فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

گفتگو با دو تهیه کننده جوان و موفق رادیو 7


این یک گفتگوی ویژه است. گفتگو با دو تهیه کننده جوان و موفق که رادیو هفت را تولیدمی کنندکه یک برنامه خلاقانه و جذاب است و حالا از ایده های خلاقانه و جذاب شان برای تبلیغات غیرمستقیم و البته موثر پرده برمی دارند.





مجله پنجره خلاقیت - آرش نصیری: این یک گفتگوی ویژه است. گفتگو با دو تهیه کننده جوان و موفق که رادیو هفت را تولیدمی کنندکه یک برنامه خلاقانه و جذاب است و حالا از ایده های خلاقانه و جذاب شان برای تبلیغات غیرمستقیم و البته موثر پرده برمی دارند.

اینکه چگونه می توان در یک برنامه تلویزیونی حضور پیدا کرد و دیده شد، بدون آنکه در ساختار آن تغییراتی ایجاد شود و تبلیغات گل درشت به نظر بیاید.

شیوه های اصولی اسپانسری برنامه های تلویزیونی  (1)(ناقص - چک شود توسط خانم بزرگی)

این بحث در شماره آینده مجله هم ادامه دارد و خواهید دید که چگونه یک برند، با احترام به جایگاه و شخصیت برندی که در کنارش می ایستد، بیشترین و بهترین نتیجه را می گیرد و بیشترین و بهترین تاثیر را می گذارد.

بودن و نبودن اسپانسر در برنامه های فرهنگی و هنری معمولا باعث بروز مشکل و معضلاتی می شود، مخصوصا اگر این برنامه برنامه ای مثل رادیو هفت باشد که وقتی به آن نگاه می کنید، به نظرتان می رسد حضور مستقیم اسپانسر خیلی سخت است. معمولا شرکت های ایده آل برای برنامه هایی مثل برنامه شما شرکت های تولید هنر هستند اما حضور این شرکت ها هم با مشکلاتی مواجه است مخصوصا که در این شرکت ها مسئله کیفیت شان هم مطرح می شود. می خواهیم با شما در این باره صحبت کنیم. شما برای ورود به این مسئله مشکلاتی داشتید، درست است؟


- صوفی: بگذار از قبل تر شروع کنم. نکته مهم حضور اسپانسر در یک برنامه تلویزیونی - چه یک برنامه فرهنگی هنری، یک مسابقه تلویزیونی یا هر بنرامه دیگر - مهم شناخت درست اسپانسر از آن برنامه و شکل حضور در آن برنامه است. حتی ممکن است یک محصول صنعتی در کنار یک برنامه فرهنگی هنری قرار بگیرد اما از آنجایی که شناخت درستی از حضور در این برنامه دارد، به سازندگان آن برنامه اعتماد می کند تا هم تبلیغ لازم روی کارشان انجام شود و هم حتی آن محصول در برنامه دیده شود، بدون آنکه گل درشت یا خیلی توی چشم باشد.

شیوه های اصولی اسپانسری برنامه های تلویزیونی  (1)(ناقص - چک شود توسط خانم بزرگی)

برای این کار باید طراحی های لازم انجام شود. نکته مهم درک درست از این تعامل است. خیلی وقت ها دیده ایم که یک محصول در کنار یک برنامه قرار گرفته که همینطوری و ابتدا به ساکن خیلی هم هماهنگی دارد اما آنقدر بد و غیرکارشناسی حضور پیدا می کند که همان تبلیغ به ضد خودش تبدیل می شود. مثلا یک محصول که مربوط به کودکان است و در مورد مسائل تربیتی است اما با استفاده نادرست و شکل حضور بد تاثیر معکوس می گذارد. این به اسپانسرها برمی گردد که چقدر به اصول روابط عمومی و تبلیغات آشنایی دارند و با آگاهی در یک برنامه تلویزیونی ورود پیدا می کنند.

