کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

اشتباهات رایجی كه هر مادری مرتكـب می‌شود...


بچه‌داری كار سختی است. یك‌عالمه تجربه می‌خواهد و یك دنیا حوصله. حتی اگر عاشق بچه‌تان هم باشید گاهی از روی بی‌حوصلگی یا آگاهی نداشتن، اشتباهاتی را مرتكب می‌شوید.

چه شما تازه به دنیای مادرها وارد شده باشید چه یك مادر كار كشته و دلسوز، در هر حال ممكن است اشتباهاتی را در بزرگ كردن بچه مرتكب شوید كه ناخودآگاه و بدون آگاهی اتفاق می‌افتند. در این‌جا از 9خطای مشترك بین مادرها برای شما می‌گوییم. اگر شما هم این خطاها را انجام می‌دهید اصلا ناراحت نباشید چون تنها نیستید، بیشتر مادران و پدران حداقل یكی از این خطاها را در تربیت بچه‌ها مرتكب می‌شوند.





   با نوزاد روی یك تخت نخوابید

ممكن است برای شیر دادن، بغل كردن یا حتی تعویض پوشك، كوچولوی‌تان را روی تخت خودتان بگذارید یا برای بهتر شنیدن صدای او شب‌ها هم او را پیش خودتان بخوابانید. اما آیا می‌دانستید ممكن است با این كار بچه عزیزتان را در معرض خطر قرار بدهید؟
طبق پژوهش‌های دانشگاه سنت لوئیس، احتمال خفگی در نوزادانی كه كنار پدر و مادر خود می‌خوابند 40 برابر بیشتر از این احتمال در نوزادانی است كه تخت و اتاق مستقل دارند.
چرا؟ بچه‌ها موجودات ظریف‌، ضعیف و كوچكی هستند كه توان اعتراض یا نجات خود از شرایط سخت را ندارند. وقتی شما خوابید ممكن است غلت بزنید و او را له كنید؛ ممكن است بچه بین ملحفه‌ها‌ گیر كند و راه تنفسی او بسته شود. حتی ممكن است بچه غلت بزند و بین فاصله سر تخت و تشك‌گیر كند.
برای این‌كه بتوانید با آسودگی در كنار بچه بخوابید ولی به او آسیب نزنید، بهتر است تخت جداگانه‌ای برای بچه تهیه كنید و آن را در كنار تخت خود قرار دهید. برای تخت بچه، تشكی سفت انتخاب كنید و با ملحفه كش دار و مناسب روی تخت را بپوشانید. روی تخت بچه را با عروسك و بالشتك‌های تزئینی پر نكنید تا از بروز هر خطری جلوگیری كنید. پتوهای بزرگ و سنگین هم برای تخت بچه مناسب نیستند. می‌توانید برای گرم نگه‌داشتن كودك زیر 1 سال خود از كیسه خواب‌های مخصوص نوزادان استفاده كنید. یادتان باشد بهترین حالت برای خواباندن بچه، قرار دادن او روی كمر است، به‌صورتی كه صورتش رو به بالا باشد و كمرش روی تشك. این شیوه خوابیدن احتمال سندرم مرگ ناگهانی نوزادان را كه بر اثر خفگی در خواب ایجاد می‌شود به حداقل می‌رساند.





    بچه شیشه می‌خورد او را نخوابانید

وقتی در تمام طول مدت روز و حتی شب شیشه شیر یا آب‌میوه در كنار بچه است و او مدام شیشه می‌خورد، احتمال بروز پوسیدگی دندان افزایش پیدا می‌كند. در واقع، شكر موجود در نوشیدنی به اسید‌های مخرب مینای دندان بدل می‌شود و دندان‌های شیری را می‌پوساند. بهتر است شیشه شیر را به‌عنوان یك وعده غذایی كامل یا یك میان وعده به بچه بدهید. در این حالت جریان بزاق بچه كه گرسنه است به‌خوبی جریان دارد و اسیدها را از دهان او می‌شوید. شب و زمان خواب میزان بزاق بچه كاهش و احتمال پوسیدگی افزایش پیدا می‌كند.ضمن اینكه ساعت طولانی شب، فرصت كافی برای حمله باكتری‌ها را افزایش می‌دهد.





   خرید اسباب بازی دست دوم برای بچه ممنوع!

