کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

آموزش شمردن اعداد به کودک


شما می توانید آموزش مهارت های زیربنایی شمارش را قبل از ورود کودک به پیش دبستانی شروع کنید. این کار باعث بیشتر شدن آمادگی کودک برای یادگیری سایر مفاهیم ریاضی در آینده مانند جمع و تفریق خواهد شد.

وب سایت نی نی بان: آموزش اعداد و شمارش توسط معلمین از پیش دبستانی آغاز می شود. شما می توانید آموزش مهارت های زیربنایی شمارش را قبل از ورود کودک به پیش دبستانی شروع کنید. این کار باعث بیشتر شدن آمادگی کودک برای یادگیری سایر مفاهیم ریاضی در آینده مانند جمع و تفریق خواهد شد. در حدود ۱۲ماهگی، یکی از روش هایی که می توانید با آن آموزش اعداد و شمارش را شروع کنید این است که خودتان به عنوان الگوی کودک از اعداد استفاده کنید.

آموزش شمردن اعداد به کودک

برای مثال، به کودک بگویید چند سال دارد و عدد سنش را با انگشتان دست به او نشان دهید. از کودک سوال کنید چند سال دارد و او را تشویق کنید با انگشتان دستش به شما نشان دهد. حتی اگر کودک آمادگی لازم برای الگوبرداری از رفتار شما را ندارد، به این کار ادامه دهید. کودک به تدریج موفق خواهد شد که سنش را با انگشتان دستش نشان دهد. زماین که موفق به انجام این کار شد، به بگویید "درست است" و لبخند بزنید.

حتما فعالیت های آموزش را طوری طراحی کنید که سرگرم کنند و جالب باشند. هدف شما در این مرحله نشان دادن و الگوسازی مفاهیم است تا کودک بتواند آنها را درونی سازی کند. فشار آوردن به کودک و سرزنش کردن او به هیچ وجه پذیرفته نیست چون باعث ایجاد اضطراب و مانع یادگیری خواهد شد. پیشرفت کودکان با یکدیگر تفاوت دارد، بنابراین هر کودک زمانی که آمادگی لازم را داشته باشد، مفاهیم موردنظر را یاد می گیرد.

شیوه های مختلفی برای آموزش مفاهیم اولیه مربوط به اعداد و شمارش وجود دارد. برای مثال، زمانی که در ظرف کودک غذا می ریزید، همزمان تعداد قاشق ها را با صدای بلند بشمارید و یا وقتی مشغول رنگ آمیزی هستید، به کودک یک مداد رنگی بدهید و به او بگویید "این یک مداد رنگی است" و بعد دو مداد رنگی به او بدهید و بگویید "حالا دو مداد رنگی داریم" و ...

در خانه یا محیط های دیگر به اشیا مختلف اشاره کنید و با صدای بلند آنها را برای کودک بشمارید. شمارش را به بخش جدایی ناپذیری از تعامل با کودک تبدیل کنید تا کودک بدون اینکه متوجه شود، شمارش را یاد بگیرد. زمان آموزش به کودک را کوتاه در نظر بگیرید و از هر فرصتی برای این کار استفاده کنید. محدوده زمانی توجه کودک در سنین پیش از دبستان بسیار کوتاه است و به همین دلیل باید خلاقانه به دنبال فرصت هایی باشید که بتوانید بدون از دست دادن توجه و علاقه کودک به او آموزش دهید. ممکن است کودک دوست داشته باشد همراه شما اشیا را بشمارد، در صورت امکان به او اجازه دهید همراه شما اشیا در حال شمارش را لمس کند.

آموزش شمردن اعداد به کودک

به خاطر داشته باشید که الگوسازی مهمترین بخش از معرفی اعداد به کودک است و اگر کودک بلافاصله موفق به شمارش نمی شود، ناامید نشوید. به آموزش ادامه دهید تا کودک به تدریج شروع به یادگیری و فهمیدن کند. هنگام رنگ آمیزی و زمانی که کودک شروع به شمارش عدد یک می کند، می توانید از او بخواهید که یک شی مانند مدادرنگی را به شما بدهد. منتظر پاسخ کودک بمانید و اگر موفق به انجام تکلیف موردنظر نشد، یک مدادرنگی بردارید و به او نشان دهید و بگویید که این یک مدادرنگی است.

این کار را هر چند وقت یکبار انجام دهید. با گذشت زمان و به تدریج کودک موفق خواهد شد مفهوم عدد یک را با جدا کردن مداد رنگی به شما نشان دهد. در مرحله بعدی شروع به آموزش عدد دو و بعد از آن عدد سه کنید و با یادگیری هر عدد به سراغ عدد بعدی بروید. با انجام این کار به تقویت مهارت های عددی کودک و شکل گیری مهارت های ذهنی لازم برای یادگیری عمل جمع کمک می کنید.

