مذهبی
2 دقیقه پیش | دعای مشلول همراه ترجمهدعای مشلول همراه ترجمه موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ... |
2 دقیقه پیش | رمزی برای استجابت دعایکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ... |
احادیثی درباره زکات
احادیثی درباره زکات
1- برکت در زکات
امام على علیهالسلام:
اَلبَرَكَةُ فى مالِ مَن آتَى الزَّكاةَ وَ واسَى المُؤمِنینَ وَ وَصَلَ القرَبینَ؛
بركت در مال كسى است كه زكات بپردازد، به مؤمنان مدد و یارى رساند و به خویشاوندان كمك نماید.
(تحف العقول، ص 172)
------------------------------------------------
2- زکات رفاه
امام على علیهالسلام:
زَكوةُ الیَسارِ بِرُّ الجیرانِ وَ صِلَةُ الرحامِ؛
زكاتِ رفاه، نیكى با همسایگان و صله رحم است.
(غررالحكم، ح 5453)
------------------------------------------------
3- زکات عقل
امام على علیهالسلام:
زكوةُ العَقلِ احتِمالُ الجُهّالِ؛
زكات عقل تحمّل نادانان است.
(التوحید، ص 127)
------------------------------------------------
4- پذیرفته نشدن زکات در صورت ترک نماز جمعه
پیامبر صلى الله علیه و آله:
اِعلَموا اَنَّ اللّهَ تعالى قَد فَرَضَ عَلَیكُم الجُمُعَةَ فَمَن تَرَكَها فى حَیاتى وَ بَعدَ مَماتى وَ لَهُم اِمامٌ عادِلٌ اِستِخفافا بِها وَ جُحودا لَها فَلا جَمَعَ اللّهُ شَملَهُ وَ لا بارَكَ لَهُ فى اَمرِهِ اَلا وَ لا صَلاةَ لَهُ اَلا وَ لا زَكاةَ لَهُ اَلا وَ لا حَجَّ لَهُ اَلا وَ لا صَومَ لَهُ اَلا وَ لا بَرَكَةَ لَهُ حَتّى یَتوبَ؛
بدانید كه خداوند متعال نماز جمعه را بر شما واجب ساخته است پس آنان كه در زندگى و پس از مرگ من، از روى سبك شمردن و یا انكار، آن را ترك كنند، با وجود اینكه پیشواى عادلى دارند، خداوند وحدتشان نبخشد و در كارشان بركت ندهد، آگاه باشید نه زكات، نه نماز، نه حج و نه روزه آنان پذیرفته است. بدانید كه زندگى آنان بركتى نخواهد داشت، مگر توبه كنند.
(عوالى اللالى، ج 2، ص 54، ح 146)
-----------------------------------------------
5- زکات دانش
امام على علیهالسلام:
زَكاةُ العِلمِ بَذلُهُ لِمُستَحِقِّهِ وَإجهادُ النَّفسِ فِى العَمَلِ بِهِ؛
زكات دانش، آموزش به كسانى كه شایسته آناند و كوشش در عمل به آن است.
(نهج الفصاحه، ح 781)
------------------------------------------------
6- زکات قدرت
امام على علیهالسلام:
زَكاةُ القُدرَةِ النصافُ؛
زكات قدرت، انصاف است.
(غررالحكم، ج4، ص105، ح5448)
------------------------------------------------
7- کم نشدن ثروت با پرداخت زکات
امام صادق علیهالسلام:
ثَلاثَةٌ اُقسِمُ بِاللّهِ أَنَّهَا الحَقُّ ما نَقَصَ مالٌ مِن صَدَقَةٍ وَلازَكاةٍ وَلاظُلِمَ أَحَدٌ بِظَلامَةٍ فَقَدَرَ أَن یُكافِئَ بِها فَكَظَمَها إِلاّ أَبدَ لَهُ اللّهُ مَكانَها عِزّا وَلا فَتَحَ عَبدٌ عَلى نَفسِهِ بابَ مَسأَلَةٍ إِلاّ فُتِحَ عَلَیهِ بابُ فَقرٍ؛
به خدا قسم سه چیز حق است: هیچ ثروتى بر اثر پرداخت صدقه و زكات كم نشد، در حق هیچ كس ستمى نشد كه بتواند تلافى كند، اما خویشتندارى نمود مگر این كه خداوند بجاى آن به او عزت بخشید و هیچ بندهاى درِ خواهشى را به روى خود نگشود مگر این كه درى از فقر به رویش باز شد.
(بحارالأنوار، ج78، ص209، ح79)
------------------------------------------------
8- زکات عامل خیر
پیامبر صلى الله علیه وآله:
لا تَزالُ اُمَّتى بِخَیرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّیفَ... ؛
امّتم همواره در خیر و خوبى اند تا وقتى كه یكدیگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و میهمان را گرامى بدارند...
(امالى طوسى، ص647، ح1340)
------------------------------------------------
9- زکات بدن
پیامبر صلى الله علیه وآله:
لِکُلِّ شَیئٍ زَکاةٌ وَ زَکاةُ الاَبدانِ الصِّیامُ؛
براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است.
