کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

فواید نگه‌داری حیوان خانگی برای کودک


داشتن حیوانات خانگی چه تاثیری می‌تواند بر کودکان داشته باشد؟ این سوالی است که خیلی از صاحبان حیوانات خانگی دوست دارند پاسخ آن را بدانند. نمی‌شود منکر این شد که انسان و علی‌الخصوص بچه‌ها ذاتا کششی به سمت حیوانات دارند.

روزنامه قانون: کودکان معمولاً تا قبل از سن سه سالگی فکر می‌کنند همه اشیای متحرک زنده‌اند، ولی بعد از مدتی متوجه می‌شوند که برخی اشیا جاندار نیستند، از این رو تا وقتی که او درک نکرده ماشین کوکی اتاقش موجود زنده نیست فرقی بین جوجه و ماشین نمی‌گذارد اما وقتی این تفاوت را متوجه شد گرفتار ترس از جوجه می‌شود. این ترس کودک نشانگر آغاز تشخیص او میان جانداران و اشیای بی‌جان است و این تجربه عینی در نهایت به کودک کمک می‌کند تا به تکامل رشد شناختی برسد. بنابراین کودک با داشتن حیوانات خانگی یک گام جلوتر خواهد افتاد.

داشتن حیوانات خانگی چه تاثیری روی کودک می گذارد؟

داشتن حیوانات خانگی چه تاثیری می‌تواند بر کودکان داشته باشد؟ این سوالی است که خیلی از صاحبان حیوانات خانگی دوست دارند پاسخ آن را بدانند. نمی‌شود منکر این شد که انسان و علی‌الخصوص بچه‌ها ذاتا کششی به سمت حیوانات دارند. بنا به گفته روانشناسان تکاملی، بچه‌ها در دوران سه ، چهار سالگی در بازی‌های دامپروری قرار دارند. آنها بر این باورند که کودکان در این سنین از بازی با جوجه‌ها، مورچه‌ها، پرندگان و گوسفندان لذت می‌برند و در اولین سال‌های زندگی علاوه بر بازی‌های تکاملی با مراقبت و نگهداری از حیوان خانگی خود، در واقع مشق مهارت‌های مراقبت و حمایت از دیگران را می‌کنند و به این صورت در خویش احساس رضایت و مفید بودن کرده و نوعی همزادپنداری با والدین خویش پیدا می‌کنند.

این بچه‌ها در کنار حیوانات خانگی خود یاد می‌گیرند تا همچون والدین‌شان برای حیوان خود غذا تهیه کرده و مایحتاج آن را برآورده کنند این خود به گونه‌ای تمرین مهارت‌های زندگی است. به‌طور مثال داشتن یک حیوان خانگی می‌تواند حس مسئولیت‌پذیری را به کودک شما آموزش دهد یا در صورت تک فرزند بودن می‌تواند او را از تنهایی درآورده و برایش یک هم‌بازی یا یک همدم و همراه باشد. داشتن حیوانات خانگی می‌تواند در نگاه کودک به زندگی تحول ایجاد کرده و او را در برقراری رابطه با دیگران یاری كند. محققان می‌گویند: کودکان می‌توانند سیگنال‌هایی از حیوانات خانگی دریافت کنند. این سیگنال‌ها باعث می‌شود کودک، احساسات دیگران را بهتر درک کند و در نتیجه در روابط خود با انسان‌های دیگر حساس‌تر و بهتر عمل كنند و از درک بالاتری نسبت به دیگر کودکان برخوردار باشد. در ضمن احساس تنهایی کمتری نیز در مقایسه با هم سن‌وسالان خود داشته باشد.

داشتن حیوانات خانگی چه تاثیری روی کودک می گذارد؟

آنها می‌گویند: کودکان معمولاً تا قبل از سن سه سالگی فکر می‌کنند همه اشیای متحرک زنده‌اند، ولی بعد از مدتی متوجه می‌شوند که برخی اشیا جاندار نیستند، از این رو تا وقتی که او درک نکرده ماشین کوکی اتاقش موجود زنده نیست فرقی بین جوجه و ماشین نمی‌گذارد اما وقتی این تفاوت را متوجه شد گرفتار ترس از جوجه می‌شود. به عقیده شفایی این ترس نشانگر تکامل رشدی کودک است زیرا کودکی که از حیوانات نمی‌ترسد امکان دارد بی محابا به آن دست بزند و وقتی آن را لمس کرد، متوجه تفاوت‌های آن با حیوانات اسباب بازی‌اش شده و ناگهان بترسد. این ترس کودک نشانگر آغاز تشخیص او میان جانداران و اشیای بی‌جان است و این تجربه عینی در نهایت به کودک کمک می‌کند تا به تکامل رشد شناختی برسد.