آغاز این همکاری برای تهیه کننده چه مشکلاتی دارد؟ اینکه چه بخش از کار را بپذیرد و در مذاکرات چه بگوید و چه نگوید و ... همه اینها خیلی باید مشکل باشد. خیلی از اسپانسرها برای ورود به یک پروژه، تقاضاهای غیرممکن دارند و ...


- ضابطیان: این بستگی به این دارد که خود شما به برنامه تان چه نگاهی دارید. یک موقع هست که شما می گویید من می خواهم به هر قیمتی این برنامه تلویزیونی ام را بسازم. شما خیلی از این برنامه ها را می بینید که معلوم است تصمیم گرفته اند به هر قیمتی برنامه شان روی آنتن برود. یک موقع هم هست که یک تهیه کننده فرهنگی تر، برای خودش محدودیت هایی را می گذارد و می گوید من تا این سطح توقعاتم را پایین تر می آورم و از آن به بعد دیگر اصول برنانمه ام زیر سوال می رود و من از اصولم کوتاه نمی آیم تا به قول شما اسپانسر توقع نامناسبی نداشته باشد. آن توقع اسپانسر شاید از آن برنامه نامناسب است و برای برنامه دیگر مشکلی نداشت. هر برنامه و هر تهیه کنده ای استراتژی و اهداف خودش را دارد و این مهم است که تهیه کننده اصول خود را بداند و با خودش سر این موضوعات کنار آمده باشد. بعد از آن است که می تواند راجع به این مسائل تصمیم بگیرد.

این درک درست از تبلیغ را در تبلیغات شرکت های خارجی می بینیم.

- ضابطیان: نه اتفاقا همیشه اینطور نیست. خیلی از آگهی های خارجی را می بینیم که خیلی سطحی با این موضوع برخورد کرده اند و در خیلی از این آگهی ها، اسپانسر به شدت حضورش را به رخ می کشد.

شیوه های اصولی اسپانسری برنامه های تلویزیونی  (1)(ناقص - چک شود توسط خانم بزرگی)

این موضوع ظاهرا مربوط به تفاوت درک آدم های پولدار غیرفرهنگی است و در همه جای دنیا هم این اتفاق می افتد.

پس آنجا هم تبلیغات در رادیو هفت شان با تبلیغ در برنامه های دیگر فرق می کند.

- ضباطیان: بله برای آنکه رادیو هفت آنها هم با یک سلیقه فرهنگی به سراغ یک اسپانسر می رود و سراغ هر اسپانسری هم نمی رود. ما خیلی انتخاب ها داشتیم که حتی خودشان به ما پیشنهاد داده بودند و ما آن پیشنهاد را بررسی کردیم و دیدیم تنها راهی است که می تواند به برنامه پول تزریق کند و مشکلات آن را کم کند اما به هیچ عنوان شبیه برنامه نیست؛ برای همین آن را رد کردیم.

ما کاسب نیستیم و اگر بخواهیم کاسبی کنیم می رویم سراغ کاری دیگر. نمی گویم نباید از این برنامه پول دربیاوریم، نه، ما داریم کار می کنیم و مثل هر برنامه دیگر باید پولش را هم دربیاوریم اما اصول و اهداف و مخاطب ما برای ما اهمیت ویژه دارد. اگر هدف اصلی پول در آوردن بود می گفتیم برنامه را می گیریم، اسپانسرهای مختلف را می آوریم و پول مان را درآوریم اما دیگر رادیو هفت نمی شدیم.

و خیلی از مخاطبان تان را از دست می دادید.

- ضابطیان: بله، ما برنامه می سازیم که مخاطب ما را تماشا کند و هر برنامه و هر بیزینسی باید مخاطب و مشتری خود را بشناسد و به آن احترام بگذارد.

