فرهنگ و هنر
2 دقیقه پیش | تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالستشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ... |
2 دقیقه پیش | خواندنی ها با برترین ها (81)در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ... |
چند میلیارد در بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر دود میشود؟
بخش بینالملل سیوسومین جشنواره فجر در شرایطی قرار است در اقدامی عجیب و مجزا از بخش اصلی جشنواره با فاصلهای چند ماهه برگزار شود که شواهد امر از شکست احتمالی این طرح حکایت دارد؛ اما با وجود اصرار بر برگزاری بخش بینالملل برای جشنواره، جای تأمل دارد.
به گزارش تابناک، سیوسومین جشنواره فیلم فجر هنوز به پایان نرسیده و شاید بتوان اختتامیه این دوره از جشنواره را سیزدهم اردیبهشت تلقی کرد؛ زمانی که بخش بینالملل این دوره از جشنواره به پایان رسیده است. از این منظر جشنواره فیلم فجر، به یک مدل عجیب و منحصربفرد بدل شده که دو بخش ملی و بینالمللیاش با فاصلهای سه ماهه برگزار میشود.
سینمای ملت از پنجم تا دوازدهم اردیبهشت ماه، میزان میهمانان خارجی خواهد بود که به قصد حضور در بخش بینالملل جشنواره سی و سوم به تهران خواهند آمد؛ اما آیا در میان چهرههای حاضر، شماری از چهرههای مطرح سینمای جهان خواهند بود یا برخی از فیلمهای خارجی قابل اعتنا در این بخش رونمایی خواهد شد؟ بسیار بعید است.
سوابق دورههای پیشین حکایت از آن دارد که نه تنها فیلم مهم غیرایرانی در جشنواره فیلم فجر رونمایی نمیشود، بلکه فیلمهای دیگری که در بخش بینالملل به نمایش درآمده نیز با پرداخت هزینه پخش بوده است. در همین راستا، کارگردانهای شاخص سینمای جهان و بازیگران تراز اول دنیا نیز راهی تهران نشدهاند و خود را در معرض انتخاب داوران بخش بینالملل جشنواره قرار ندادهاند، زیرا اساسا این رویداد، حرفی برای گفتن در عرصه بینالملل نداشته است.
ظاهراً آشفتگی وضعیت بخش بینالملل جشنواره فجر صرفاً به واسطه همزمانی نسبی با جشنواره برلین تلقی شده و به همین دلیل، زمان جشنواره تغییر یافته، زیرا در غیر این صورت، منطقی برای برگزاری مجزای بخش بینالملل از بخش اصلی وجود ندارد، ولی حقیقت امر آن است که این تغییر زمان نمیتواند تأثیر چشمگیری در جلب توجه سینماگران جهان به جشنواره فجر داشته باشد و تنها مدلی جدید و عجیب برای برگزاری یک رویداد سینمایی شکل میگیرد.
آنچه مسلم است، اینکه دلایل اصلی عدم استقبال از بخش بینالملل در سالهای اخیر، به جزئیات کلیدی برگزاری این رویداد بازمیگردد که جا کردن بخش بینالملل از بخش اصلی، منجر به تغییر این جزئیات نخواهد شد و اساساً این جزئیات به هیچ عنوان قابل تغییر نیستند. به همین دلیل، تحول در بخش بینالملل جشنواره فجر، یک شوخی است.
اگر قرار بر گعده مهمانهای خارجی بیاثر است، چرا از سفارتخانهها میهمان دعوت نمیشود؟!
یکی از بدیهیترین امور در جشنوارههای بینالمللی، امکان اکران فیلمها با هر محتوایی است؛ رویکردی که حتی در جشنوارههای کشورهای همسایه نیز رعایت میشود؛ اما آیا امکان دارد هر اثری با هر محتوایی در بخش بینالملل جشنواره فجر اکران شود؟ طبیعتاً چنین امکانی وجود ندارد و اگر فیلمی، کوچکترین صحنه خلاف شئونات کشور داشته باشد، سانسور میشود؛ بنابراین، اغلب کارگردانهای بزرگ، فیلمهایشان را به جشنوارهای نمیآورند که سانسور شود، زیرا برخی از صحنههایی که حذف میشود، به زعم این کارگردانها بار دراماتیک دارد!
عامل دیگر رونق نگرفتن بخش بینالملل جشنواره، عدم حضور هیأت داوران مطرح و در عین حال، عدم انتخاب هر اثری در این بخش است. طبیعتاً به واسطه ملاحظات معمول، نه هر فیلمی میتواند در این بخش حاضر شود و نه هر فیلمی میتواند برنده جوایز بخش بینالملل جشنواره باشد؛ بنابراین، در چنین بازی، چهرههای مطرح سینمای جهان حضور نخواهند یافت و همین موضوع نیز کاهنده انگیزه کارگردانهای بزرگ برای آوردن فیلمهایشان به جشنواره فجر است.