(الکافى، ج 4، ص 62)
------------------------------------------------
10- زکات زیر بنای اسلام
امام صادق علیهالسلام:
اثافى الاسلام ثلاثة: الصلوة و الزکوة و الولایة،لا تصح واحدة منهن الا بصاحبتیها؛
سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درست نمى شود.
(کافى، جلد2، ص 18)
------------------------------------------------
11- زکات فطره مکمل روزه
امام صادق علیهالسلام:
اِنَّ مِن تَمامِ الصَّومِ اِعطاءُ الزَّکاةِ یَعنى الفِطرَة کَما اَنَّ الصَّلوةَ عَلَى النَّبِى (ص) مِن تَمامِ الصَّلوةِ؛
تکمیل روزه به پرداخت زکات یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز است.
(وسائل الشیعه، ج 6، ص 221)
------------------------------------------------
12- ماموریت پیامبر اخذ زکات از ثروتمندان
پیامبر صلى الله علیه و آله :
اُمِرْتُ اَن آخُذَ الصَّدَقَةَ مِن اَغْنیاءِكُم فَاَرُدَّها فى فُقَراءِكُم؛
من مأمورم كه صدقه (و زكات) را از ثروتمندانتان بگیرم و به فقرایتان بدهم.
(مستدرك الوسائل، ج 7، ص 105)
منبع:aviny.com
ویدیو مرتبط :
زکات قسمت اول(معنای اسمی زکات)-دکتر محمد علی انصاری
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
آنچه زکات به آن تعلق میگیرد
زکات یکی از واجبات مالی و عبادی است که در نظام اسلامی از اهمّیت بالایی برخوردار است و در منابع دینی مانند کتاب و سنّت در ردیف نماز و جهاد قرار گرفته و یکیاز پنج ستون دین اسلام به شمار میرود. اگر زکات اموال مطابق آنچه که در فقه اسلامی آمده مورد عمل قرار گیرد و به مرحلة اجرا درآید، اکثر کمبودهای اقتصای، فواصل طبقاتی و نیازهای مستمندان برطرف میشود و در جامعة اسلامی، عدالت اجتماعی به پا خواهد شد.
در دوران حکومت پیامبرگرامی اسلام(ص) و امام الموحدین علی بنابیطالب(ع) اکثر گرفتاریها و کمبودها و نیازهای اقتصادی از طریق زکات تأمین میشد.
در اهمیت زکات و جایگاه آن و تأکید بر اینکه مردم باید زکات اموالشان را بپردازند، روایات زیادی از اهلبیت عصمت و طهارت(ع) وارد شده است. مثلاً در روایتی از امام جعفر صادق(ع) آمده است: «اموال خود را با دادن زکات حفظ کنید و بیماران و مریضان خود را با دادن صدقه مداوا کنید. به درستی که هیچ مالی در بیابان و در صحرا از بین نرفت، مگر آنکه زکات آن داده نشد».
در حقیقت دادن زکات اموال موجب بیمه شدن ثروت آدمی است، همان گونه که زکات فطره نیز بیمة جان و عمر انسان است.
زکات از ضروریات دین اسلام به شمار میرود و اگر کسی عالماً و عامداً آنرا انکار کند در صف کافران قرار میگیرد.
در روایات معتبرة اسلامی آمده است بهترین مال آدمی که به عنوان اندوخته و ذخیره برای او جاودانه میماند صدقه است. نظیر همین مضمون نیز از پیغمبر اسلام(ص) منقول است.
در روایتی نیز از امام علی(ع) منقول است که فرمودند: «در صورتی که با مشکلات اقتصادی روبرو شده و احساس فقر و نیاز کردید، با خدای خود از طریق دادن صدقه، معامله و تجارت کنید».
بنابراین در حُسن تزکیة اموال و خوبی و ارزشمند بودن زکات در میان عقلای عالم بحثی نیست و در وجوب و لزوم آن نیز از نظر قرآن و سنّت جای بحث و تردیدی وجود ندارد. در فلسفة وجودی آن باید گفت اگر امّت اسلام و مردم توانگر و صاحبان درآمدهای کلان بهطور کامل اموال خود را پاک کرده و زکات آنرا پرداخت میکردند و نسبت به حقوق افراد کم درآمد و اقشار مستضعف بیتوجّهی نشان نمیدادند، جوامع بشری به این وضع اسفبار چند قطبی تقسیم نمیشد و شاهد طبقاتی از قبیل دارا و ندار، نیازمند و بینیاز نمیشدیم؛ امام صادق(ع) در این باره فرمودهاند: «خدای متعال در اموال اغنیا برای نیازمندان سهمی واجب قرار داده است طوری که در دادن آن مسئول و موظّفند و مورد حمایت و ستایش قرار نمیگیرند، مگر اینکه آنرا ادا کنند و آن همانا زکات است».