بله و البته شما در برنامه تان اسپانسر آوردید و با آنها کار کردید اما حضورش نه تنها آزاردهنده نشد که خیلی هم خوب نشست. چطور به این ترکیب رسیدید؟

- صوفی: این برمی گردد به تعریفی که ما ازت اسپانسر کردیم و درک درستی که اسپانسرهای محترم ما از برنامه داشتند. وقتی شما با اسپانسری مواجه می شوید که خودش مخاطب برنامه است و برنامه و مخاطبان آن را می شناسد و می داند با چه برنامه ای طرف است، متوجه چارچوبی که ما تعریف کرده ایم می شود. مثلا یک بار یک شرکت صنعتی به سراغ ما آمد که اسپانسر ما بشود. می شد برای آنهاط راحی کرد و پول خوبی هم می دادند اما آنها مایل بودند تعاد زیادی برنامه داشته باشند در صورتی که ما فکر می کردیم حضور آنها در برنامه بیشتر از یک برنامه ممکن نیست.

شاید اگر تنها منافع مالی برای مان مهم بود می پذیرفتیم و بخشی از برنامه را در اختیار آنها می گذاشتیم. ما ضمن احترام به آنها گفتیم فقط یک برنامه و با آنها توافق نکردیم. پس اگر بخواهم پاسخ به این سوال شما را به صورت خلاصه بگویم، چارچوبی که ما تعیین می کنیم و درک درستی که آن اسپانسر دارد، مهمترین موضوعات هستند.

این نکته که می گویی، برخلاف آنچه که شاید به نظر می رسد، دقیقا مطابق با اصول برندسازی است. اینکه شما برای برندتان و اعتبار آن قیمتی بالا قائل هستید، می دانید جایگاه برندتان کجاست و چه کسی و چگونه و کجا می تواند در کنارتان بایستد که با هم تناسب داشته باشید و به رشد هم کمک کنید.

- ضابطیان: دقیقا و همین هم هست که باعث می شود وقتی اسپانسر به سراغ ما می آید با احتیاط و احترام بیاید. یعنی خود اسپانسر که مخاطب برنامه هم هست به ما می گوید که ما به هیچ عنوان نمی خواهیم شما ساختار برنامه تان را به هم بزنید چون می دانم که مردم این ساختار را دوست دارند و من اگر بخواهم این ساختار را به هم بریزم، نه مرا می خرند و نه شما را تماشا می کنند.

شیوه های اصولی اسپانسری برنامه های تلویزیونی  (1)(ناقص - چک شود توسط خانم بزرگی)

این همان شرکتی است که شناخت درستی از برندینگ و تبلیغات موثر دارد و می داند اگر می خواهد در برنامه ای مثل شما حضور داشته باشد، کجا بایستد که خوب دیده شود.

- ضابطیان: بله، همین اسپانسرهای ما در برنامه های دیگر دارند تبلیغات مستقیم گل درشت می کنند اما در برنامه ما می دانند که خیلی چیزها را باید رعایت کنند چون اگر رعایت نکنند به نفع خودشان نیست. اینجا با این شکل تبلیغات که ما با آنها کار کرده ایم جواب خوب و درستی گرفته اند و همین می شود که ما اینجا نشسته ایم و داریم راجع به این مسئله صحبت می کنیم که چه می شود که صاحب سرمایه به این درک می رسد که من می خواهم تبلیغ غیرمستقیم داشته باشم.

شما اسپانسرهایی داشتید ازت جمله شرکت «آب و فاضلاب» و «مبین نت» که در مورد آنها هم صحبت می کنیم اما تا جایی که می دانم اسپانسر اصلی شما در شش ماه دوم سال، بانک ملت بود. وارد شدن به مقوله بانک برای برنامه ای که موضوع آن بیشتر شعر و ادبیات و هنر است کمی سخت تر بود. درست است؟

- ضابطیان: بله اما مشروط بر آن که تو بخواهی به بانک بپردازی، در حالی که ما به صورت مستقیم به بانک نپرداختیم.

