فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

پرواز همای: دیگر همای آن سال‌ها نیستم


روستای زادگاهش جایی برای آموختن هنر مورد علاقه او نبود و چون پدرش هم توانایی کمک کردن به او را در مسیری که به دنبال طی کردن آن بود، نداشت تصمیم گرفت به تنهایی به پایتخت سفر کند و درسش را در رشته‌ هنر ادامه دهد.


ویدیو مرتبط :
پرواز همای بعد از 8 سال در ایران روی صحنه رفت/اختصاصی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پرواز همای: فرصت‌ طلب سیاسی نیستم


پرواز همای در نشست خبری رونمایی از آلبوم رسمی‌اش در ایران، ضمن توضیح جزئیات آلبوم «در شب گیسوان تو» به حاشیه‌های چند ماهه اخیر پیرامون خود نیز پاسخ گفت.

روزنامه آرمان: پرواز همای در نشست خبری رونمایی از آلبوم رسمی‌اش در ایران، ضمن توضیح جزئیات آلبوم «در شب گیسوان تو» به حاشیه‌های چند ماهه اخیر پیرامون خود نیز پاسخ گفت. به گزارش مهر، نشست و مراسم رونمایی از آلبوم «در شب گیسوان تو» با صدای سعید جعفرزاده مشهور به «پرواز همای» روز شنبه ۲۸ شهریورماه در حالی در فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار شد كه این خواننده ضمن تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های موسیقایی خود، از حاشیه‌های چند ماهه حضور در ایران و ماجرای لغو كنسرتش توضیحاتی ارائه داد.

پرواز همای درباره لغو كنسرت اخیر خود كه قرار بود در تالار بزرگ وزارت كشور برگزار شود، بیان كرد: كنسرت قبلی به جهت سوء‌تفاهم‌هایی كه به وجود آمد، به دستور مقامات قضائی لغو شد و ما نیز به این دستور احترام گذاشتیم. البته در همین اثنا تصمیم گرفتیم كه آلبوم «در شب گیسوان تو» را منتشر كنیم تا اگر خدا بخواهد هم فضا آرام‌تر شود و هم آن نگاه منفی كه بعد از ۸ سال پیرامون من رخ داده، كمتر شود.

پرواز همای: فرصت‌طلب سیاسی نیستم

حال طبق برنامه‌ریزی‌هایی كه انجام گرفته اگر برنامه‌ها به همان ترتیبی كه پیش‌بینی كردیم جلو برود، در هفته دوم مهرماه تازه‌ترین كنسرت خود را بعد از اخذ مجوزهای لازم برگزار می‌كنم و امیدوارم این برنامه بتواند شروع خوبی برای فعالیت‌هایم باشد. این خواننده موسیقی ایرانی درباره نحوه ضبط و تولید آلبوم «در شب گیسوان تو» نیز گفت: تمامی مراحل مربوط به تولید و ضبط این آلبوم در ایران انجام گرفته، البته ما چند قطعه موسیقایی نیز از قدیم داشتیم كه بعد از ماجرای لغو كنسرت‌ آنها را بازخوانی كردیم و در آلبوم جدید قرار دادیم. در این آلبوم پنج قطعه شعر از كارهای خودم، یك قطعه شعر از اخوان ثالث، یك قطعه از فاضل نظری و یك قطعه از اشعار هوشنگ ابتهاج برای علاقه‌مندان عرضه شده، ضمن اینكه آهنگسازی و تنظیم تمامی آثار بر عهده خودم است.

پرواز همای گفت: اگر كارهای من را شنیده باشید، شاید بتوان گفت ۲۰ درصد از آنها دارای فضای حساسی بوده است. ضمن اینكه من بر این باورم در جامعه‌ای كه بوی سیاست می‌دهد، ممكن است از هر شعری برداشت سیاسی شود كه كارهای من نیز از این قاعده مستثنی نبودند. البته من باید به این نكته هم اشاره كنم، كارهای عاشقانه زیادی را خوانده‌ام كه نمی‌دانم چرا بسیاری از مخاطبان روی كارهایی تاكید می‌كنند كه كمتر از آثار عاشقانه‌ام است. ذكر این نكته هم در این جا ضروری است كه نگاه من به «می و مستی» در آثارم پیرو سبك ادبی بزرگان است و به هیچ عنوان نشانه دیگری ندارد. من پیرو سبك خیام، فردوسی، سعدی و حافظ هستم. من در این مملكت زندگی می‌كنم و می‌دانم كه چه چیزهایی را نباید بخوانم و بسیار تعجب می‌كنم كه این روزها حرف‌هایی می‌زنند و به من می‌گویند حالا كه می‌خواهی در ایران بمانی، فضای كارت را عوض كردی؟ در حالی كه اصلا این‌طور نیست، من در فضایی كار می‌كنم كه با تمام وجود به آن ایمان دارم.

