کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

رهایی از شر گول زنك


تصور كنید كودك‌تان عادت كرده با خوردن پستانك به خواب رود و شما در نیمه‌های شب با هر بار افتادن پستانك از دهان كودك و بیدار شدنش، مجبور باشید بیدار شوید و برای ساكت كردن گریه‌اش دوباره پستانك را به دهان كودك بگذارید. بچه‌ها با گریه كردن ارتباط برقرار می‌كنند.




تصور كنید كودك‌تان عادت كرده با خوردن پستانك به خواب رود و شما در نیمه‌های شب با هر بار افتادن پستانك از دهان كودك و بیدار شدنش، مجبور باشید بیدار شوید و برای ساكت كردن گریه‌اش دوباره پستانك را به دهان كودك بگذارید. بچه‌ها با گریه كردن ارتباط برقرار می‌كنند. گاهی هم فقط گریه می‌كنند تا آرام شوند و به‌دنبال چیزی می‌گردند تا آرام‌شان كند. پدر و مادر همیشه نمی‌توانند كنار بچه باشند و به همین دلیل چیزی مانند پستانك ساخته شده تا بچه‌ها را كمی سرگرم كند و مادر خسته از نگهداری كودك بتواند كمی استراحت كند اما مشكل اینجاست كه گاهی این جایگزین گول زنك می‌تواند جای مادر و بقیه سرگرمی‌های محیط را بگیرد و باعث اعتیاد بچه به پستانك شود. پستانك ممكن است بهترین وسیله برای آرام كردن یك نوزاد باشد؛ ولی با بزرگ‌تر‌شدن بچه و رسیدنش به دوران نوپایی دیگر استفاده دائم از پستانك چندان مناسب نیست. بعضی از متخصصان كودك معتقدند بهترین زمان برای كنار گذاشتن پستانك از شروع یك سالگی است. یعنی از زمانی كه كودك شروع به صحبت‌كردن می‌كند و نخستین كلمات را به‌طور نامفهوم به زبان می‌آورد. اعتیاد به پستانك در این زمان باعث می‌شود كودك زمان كمتری دهانش خالی باشد و همان صداهای نامفهوم را ایجاد كند و به‌اصطلاح تمرین حرف زدن كند. خوردن پستانك برای كودكانی كه مشكلاتی در زمینه حرف زدن دارند عوارض بیشتری دارد و توصیه نمی‌شود.  دلیل دیگر برای كنار گذاشتن پستانك در این سن این است كه مكیدن یك شی مثل آن، یا انگشت دست در طولانی مدت، آن هم هنگامی كه دندان‌ها در حال در آمدن هستند، می‌تواند باعث تغییر شكل دندان‌ها و نحوه رشد آن‌ها شود. اگرچه این تغییرات دندانی موقتی هستند و معمولا چند ماه بعد از كنار گذاشتن پستانك به فرم طبیعی خود برمی‌گردند اما می‌توانند در همان دوره كوتاه هم باعث مشكل شوند. به غیراز این مشكلات، پستانك‌ها به خاطر اینكه یك جسم خارجی هستند كه مدام در دهان كودك قرار دارند و گاهی هم با دست او به روی زمین می‌افتند، هرچقدر هم پدر و مادر تلاش كنند باز هم یكی از روش‌های انتقال میكروب‌ به بدن كودك هستند. عفونت‌های گوش یكی از شایع‌ترین عفونت‌های ناشی از مصرف پستانك است و در بچه‌هایی كه مشكلات گوش میانی دارند هم بیشتر ایجاد مشكل می‌كند. رعایت بهداشت پستانك در زمان استفاده از آن لازم است، اما بهترین كار همان ‌استفاده‌نكردن از آن است. بهترین روش برای كنار گذاشتن این عادت مثل همه عادت‌های دیگر،  به‌صورت تدریجی است. برای كنار گذاشتن پستانك می‌توانید از روش‌های زیر استفاده كنید.



آن‌را بد طعم كنید

این روش هم برای بچه‌های كوچك و هم كودكان بزرگتری كه عادت به پستانك دارند به كار می‌رود. بد طعم كردن پستانك باعث می‌شود كودك علاقه زیادی به مكیدن آن نداشته باشد. با این روش زمان خوردن پستانك را محدود می‌كنید و به‌تدریج عادت آن توسط كودك فراموش می‌شود. توجه داشته باشید كه به هیچ وجه برای بد طعم‌كردن پستانك از موادی مانند فلفل یا مواد صنعتی مضر استفاده نكنید. معمولا داروخانه‌ها مواد مخصوص برای این‌كار دارند.



