فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

مهدی یراحی و پرطرفدارترین تیتراژ ماه عسل


مهدی یراحی، خواننده‌ای که با تیتراژ برنامه شب شیشه‌ای معرفی شد و طرفداران زیادی پیدا کرد.او تا امروز دو آلبوم به نام‌های «منو رها کن» و «امپراطور» را به بازار فرستاده که هر دوی آنها را می‌توان جزء آلبوم‌های موفق دسته‌بندی کرد.

 
مجله زندگی ایده آل: مهدی یراحی، خواننده‌ای که با تیتراژ برنامه شب شیشه‌ای معرفی شد و طرفداران زیادی پیدا کرد.او تا امروز دو آلبوم به نام‌های «منو رها کن» و «امپراطور» را به بازار فرستاده که هر دوی آنها را می‌توان جزء آلبوم‌های موفق دسته‌بندی کرد. تا به حال سه تیتراژ در ماه رمضان خوانده است و هر سه آنها برای برنامه ماه عسل بوده. قطعاتی به نام‌های «هوای تو»، «هرجای دنیایی دلم اونجاست» و «سازش» که بیراه نیست اگر بگوییم جزو پرطرفدارترین آهنگ‌هایی بوده که تاکنون از صدا و سیما به گوش مردم رسیده.این بار سراغ مهدی یراحی رفتیم تا با اودرباره تیتراژهای ماه رمضانی، برنامه ماه عسل و عوامل موفقیتش در این سال‌ها صحبت کنیم.

تا به حال سه قطعه در ماه رمضان خوانده‌ای. هر سه آنها تیتراژ برنامه ماه عسل و جزء آهنگ‌های پرطرفدار تو بوده. در موردشان کمی توضیح می‌دهی؟

اولین همکاری من با مجموعه ماه عسل که اجرای آن هم با دوست خوبم احسان علیخانی بود برمی گردد به سال 88 و قطعه‌ای به نام «هوای تو» که طرفداران زیادی پیدا کرد و بعد از آن در سال 90 قطعه «هرجای دنیایی دلم اونجاست» و همین‌طور قطعه «سازش» که در سال 92 در برنامه ماه عسل پخش شد و به لطف خدا مورد اقبال مردم قرار گرفت.

خوانندگی در تیتراژ برنامه ماه عسل چطور به تو پیشنهاد شد؟ با احسان علیخانی آشنایی قبلی داشتی؟

نه، این کار توسط دوست مشترک‌مان روزبه بمانی که اتفاقا ترانه هر سه قطعه هم توسط او سروده شده به من پیشنهاد شد. با تیم ماه عسل  قرار گذاشتیم و در مورد کار صحبت کردیم و به توافق رسیدیم.اولین کار اجرا شد و بعد از آن هم یکسری نقاط مشترک بین من و احسان علیخانی به وجود آمد و این همکاری در سال 90 و 92 هم ادامه داشت.

گفت‌وگو با مهدی یراحی

تیتراژهایی که برای این برنامه خواندی نگاه تازه‌ای به دین دارد. یک جور تابوشکنی در آنها اتفاق افتاده. به خصوص در تیتراژ سال 90 و ترانه «هرجای دنیایی دلم اونجاست» این تابو شکنی به اوج خود می‌رسد. باعث و بانی این اتفاق ترانه سرای کار بود یا تو هم در آن نقش داشتی؟

اصولا همیشه کاری را اجرا می‌کنم که اعتقادم باشد. یک وقت‌هایی این اعتقاد را من به ترانه سرا منتقل می‌کنم و یک وقت‌هایی ترانه‌سرا ترانه‌ای می‌گوید که به اعتقادم نزدیک است و می‌گویم دوست دارم آن را بخوانم. ضمن اینکه من خودم سال‌ها آهنگسازی کردم و رابطه خیلی خوبی با شعر و ترانه دارم. برای اینکه مردم با کارهایم ارتباط برقرار کنند، چه در ترانه و چه در ملودی چارچوب‌هایی دارم که آنها را همیشه رعایت می‌کنم. در تیتراژ‌های برنامه ماه عسل هم همین‌طور. البته مولف آنها در اصل ترانه‌سراست اما خلق قطعات حاصل همفکری و نقاط مشترک بین من و ترانه‌سراست. اصلا خیلی وقت‌ها ترانه‌سرا برای موسیقی کار هم ایده می‌دهد و متقابلا من هم گاهی ایده هایم را در زمینه ترانه با آنها در میان می‌گذارم. در ضمن در مورد اینکه می‌گویی تابوشکنی ایجاد شده کاملا موافقم. این اتفاق و این نوع نگاه تا امروز در تلوزیون ما مرسوم نبوده.