این خواننده موسیقی ایرانی درباره حاشیه‌های چند ساله حضورش در اروپا، توضیح داد: اینكه می‌بینید آثار و كارهای من در اجراهای خارجی خیلی زود به دست مخاطبان ایرانی رسیده، دست من نیست چرا كه این كار غیرمجاز برخی از كمپانی‌هایی است كه سی‌دی‌ها را پخش كردند و در اختیار علاقه‌مندان گذاشتند. البته خودم هم می‌دانم در این فضا شیطنت‌هایی را انجام دادم، اما باید اعتراف كنم یك خواننده وقتی كه به اروپا و آمریكا می‌رود، نمی‌تواند آن موسیقی را كه در اینجا اجرا می‌كند، در آن سوی مرزها نیز همان را به همان شكل اجرا كند. متاسفانه فضا در آنجا به گونه‌ای است كه باید پیاز داغ ماجرا را زیاد می‌كردیم. وی افزود: من در نوع خوانشم همواره تلاش كردم تا از آوازه‌های ساده استفاده كنم و باوری هم روی استفاده‌ای از تحریرها ندارم و همین موضوع در اجراهای خارج از كشور باعث شد كه تا حد زیادی توجه مخاطبان جلب شود.

پرواز همای: فرصت‌طلب سیاسی نیستم

من اعتقاد دارم یك اثر موسیقایی باید روی مردم اثر بگذارد و لازمه‌اش هم این است كه طوری طراحی شود كه در آن ایده و طراحی جدیدی وجود داشته باشد. از سوی دیگر من درباره بسیاری از افرادی كه من را به ماجراهای سیاسی ربط می‌دهند، باید بگویم كه خیلی از خواننده‌هایی كه من آنها را می‌شناسم، در همین ایران خودمان كارهای تندتری را اجرا كردند كه هیچ حساسیتی هم روی آنها نیست و من نمی‌دانم چرا تا این حد طی این مدت در حاشیه قرار گرفته‌ام.

 اهالی موسیقی مرا نمی‌خواهند

همای تصریح كرد: معاونت هنری وزارت ارشاد و زیرمجموعه این نهاد تمام تلاش خود را انجام دادند كه من روی صحنه برگردم اما جامعه موسیقی از كارشناسان هنری وزارت ارشاد تا برخی از بزرگان نخواستند كه من روی صحنه بیایم و اصلا نمی‌دانم چرا جامعه موسیقایی علاقه‌ای ندارد كه پرواز همای در ایران كنسرتی را برگزار كند. به نظر من برخی از آدم‌هایی كه پیرامون لغو كنسرت من اظهارنظر كردند، افرادی بودند كه بیشتر به فكر خودنمایی خودشان بودند و همین صحبت‌ها و ایجاد حاشیه‌ها بود كه حساسیت كار را بالا برد و به من آسیب وارد كرد. من به دستور مقامات قضائی با تمام وجود احترام گذاشتم خواننده آلبوم «در شب گیسوان تو» گفت: من قبول دارم كه در برخی از كارهایم شیطنت‌هایی داشتم اما فضا به گونه‌ای بود كه من بیشتر در معرض دید بودم و چون این فضا به وجود آمده بود، با استنباط‌های غلطی مواجه شدم كه كار را برای من سخت كرد؛ بنابراین لازم است از این پس بیشتر احتیاط كنم.

ضمن اینكه باز هم به این نكته تاكید دارم كه از وقتی باند مافیایی در فضای موسیقی كشورمان به وجود آمده، موضع‌گیری‌ها نیز درباره كارهایمان بیشتر شده است و این باند مافیایی دائم بر این نكته تاكید می‌كند كه چرا من باید روی صحنه بروم و كار به جایی رسیده كه باید بگویم تا وقتی همدیگر را داریم، دیگر دشمن نمی‌خواهیم. وی تصریح كرد: متاسفانه من قربانی داستان‌هایی شدم كه اصلا پیرامون من به این شدت وجود نداشت. به اعتقاد من، شایعات طوری رخنه كرد كه گویی من در ایران نیستم. من صراحتا اعلام می‌كنم كه با سیاست‌ها و تغییر رویكرد سیاسی دولت‌ها، تغییر موضع نمی‌دهم. من بر این باورم به غیر از یك یا چند كاری كه در گذشته خواندم، كه نباید آنها را می‌خواندم، اما در سایر زمینه‌ها آثاری را خوانده‌ام كه دارای اصالت است؛ پس از همه شما اهالی رسانه و منتقدان می‌خواهم تغییر موضع را به یك هنرمند نسبت ندهید. پرواز همای با یك قلب روستایی و با یك صدای روستایی با رنج خود به اینجا رسیده است.