بنابراین کودک با داشتن حیوانات خانگی یک گام جلوتر خواهد افتاد. با این تفاسیر تهیه یک حیوان خانگی برای کودک مفید است اما به خاطر داشته باشید که گذشته از فواید روانشناختی حیوانات خانگی، این حیوانات ممکن است کودک شما را گرفتار معضلات جسمانی کنند. به طور مثال اگر کودک شما از بیماری‌هایی نظیر آلرژی رنج می‌برد حیواناتی مانند سگ و گربه که ذاتا آلرژی‌زا هستند می‌توانند در تشدید بیماری آنها موثر باشند بنابراین باید در انتخاب حیوان خانگی خود دقت کافی داشته باشید و قبل از انتخاب اطلاعات جامعی درباره هر یک به‌دست آورید تا در صورت داشتن این گونه بیماری‌ها صدمه‌ای به آنها نرسد.


ویدیو مرتبط :
وفا داری حیوان ب حیوان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فواید ورزش برای کودک چاق



 

کودک چاق

 

تحقیقات نشان داده است که کودکان، فعال بودن را از والدین خود یاد می گیرند؛ برای مثال اگر شما همراه کودکتان بیرون بروید و به جای اتوبوس یا تاکسی، پیاده روی کنید و به کودک بگویید" امروز چه روز خوبی است، خستگی از تنم بیرون رفت، چقدر خوب است پیاده روی". به این وسیله به کودک خود یکی از آسان ترین روش ها را برای حفظ سلامتی آموزش داده اید و او را به پیاده روی علاقمند کرده اید. روز بعد هرگاه بگویید، خسته هستم. کودکتان می گوید: برویم پیاده روی!

 

کودکان احتیاج به ورزش سخت برای حفظ تناسب اندام ندارند. آنها بازی کردن را بیشتر دوست دارند. بهتر است با آنها به پارک یا باغ وحش روید، به آنها دوچرخه سواری ، شنا، تنیس و غیره را یاد دهید و بگذارید کودک با بچه ها بازی کند. این بازی ها برای تناسب اندم کودک مفید است. برای تعادل وزن کودک تنها غذای سالم خوردن کافی نیست، بلکه در کنار آن، ورزش کردن نیز نقش مهمی را بازی می کند.

 

کودک چاق

 

تغییر در غذای کودک و ورزش کردن، به معنای تغییر در غذای خودمان و فعال بودن می باشد. اگر شما غذای سالم مصرف کنید و به ورزش کردن عادت کنید، بچه شما هم همین کارها را یاد می گیرد و انجام می دهد. سعی کنید مربی خوبی برای کودکانتان باشید.

 

غذاهای چرب را از غذای روزانه کودک دور کنید و به جای آن غذاهای انرژی زا و پر از کربوهیدرات به کودک خود بدهید، از قبیل: نان، برنج، ماکارونی و سیب زمینی.

 

کودک چاق

 

غذای کودک باید متنوع باشد و همه گروه های غذایی را شامل شود. گروه های غذایی شامل: کربوهیدرات ها، میوه جات سبزیجات، گوشت ها و لبنیات و مقدار کمی روغن می باشد.

 

روی میز به جای شیرینی و شکلات و غیره که برای بدن مضر است، آجیل، مغزها، میوه و میوه خشک بگذارید تا کودک هرگاه احساس گرسنگی کرد از این مواد غذایی مصرف کند.چیپس، پفک، نوشابه و به طور کلی غذاهایی که ارزش غذایی ندارند را در خانه نگه داری نکنید. اگر اینها در خانه نباشد، هم کودک و هم شما نمی توانید مصرف کنید.


غذاهای سالم درست کنید و همه با هم سر سفره غذا حاضر باشید.اگر شما غذای حاضری می خواهید بخورید، بگردید دنبال آن غذایی که ارزش تغذیه ای بیشتری دارد.اگر کودک شما غذای سالم نمی خورد، به هیچ عنوان ناراحت و نگران نباشید، باید به کودک فرصت دهیم تا خودش به سمت غذای سالم بیاید.از غذا به عنوان جایزه برای اصلاح رفتار کودک استفاده نکنید.

 

کودک چاق

 

کنترل در غذا خوردن کودک نکنید. بگذارید خود کودک هرچقدر میل دارد بخورد.کودکانی که از خوردن میوه جات و سبزیجات پرهیز می کنند، ویتامین C لازم را دریافت نخواهند کرد. ویتامین C تقویت سیستم ایمنی و عملکرد بهتر مغز و حفاظت پوست را بر عهده دارد.


یکی از مهم ترین کمبودها در رژیم غذایی کودکان، کمبود اسید چرب ضروری امگا 3 می باشد. اسیدهای چرب برای سیستم عصبی و عملکرد مغز ، لازم می باشد.امگا 3 در دانه ها و روغن های ماهی یافت می شود.کلسیم و منیزیوم، که دارای اهمیت فوق العاده زیادی در سلامت استخوان، سیستم عصبی و عضلانی می باشند.

 

کودک چاق


این نکته را نباید فراموش کرد که:


(ما معلم خوبی برای فرزندانمان هستیم و باید سالم غذاخوردن را به آنها یاد دهیم.)