برای این نوع نگاه با شما مخالفتی نشد؟

چرا به هرحال خیلی‌ها نقد داشتند. بعضی از مسئولان وقت هم نظر خودشان را داشتند ولی در اینجا باید تشکر کنم از تهیه‌کننده برنامه که پشت ما بود و تا جایی که توانسته سعی کرده تفکر و کارهای‌مان دست نخورده بماند. این را هم بگویم که شاید یک تابو شکنی در این کارها اتفاق افتاده اما در نهایت حرف‌هایی که زده می‌شود حرف‌های عجیب و غریبی نیست و قبلا هم توسط افراد دیگری زده شده، با این تفاوت که این بار ما این حرف ها را در تلویزیون زدیم.

این نوع نگاه و این تابو شکنی در تیتراژ سال سوم تقریبا اتفاق نیفتاد.دلیلش چه بود؟

بله ولی تیتراژ هر برنامه ای به فراخور فضایی که دارد باید کار شود و ما آن سال به این نتیجه رسیدیم که اینطور کار کنیم. به هرحال هربار با یک رویکرد باید کاری را انجام داد و نمی‌توان هرسال مثل سال قبل بود. سوژه نباید تکراری باشد. یک بار سوژه کار، درد و دل با خداست و یک بار هدف‌مان درد و دل با همنوع‌مان است و ممکن است بار دیگر این سوژه کلا فرق کند. ضمن اینکه در ترانه «هرجای دنیایی» آنقدر این حرف‌ها خوب زده شد که دیگر پرداختن به همان سوژه تکرار مکررات است و حتی ضرب کار اول را هم می‌گیرد. به نظرم زیبایی و تاثیر گذاری یک کار به آن است که همان یک بار باشد و دیگر تکرار نشود.

فکر می‌کنی برنامه ماه عسل و تیتراژهایی که برای ماه رمضان خوانده‌ای چقدر در موفقیت تو نقش داشته است؟

بهترین اتفاقی که در مورد این برنامه برایم افتاده این است که در جایی قرار گرفته‌ام که جای من بوده. خیلی وقت‌ها هست که یک برنامه خوب است و خواننده خوبی هم تیتراژش را می‌خواند اما چون این دو با هم تناسبی ندارند مورد قبول واقع نمی شود. این همگونی که بین من و ماه عسل اتفاق افتاد به نظرم اتفاق خیلی میمون و مبارکی است و خدا را شکر می‌کنم که در برنامه ای قرار گرفتم که شبیه خودم است و ایده‌آل‌های خودم در آن است. حالا نمی‌خواهم بگویم این برنامه بی‌عیب است اما خوشحالم که بین من و برنامه ماه عسل یک قرینگی اتفاق افتاده و این قرینگی به دل مخاطب نشسته.

تیم کاری احسان علیخانی، روزبه بمانی و مهدی یراحی چقدر در این موفقیت نقش داشته‌اند. به نظر می‌رسد که هر سه از لحاظ تفکری شباهت‌هایی هم به هم داشته باشید.