- صوفی: چیزی که برای ما مهم بود و بانک ملت هم این ویژگی را داشت، این بود که برندی که ما با آن کار می کنیم باید شیک باشد. ما در تمام این سال ها، قبل از رادیو هفت و در این سال ها در رادیو هفت، سعی کردیم برنامه شیکی باشیم. پس برند اصلی که قرار بود در طی شش ماه در کنار ما باشد باید برند شیکی می بود. به نظر ما بانک ملت در طی این سال ها این را ثابت کرده که برند شیکی است و برای لوگو و برند خودش و نوع تبلیغاتی که می کند ارزش قائل است و در ضمن این ویژگی مهم، بعد که وارد صحبت شدیم، همین اتفاقی که پیش از این توضیح دادیم افتاد و با کسانی برخورد کردیم که خوشبختانه خودشان از مخاطبین رادیو هفت بودند؛ برنامه را می شناختند و می دانستند که چگونه باید ورود پیدا بکنند.

یعنی کاملا شناخت داشتند و همانطوری که منطور گفت، آنها به ما تاکید می کردند «نکند ساختار برنامه شما به خاطر حضور ما تغییر بکند»، ودر نهایت منجر به یک طراحی شد که برای این کار انجام دادیم. البته این جلست هنوز هم ادامه دارد و برای آنها این طراحی ها و حرفه ای و تاثیرگذار بودن آن مهم است و قدم به قدم با ما جلو می آیند . پیشنهاد ما این بود که برای هر محصول که آنها دارند ما یک موضوع از جنس موضوعات رادیو هفت و نزدیک به آن محصول را انتخاب کنیم.

- ضابطیان: مثلا فرض کنید موضوع ما بانکداری اینترنتی بود و آن شب موضوع ما جلوه های تکنولوژی شد. اینکه مردم بگویند با تکنولوژی مخالف هستند یا موافق و خود مردم راجع به این موضوع بحث می کردند. ما یک برنامه مفرح راجع به تکنولوژی ساختیم که مردم در آن مشارکت داشتندو در کنار آن زیرنویس های بانک ملت را هم داشتیم. به این ترتیب در طول برنامه، مجری ما حتی یک بار هم اسم بانک ملت را نمی برد اما به بهترین شکل به مردم معرفی می شود.

حالا که صحبت از بانکداری اینترنتی شدت بگویم که مجله ما هم از سرویس بانک ملت استفاده می کند که سرویس دهی شان فوق العاده است. اجازه بدهید این بحث را در شماره آینده داشته باشیم.

ادامه دارد...


ویدیو مرتبط :
گفتگو با تهیه کننده و کارگردان فیلم دهلیز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آبجی»؛ مادرانه‌ای در لوکیشین «جدایی نادر از سیمین» / برد تهیه‌کننده‌ها در اعتماد به پتانسیل نسل جوان است



«آبجی» ملودرامی اجتماعی‌ست که کارگردانش این امیدوار را دارد با نگاهی تازه یکی از بهترین مادرانه‌های سینمای ایران را ساخته باشد.

اخبار,اخبار فرهنگی , فیلم  آبجی

 محمدحسین قاسمی؛ تهیه‌کننده «آبجی» در نشست خبری و بازدید از پشت صحنه فیلم که در آخرین روز فیلمبرداری و در لوکیشن اصلی برگزار شد؛ «آبجی» را فیلمی مادرانه معرفی کرد که  در لوکشین «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی فیلمبرداری شده است و دغدغه‌های یک مادر را برای زندگی فرزندش به تصویر می‌‌کشد. که دراین مسیر نگاهی هم به جامعه دارد و اطرافش را واکاوی و بررسی می‌کند.

وی با اشاره به این مطلب که «آبجی» مسائلی که در جامعه وجود دارد را نشان می‌دهد  ونقد مستیقم نمی‌کند، ادامه داد: این فیلم نگاهی دارد به مناسبات خانوادگی که در قدیم اهمیت داشت اما در فضای مدرن امروز اهمیتش را از دست داده و تغییر کرده است.

قول فارابی برای مشارکت سی درصدی
قاسمی با اعلام این مطلب که  فیلم در سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر شرکت داده می‌شود؛ درباره میزان سرمایه‌گذاری فیلم و حمایت‌های دولتی؛ گفت: فارابی این قول را داده است که در سی درصد هزینه تولید مشارکت داشته باشد و دو سوم هم سرمایه شخصی بنده است.‌

این تهیه‌کننده سینما مشارکت فارابی را در پروژه‌های سینمایی بهتر از وام ارزیابی کرد و ادامه داد: این شیوه از یک سو بودجه رامیان فیلم‌های بیشتری تقسیم می‌کند و از سوی دیگر چرخه اقتصادی سینما را قوی‌تر می‌کند و سودی که فارابی از فروش فیلم‌ها کسب می‌کند را می‌تواند در فیلم‌های دیگر هزینه کند.