پرواز همای: فرصت‌طلب سیاسی نیستم

من با سیاست كار نمی‌كنم كه حواسم جمع باشد چه می‌خوانم و چه نمی‌خوانم. پس اگر قرار بود با سیاست وارد كار شوم، كارم به اینجا نمی‌رسید و این همه هم اصرار نمی‌كردم كه بخواهم روی صحنه برنامه اجرا كنم. پرواز همای در پاسخ به انتقاد برخی از هنرمندان پیشكسوت موسیقی گیلان درباره نحوه آثاری كه اجرا می‌كند، توضیح داد: من یك خواننده گیلانی هستم و بر این باورم تنها كسی هستم كه می‌تواند موسیقی محلی گیلان را به گوش مخاطبان دیگر برساند. اگر برخی از پیشكسوتان موسیقی گیلان به من انتقادی دارند، به نظر من گیلانی نبودن خود را اثبات كردند چرا كه گیلانی‌ها همواره مردمان همدلی هستند و این همدلی باعث شده كه من همواره در آثارم بیشتر از ۳۰ درصد كارها را با فضای گیلانی بخوانم. اتفاقاً من بر این باورم كسانی كه در ایران كار من را نمی‌شنوند، همین موزیسین‌ها هستند و بسیاری از آنها دوست ندارند من در ایران باشم. این خواننده در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ماجرای استفاده از اشعار برخی از شاعران از جمله فاضل نظری اشاره كرد و گفت: استفاده از شعر فاضل نظری هیچ دلیل دیگری جز زیبایی آن قطعه ادبی نداشته و ندارد.

اتفاقا من شعرهایی را اجرا می‌كنم كه هیچ‌كس نمی‌خواند و این به نوعی بلای جان من شده است. فاضل نظری هم از جمله شاعرانی است كه به‌شدت روی خوانش اشعارش حساس است و معمولا كمتر كسی پیدا می‌شود كه كارهای او را اجرا كند اما من وقتی با او تماس گرفتم و از او خواستم تا شعرش را در اختیارم بگذارد، كاملا می‌دانستم كه چه حساسیت‌هایی روی این قطعه دارد. با این حال كار را انجام دادم و بسیار هم از این تجربه راضی هستم و صراحتا اعلام می‌كنم كه سمت دولتی این شاعر هیچ نقشی در انتخاب آن برای آلبوم نداشته است.

پرواز همای: فرصت‌طلب سیاسی نیستم

 می‌دانم در مقطعی اشتباه كردم

پرواز همای ادامه داد: ما باید بدانیم كه موسیقی سنتی در سراشیبی قرار گرفته است و خیلی از موزیسین‌ها قربانی بازی‌های سیاسی شدند كه حتی مجبور شدند در بسیاری از موارد واكنش‌هایی را نیز از خود نشان بدهند. ما امروز بسیاری از هنرمندان را داریم كه با استادی كامل نمی‌توانند روی صحنه باشند پس از همه شما می‌خواهم فارغ از همه حاشیه‌هایی كه پیرامون ما قرار گرفته، كاری كنید تا من روی صحنه باشم. من می‌دانم در مقطعی اشتباه كرده‌ام اما در حال حاضر تمام تلاش خودم را می‌كنم تا با اجرای آثاری در راستای موسیقی سنتی ایران به سهم خود تلاش‌هایی داشته باشند. وی تاكید كرد: موسیقی سنتی اسطوره‌هایی چون علیرضا افتخاری را دارد كه بیش از ۲۰ سال برای این مملكت آواز خواند اما چرا حس صدای زیبای این استاد موسیقی خاموش شده است؟

چرا صدای استادان دیگر اینچنین باید خاموش شود؟ موسیقی سنتی در سراشیبی قرار گرفته اما حالا یك نفر آمده و در عرض سه ساعت فضایی را فراهم كرده كه ۱۶ هزار بلیت به فروش می‌رسد. من آمده‌ام كه موسیقی سنتی را با مردم آشتی دهم و امیدوارم در تحقق این كار بتوانم به نتایج مثبتی برسم. وی به حاشیه‌های پیش آمده درباره تولید قطعه «شهدای گمنام» اشاره كرد و گفت: تا روزی كه زنده‌ام برای این آدم‌های ارزشمند احترام قائلم و یقیناً این آهنگ را در تمامی كنسرت‌هایم با افتخار اجرا می‌كنم، چرا كه دوست ندارم عده‌ای فكر كنند پرواز همای یك فرصت‌طلب سیاسی است؛ در حالی كه باید به این نكته اشاره كنم من در هیچ شرایطی برای اخذ مجوز و فراهم كردن نظر مساعد مسئولان این قطعه را تولید نكردم و كاملا با انگیزه‌های شخصی دست به ساخت آن زدم.

همای درباره اظهارات اخیر علی رهبری رهبر اركستر سمفونیك تهران نیز توضیح داد: قرار بود دیداری با آقای علی رهبری درباره چگونگی حضورم در اركستر سمفونیك تهران داشته باشیم كه بنا به دلیلی به توافق نرسیدیم. اما حالا كه ایشان صحبتی درباره من داشته‌اند، من فقط به این صحبت‌ها احترام می‌گذارم و سعی می‌كنم پیرامون آن سخنی نگویم.