آنچه زکات به آن تعلق میگیرد
مسئلۀ:برابر قول فقیهان زکات در نُه چیز واجب است.
1- گندم، 2- جو، 3- خرما، 4- کشمش، 5- طلا، 6- نقره، 7- شتر، 8- گاو، 9- گوسفند.
اگر کسی یکی از موارد نهگانه را مالک باشد، طبق شرایطی که در مسائل بعدی گفته خواهد شد، واجب است مقداری که در شریعت اسلام معین شده را به یکی از مصارف هشتگانهای که قرآن مجید دستور داده، برساند.
مسئلۀ :احتیاط لازم آنست که «عَلَس» که شبیه گندم و خوراک مردم صنعا در کشور یمن است و برنج و ذرّت و دیگر حبوبات و «سُلْت» که دانهای به نرمی گندم و شبیه جو است نیز زکاتشان مطابق شرایط و نصاب گندم و جو پرداخت شود.
مسئلۀ :در پرداخت زکات نیت لازم است، چون زکات یک واجب مالی و عبادی است و بر زکاتدهنده واجب است آنرا برای قربت و امتثال فرمان خداوند(عزوجل) پرداخت کند.
مسئلۀ :در مواردی که میخواهد زکات بدهد اگر هم زکات مالی را بدهکار باشد و هم زکات فطره را، در هنگام پرداخت باید معین کند که زکات مال است یا فطره، امّا در مواردی که میخواهد زکات مال را بدهد لازم نیست معین کند که زکات گندم است یا جو و یا زکات چیزهای دیگر.
مسئلۀ:کسی که زکات بدهکار است اگر فردی را وکیل کند که از طرف او زکات پرداخت کند، مادامی که موکل از قصد خود منصرف نشده، وکیل به نیت موکل خود پرداخت کند قربۀ الی اللّه اشکال ندارد.
مسئلۀ :اگر مالک یا کسی که از طرف او وکیل است- بدون قصد و نیت زکات- مالی را در مصرف مقرّر شرعی قرار دهد- مادامی که عین مال باقی است- هر کدام از آن دو نفر میتوانند نیت زکات کنند و در صورتی که از بین رفته باشد و تلف کننده ضامن شود، در این صورت نیز نیت مالک و وکیل هر دو کفایت میکند چون مال در عهده و ذمۀ ضامن است و زکات بر آن تعلّق میگیرد؛ امّا اگر تلف شده باشد بهطوری که تلف کننده ضامن نشود، در این صورت نیت زکات معنا ندارد و دوباره باید زکات را با نیت تقرّب به خداوند سبحان(عزّ و جل)پرداخت کند.
مسئلۀ :اگر مالک از پرداختن زکات امتناع کند یا حاکم شرع با زور زکات را از کافر بگیرد، حاکم هنگام برداشتن مقدار زکات از مال آنها قصد زکات میکند، ولی اگر با اجبار و اکراه هر کدام از آنان حاضر شوند زکات را بپردازند، باید حاکم شرع این اجبار را انجام دهد و خود آنان هنگام پرداخت زکات نیت کنند.
مسئلۀ :در صورتی که ولیّ صغیر یا مجنون، زکات مال آنها را میپردازد، بر ولی واجب است نیت کند، گرچه بهتر آنست که اگر صغیر هم میتواند نیت کند او هم نیت کند.
مسئلۀ :اگرکسی که مالی در جایی دارد بگوید: اگر آن مال باقی ماند زکات مال من و اگر از بین رفت صدقة مستحبّه محسوب گردد، اشکال ندارد.
شرایط واجب شدن زکات
مسئلۀ :شرایط واجب شدن زکات بر دو صورت است:
1- شرایط عمومی که مربوط به تمامی موارد نهگانه زکات است و عبارت است از:
الف- مالک باشد، بنابراین در موارد غلّات چهارگانه واجب است هنگام تعلّق زکات، مالک آنها باشد و در موارد انعام سهگانه و نقدین، واجب است یازده ماه مالک آنها باشد.
ب- بالغ باشد.
ج- عاقل باشد.
د- حر و آزاد باشد.
ه- قدرت بر تصرّف مال خود را داشته باشد، پس کسی که مالش را غصب کردهاند یا به گونهای است که نمیتواند در مالش تصرّف کند، زکات بر او واجب نیست. و آن مال به مقدار نصاب رسیده باشد و مقدار نصاب هر یک از موارد نهگانه درمسائل آتی گفته خواهد شد.
2- شرایط خصوصی که مربوط به بعضی از موارد زکات است و احکام آن طی مسائل آتی بیان خواهد شد.
مذهبی, فروع دین, زکات, فلسفۀ زکات, آنچه زکات به آن تعلق میگیرد, گندم, جو, خرما, کشمش, طلا, نقره, شتر, گاو, گوسفند مذهبی, فروع دین, زکات, فلسفۀ زکات, آنچه زکات به آن تعلق میگیرد, گندم, جو, خرما, کشمش, طلا, نقره, شتر, گاو, گوسفند