همچنین نبود مشوقهای مالی نیز مؤثر است. جشنوارههای کن، برلین و ونیز نیاز به پرداخت جوایز نقدی ندارد و صرفِ بردن این جوایز، استقبال پخش کنندهها را برای خریدن کپی رایت فیلم برنده در پی دارد و از این منظر، رقابت جدی برای حضور در این رویدادها وجود دارد؛ اما قطعاً برنده جوایز بینالملل جشنواره فیلم فجر، چنین امتیازی را نمییابد و در عین حال، بخش فرهنگی دولت نیز اراده یا توان در نظر گرفتن جوایز سنگین دلاری برای آوردن فیلمهای مهم جهان و فیلمسازان شاخص دنیا به ایران را ندارد.
بنابراین چرا باید یک کارگردان مطرح در سطح جهان، که رونمایی فیلمش را که در جشنوارههای اصلی یا همان «World Premieres Film Festival» تحقق نیافته به جشنواره فجر موکول کند و چرا به جشنوارههای معتبر دیگر سری نزند؟
واضح است این تفکیک زمانی، تأثیری بر کیفیت جشنواره نخواهد گذاشت؛ بنابراین، با چه انگیزهای بخش بینالملل برگزار میشود و چرا در این شرایط به «جشنواره ملی فجر» قناعت نمیشود؟ مگر این موضوع، نظر گروهی از منتقدان در پیش از جشنواره نبود؟
آیا قرار است همچنان بخش بینالملل، محل برای ژست گرفتن با چهرههای درجه دو سینمای جهان و چهرههای مطرح انگشتشماری باشد که هر چند سال یک بار به مدد پروژههایی چون «رستاخیز» و «محمد» چن دروزی را در ایران میگذرانند؟ آیا در این شرایط که بودجه سینمای ایران وضع مناسبی ندارد و رئیس سازمان سینمایی از ریاضت اقتصادی سخن به میان میآورد، منطقی است که چند میلیارد هم در این بخش دود شود؟
آیا بهتر نیست به جای این همه هیاهو برای هیچ، در رفتاری که به عقلانیت نزدیک است، جایزهای ارزشمند ـ به لحاظ دلاری ـ با نام «جایزه بینالمللی فیلم ایران» در نظر گرفت و هر سال این جایزه را به یک فیلم مورد وثوق یا یک سینماگر مورد وثوق داخلی یا بینالمللی هدیه داد و این گونه از هزینه برگزاری بخش بینالملل جشنواره، بهرهبرداری مناسب و اثربخشی داشت؟
اخبار بین الملل - تابناک
ویدیو مرتبط :
گزارش افتتاحیه بخش بین الملل سی وسومین جشنواره فیلم فجر
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
«قاعده تصادف» بهترین فیلم بخش مسابقه بینالملل جشنواره فجر شد
«قاعده تصادف» بهترین فیلم بخش مسابقه بینالملل جشنواره فجر شد / هشت سیمرغ بلورین برای فیلمهای ایرانی
سینما - فیلم سینمایی «قاعده تصادف» به کارگردانی بهنام بهزادی دو جایزه اصلی بخش جام جهاننما سی و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر را دریافت کرد.
الهام نداف: مراسم اختتامیه بخش بینالملل سی و یکمین جشنواره فیلم فجر دوشنبه شب با حضور محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی، محمدرضا عباسیان دبیر جشنواره فیلم فجر و جمعی از مدیران سینمایی، اهالی سینما و اصحاب سینما در تالار وحدت برگزار شد.
اجرای این مراسم مانند افتتاحیه جشنواره فجر بر عهده محمد سلوکی بود. نگین کیانفر نیز این مراسم را برای مهمانان خارجی ترجمه میکرد.
در ابتدای این مراسم محمدرضا عباسیان ضمن خوشآمدگویی به مهمانان بخش بین الملل به زبان انگلیسی گفت: «430 عنوان فیلم از 73 کشور دنیا درخواست شرکت در این جشنواره را داشتند که تعداد قابل توجهی است. البته این تعداد به غیر از فیلمهایی است که همکارانم در ستاد جشنواره از فستیوالهای مختلف انتخاب کردند تا در جشنواره ما حضور داشته باشند.»