بله درست است. البته ممکن است در مواقعی با هم اختلاف نظر هم داشته باشیم اما اگر بخواهم از منظر خودم بگویم باید اشاره کنم که من همیشه کنار آدم‌ها و در جایی قرار می‌گیرم که نقاط مشترک‌مان آنجاست. خیلی وقت‌ها قرار نیست به هم ورود کنیم و در اعتقاد هم سرک بکشیم اما در جایی که اعتقادمان یکی است و نقطه مشترک داریم در کنار هم قرار می‌گیریم. در مورد تیم کاری هم که از آن صحبت شد باید بگویم در اینکه اعضای یک گروه باید یک استانداردی را به لحاظ حرفه‌ای و هنری داشته باشند شکی نیست، اما برای موفقیت یک کار به نظرم علاوه بر استانداردهای حرفه‌ای به یک همدلی هم احتیاج داریم و من خوشحالم از اینکه این همدلی بین ما وجود داشت و کارمان با اقبال عمومی مواجه شد.

می‌دانی این برنامه چقدر بیننده دارد؟

در آمارهایی که سازمان ارائه کرده برنامه ماه عسل بعد از برنامه 90 بیشترین بیننده را دارد. البته این را هم باید در نظر گرفت که برنامه 90 یک برنامه ی ورزشی است و ژانر خودش را دارد اما در کل باید بگویم که ماه عسل هم به یک برند تبدیل شده و بین برنامه‌های این‌چنینی تلویزیون تا کنون بیشترین بیننده را داشته. شاید آمار دقیق را نتوانم بگویم اما در مواقعی تعداد بینندگان آن از 30 یا 40 میلیون هم فراتر رفته و در یکی دو سال اخیر تبدیل به یکی از برنامه‌های به اصطلاح عام خیابان خالی کن شده. به هر حال وقتی صدایت هم از چنین تریبونی پخش می‌شود بازتاب گسترده‌ای برایت دارد و حتما در موفقیتت موثر است. واقعا هم خوشحالم که این موفقیت در برنامه‌ای اتفاق می‌افتد که دوستش دارم.

واقعا چه احساسی به تو دست می‌دهد وقتی می‌بینی میلیون‌ها نفر در یک زمان و نزدیک اذان مغرب کار تو را می‌شنوند، به دل‌شان می‌نشیند و حتی گاهی با آن گریه می‌کنند؟

(مکث) خیلی احساس بزرگی است. نمی‌دانم چطور توصیفش کنم. در کلامم نمی‌گنجد. باید بگویم ماه رمضان ماهی است که یک انرژی عجیبی پشتش است. به نظرم مشخصه این ماه از خود گذشتگی است. آدم‌ها در این ماه از لذت‌های روزانه‌شان می‌گذرند و ریاضت می‌کشند به خاطر اینکه به معبود و خالق‌شان نزدیک‌تر شوند. من در لحظاتی صدایم از تلویزیون پخش می‌شود که این بندگی به اوج خود رسیده. حتی کسانی که روزه‌دار هم نیستند در آن لحظات به خودشان خیلی نزدیک هستند و من خوشحالم که شاید صدایم ذره‌ای بتواند به نزدیک‌تر شدن آدم‌ها به خودشان کمک کند. این برایم پاداش بزرگی است، پاداشی که خیلی بیشتر از زحمتی است که برای کارم کشیدم.

برای تیتراژخوانی در ماه رمضان امسال هم پیشنهادی داشتی؟

پیشنهاد داشتم و صحبت‌هایی هم کردیم و الان مشغول رایزنی هستیم. می‌خواهم توضیح مبسوطی در مورد خودم و برنامه ماه عسل بدهم.خدا شاهد است که من هیچ‌وقت به این برنامه به چشم سکوی پرش نگاه نکردم. کار کردن من برای این برنامه کاملا دلی است. اگر آن چیزی که می‌خواهم در شعر، ملودی و خوانندگی‌ام اتفاق بیفتد، انجام می‌دهم . اما خیلی وقت‌ها خودم پیشنهاد می‌دهم که بهتر است من فلان کار را نکنم یا بهتر است یک نفر دیگر انجامش دهد. خودم را خواننده‌ای نمی‌دانم که از این برنامه برای بالا رفتن خودش نردبان می سازد. من ماه عسل را برنامه خودم می‌دانم و اگر کاری انجام دهم به این نیت انجام می‌دهم که برنامه بهتر شود. اگر به این نتیجه برسم که بهتر نمی‌شود انجام نمی‌دهم.