مكیدن آن‌را سخت كنید

پستانك را می‌توانید به راحتی خراب كنید و یك سوراخ كوچك روی آن ایجاد كنید تا مكیدن آن سخت‌تر شود. با این روش كودك بعد از مدتی از خوردن آن خسته می‌شود و آن‌را به كناری می‌گذارد. با این روش می‌توانید زمان استفاده از پستانك و میزان علاقه كودك به آن‌را كم كنید. اما بایدمراقب باشید در جریان خراب كردن پستانك به هیچ وجه كاری نكنید كه احتمال كنده شدن تكه‌ای از آن و بلعیدن آن توسط كودك وجود داشته باشد.





آن‌را زود از بچه بگیرید

جداكردن بچه‌های بزرگ‌تر از پستانك هم به این دلیل كه آنها مدت بیشتری از این وسیله استفاده كرده‌اند و بیشتر عادت كرده‌اند و هم به این دلیل كه شخصیت‌شان رشد یافته‌تر است و مفهوم از دست دادن و بهانه گرفتن را می‌فهمند، سخت‌تر است. اما برای كودك یك ساله بهانه‌گیری برای از دست دادن پستانك ممكن است خیلی ساده و در حد یكی دو روز گریه‌كردن باشد. هرچه زودتر پستانك را از كودك بگیرید، میزان بی‌قراری او هم كمتر خواهد بود.



خیلی عجله نكنید

توجه داشته باشید گاهی كودك احتیاج به مكیدن چیزی دارد. مثل زمانی كه در حال درآوردن دندان است و لثه‌هایش می‌خارند. جدا كردن پستانك در این زمان‌ها ممكن است باعث روی آوردن كودك به مكیدن چیزهای دیگری مثل انگشتان دستش شود. یادتان باشد كه درصورت عادت كودك به مكیدن انگشتان دست، به راحتی پستانك نمی‌توانید آن‌را از كودك جدا كنید.



چه زمان‌هایی باید به كودك پستانك داد؟

گاهی پدر و مادر‌ها بیشتر از بچه‌ها به پستانك علاقه دارند؛ به‌خصوص آن‌هایی كه از گریه‌های مداوم بچه‌ها و بی‌خوابی به مرز انفجار رسیده‌اند. دادن پستانك آنقدر‌ها هم كه فكر می‌كنید كار بدی نیست و در بعضی شرایط می‌تواند حتی مفید هم باشد.
هنگامی كه كودك بیش از حد غذا می‌خورد یا شیر می‌خواهد می‌توان به او پستانك داد. پستانك را با كمی آب میوه طعم‌دار كنید و به كودك بدهید. با این‌كار از چاق شدن كودك هم جلوگیری می‌كنید. در خیلی از این مواقع نیاز كودك به خوردن بیشتر به خاطر علاقه‌اش به مكیدن است یا خارش لثه كه با پستانك می‌توان این مسئله را كنترل كرد.
می‌توانید هنگامی كه كودك‌تان بی‌موقع یا در زمان نامناسبی تقاضای شیر خوردن یا غذا خوردن كرد، با پستانك مدتی حواسش را پرت كنید. پستانك موقتا او را آرام می‌كند تا شما غذایش را آماده
كنید.
هنگامی كه كودك هنوز شیر مادر می‌خورد، نوك سینه را گاز می‌گیرد یا زیاد به شیر خوردن علاقه نشان نمی‌دهد میتوان مدتی به او پستانك داد. این حالت معمولا بین یك تا2 سالگی اتفاق می‌افتد.