قاسمی درباره پیشبینی‌اش از ارتباط‌گیری مخاطب با فیلم و برنامه‌های تبلیغاتی برای فیلم؛ گفت: با توجه به نگاه انسانی فیلم و مادرانه بودنش پتانسیل ارتباط‌گیری با مخاطب را دارد. قطعا در حد وسع مالی‌مان برای فیلم برنامه تبلیغاتی خواهیم داشت و بر خلاف بسیاری از تهیه‌کننده‌ها اعتقاد به هزینه نکردن برای تبلیغات ندارم زیرا اگر تبلیغ نباشد فیلم به طور قطع زمین می‌خورد. اما آن‌چه اهمیت بیشتری دارد تبلیغات دهان به دهان است. زیرا ما شاید بتوانیم با تبلیغات موج اولیه را به وجود آوریم اما موج‌های بعدی به ارتباط مخاطب با فیلم بستگی خواهد داشت.

وی با تاکید بر حمایت ازفیلم‌سازان اول؛ توضیح داد: اتفاقی که برای فیلم اولی‌ها می‌افتد این است که کارگردان مجبور می‌شود بسیاری از کارهایی که جز مسئولیت‌های تهیه کننده است را به دوش بکشد. در چند سال اخیر فیلم‌های خوبی را فیلم‌سازان اول ساخته‌اند و جوانان پیش‌رو بوده‌اند اگر تهیه‌کننده‌ها به این پتانسیل اعتماد کنند برد کرد‌ه‌اند.

تهیه‌کننده فیلم «شیار 143» درباره دلیل همکاری‌ و سرمایه‌گذاری‌اش با این پرژه که اولین فیلمِ سینمایی سازنده‌اش است؛ گفت: سبقه خانم اشرفی در ساخت فیلم‌های ویدئویی و مستندشان همچنین فیلم‌نامه قابل قبول «آبجی» باعث شکل‌گیری این همکاری شد.

قاسمی با اشاره به دو فیلم دیگری که در حال تهیه دارد؛ گفت: «آبجی»، «نفس» و انیمیشن سینمایی را در جشنواره شرکت می‌دهیم. اما یک طرف قضیه ما هستیم و طرف دیگر کیفیت آثار و نظر هیات انتخاب است.

سه مرتبه تعویق در ساخت را به فال نیک می‌گیریم/فیلم‌نامه‌ای با دوازده مرتبه بازنویسی
مرجان اشرفی‌زاده کارگردان فیلم «آبجی» نیز درباره نگارش فیلم‌نامه و اینکه آیا شخصیت‌ها برای افراد نگاشته شده بود؛ گفت: شخصیت آبجی(معصومه قاسمس پور) را در همان روزهای اولی که در ذهنم طراحی شد می‌دانستم چه کسی قرار است بازی کند. کاراکتر طلا (گلاب آدینه) نیز برای ما تثبیت شده بود. عالیه هم خیلی زود به پانته‌آ پناهی‌ها پیشنهاد شد. و بسیار سریع به ترکیبی که می‌خواستیم رسیدیم. البته با طولانی شدن شروع فیلمبرداری این نگرانی را داشتم که این بازیگران را از دست بدهم.

وی با بیان این‌که «آبجی» یک ملودارم اجتماعی، خانوادگی‌ است؛ ابراز امیدواری کرد که یکی از مادرانه‌های سینمای ایران را ساخته باشد و نگاه تازه‌ای به مادرانه‌های ایران داشته باشد.