در سال‌هایی که برای برنامه ماه عسل خوانده ای از جای دیگری هم پیشنهادی داشتی؟

بله، پیشنهادات زیاد دیگری هم بوده.

چرا قبول نکردی؟ اصلا شرطی برای تو گذاشته شده که بگویند چون در فلان برنامه می‌خوانی در برنامه یا سریال دیگری نباید به صورت همزمان بخوانی؟

نه؛ شرطی گذاشته نشده. می‌توانستم در ماه رمضان برای چند برنامه یا سریال بخوانم. منتها خودم برای کار خودم استراتژی‌ها و سیاست‌هایی دارم که بهتر دیدم تا الان این کار را نکنم. مثلا در سال گذشته پیشنهادات زیادی داشتم و حتی درمورد یکی دوتای از آنها تا مراحل نهایی کار پیش رفتیم اما بنابر دلایلی این کار انجام نشد. حالا یا خودم نخواستم یا اتفاقاتی افتاد که احساس کردم نباید این کار را انجام دهم. تا الان مجموعه یا سریالی نبوده که درگیرش شوم و بخواهم برایش آهنگ بسازم یا بخوانم.

با تمام این حرف‌ها می‌توان گفت مهدی یراحی درصد زیادی از موفقیتش را به خاطر تیتراژهایی که در ماه رمضان خوانده به دست آورده است؟

بله؛ حتما می‌توانیم این را بگوییم. البته نمی‌‌توان گفت تمام موفقیتم بسته به این تیتراژ‌ها بوده چون در آلبوم‌ها و تک‌قطعه‌های من افراد دیگری بودند که زحمت کشیدند و نمی‌توانیم زحمت آنها را نادیده بگیریم.


ویدیو مرتبط :
مهدی یراحی _ تیتراژ ماه عسل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گفتگو با مهدی یراحی خواننده تیتراژ «ماه عسل»


گرم و صمیمی است، این را جنوبی بودنش فریاد می‌زند. مهدی یراحی جزو اتفاق‌هایی است كه فقط به دلیل استعداد آهنگسازی كارهای محبوب فراوان وارد دنیای موسیقی شد و كارهای موفق آنقدر در كارنامه‌اش داشت كه به عنوان گزینه‌ای برای مصاحبه‌مان انتخاب شود.


مجله زندگی ایده آل: گرم و صمیمی است، این را جنوبی بودنش فریاد می‌زند. مهدی یراحی جزو اتفاق‌هایی است كه فقط به دلیل استعداد آهنگسازی كارهای محبوب فراوان وارد دنیای موسیقی شد و كارهای موفق آنقدر در كارنامه‌اش داشت كه به عنوان گزینه‌ای برای مصاحبه‌مان انتخاب شود. نخستین آلبوم او با اسم آشنای «منو رها كن» سال 88 بدون حاشیه وارد بازار شد و حالا او با یك گام بلند آلبوم تازه‌ای در راه دارد اما این‌بار قولش قول است. آلبوم مهدی یراحی اواخر تابستان در بازار موسیقی خواهد بود.



ساختار‌شکنی کردم

امپراتور هم سبك آلبوم قبلی​ات را دارد یا از آن قالب خارج شدی؟

من تنوع در موسیقی را خیلی دوست دارم، درواقع برای همین هست كه موسیقی پاپ را انتخاب كردم و در آلبوم جدید شدیدا در سبك خواندن و موسیقی خودم ساختارشكنی كردم. شاید خیلی‌ها شگفت‌زده شوند، شاید هم خیلی از كارها را پس بزنند چون این كارها خیلی متفاوت‌تر از آهنگ‌هایی است كه تا به حال از مهدی یراحی شنیدید.

منتظر اتفاقات خیلی خوبی هستم

مدت زیادی از انتشار آلبوم قبلی‌ات  می​گذرد وقول آلبوم تازه‌ات را خیلی وقت پیش داده بودی پس چرا اینقدر طولانی شد؟

طولانی شدن این روند بیشتر به دلیل این بود كه  می​خواستیم كارها را همان‌طور كه ایده‌آل‌مان است، تهیه كنیم و از جهتی برای من خیلی مهم بود كه در آلبوم دوم اتفاق‌های تازه و خیلی خوبی بیفتد و بهتر از كارهای قبل باشد و مخاطبان جدیدی به مخاطبانم اضافه كنم. مجموعه این عوامل باعث تاخیر در انتشار آلبوم شد اما بی‌حرف پیش این آلبوم به همت  موسسه اکسیر نوین، تهیه کننده آلبوم تا اواسط شهریورماه در بازار منتشر می‌‌شود.