وقتی شرایط اقتصادی نامناسب است بعضی خانواده‌ها برای صرفه‌جویی، از اسباب بازی‌های اطرافیان یعنی اسباب دست دوم استفاده می‌كنند. یادتان باشد با وجود آن‌كه اسباب بازی‌های چینی خطرناك از مغازه‌ها جمع شده‌اند اما هنوز نمونه این اسباب بازی‌ها در خانه كسانی كه قبلا آنها را برای بچه‌های‌شان خریده‌اند وجود دارد و شما هرگز نمی‌توانید تشخیص دهید آیا اسباب‌بازی دست دومی كه در دستان بچه شماست از نوع سالم و بی‌خطر است یا از نوع مرگ آور!



   خرید فیلم‌های  آموزشی برای  بچه‌‌ها

همه پدر و مادرها می‌دانند تماشای تلویزیون برای بچه‌ها مفید نیست؛ اما گاهی از روی بی‌حوصلگی و خستگی و گاهی هم به دلیل مشغله زیاد، بچه را چند ساعتی جلوی برنامه‌های آموزشی مخصوص كودكان می‌نشانند. تفكری كه این مسئله را توجیه می‌كند این است كه چون برنامه آموزشی و مخصوص كودكان است، پس آسیبی به كودك وارد نمی‌كند. این باور كاملا اشتباه است. باید بدانید به ازای هر 4 ساعتی كه كودك وقت خود را مقابل تلویزیون می‌گذراند 6 تا 8 كلمه جدید كمتر یاد می‌گیرد. تماشای تلویزیون تعامل بین والدین و فرزند را كم می‌كند و كودكان را در معرض شنیدن كلمات كمتری قرار می‌دهد. اگر خیلی سرتان شلوغ است و فرصت كافی برای بازی با بچه ندارید بهتر است به جای روشن كردن تلویزیون از خانه‌سازی‌ و لگو برای سرگرم كردن بچه استفاده كنید. پژوهش‌ها نشان می‌دهد كودكانی كه با لگوی خانه‌سازی‌ بازی می‌كنند 15‌درصد بیش از دیگر كودكان لغت بلدند.



   بچه را  در حمام تنها نگذارید

سالانه در آمریكا 100 كودك زیر 5 سال به‌علت خفگی در آب حمام جان خود را از دست می‌دهند. این اتفاق معمولا در همان چند دقیقه‌ای رخ می‌دد كه مادر یا پرستار كودك را ترك كرده و برای انجام كاری او را تنها می‌گذارد. كودكان همیشه باید تحت نظر یك بزرگتر استحمام كنند. فاصله شما با كودك باید به اندازه فاصله یك سرشانه تا نوك انگشتان دست باشد. حتی اگر عمق آب كم است یا كودك زیر دوش است هم بهتر است مدام مراقب او باشید تا آب ناگهانی وارد مجرای تنفسی او نشود.



  واكسن بچه‌ها را عقب نیندازید

بعضی از والدین از زدن واكسن سرخجه و سرخك به بچه‌های خود اجتناب می‌كنند چون می‌ترسند بچه‌شان دچار بیماری اوتیسم شود. بعضی دیگر هم با نادیده گرفتن زمان‌بندی مشخص شده برای تزریق واكسن در هر زمانی كه مایل هستند بچه را برای واكسیناسیون می‌برند. برای مثال فكر می‌كنند اگر به جای 6 ماهگی در یك سالگی به بچه خود واكسن بزنند، بهتر است و مقاومت بدن بچه بیشتر! اما در واقع این خطا یك خطای كشنده است. به تعویق انداختن واكسن بچه‌ها آنها را در مقابل انواع بیماری‌های قابل پیشگیری آسیب‌پذیر می‌كند. ضمن این‌كه حدس و گمان‌های بی‌پایه و اساس پدر و مادرها نتیجه مثبتی هم برای بچه به بار نمی‌آورد. نزدن واكسن سرخجه نمی‌تواند از ابتلا به اوتیسم جلوگیری كند.