اشرفی‌زاده این فیلم را در ادامه فیلم‌های قبلی و دغدغه‌هایش دانست و ادامه داد: به این دلیل که نوشته‌های خوم به ادبیات نزدیک می‌شود دوست داشتم این ایده‌ را نویسنده خانم به نگارش درآورد. که البته اولین نسخه فیلم‌نامه از آنچه در ذهنم داشتم بسیار دور شد اما به دلیل خلاهایی که داشت در آخر و پس از دوازده مرتبه بازنویسی به ایده اولیه نزدیک شدیم.

کارگردان «بهارنارنج» افزود: پایان اردیبهشت 93 فیلم‌نامه را برای صدور پروانه ساخت ارائه دادیم و مرداد ماه پروانه صادر شد. در همان سال سه بار برای ساخت اقدام کردیم که هر بار به تعویق افتاد اما این زمان به بهتر شدن کار و پخته شدن ایده‌ها کمک کرد. اما این بار کار سریع‌تر از آن زمانی که فکر می‌کردیم شروع شد. هرچند آن زمان این تاخیر برایمان خوشایند نبود اما امروز آن را به فال نیک می‌گیریم که اتفاق بهتری برای کار افتاد.

وی در پایان گفت: هنوز هم نمی‌دانم نتیجه چیست. ما سکانس‌ها و پلان‌های جدا از هم گرفته‌ایم که نمی‌دانیم اگر کنار هم قرار بگیرند منسجم خواهند شد یا خیر. باید نتیجه را روی پرده سینما ببینیم.

تفاوت تئاتر و تصویر از زبان بازیگر اصلی «آبجی»/شخصیتی لب مرز برای اولین کار سینمایی
معصومه قاسمی‌پور بازیگر نقش آبجی با بیان این‌ مطلب که این هشتمین همکاری‌اش با کارگردان است، درباره نقشش این‌گونه توضیح داد: دختر میانسالی است که با مادرش زندگی می‌کند و به دلیل بیماری که دارد مشکلاتی را برای مادر به وجود می‌آورد.

وی با اشاره به سبقه تئاتری‌اش؛ تئاتر و تصویر را دو معقوله بسیار متفاوت از هم  دانست و افزود: تئاتر ما را وادار به رفتارهای تصنعی می‌کند و به سبب این رفتار زاهدانه و مسیری که بازیگر برای رسیدن به نقش باید طی کند نقش پخته و بازیگر پرورش پیدا می‌کند. بسیاری از بازی‌های تئاتری برای کار تصویر باید روتوش شوند که به دل مخاطب بنشیند.

به گفته این بازیگر "شدن" با "ساختن" تفاوت دارد و بازیگر باید مقابله با نقش و ساخت و ساز را از توشه تئاتری‌اش داشته باشد اما اجرا را در تصویر در بیاورد به گونه‌ای که رفتارهای نمایشی را در تصویر حذف کند و نقش را دلنشین و باورپذیر برای مخاطب ارائه دهد.

قاسمی‌پور با اشاره به این که نقش آبجی اولین کار سینمایی‌اش است؛ ادامه داد: با توجه به اینکه این شخصیت لب مرز بود خطر و ریسک بالایی داشت که تیپ نشود و شخصیت در نیاید. تمام سعی‌ام را کردم تمام آن‌چه در توان داشتم را برای درآمدن نقش به کار بگیرم.

وی به نقش کارگردان در این فیلم اشاره کرد و ادامه داد: حدود یک سال‌ونیم در حال نگارش فیلمنامه بودیم و کارهای تحقیقاتی را انجام می‌دادیم و کارگردان اشراف زیادی روی این نقش داشت که این راهنمایی‌ها برای من و پخته شدن نقش بسیار مفید بود.

رسولی که این فیلم دومین تجربه سینمایی‌اش به عنوان فیلمبردار است؛ گفت: کار بر خلاف سادگی؛ سخت بود. به این دلیل که در یک فصل ثابت باید اتمسفرهای متفاوت فیلمبرداری می‌شد. همچنین داستان و لوکیشن‌ها مختصاتی غیر واقعی داشتند که به کار گرفتن از ویژوال افکت را طلب می‌کرد.


 اخبارفرهنگی  - ایلنا