برایش قصه بگویید

پستانك را جایی مخفی كنید. برای كودك در‌باره نبودن پستانك قصه بگویید. این‌كه پستانك الان در دست نی‌نی مهربان و كوچكی است كه پستانك نداشته یا پرنده خنده‌داری كه از پنجره آمده و پستانك را اشتباهی گرفته تا برای بچه‌اش ببرد. تخیل خود كودك را هم به كار بگیرید. پدر و مادر‌ها معمولا هركدام یك شخصیت خیالی دارند كه گم شدن یا پنهان شدن وسایل اضافی كودك را گردن او می‌اندازند. آقا شغاله، فرشته كوچولوها، اژدر پشمك به سر، بعضی از متهمان گم شدن پستانك بچه‌ها هستند. حواس‌تان باشد داستان‌هایی كه تعریف می‌كنید باعث ترساندن كودك نشود و راه‌حلی هم برای بازگرداندن احتمالی پستانك برای كودك درنظر بگیرید.  می‌توانید داستان‌هایی هم در مورد بچه‌هایی كه بزرگ شده‌اند و دیگر پستانك دوست نداشته‌اند، برایش تعریف كنید و از او نظرش را راجع به این داستان بپرسید.



به او پاداش بدهید

به بچه‌های بزرگی كه در حال ترك پستانك هستند به ازای زمان‌هایی كه پستانك مصرف نمی‌كنند پاداش دهید. از آن‌ها تعریف كنید یا یك جایزه كوچك به آن‌ها بدهید. اینكار باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشند و دیگر به آرامش خوردن پستانك فكر نكنند.



برایش محدودیت بگذارید

این روش را می‌توان برای بچه‌های بزرگ و كوچك استفاده كرد. برای بچه‌های بزرگ‌تر می‌توان محدودیت استفاده از پستانك را توضیح داد كه مثلا فقط در زمان خواب یا زمانی كه در سبد مخصوص بچه است می‌تواند از آن استفاده كند و بچه‌های كوچك‌تر را هم می‌توان شرطی كرد. یعنی فقط در زمان‌های مخصوصی به آن‌ها پستانك داد و به‌تدریج این زمان‌ها را هم كاهش داد.



با او معامله كنید

اگر كودك‌تان سنش به درك، مفهوم معامله كردن یا عوض كردن می‌رسد، می‌توانید از او بخواهید پستانكش را با اسباب‌بازی خاصی عوض كند. او را به اسباب‌بازی فروشی ببرید و بخواهید در قبال یك اسباب بازی پستانكش را به شما بدهد. در این روش ممكن است چندبار سرتان كلاه برود و معامله به هم بخورد اما آرامش‌تان را از دست ندهید. با جدیت به او بگویید كه كارش اشتباه است و برایش با آرامش توضیح دهید. فراموش نكنید كه قرار بود شما عادت پستانك را به‌تدریج از كودك‌تان دور كنید.



بگذارید بزرگ شود

اگر كودك‌تان دیگر بزرگ شده است اما هنوز پستانك دوست دارد زیاد به‌خودتان دردسر ندهید. بگذارید به‌تدریج عادتش را ترك كند. برایش سرگرمی‌های دیگر فراهم كنید تا توجهش را جلب كند و موقع عصرانه یا میان وعده‌ها از خوردنی‌هایی استفاده كنید كه به جای پستانك دستش بگیرد و آن‌را به دهان بگذارد.



سرگرمش كنید

خیلی از بچه‌ها در سن نوپایی بیشتر هنگامی پستانك می‌خورند كه حوصله‌شان سر رفته است. درست مثل اعتیاد به سیگار در بزرگسالی. برای ترك‌دادن آن‌ها بهتر است آن‌ها را همیشه سرگرم كنید. استفاده از اسباب‌بازی‌های رنگی مختلف كه آن‌ها را برای مدت طولانی مشغول كند باعث می‌شود حداقل در زمان‌های بازی از پستانك استفاده نكند و به‌تدریج مصرف آن را كنار بگذارد.

منبع : مجله شهرزاد


ویدیو مرتبط :
رهایی از شر دوستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رهایی از شر موهای خشک و خشن



 

 

 

 

 

اکثر افرادی که از خشک و خشن بودن موهایشان رنج می برند، می توانند با ماده آرایشی به نام سرم مو تا حدودی موهایشان را از زبری و خشکی درآورند.

 

سرم مو

 

سرم مو برای آن دسته موهایی استفاده می گردد که زیبایی و درخشندگی خود را در اثر آلودگی هوا، کثیفی، غبار و نورخورشید از دست داده اند.

 

روغن سیلیکون ماده اصلی تشکیل دهنده سرم مو می باشد. سرم مو معمولا پس از هر بار شستشوی مو مورد استفاده قرار می گیرد و باعث می گردد که مو براق تر به نظر آمده و بتوان به گونه دلخواه آن را فرم داد.

