سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

سرماخوردگی و آنفولانزا چه تفاوت هایی دارند؟



بیماری آنفولانزا, درمان سرماخوردگی

در اینجا با تفاوت های بین سرماخوردگی و آنفولانزا و علائم آن ها آشنا خواهید شد.
سرماخورده ام؟ یا آنفولانزا گرفته ام؟ هر دوی این بیماری ها در فصول سرد سال زیاد اتفاق می افتند، اما آیا به درستی می دانیم چه تفاوت هایی در این دو بیماری هست؟

 

علائم سرماخوردگی
سرماخوردگی معمولأ با سوزش و درد گلو آغاز می شود و با سرفه، آبریزش بینی و بعضی مواقع با خروج خلط ادامه پیدا می کند. البته گاهی مواقع کودکان سرماخورده دچار تب بالا نیز می شوند ولی تب به ندرت بزرگسالان را درگیر می کند. علائم بیماری تا 2 الی 3 روز شدید هستند و به تدریج خفیف می شوند. سرماخوردگی معمولأ بین 5 تا 7 روز طول می کشد ولی سرفه ناشی از آن ممکن است ادامه پیدا کند.

 

عامل سرماخوردگی چیست؟
ویروس “راینوویروس” از خانواده “پیکورناویروس ها” عامل اصلی سرماخوردگی است. همچنین ویروس های دیگری نیز مثل کوروناویورس، آدنوویروس، ویروس پاراآنفلوآنزا و ویروس سین‌سیشیال تنفسی، ممکن است باعث سرماخوردگی شوند. عفونت های باکتریایی نیز ممکن است به سرماخوردگی اضافه شوند که در این صورت علائم بیماری شدیدتر و دوره آن طولانی تر خواهد بود. در این مواقع ممکن است عفونت سینوس ها (سینوزیت)، گلو (فارنژیت) یا گوش (اتیت) را درگیر کند.

 

فقط پزشک می تواند تفاوت سرماخوردگی ویروسی و میکروبی را تشخیص دهد. با تجویز پزشک ممکن است آنتی بیوتیک نیز برای درمان لازم باشد. در این خصوص حتمأ لازم است که اقدام به خود درمانی و مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک نکنیم.

 

عامل بیماری آنفولانزا و تفاوت آن با سرماخوردگی

بیماری آنفولانزا با سرماخوردگی فرق دارد چون ویروس هایی که باعث آن می شوند از خانواده متفاوتی هستند. آنفولانزا توسط ویروس های خانواده ” ارتومیکسو ویروس ها” ایجاد می شود که به سه گروه (A,B,C) تقسیم می شوند.

 

علائم آنفولانزا
تب، تعریق، سردرد، درد عضلات و مفاصل، گلو درد و گرفتگی بینی از علائم آنفولانزا هستند. برخی از انواع آنفولانزا مانند نوع خاصی از ویروس آنفولانزای A که به آنفولانزای خوکی معروف است، ممکن است با اسهال و استفراغ نیز همراه باشد. آنفولانزا معمولأ بین 2 تا 7 روز طول می کشد.

 

ممکن است آنفولانزا در کودکان، سالمندان و کسانی که مشکلات قلبی – عروقی و یا تنفسی دارند، با عفونت ریه (پنومونی یا ذات الریه) همراه شود. چنین حالتی در افراد سالم کمتر دیده می شود.

 

باورهای نادرست در مورد سرماخوردگی و آنفولانزا
در مورد هر دوی بیماری های سرماخوردگی و آنفولانزا باورهای نادرستی وجود دارد. یکی از این باورهای نادرست، درمان آنتی بیوتیکی است که هیچ تأثیری بر روی ویروس سرماخوردگی و یا آنفولانزا ندارد، حتی مشکلات بیمار را بیشتر نیز می کند.

 

بیماری آنفولانزا, درمان سرماخوردگی

 

2 نکته در مورد آنتی بیوتیک ها قابل توجه است:
آنتی بیوتیک ها برای درمان باکتری ها، عفونت های قارچی، و تک یاخته های انگلی مؤثر هستند و هیچ گونه تأثیری بر روی ویروس ها ندارند. از این رو هرگز نباید برای درمان سرماخوردگی یا آنفولانزای ویروسی مصرف شوند.