در آلبوم امپراتور از آهنگسازی دوستان هنرمندم بیشتر استفاده كردم اگرچه 80درصد آلبوم كارهای خودم هست ولی دوستان زیادی به جمع این آلبوم تازه اضافه شدند كه شامل 12قطعه است.

ماه‌عسلی هستم

امسال دوباره با تكرار اتفاق خواندن تیتراژ «ماه عسل» یا همان قطعه سازش سرزبان‌ها افتادی؛ این انتخاب تو عمدی است یا اتفاقی؟

برگردیم به سال 88 و اجرای اولین تیتراژ «ماه عسل» اولین بار از طرف احسان علیخانی  به من پیشنهاد شد كه تازه با هم آشنا شده بودیم و این آشنایی هم از طریق دوست مشترك ترانه‌سرای ما «روزبه بمانی» شكل گرفت. همین آشنایی تجربه شیرینی را از ماه عسل سال 88 برای همه ما رقم زد و به لطف خدا قطعه «هوای تو» شنیده شد. دوباره سال 90 این اتفاق تكرار شد و این‌بار قطعه «هرجای دنیایی دلم اونجاست» تولید شد. از سال 90 به بعد خیلی وقت‌ها برای تولید كاری با مشورت احسان آن را برای ماه عسل انتخاب می‌كنیم و كنار می‌گذاریم. بنابراین امسال هم كاری كه خودم ساخته بودم برایش ترانه نوشته شد و با بالا و پایین كردن آن وقتی دیدیم كار خوب درآمده برای تیتراژ پایانی انتخابش كردیم. سبك اجرای این تیتراژها    مناجات‌مانند است.

می‌خواهم به سقف برسم

سقف آرزوهای مهدی یراحی كجاست؟

 سقف آرزوهای من ماندنم است، اینكه 40سال دیگر مخاطب امروز و حتی بیشتر را نگه دارم.



اگر بخواهی از خودت چه در زندگی شخصی چه حرفه‌ای انتقاد كنی چه می‌گویی؟

من آبان ماهی هستم و گارد عجیبی در برابر انتقاد می‌گیرم (باخنده) ولی به نظرم انتقادپذیرم اما اگر بخواهم انتقاد از خودم كنم احساسی بودنم است و به نظرم جاهایی تند می‌روم. دوست داشتم یه كم خونسردتر بودم.

داستان خلق ترانه‌های ماندگار

دیگر باور داریم که اسم برخی گره خورده به ماه‌عسل؛ از احسان علیخانی گرفته تا مهدی یراحی، روزبه بمانی و...  بی‌هیچ مقدمه‌ای داستان عاشقانه روزبه بمانی برای ماه عسل سال90 را بخوانید.

مهدی یراحی، سال 90 با کاری متفاوت و زیبا برای تیتراژ پایانی ماه عسل بر سر زبان‌ها افتاد.  کاری که خودش آن را بزرگ‌ترین اتفاق موسیقی‌اش می‌داند.  این قطعه که «هرجای دنیایی دلم اونجاست» نام داشت، سروده «روزبه بمانی» است، «فرزاد فتاحی» آن را تنظیم کرده و «رضا تاجبخش» نوازندگی پیانوی قطعه را بر عهده داشته است.