وی ادامه داد: «از مجموعه فیلمهایی که فرم درخواست حضور در جشنواره را پر کردهاند، هشت بخش رقابتی و غیررقابتی سامان داده شد و فیلمها با یک برنامهریزی دقیق به نمایش درآمد که این نمایشها تا 22 بهمن ماه ادامه خواهد داشت. به طور کلی در بخش مسابقه بینالملل (جام جهاننما) 16 فیلم از 15 کشور، در بخش سینمای سعادت 12 فیلم از 16 کشور در بخش غیررقابتی جشنواره جشنوارهها 13 فیلم از 17 کشور، در بخش نمایشهای ویژه 12 فیلم از 12 کشور حضور داشتند. همچنین امسال با توجه به ریاست، جمهوری اسلامی ایران بر جنبش کشورهای عدم تعهد 12 فیلم از این کشورها به همراه دو فیلم ایرانی بخش ویژهای را تشکیل میدادند.»
در ادامه محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به روی سن دعوت شد و در سخنانی عنوان کرد: «علیرغم تحریمهای بسیار زیاد غرب علیه کشورمان میبینیم که هنرمندان و فیلمسازان دنیا از جشنواره فجر استقبال میکنند که این نشاندهندهٔ جایگاه هنری و سینمایی ایران در میان هنرمندان دنیاست. فیلمهای متنوعی در ایران ساخته شده است که میتواند الگویی برای سایر کشورها باشد به هر حال سینمای ایران یک سینمای نجیب است که میتواند تجربیاتش را در اختیار فیلمسازان دنیا بگذارد.»
حسینی همچنین خاطرنشان کرد: «امیدوارم مهمانان عزیزی که برای اولین بار به ایران آمدهاند از فرصت فراهم شده با واقعیتهای ایران و فرهنگ و مردم ما آشنا شوند و در بازگشت، این واقعیتها را بیان کنند و بگویند آیا واقعا ایران یک تهدید است که غربیها به تعبیر خودشان تحریمهایی شکننده را برای در هم شکستن عزم مردم ایران اتخاذ میکنند. معتقدم آنها تفکر اشتباهی در این زمینه دارند؛ چون مردم کشور ما 34 است با این تحریمها روبهرو هستند.»
در این مراسم، سید محمد حسینی، جواد شمقدری و محمدرضا عباسیان از پنج فیلمساز برتر خارجی در حوزه هالیوودیسم تقدیر کردند.
در بخش جام جهاننما فیلم «قاعده تصادف» ساخته بهنام بهزادی جوایز بهترین فیلم و کارگردان را دریافت کرد. این فیلم درباره گروهی جوان است که قصد دارند برای شرکت در یک جشنواره تئاتر به خارج از ایران بروند، اما...
امیر جعفری، اشکان خطیبی، مهرداد صدیقیان، بهاران بنیاحمدی، محمدرضا غفاری، الهه حصاری، مارتین شمعونپور، ندا جبرائیلی، روشنک گرامی، سروش مالمیر، سروش صحت و امید روحانی در «قاعده تصادف» بازی میکنند.
فهرست برندگان بخش بینالملل به شرح زیر است:
جوایز بخش جام جهاننما
سیمرغ بلورین بهترین فیلم: بهنام بهزادی برای تهیهکنندگی فیلم «قاعده تصادف»
سیمرغ بلورین بهترین فیلم آسیایی: بهرام توکلی برای کارگردانی فیلم «آسمان زردکمعمق»
سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران: داوران اوا نیمان برای کارگردانی فیلم «خانه و برجک» از اوکراین
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: بهنام بهزادی برای فیلم «قاعده تصادف»
سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: ژینیون لیو برای فیلم «بازگشت به سال1942»
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد: الیور لیتندو برای فیلم «سالاولی»
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن: امیلی واتسون برای فیلم «پرتقالها و آفتاب»
سیمرغ بلورین بهترین دستاورد فنی هنری: پیمان شادمانفر برای فیلمبرداری فیلم «آسمان زرد کمعمق»
جایزه حقوق بشر اسلامی: رامتین لوافی برای کارگردانی فیلم «برلین منفی هفت»
جوایز بخش سینمای سعادت
سیمرغ بلورین بهترین فیلم: ساندرا هارمز برای تهیهکنندگی فیلم «بیکاس»
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: پناه برخدا رضایی برای فیلم «گهوارهای برای مادر»
سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: علی قویتن برای فیلم «آفتاب، مهتاب، زمین»
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن: الهام حمیدی برای فیلم «گهوارهای برای مادر»
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد: زاماند تاها و سرور فَضیل برای فیلم «بیکاس»
سیمرغ بلورین بهترین دستاورد فنی هنری: آکان ساتایِف کارگردان فیلم «جنگجویان جلگه» از قزاقستان و محمد احمدی فیلمبردار فیلم «گهوارهای برای مادر»
سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران: آکان ساتایِف برای کارگردانی فیلم «جنگجویان جلگه» از قزاقستان
بیرق طلایی (جایزه مصطفی عقاد) برای مهرداد خوشبخت به خاطر کارگردانی فیلم «عقاب صحرا»/خبرآنلاین