مصرف بی رویه و خودسرانه آنتی بیوتیک باعث پدیده “مقاوت آنتی بیوتیکی” می شود، به این معنا که باکتری ها در اثر تماس زیاد با آنتی بیوتیک ها راه بی اثرکردن آن ها را یاد می گیرند و گویی آنتی بیوتیک در از بین بردن باکتری ناکارآمد می شود.
بنابر آمار رسمی، مصرف آنتی بیوتیک در ایران 16 برابر استاندارد جهانی است.

 

یکی دیگر از باورهای نادرست در مورد سرماخوردگی و آنفولانزا این است که قرار گرفتن در معرض هوای سرد باعث بروز این بیماری ها می شود. در حالی که عامل این بیماری ها ویروس است و ربطی به هوای سرد ندارد. به عبارتی در تابستان هم احتمال ابتلا به این 2 بیماری وجود دارد.

 

پس دلیل شیوع زیاد این بیماری ها در زمستان چیست؟

در فصول سرد مدارس باز می شوند و کودکان در تماس نزدیک با هم هستند، در نتیجه انتقال بیماری بین کودکان و سپس به خانواده ها و جامعه بیشتر می شود.
در زمستان و پاییز مردم تمایل بیشتری دارند که در فضاهای سرپوشیده بمانند، همین مسئله عامل تسریع انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر است.
ویروس هایی که آنفولانزا و سرماخوردگی را تولید می کنند، در هنگامی که رطوبت هوا کم است یعنی در پاییز و زمستان بهتر و بیشتر زنده می مانند.
در فصول سرد، مخاط بینی و دهان خشک تر است، این مسئله در انتقال ویروس به بدن نقش مهمی دارد.

 

عوامل مؤثر در بیماری ها
سن: کودکان و افراد مسن بیشتر سرما می خورند چون سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف تر است و دانش و توانایی کمتری برای مراقبت از خود در برابر بیماری دارند.

 

کم خوابی و استرس: کم خوابی و استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کنند و فرد را در معرض انواع بیماری ها قرار می دهند.

 

دخانیات: سیگار و قلیان چه برای خود شخص مصرف کننده و چه برای اطرافیان او خطر ابتلا به انوع بیماری ها افزایش می دهد چون سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند.

 

آلرژی: سرماخوردگی و آلرژی دارای علائم مشترکی مثل سوزش گلو و آبریزش بینی هستند. تأثیری که آلرژی بر روی بینی و گلو می گذارد باعث می شود آن ها بیشتر در معرض خطر سرماخوردگی و آنفولانزا قرار بگیرند.
منبع:shafajoo.com


ویدیو مرتبط :
سرماخوردگی و آنفولانزا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تفاوت سرماخوردگی با آنفلوانزا


بار دیگر فوت چند تن از هموطنان ما در استان کرمان به علت ابتلا به آنفلوانزای خوکی طی یک ماه گذشته خبرساز شد.

هفته نامه سلامت - دکتر حمید عمادی*: بار دیگر فوت چند تن از هموطنان ما در استان کرمان به علت ابتلا به آنفلوانزای خوکی طی یک ماه گذشته خبرساز شد. هرگاه آنفلوانزا منجر به فوت می شود، زنگ های خطر برای سیستم بهداشتی کشورها به صدا در می آید تا زودتر نوع ویروس را تشخیص دهند و بتوانند ارتباط ویروس را تشخیص دهند و بتوانند ارتباط ویروس با انسان ها را قطع کنند. ویروس های آنفلوانزا معمولا در افراد سالم کشنده نیستند و خطر متوجه کسانی است که از نظر ایمنی ضعیف هستند. تعداد این افراد در جوامع کم نیست و اگر جلوی شیوع ویروس گرفته نشود، شاهد مرگ و میر قابل توجهی در جمعیت کشورها خواهیم بود.

ویروس آنفلوانزای جدیدی طی چند سال اخیر در پرنده ها دیده شد. این ویروس قابلیت انتقال به انسان را داشت و افرادی که در تماس با پرنده ها بودند به ویروس آلوده شدند. سپس تغییرهایی در ساختار ویروس ها ایجاد شد که انتقال ویروس از انسان به انسان دیگر را امکان پذیر کرد و باعث شد بیماری جدید و جدید آنفلوانزای پرندگان دنیا مطرح شود.