چند نكته خواندنی

  •    بچه را در سبد خرید نگذارید
خیلی از مادران چرخ‌های خرید سوپرماركت‌ها را با كالسكه اشتباه می‌گیرند و بچه‌ها را درون این چرخ‌ها در طول سوپرماركت سواری می‌دهند و در همان حال خرید هم می‌كنند. اما آمار نشان می‌دهد در آمریكا سالانه 20 هزار كودك در اثر سقوط از چرخ به اورژانس بیمارستان‌ها ارجاع داده می‌شوند. مركز ثقل بچه‌هایی كه در سبد قرار داده می‌شوند، حدود سینه‌شان است كه این مسئله احتمال پرت شدن آنها از چرخ خرید را هنگام ایستادن در چرخ در حال حركت بیشتر می‌كند.

  •    بچه را در ماشین تنها نگذارید
شما بچه را در ماشین گذاشته‌اید تا به خرید بروید. او به خاطر حركت ماشین به خواب می‌رود و شما سریعا بیرون می‌دوید تا از بانك پول بگیرید و پیش خودتان فكر می‌كنید: «خب چه اشكالی دارد؟» این كار بسیار خطرناك است. در آمریكا سالانه حدود 36 كودك به‌دلیل همین مسئله جان می‌بازند. ماشین از فلز ساخته شده و در فصل تابستان ظرف مدت 10 دقیقه دمای داخل ماشین 19 درجه بالاتر از دمای محیط بیرون می‌شود. این دما می‌تواند فرزند شما را به كشتن بدهد. بدن بچه‌ها با سرعتی 3 تا 5 برابر بدن بزرگسالان گرم می‌شود و این حرارت ممكن است باعث ایجاد سكته قلبی در بچه‌ها شود.

  •    با قاشق بچه غذا نخورید
همه مادرها برای امتحان سردی و گرمی غذای بچه هم كه شده گاهی قاشق خود را داخل غذای بچه‌ها فرو می‌كنند و بعد با همان قاشق به بچه غذا می‌دهند. ممكن است باورتان نشود اما گاهی مادران پستانكی كه روی زمین افتاده را از زمین بر می‌دارند و در دهان خود می‌گذارند و به فرض این‌كه تمیز شده! آن‌ را به بچه می‌دهند. باید بدانید این كارها باعث می‌شود باكتری‌های مضر و مخرب شما كه یك بزرگسال هستید، وارد دهان بچه شود و دندان‌های او را خراب كند یا عفونت‌های ناخواسته را به بدن او وارد كند. بهتر است بعد از چشیدن غذا با قاشق مخصوص خود بچه‌ها به آنها غذا بدهید. پستانك را هم با آب بشویید، بزاق دهان شما هرگز كار آب را نمی‌كند.

منبع : مجله سیب سبز



ویدیو مرتبط :
دانلود رایگان مادری|FULL HD|HQ|HD|4K|1080|720|480|مادری|مادری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اشتباهات فردی دلیل باخت ما در دو گیم بود



 

 

تیم والیبال سایپا

 

فرید صائبی پس از برد تیمش مقابل برق كرمان گفت: دو گیمی را كه واگذار كردیم به دلیل اشتباهات فردی و همین طور ایراد در سرویس‌ها بود.

سرمربی تیم والیبال سایپا اظهار كرد: تیم برق كرمان ۹ بازی پشت سر هم برده بود، خیلی هماهنگ بودند، توپ گیری خیلی خوبی داشتند و با روحیه بسیار خوبی جلوی ما حاضر شدند. ما هم می‌دانستیم تیم برق كرمان بسیار جنگنده است و بازی سختی است به همین دلیل با آمادگی كامل در این دیدار حاضر شدیم.

وی ادامه داد: دو گیمی كه واگذار كردیم اشتباهات فردی و همین طور ایراد در سرویس‌ها بود. هم‌چنین هر چقدر بازیكنان ما حمله می‌كردند آنها بسیار خوب توپ گیری و دفاع می‌كردند. ولی در ۳ گیم دیگر با انجام یك بازی خوب توانستیم پیروز شویم.

صائبی در خصوص بهترین بازیكن تیمش گفت: بهترین بازیكن تیم ما در این دیدار حامد رضایی بود كه خیلی تاثیرگذار ظاهر شد.

سرمربی تیم والیبال سایپا درمورد بازی بعدی این تیم مقابل تیم داماش كه یك‌شنبه در تهران برگزار می‌شود بیان كرد: بازی خیلی سختی است ، تیم داماش در رده دوم جدول قرار دارد و تا حالا خیلی خوب بازی كرده است. به دلیل اینكه بیشتر بازیكنان این تیم بازیكنان تیم ملی هستند شناخت خوبی از این تیم داریم.