برای کودکان سه و چهار ساله می توانید با استفاده از اسباب بازی هایی که معمولا از آنها استفاده می کنید، شمارش را تمرین کنید. عروسک پارچه ای، مکعب ها و حلقه های رنگی اسباب بازی های مناسبی برای شروع آموزش هستند. علاوه بر این می توانید رنگ ها را با استفاده از این اسباب بازی های به کودک آموزش دهید. زمانی که مشغول آموزش کودک سه یا چهار ساله خود هستید، به جنبه بازی و سرگرمی آن توجه زیادی داشته باشید. بازی و تعاملات لذت بخش مهمترین جنبه های آموزش و یادگیری در این سنین هستند. به جای هدف شما از بازی آموزش کودک باشد، به دنبال لحظات مناسب برای آموزش و یادگیری باشید.


ویدیو مرتبط :
شمردن اعداد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چطور توالت رفتن را به کودک آموزش دهیم؟



 

آموزش توالت رفتن به کودک را باید زمانی شروع کنید که هم شما و هم کودک آمادگی آن را داشته باشید. شما باید برای دست کم سه ماه وقت و انرژی بگذارید تا کودک برای توالت رفتن آموزش دهید.

 

آموزش توالت رفتن

 

 

زمانی کودک آماده آموزش توالت رفتن است که خیس شدن یا کثیف شدن کهنه را دریابد یا بتواند بگوید که می‌خواهد سر لگن بنشیند. این وضعیت معمولا هنگامی رخ می‌دهد که کودک شما 18 تا 24 ماهه باشد. با این حال ممکن است تا 2.5 تا سه سالگی کودک هنچنان نیاز به پوشک کردن داشته باشد.

 

 

به کودک اجازه دهید ادرار و مدفوع خود را در توالت ببیند. بگذارید کودک با سیفون توالت بازی کند. قبل از آموزش توالت رفتن به کودک، یک لگن بچه در محیط بازی کودک بگذارید تا کودک با لگن بچه آشنا شود.

 

 

به کودک اجازه دهید با مشاهده و لمس کردن با لگن آشنا شود. به او بگویید لگن مال اوست و اجازه دهید کودک با لباس کامل مانند صندلی روی لگن بنشیند. به او اجازه دهید هر وقت خودش خواست از روی لگن بلند شود تا این کار او را خسته نکند.

 

 

بعد از اینکه کودک به نشستن روی لگن عادت کرد، او را بدون لباس و پوشک روی لگن بنشانید تا کودک به نشستن بدون لباس روی لگن عادت کند.

 

همچنین خالی کردن لگن به درون توالت و کشیدن سیفون آن را به او نشان دهید. بعد از اینکه کودک با کشیدن سیفون توالت و نشستن بر لگن احساس راحتی کرد،‌ می‌توانید شروع به آموزش دادن دفع در لگن به او کنید.

 

 

شلوارهای گشاد که به راحتی از پای کودک خارج می‌شود،‌ به او بپوشانید.

 

 

هر وقت که کودک اعلام کرد که نیاز به رفتن به توالت دارد،‌ او را روی لگن بنشانید.

 

 

هنگامی که کودک احساس نیاز به ادرار کردن یا اجابت مزاج دارد، ممکن است حالت صورتش تغییر کند یا کاری را که داشت انجام می‌داد، ‌متوقف کند. به غیر از توجه به این نشانه‌ها،‌ کودک را در فواصل منظم مثلا هر یک ساعت نیم تا 2 ساعت روی لگن بنشانید.

 

 

هنگامی که کودک روی لگن نشسته است،‌ پهلوی او بمانید. حرف زدن با کودک یا قصه خواندن برای او کمک می‌کند تا او آرامش پیدا کند.

 

 

هنگامی که کودک خودش به توالت می‌رود،‌ او را تشویق کنید. اما اگر کودک دفع انجام نداد،‌ او را سرزنش نکنید. در مقابل كودك شكيبا باشيد.

 

 

هنگامی که کودک یاد گرفت چگونه از لگن استفاده کند، می‌تواند استفاده از توالت فرنگی را هم به او آموزش دهید.

 

 

ممکن است این مراحل آموزشی تا سه ماه طول بکشد.مهم این است كه شما بردبار و حامي كودك خود باشيد. نبايد زمانيكه اشتباهي از كودك سر زد، او را نتبيه كنيد.

 

 

چنانچه كودك در مدت سه ماه توالت رفتن را ياد نگرفت، با پزشك خانوادگي مشورت كنيد محتمل‌ترین دلیل در مورد اینکه کودک‌تان استفاده از لگن را یاد نمی‌گیرد، ‌این است که هنوز آمادگی برای آموزش توالت را ندارد و باید صبر کنید تا بزرگتر شود.