 

این فرآورده به منظور حالت دادن، براق نمودن ، محافظت از موهای آسیب دیده و جلوگیری از وز شدن موها طراحی شده است.

 

سیلیکون موجود در سرم با اتصال به کوتیکول های مو، خواصی از خود به جای می گذارد. از جمله :

 

- با ایجاد یک لایه محافظ مو را در مقابل آسیب های محیطی و آسیب در هنگام حالت دادن مو محافظت می کند.

 

- این لایه محافظ باعث پیشگیری از از دست رفتن رطوبت مو می گردد.

 

- این لایه محافظ ، از ایجاد الکتریسیته ساکن خصوصاً پس از سشوار کشیدن پیشگیری می کند.

 

- باعث ایجاد حس نرمی و براق شدن مو می گردد.

 

- این فرآورده بر خلاف کرم ها و واکس های موی سر، چرب نمی باشد و بر خلاف ژل ها، چسبنده نمی نیست و حالت پوسته پوسته بر روی مو ایجاد نمی کند.

 

- لایه محافظ این فرآورده باعث حالت گرفتن بهتر و سریع‌تر موها می شود.

 

- پس از مصرف این فرآورده ، شانه کردن موهای بلند و فر تسهیل می گردد.

 

- این فرآورده برای موهای بلند، زبر ، وز و فر و خصوصاً موهای آسیب دیده توسط مواد شیمیایی و نیز موهای صاف و کوتاه مردان و زنان قابل استفاده است.

 

- این فرآورده بر روی موهای خشک و تر تمیز قابل استفاده است.

بیشترین مصرف سرم مو، بعد از حمام کردن و برای موهای زبر و آسیب دیده توسط رنگ و مش است که آنها را نرم و براق و خوش حالت می کند

 

چه زمانی از سرم مو استفاده کنیم؟

 

- برای خانم های با موهای فر طبیعی و البته کمی خشک، بلافاصله بعد از حمام روی موهای نم دار و لابه لای موها باید مالیده شود.

 

- خانم های با موهای حالت دار، اما رنگ و مش شده، قبل از سشوار یا اتو کشیدن کمی از سرم مو را به نوک انگشتان زده و لابه لای موها بزنند و به همراه رطوبت کم موها آنها را سشوار بکشند.

 

- موهای زبر، اما نرم و صاف بعد از حالت دادن موها با سشوار، به میزان خیلی کم و تنها با نوک انگشتان، سرم مو روی موها زده شود که این مقدار برای گرفتن خورده های روی موها زده می شود.

 

- سرم مو برای نرمی موهای پسران و آقایانی که موهای زبر و خشنی دارند، بدون سشوار می تواند آنها را براق کند.

 

مزایای استفاده از سرم مو

 

سرم مو باعث روشن شدن رنگ مو می گردد. همچنین باعث درخشندگی مو می گردد.

 

سرم مو باعث از بین رفتن وزخوردگی و ژولیدگی مو می گردد.

 

سرم مو از خشکی و زبری مو جلوگیری می کند.

 

اگر پیش از سشوارکشیدن از سرم مو استفاده گردد، از رسیدن حرارت بیش از حد به مو جلوگیری می کند.

 

بواسطه خاصیت ضدچسبندگی سرم مو، از موها در برابر آلودگی، گردوغبار و اشعه های مضر خورشید محافظت می نماید.

 

روش استفاده از سرم مو

 

در ابتدا باید موهای خود را با شامپویی ملایم بشویید. بعد مقدار کمی از سرم مو را بر روی دست خود ریخته وآن را به موهای خود بمالید و بگذارید خشک گردد. پس از استفاده از سرم بر روی مو، دیگر نیازی به شستشوی مجدد نمی باشد.

 

همچنین می توانید بعد از خشک کردن موها، در حالتی که کمی نم دارد ، از سرم مو استفاده کنید.

 

توصیه ها

 

تنها مقدار کمی از سرم به خصوص برای جلوگیری از وز شدن مو کافی می باشد.

 

هیچگاه نباید سرم مو بر روی پوست سر قرار گیرد. در غیر اینصورت موهای شما بسیار چرب به نظرآمده و فرم دهی به آن مشکل می گرد.

 

در ضمن همیشه به یاد داشته باشید که از سرم مویی استفاده کنید که در ظروف در بسته باشد.

منبع: تبیان