از H1N1 تا H7N9

شیوع آنفلوانزا از پرندگان

ویروس آنفلوانزای پرندگان از نوع H5N1 بود که در سال 2003 میلادی در مرغ ها و پرندگان خانگی بیماری شدیدی ایجاد می کرد ولی در پرندگان مهاجر آبزی وحشی علائمی نداشت و آنها فقط ناقل بودند. این نوع آنفلوانزا در انسان ها هم خطرناک بود و تقریبا نیمی از انسان هایی که در تماس با پرندگان بودند، فوت کردند. این موضوع از این نظر بسیار نگران کننده شد که بتواند از انسان به انسان منتقل و منشاء پاندمی یا همه گیری در کل دنیا شود.

نگرانی از این بابت تمام نشده بود که در سال 2009 آنفلوانزای خوکی که از کشور آمریکا منشاء گرفته بود از راه رسید. البته آنفلوانزای خوکی بیماری خفیفی ایجاد می کند، اما طی سال های 1383 تا 1389 آنفلوانزای H5N1 خیلی مساله ساز شد و حتی به ایران هم رسید.

ورود پرندگان مهاجر آبزی از روسیه به تالاب های ایران و تماس آنها با پرندگان خانگی باعث شد پرندگان شمال کشور ما آلوده شوند و در آن سال ها بسیاری از مراکز مرغداری برای جلوگیری از انتقال ویروس به سایر پرندگان و انسان تمام مرغ ها را معدوم کردند.

خطر حدی آنفلوانزای H7N9

از سال 2013 به این طرف آنفلوانزای جدیدی به نام H7N9 دیده شده که مواردی از آن در کشور چین گزارش شده است. این نوع از آنفلوانزا بسیار خطرناک است و به آنفلوانزای فوق حاد شهرت دارد و باعث مرگ و میر بالایی می شود. این آنفلوانزا هم بین پرندگان شیوع دارد. باز هم انسان هایی که با پرندگان تماس داشتند، اولین قربانیان بودند.

آنفلوانزای H5N1 بیشتر جوان ترها را درگیر کرد و متوسط سن بیماران 26 سال بود، ولی متوسط سن مبتلایان به H7N9 حدود 60 سال بود. این 2 نوع آنفلوانزا همچنان در فصل سرما باعث نگرانی هستند. پرندگان آلوده در کشور چین در تابستان به مناطق سردسیر سیبری مهاجرت و آنها را هم آلوده کردند.

با آمدن فصل سرما دوباره مهاجرت پرندگان از سیبری به مناطقی از ایران مانند تالاب هایی در بندرانزلی، کرمان و... شروع خواهد شد و این دغدغه باز هم برای مسئولان بهداشتی کشورمان وجود دارد که پرندگان ویروس جدید H7N9 را با خود همراه داشته باشند. گرچه مسئولان دامپزشکی در پرندگان آبزی وحشی هر ساله پایشی را انجام می دهند تا اگر موردی پیدا شد خیلی سریع اطلاع رسانی کنند ولی خطر بالقوه همیشه با آغاز فصل سرما وجود دارد.

از H1N1 تا H7N9

راهکارهای بهداشتی چیست؟

سال های 1383 تا 1389 مرغداری های ایران خسارت زیادی دیدند. به نظر می رسد دوباره ویروس جدید دیگر H7N9 در دنیا دیده شده که هنوز معلوم نیست این ویروس به ایران رسیده یا نه ولی همین اطلاع رسانی رسانه های مختلف و هوشیار بودن کشورها باعث می شود تا در صورت یافتن ویروس، خیلی زود بتوان جلوی انتقال را گرفت و بیماری را کنترل کرد.

ویروس آنفلوانزای پرندگان و شاید بهتر باشد این هشدار به مرغدارها داده شود که مرغ های خود را بیمه کنند چون در آن سال ها مرغداری ها خسارت زیادی دیدند. مردمی که ارتباط نزدیک تری با پرندگان وحشی آبزی دارند هم باید مراقب باشند تا این پرندگان را برای خوردن شکار نکنند یا اگر قصد این کار را دارند، حتما گوشت پرنده را به خوبی بپزند و بهداشت را رعایت کنند.

