی مخصوص غذا خوردن برای کودکان 6 ماهه تا 2 تا 3 ساله مناسب است. صندلی‌ها در سه جنس، چوبی، فلزی و پلاستیکی موجود است. انواع چوبی، غیرقابل تغییر و کمی اذیت‌کننده هستند اما به هر حال محکم بوده و دیرتر خراب می‌شوند. استفاده از یک تشکچه روی صندلی حتما توصیه می‌شود.  انواع فلزی و پلاستیکی بهترند چون راحت‌تر جا به جا شده و نگهداری آنها ساده‌تر است. 

اما به هر حال جدا از جنس صندلی‌ها انواع ارگونومیک مناسب‏تر است که مناسب قد کودکان طراحی شده است و بلندی آنها نیز قابل تنظیم است و در ضمن چون تجهیزات آن قابل جدا شدن است جمع کردن و نگهداری آن نیز آسان است.  در کل هر نوعی را که انتخاب می‌کنید باید توجه داشته باشید که تا چه حد ایمن و قابل استفاده است. صندلی باید ثابت بوده و تعادل داشته باشد و کفی آن به اندازه کافی راحت و پهن باشد. پشتی صندلی باید به اندازه‌ای بلند باشد که سر کودک را حفظ کند. 

جا پایی از جمله اجزای ضروری هر صندلی است و به کودک این امکان را می‌دهد در عین حفظ تعادل به راحتی بتواند بالا یا پایین بیاید. حتما موقع خرید کودک را همراه‌تان ببرید و او را روی صندلی بنشانید تا کاملا از مناسب بودن آن مطمئن شوید.  نکته دیگر اینکه صندلی را در خانه در جایی قرار دهید که جلوی چشم‌تان باشد و اگر کودک‌تان از آن بالا رفت او را ببینید. برای مدت طولانی هم کودک را روی صندلی ننشانید چون کمر او به اندازه کافی ماهیچه‌ای و عضلانی نشده است.


ویدیو مرتبط :
خبر فورى و مهم★ساخت خودم★★لطفا به اشتراك بگذارید★★متن★

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اگر مرا به بیمارستان ببرید ، خودم را می کشم!


یک روزنامه مصری از تهدید حسنی مبارک به خودکشی در صورت اجرای تصمیم وزیر کشور درباره انتقال وی به بیمارستان زندان مزرعه طره خبر داد.

تابناک: یک روزنامه مصری از تهدید حسنی مبارک به خودکشی در صورت اجرای تصمیم وزیر کشور درباره انتقال وی به بیمارستان زندان مزرعه طره خبر داد.

 روزنامه مصری روز الیوسف نوشت :« مبارک دیکتاتور سابق مصر از محافظانش خواسته است تهدیدش را به خودکشی به پزشکان اعلام کنند.»

این منبع تصریح کرد مبارک از یکی از وکلای مدافعش خواسته است با تصمیم وزیر کشور در خصوص انتقالش به بیمارستان زندان مزرعه طره مخالفت کند.

حسنی مبارک در تاریخ ۱۱ فوریه ۲۰۱۱ از ریاست‌جمهوری مصر استعفا داد. وی حکومت را به «شورای عالی نیروهای مسلح مصر» به ریاست محمدحسین طنطاوی واگذار کرد و به شرم‌الشیخ در شبه‌جزیره سینا رفت.

در تاریخ ۲۸ فوریه ۲۰۱۱ میلادی، دادستان عمومی مصر، حُسنی مبارک، رئیس‌جمهور پیشین مصر و خانواده او را ممنوع‌الخروج و اموال و دارایی‌های او و خانواده‌اش را توقیف کرد.