کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

به کودک دچار عدم تحمل لاکتوز لبنیات بدهیم؟


از لحاظ عملی والدین کودکان مبتلا به عدم تحمل لاکتوز باید با هماهنگی متخصصان اطفال دستگاه گوارش کودک را مورد بررسی قرار دهند تا مشخص شود که کودک چه مقدار شیر ،پنیر، بستنی یا سایر مواد لبنی را کودک می‌ تواند تحمل کند.

وب سایت آوای سلامت: آکادمی تغذیه متخصصان اطفال آمریکا توصیه هایی در مورد چگونگی مصرف شیر و محصولات لبنی در کودکان مبتلا به عدم تحمل لاکتوز دارد.

به نقل از healthday راهنمای این آکادمی کاملا از مصرف لبنیات به عنوان منبع مهم کلسیم برای سلامتی استخوان‌ ها و سایر مواد مغذی که رشد کودکان و نوجوانان را تقویت می ‌کند، حمایت می‌ کند و به طور خاص حذف لبنیات از رژیم غذایی برای درمان عدم تحمل به لاکتوز را توصیه نمی ‌کند.

از لحاظ عملی والدین کودکان مبتلا به عدم تحمل لاکتوز باید با هماهنگی متخصصان اطفال دستگاه گوارش کودک را مورد بررسی قرار دهند تا مشخص شود که کودک چه مقدار شیر ،پنیر، بستنی یا سایر مواد لبنی را کودک می‌ تواند تحمل کند.

به گفته متخصصان آکادمی تغذیه متخصصان اطفال نیاز کودک به کلسیم موجود در لبنیات به همان اندازه عدم تحمل به لاکتوز اهمیت دارد. کودکان و نوجوانان باید هر اندازه که می توانند کلسیم دریافت کنند تا خطر عوارض استخوانی در سنین بالا در آنها کاهش یابد.

چطور به کودک دچار عدم تحمل لاکتوز لبنیات بدهیم؟

افراد دچار عدم تحمل به لاکتوز، که ماده قندی اصلی موجود در لبنیات است، به علت نقصان آنزیم لاکتاز، که این قند را در دستگاه گوارش تجزیه می ‌کند، در صورت مصرف زیاد لاکتوز دچار علائم ناخوشایندی مانند تهوع، دردهای چنگه‌ای شکم، نفخ و آروغ زدن، و اسهال می‌ شوند.

 شروع ظهور علائم این بیماری معمولا از 2 سالگی به بعد است. اولین قدم در برخورد با این عارضه این است که مطمئن شوید بیماری زمینه ‌ای دیگری مانند سندروم روده تحریک ‌پذیر، بیماری سلیاک، آلودگی انگلی عامل ایجاد آن نیست. در صورتی که تشخیص عارضه عدم تحمل لاکتوز قطعی شود، باید در نظر داشت که این عارضه باعث آسیب جسمی خاصی نمی ‌شود، هرچند که علائم آن آزارنده است.

با تست کردن فراورده‌های لبنی مختلف می ‌توان پی برد که کدامیک از آنها مشکل کمتری ایجاد می‌ کند. ممکن است برخی از این افراد ماست را تحمل کنند اما با شیر مشکل داشته باشند. مسئله مهم دریافت کلسیم به مقدار کافی است.

اگر رژیم غذایی عاری از لاکتوز برای عدم تحمل به لاکتوز تجویز شود، این رژیم غذایی باید حاوی یک منبع جایگزین کلسیم و یا مکمل ‌های کلسیم باشد تا میزان توصیه ‌شده روزانه کلسیم به بدن فرد برسد.

توصیه های دیگر به والدین:

نوشیدن میزان های کم شیر به عنوان مثال 4 تا 8 اونس با وعده های غذایی در طول روز مفید است.

سعی کنید که ماست را که علائم عدم لاکتوز کمتری ایجاد می کند، انتخاب کنید.

پنیرهای کهنه لاکتوز کمتری دارند و انتخاب مناسب تری هستند.

شیرهای فاقد لاکتوز به راحتی در سوپرمارکت ها قابل دسترس هستند.

منابع کلسیم جایگزین عبارتند از:

کلم بروکلی، کلم بروکسل، انجیر خشک، و ماهی ساردین که در میان غذاهای غیر لبنی حاوی بالاترین میزان کلسیم هستند.

غلات غنی شده از کلسیم و آب پرتقال گزینه های واقعی و مناسبی هستند. البته باید به والدین در مورد مصرف آب میوه به علت قند بالای آن برای کودکان هشدار داد.


ویدیو مرتبط :
تفاوت آلرژی با عدم تحمل غذایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چگونه راست گویی را به کودک یاد بدهیم؟



 

چگونه راست گویی را به کودک یاد بدهیم؟

 

 

گام اول:

اولین قدم در آموزش صداقت به کودک، معنی کردن صداقت با الگو قرار دادن کسی است که با صداقت و درستی زندگی می کند. افرادی که با شما در یک خانه زندگی می کنند پشت این درهای بسته چشمان شان به شما خواهند بود. آنها مراقب رفتار شما هستند. اعمال و رفتار شما در موقعیت های مختلف و اینکه چگونه شما با شرایط زندگی کنار می آیید، به خانواده تان نشان خواهد داد که شما واقعا چه قدر روراست و صادق هستید. اگر فکر می کنید می توانید دروغ های مصلحتی کوچکی بگویید بدون اینکه روی افراد دیگر تاثیرگذار باشد، باید بدانید که هیچ چیزی به اسم دروغ مصلحتی وجود ندارد و بچه ها دروغ را از رفتار و چهره تان می خوانند.

 

 

▪ گام دوم:

با شیوه تربیتی که برای فرزندتان انتخاب کرده اید، هماهنگ و یک جور باشید. تربیت تامین کننده ساختار و ثباتی است که به فرزندان اجازه می دهد احساس امنیت و حمایت کنند. بچه ها بسیار باهوش هستند و درست همان جاهایی که با آنها صادق و روراست نبوده اید را خواهند دید.

 

 

▪ گام سوم:

تشویق کردن انتخاب های مثبت و رفتارهای درست، راهی فوق العاده برای نشان دادن اهمیت صادق بودن به بچه هاست. وقتی فرزندان تان راست می گویند و صادقانه رفتار می کنند، به آنها جایزه بدهید. این آسان است که همیشه اشتباهات را به آنها گوشزد کنیم و بگوییم که کجا اشتباه کرده اند ولی باید به فرزندان نشان داد که صادق بودن ارزش تحسین و ستایش را دارد و اگر خودشان به کار اشتباهی که انجام داده اند اعتراف کرده اند با رفتار خود به آنها نشان دهید که صداقت شان آنقدر برای شما مهم است که می توانید از عمل اشتباه آنها چشم پوشی کنید.