مسدود کردن چرخه انتقال ویروس از انسان به انسان دیگر مانند ویروس سرماخوردگی است. ویروس آنفلوانزا یا سرماخوردگی در فصل تابستان هم وجود دارد ولی به دلیل اینکه پنجره ها باز هستند و جریان هوا در محیط برقرار است، افراد کمتر به آن مبتلا می شوند. در این فصل افراد باید سعی کنند با هم روبوسی نکنند و دست ندهند. دست های خود را بیشتر با آب و صابون بشویند و گاهی هم در ساعت هایی از روز پنجره ها را باز کنند تا هوا جریان یابد.

علائم آنفلوانزای خوکی یا پرندگان مانند آنفلوانزای انسانی است ولی تب، عفونت تنفسی و سرفه باید جدی گرفته شود. در مواقعی که آنفلوانزا شدید باشد، باید در بیمارستان نمونه گیری از بیمار انجام گیرد. پس از آن نمونه به دانشگاه بهداشت دانشگاه تهران فرستاده می شود.

اما آنفلوانزایی که در کرمان جان چند تن از هموطنان را گرفته همان آنفلوانزای فصلی از نوع H1N1 خوکی است که هر ساله دیده می شود. این نوع آنفلوانزا به راحتی از انسان به انسان منتقل می شود و احتمالا در ماه های آینده در همه استان ها شایع شود. آنفلوانزای H1N1 باعث فوت نمی شود ولی در افرادی که بیماری زمینه ای مانند ضعف سیستم ایمنی و بیماری های قلبی- ریوی دارند و باردار یا مسن هستند احتمال فوت وجود دارد. بهتر است افراد در معرض خطر قبل از شروع فصل سرما واکسن بزنند.

تفاوت سرماخوردگی با آنفلوانزا

آنفلوانزا بیماری ویروسی است که علائم آن بسیار شدیدتر از سرماخوردگی است. این بیماری اغلب با تب بالای 37.8 همراه است. بیماران دچار کوفتگی عضلانی، خستگی مفرط، خشکی و درد گلو و درد بدن می شوند. افراد جوان و سالم معمولا دوره بیماری را بدون مشکل طی می کنند ولی اگر آنفلوانزا با عفونت باکتریایی همراه شود شرایط بیمار بسیار دشوار خواهد شد. عفونت های باکتریایی اغلب به دستگاه تنفس تحتانی حمله می کنند و باعث عفونت ریه می شوند.

عفونت ریه خطرناک است. این بیماران به سختی نفس می کشند، سرفه می کنند و ممکن است خلط خونی داشته باشند. در چنین مواقعی بیمار باید در بیمارستان بستری و درمان با آنتی بیوتیک آغاز شود. بیماران برای کاهش سردرد و دردهای عضلانی می توانند از مسکن هایی مانند استامینوفن یا ایبوبروفن استفاده کنند.

برای کاهش سرفه استفاده از بخور و شربت ضدسرفه توصیه می شود. پاشویه با آب ولرم نیز باعث کاهش دمای بدن می شود. سیگاری ها، افراد مسن، بیمارانی که تحت شیمی درمانی یا رادیوتراپی هستند و کودکان و نوجوانانی که سیستم ایمنی بدن شان کامل نشده، بیشتر در معرض آنفلوانزا هستند. طول مدت فعالیت ویروس آنفلوانزا در بدن 3 تا 4 روز است. همه افراد مبتلا به آنفلوانزا که همزمان دچار عفونت گوش، سینوس ها و مجاری تنفسی هستند حتما باید خیلی زود به پزشک مراجعه کنند.

در طول مدت بیماری، بیماران باید تماس خود را با دوستان و افراد خانواده به حداقل برسانند. آنها باید دستمال کاغذی استفاده شده را در ظرف دردار بیندازند و مایعات گرم بیشتر مصرف کنند چون مصرف مایعات به تسکین درد گلو کمک می کند.

*متخصص بیماری های عفونی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران