فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

صدا و سیما و ممنوع‌الكارها



اخبار,اخبار فرهنگی,ممنوع‌الكارهادر صدا و سیما

 
اخبار فرهنگی - صدا و سیما و ممنوع‌الكارها

به گمانم ماجرای حذف آقای پاكدل و اشاره‌یی كه ایشان به ممنوع الكار بودن خود در صدا و سیما كردند، می‌تواند دستمایه‌یی باشد برای همه كسانی كه به نوعی در صدا و سیما ممنوع‌الكار بودند و هستند كه خاطره‌یی از این دوران بگویند و اگر همچنان كار كردن در گلبانگ بانگ و رنگ برای آنها ممنوع است، به آن اشاره كنند تا نادرستی ادعای مدیران ارشد صدا و سیما بیشتر مشخص شد

ماجرای مواجهه تیم رسانه‌یی دولت در دو قضیه انتخاب مجری (اولی برای رییس‌جمهور ودومی برای جشنواره فیلم فجر) نمونه‌یی از بی‌تدبیری‌هاست كه اگر استمرار یابد قطعا به پاشنه آشیل دولت در این حوزه تبدیل خواهد شد.

اگر بتوان در ماجرای مجری و ریاست‌جمهوری اندكی تسامح به خرج داد و دولت را به دخالت در استقلال یك رسانه متهم ساخت اما به قطع و یقین درماجرای مجری اختتامیه جشنواره سینما می‌توان انگشت اتهام را مستقیم و بی‌هیچ ترحمی به سمت صداوسیما نشانه رفت و در مقابل دست‌اندركاران جشنواره فیلم فجر را نسبت به چنین موضع ضعیف مورد شماتت قرار داد. اما گاه پیش می‌آید كه یك تهدید می‌تواند به فرصت تبدیل شود. اهل فرهنگ و هنر همه گاه سعی كرده‌اند كه از این گونه تهدیدها، فرصت‌های مغتنمی بسازند.

به گمانم ماجرای حذف آقای پاكدل و اشاره‌یی كه ایشان به ممنوع الكار بودن خود در صدا و سیما كردند، می‌تواند دستمایه‌یی باشد برای همه كسانی كه به نوعی در صدا و سیما ممنوع‌الكار بودند و هستند كه خاطره‌یی از این دوران بگویند و اگر همچنان كار كردن در گلبانگ بانگ و رنگ برای آنها ممنوع است، به آن اشاره كنند تا نادرستی ادعای مدیران ارشد صدا و سیما بیشتر مشخص شود. البته این خواهش را كسانی باید اجابت كنند كه با صدا و سیما سر وكاری ندارند و برای آنها هم همكاری با این نهاد حیثیتی نیست.

این كار موجب می‌شود تا برخی خطوط قرمز من درآوردی و سلیقه‌یی صدا و سیما برای حذف آدمیان را زیر تیغ پرسش قرار دهند و ادعای آنها را همانند آن داستان معروف پیازخوار مثنوی بر روزن افكنند: شخص نگارنده در یك دوره كوتاه با این رسانه همكاری می‌كردم در برنامه كتاب 4. همكاری گسترش یافت تا رسید به نمایشگاه كتاب تهران كه از من خواستند سردبیری این برنامه را عهده‌دار شوم. من هم طبق معمول فهرستی از بزرگان فرهنگ و هنر تقدیم مدیر گروه كردم و ایشان هم شروع به چانه‌زنی با مدیران بالاتر تا اینكه در نهایت فهرستی از افراد تایید شده به دستم رسید.

در سرند اولیه 20تا 25 استاد درجه یك دانش و فرهنگ قلم خوردند. اما ماجرا به همین جا ختم نشد. بعد از كلی هماهنگی ، یك بانوی ناشر درست قبل از رفتن روی آنتن كنار گذاشته شد. ماجرا اما وقتی جالب‌تر شد كه نگارنده برای به صحنه بردن یك روحانی نسبتا خوش نام اهل كتاب و قلم شروع كرد به سر وكله زدن با ناظر پخش. این روحانی محترم آقای محمدرضا زائری بود.

چند روز قبل ایشان به همراه آقای اشعری و یكی دو تن دیگر به عنوان عضو شورای سیاستگذاری صداوسیما در امور كتاب معرفی شدند و من از همه جا بی‌خبر با این گمان كه وقتی كسی به عنوان عضو شورای سیاستگذاری كتاب صدا و سیما معرفی می‌شود، به قطع ویقین برای برنامه‌یی با عنوان كتاب مشكلی ندارد از ایشان دعوت كردم و ایشان هم با روی گشاده‌ پذیرفتند. ساعت هفت شب بود و باید برنامه روی آنتن می‌رفت كه ناظر پخش یك‌باره رسید كه ایشان نمی‌ توانند روی آنتن بروند و نامش جز ممنوع‌التصویرهاست.

پرسیدم: اخوی!عزیز دل برادر! ایشان همین سه روز قبل به عنوان عضو شورای عالی نظارت بر برنامه‌های كتاب صدا و سیما معرفی شدند و قطعا شما اشتباه می‌كنید. ایشان یك تماسی گرفت با نیروی بالادستی و از قرار دستور رسید كه حكم همان است كه گفته شد. از من اصرار و ابرام و از ایشان مقاومت و انكار.

حال جناب زائری و تیم فیلمبرداری و مجری دست‌شان در بد حنایی گیر كرده و نه راه پس دارند و نه راه پیش. بالاخره بعد از یك ربع سر وكله زدند در نهایت نمی‌دانم با كجا هماهنگ كردند كه اجازه دادند آقای زائری روی آنتن بروند. به گمان من اگر دیگر دوستان هم حكایت‌‌های اینچنینی را بازگو كنند طشت برخورد سلیقه‌یی صدا و سیما بیش از پیش مشخص شود .

 

                                             ....................................


حسین پاکدل عزیز! شاید بتوانند شما را ممنوع‌التصویر کنند اما ...

در ابتدای این نمایش پیام کوتاهی با صدای همایون غنی‌زاده کارگردان هر دو نمایش پخش شد که در این پیام گفته شد: «حسین پاکدل عزیز! شاید بتوانند شما را ممنوع‌التصویر کنند ولی هیچ‌کس نمی‌تواند ما را ممنوع‌الخاطره کند.»

اجرای دو نمایش «ملکه زیبای لی‌نین» و «در انتظار گودو» به حسین پاکدل تقدیم شد.

به گزارش ایسنا، پس از اینکه حسین پاکدل به دلیل ممنوع‌التصویری در تلویزیون از اجرای برنامه اختتامیه سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر کنار گذاشته شد، گروه تئاتر «مونگو» که این روزها دو نمایش را در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌کند، اجراهای شامگاه گذشته را که همزمان با اختتامیه جشنواره فیلم بود، به حسین پاکدل (نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر و مدیر پیشین مجموعه تئاتر شهر) تقدیم کرد.

در ابتدای این نمایش پیام کوتاهی با صدای همایون غنی‌زاده کارگردان هر دو نمایش پخش شد که در این پیام گفته شد: «حسین پاکدل عزیز! شاید بتوانند شما را ممنوع‌التصویر کنند ولی هیچ‌کس نمی‌تواند ما را ممنوع‌الخاطره کند.»

حسین پاکدل یکی از مدیران و مجریان پیشین تلویزیون شامگاه دوشنبه (21 بهمن‌ماه) از هر دو نمایش دیدن کرده بود.

نمایش «ملکه زیبایی لی‌نین» با طراحی و کارگردانی همایون غنی‌زاده و بازی ویشکا آسایش «سعید چنگیزیان» مهدی کوشکی و همایون غنی‌زاده که با استقبال چشمگیر مخاطبان مواجه است از 18 بهمن‌ماه از ساعت شش عصر در سالن اصلی تئاتر شهر به روی صحنه می‌رود.

همچنین از همین تاریخ نمایش «در انتظار گودو» با طراحی و کارگردانی همایون غنی‌زاده و بازی پیمان معادی «علی سرابی» رضا بهبودی و رامین سیار دشتی از ساعت 8:30 با استقبال خوب تماشاگران در سالن اصلی تئاتر شهر به روی صحنه می‌رود.

گفتنی است علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ساعت اجرا و نحوه رزرو بلیت این دو نمایش می‌توانند به سایت «ایران کنسرت» و «تیوال» مراجعه کنند.

 اخبار فرهنگی - اعتماد,ایسنا


ویدیو مرتبط :
سوتی خفن صدا و سیما-گفتن جیــگر به مجری دختر صدا و سیما

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نامه نادران خطاب به مردم تهران: از دو سال پیش در صدا و سیما ممنوع التصویرم



نامه نادران خطاب به مردم تهران:

از دو سال پیش در صدا و سیما ممنوع التصویرم

دکتر الیاس نادران، نماینده مردم تهران در مجلس در نامه‌ای خطاب به مردم تصریح کرد، یکی از مسئولان عالیرتبه صدا و سیما تلویحا اعلام نمود که شما در صدا و سیما ممنوع‌التصویر شده‌اید.

 

به گزارش الف، متن این نامه به شرح زیر است:

ملت رشید و فهمیم اسلامی

حدود دو سال پیش پس از برنامه "دیروز، امروز، فردا" که در آن به اتهامات فساد مالی برخی مسئولان اجرایی پرداخته شد، یکی از مسئولان عالیرتبه صدا و سیما که بنده به ایشان ارادت تام دارم تلویحا اعلام نمود که شما در صدا و سیما ممنوع التصویر شده اید. قبل از آن مسائلی پیش آمده بود که جدی تلقی نکرده بودم. پس از این اطلاع پیگیری شد و معلوم شد که شخص اقای ضرغامی این تصمیم را گرفته است.

 

از آنجا که رفتن یا نرفتن به صدا و سیما از منظر شخصی برای بنده اهمیتی نداشت، هیچوقت پیگیر رسانه ای شدن مسئله نشدم تا اینکه هفته گذشته همزمان با طرح بودجه ۹۱ در مجلس شورای اسلامی از طرف برنامه "نگاه ۲" شبکه ۲ سیما برای توضیح پیرامون بودجه دعوت شدم به فال نیک گرفتم و گفتم شاید ضرغامی پیام انتخابات ۱۵ اردیبهشت را دریافت کرده باشد اما وقتی جلوی ساختمان رسیدم مدیر برنامه که دست و پاچگی از رفتارش پیدا بود بهانه ای آورد به او گفتم چرا با مسئولان ذیربط هماهنگ نمی کنید. همزمان برای برنامه دیگری در همین شبکه دعوت شدم و در هر تماس به تهیه کننده محترم عرض کردم لااقل شما چک کنید تا شرمنده نشوید.

 

حتی دیشب ایشان تماس گرفت که حتما برنامه فردا را در خدمتتان هشتیم. امروز پیرو این هماهنگی عازم محل برنامه شدم و برای چندمین بار واژه زیبای "شرمنده" را شنیدم و جالب اینکه این بنده خدا اعتراف داشت که مقامات بالاتر اسم بنده را خط زده اند.

 

این چند خط را نوشتم تا شما ملت رشید و ولایی این کشور بدانید که کاری که کرده اید یک مجاهده است. من بر پیمانی که در مبارزه با مفاسد و افراد وابسته با شما و شهدا بسته ام بحول و قوه الهی خواهم ایستاد و به این محدودیت ها کمترین اعتنایی نمی کنم و متاسفم از اینکه ضرغامی مثل منی را تحمل نمی کند و ادعای چند صدایی هم دارد. لابد فهم ایشان از منافع ملی، حقوق ملت، آزادیهای مطرح در قانون اساسی، حفظ چایگاه قانونی افراد و اختیارات رئیس صدا و سیما غیر از این است.

 

من هم گلایه ای ندارم ، راه سخت و پر سنگلاخ مبارزه با فساد و مفسدین را با تمام قوا ادامه می دهد و اعتقاد دارم که حفظ نظام و خدمت به ملت و ولایت این است که مردم اعتمادشان به نهادهای حکومتی در انعکاس مطالبشان از دست ندهند و بدانند که عده ای در دفاع از حقوق ملت و مطالبات آنها ایستاده اند و هزینه می دهند.

به امید روزی که مدیر صدا وسیما این نهاد فرهنگی و رسانه ای را ملک طلق خود نداند و بیش از این رسانه ملی را به بلندگوی یک جمع خاص تبدیل نکند./الف