همدلی‌ انرژی مضاعفی به کار منتقل کرد

مهدی یراحی: این ترانه دو ماه قبل از ماه عسل 90 ساخته شده بود. ترانه آن را که به من دادند به این شکل و فرم نهایی که تولید شد، نبود.  ما دفعات متعددی کار را تغییر دادیم و با اضافه و کم کردن بعضی جاهای شعر، آن را به شکل نهایی که شنیده شد، درآوردیم.  البته در تمام این روند احسان علیخانی همراه ما بود. من سه ملودی برای این کار ساختم. ملودی اول که ساخته شد بچه‌ها بعد از شنیدن کار ترجیح دادند فضای کار کمی گرم‌تر باشد. بنابراین با تغییراتی آن را به شکل دیگری درآوردیم که بعد از تکمیل ملودی دوم و شنیدن آن ناخودآگاه دیدیم که کار شبیه یکی از کارهای قدیمی (امشب شب مهتابه...) از آب در آمد. تا اینکه ساخت ملودی سوم را شروع کردم و اتفاقا این بار هر سه ما با آخرین آهنگ ساخته شده موافق بودیم. اگرچه همه ما به ویژه احسان علیخانی و روزبه باز هم شک و شبهه زیادی در مورد خوب در آمدن کار داشتیم اما بازخورد فوق‌العاده آن همه چیز را برای ما عوض کرد.هیچ وقت فکر نمی​کردم چنین استقبال گسترده​ای از آن شود.برخلاف انتظارم نسل من این ترانه را از زبان و با صدای من پذیرفت و به جرات می‌گویم که تا به امروز این آهنگ محبوب‌ترین و البته جدی‌ترین کار من محسوب می‌شود.

هرکسی بنا بر حسی که از یک آهنگ و ترانه می‌گیرد، یک قطعه از آلبوم یک خواننده را بیشتر می‌پسندد و بیشتر با آن ارتباط برقرار می‌کند اما اینكه شاید بیشتر از بقیه به اصطلاح گل کرده و مورد توجه قرار گرفته، دلایل مختلفی دارد. ازجمله ترانه و ملودی‌ای که روی آن ساخته شده و از همه مهم‌تر حسی که من هنگام اجرای آن داشتم اما اصلی‌ترین عاملی که باعث می‌شود یک کار بیشتر بگیرد و اگر این عامل نباشد، هیچ اتفاق هنری‌ای نمی‌افتد، همدلی‌ای است که بین اعضای یک گروه وجود دارد که باعث می‌شود انرژی مضاعفی به کار منتقل شود تا بتواند مخاطب را جذب کند. درکنار اینکه ترانه‌سرا وخواننده و آهنگساز باید به لحاظ استاندارد و حرفه‌ای بتوانند کار قابل قبولی ارائه بدهند اما از همه مهم‌تر به عقیده من همدلی است که باعث ماندگاری یک اثر می‌شود.

خواننده برایم مهم بود
  
روزبه بمانی: این کار دقیقا جزو کارهای معنوی- اجتماعی بود که عاشقانه‌ترین تفسیر را می​توان از ترانه آن داشت. در این آهنگ از المان‌های عاشقانه برای تفسیر یک موقعیت معنوی استفاده شد. در واقع ترانه ترانه‌ای است که هرکس در آن باتوجه به موقعیت و شرایط خودش به لایه‌هایی از آن دست پیدا می‌کند. شما وقتی صدای یک خواننده را می‌شنوید اینکه چه کاری به او بدهید که با صدا، کاراکتر و شخصیت اجتماعی که به مردم می‌خواهد نشان بدهد همخوانی داشته باشد، خیلی مهم است.



به‌زودی ...

قول اجرای زنده را خیلی پیش‌تر از اینها داده بودی؟ تصمیمی برای اجرای كنسرت داری؟

من از روزی كه موسیقی را شروع كردم دوست داشتم زنده اجرا كنم و مدت‌هاست كه شوق و هیجان اجرای كنسرت را دارم اما بعد از آلبوم اولم بنا بر دلایلی این اتفاق میسر نشد اما بعد از این قضایا حالا یك سال است كه قراردادی با شركت اكسیرنوین و تهیه‌كننده خوبم رضا خانزاده بسته شده؛ قرار است این اتفاق به زودی بیفتد. طبق رایزنی‌ها ممكن است اولین كنسرت قبل از انتشار آلبوم جدید باشد ولی قول نهایی اجرای زنده موكول می‌شود به بعد از بیرون آمدن آلبوم جدیدم.