فرهنگ و هنر
2 دقیقه پیش | تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالستشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ... |
2 دقیقه پیش | خواندنی ها با برترین ها (81)در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ... |
سینمای ایران قهرمان از جنس احمد متوسلیان میخواهد نه «رمبو»
حمید بهمنی کارگردان سینما در گفتگو با مهر با اشاره به تولیدات سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر گفت: طی روز های گذشته به غیر از یک فیلم، دیگر فیلم ها در راستای اهداف جشنواره فیلم فجر که برپایه آن تاسیس شده است، نبوده است. اینکه فیلم ها چقدر خوب یا بد بوده است کاری ندارم اما آنچه که باید در شان این جشنواره تولید شود تا امروز نمایش داده نشده است.
وی ادامه داد: در اکثر دوره های قبلی جشنواره نیز اندیشه ها و سیاست های جشنواره انقلاب در تولید آثار غالب نبوده است. از بین آثار حاضر در این دوره از جشنواره که می توان آن را همسو با اهداف برگزاری این جشنواره دانست، فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان است.
این کارگردان پیش از این نیز با تولید آثار قبلی خود که درباره شهید حسن باقری بود، نشان داد که که فرد دغدغهمندی است و حال با ساخت «ایستاده در غبار» این نوید را داد که یک زایش جدید در حوزه مستند داستانی پدید آمده و بنیانگذار این زایش جدید خود این کارگردان است.
کارگردان فیلم سینمایی «گلوگاه شیطان» با تاکید بر اینکه همه ما به این کارگردان جوان افتخار می کنیم، بیان کرد: «ایستاده در غبار» مروری بر زندگی احمد متوسلیان است و به گونه ای روایت شده که نمی توان در آن صرفا به دنبال قصه گشت و همین مساله سبب شده که فیلم بسیار بی غل و غش باشد و با پردازش درست سینمایی و با یک نگاه کاملا محققانه و پژوهشگرایانه توانسته است حرف خود را به درستی به مخاطب منتقل کند.
وی ادامه داد: فضاسازی و بازسازی هایی که در این اثر سینمایی شده است فوق العاده خوب است و استحقاق درجه های عالی در سینما را دارد. اگر مدیران جشنواره فیلم فجر به دنبال الگوسازی برای سال آینده هستند، یکی از این الگوها می تواند «ایستاده در غبار» باشد. ما می توانیم به فیلمسازان خود بگوییم که به فیلم هایی اعتبار می دهیم و اعتماد می کنیم که جنس آن از جنس «ایستاده در غبار» باشد.
این کارگردان سینما توضیح داد: من نسبت به این فیلم حس بسیار خوبی دارم و از دیدن آن بسیار لذت بردم و امیدوارم که دیگر کارهای این هنرمند نیز مانند کارهای قبلی به همین اندازه خوب باشد.
بهمنی گفت: فیلمی که از جنس حقیقت و واقعیت باشد و لحظاتی از زندگی یک شخصیت اسطوره ای را شکار کرده باشد، می تواند به دل مخاطب بنشیند. شاخصه اصلی این فیلم تکیه بر واقعیت و مستندات است. درست است شخصیت احمد متوسلیان در این فیلم بازسازی شده است، اما آنقدر حرمت وی در این فیلم نگه داشته شده است که مخاطب احساس توهین و غریبی نمی کند.
وی توضیح داد: یکی از بهترین شاخصه های فیلم های مستند داستانی این است که ما پژوهش درست نسبت به سوژه خود داشته باشیم و علت استقبال مخاطب از این فیلم این است که با وجود پژوهش های درست، مخاطب توانسته است به فیلم اعتماد کند و از آن لذت بصری و معنوی ببرد. امیدوارم همین رویه برای دیگر فیلم هایی از این دست رعایت شود و پژوهش و تحقیق عضو لاینفک تولید فیلم در سینمای ایران باشد.
کارگردان فیلم «گام های شیدایی» ادامه داد: متاسفانه بسیاری از افراد اعلام کرده اند که یکی از مشکلات سینمای ایران این است که ما قهرمان نداریم، به نظر من ما قهرمان داریم اما دنبال آن نمی گردیم.
ما نیاز به قهرمان های پوشالی که نمونه آن در سینمای غرب به وفور دیده می شود نداریم و اگر هم چنین قهرمان هایی را وارد سینما کنیم، بی شک زمین می خوریم، چرا که نگاهی که در ایران نسبت به قهرمان وجود دارد با نگاهی که در غرب نسبت به این مقوله وجود دارد، بسیار متفاوت است.
وی ادامه داد: «ایستاده در غبار» به گونه ای ساخته شده است که قهرمان ندارد و همه افرادی که در اطراف احمد متوسلیان حضور دارند، قهرمان هستند. ما در این فیلم نمی بینیم که متوسلیان کارهایی شبیه رمبو انجام دهد و یک تنه ۱۰۰ نفر را بکشد. اگرچه این شخصیت بسیار شجاع و قدرتمند و با ایمان بود اما هیچ گاه رفتار غیرمنطقی از خود نشان نمی داد.
بهمنی در پایان گفت: یکی از شاخصه های شخصیتی این جاویدالاثر این بود که بسیار بدخلق و محکم بود و به کسی خیلی لبخند نمی زده است و با توجه به اینکه در فضای جنگ حضور داشته است، توانسته است تمام ماموریت های خود را به خوبی انجام دهد. او آنقدر درگیر جنگ بود که زمانی برای خندیدن نداشت.
به گونه ای که در کتاب «همپای صاعقه» آمده است که او مرد بزرگواری بود که بدخلق بود و «ایستاده در غبار» تمام این واقعیت ها را به نمایش گذاشته است و همین مساله این فیلم را حائز اهمیت می کند.
اخبار فرهنگی - مهر
ویدیو مرتبط :
جاوید الاثر احمد متوسلیان - برادر احمد
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
سینمای ایران برای سرپا شدن قهرمان میخواهد/ قهرمانان را به بهانهی فردینبازی حذف کردند
اخبار فرهنگی - محسن محسنینسب :
سینمای ایران برای سرپا شدن قهرمان میخواهد/ قهرمانان را به بهانهی فردینبازی حذف کردند
محسن محسنینسب معتقد است؛ علت نبود مخاطب در سینمای ایران مشکلات اقتصادی نیست بلکه موانعی است که برای ساخت فیلمهایی با ویژگیهای مورد قبول مردم بر سر راه فیلمسازان قرار گرفته شده است.
این کارگردان در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ باتوجه به شرایط امروز سینمای ایران گفت: مشکلات امروز در سینمای ایران در دو بخش اصلی قرار دارد یکی مشکلاتی که در درون سینما وجود دارد و دیگر مشکلاتی که بیرون سینماست.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات درونی سینما این است که متاسفانه بسیاری از کارگردانها و مطبوعات؛ افرادی را در سینما بزرگ میکنند و بالا میبرند که آنها اسباب بزرگی و ظرفیت بزرگی را ندارند و بعد برای سینمای ایران مشکل ایجاد میکنند. مشکل دیگر این است که ظرفیتهای لازم برای فروشهای میلیونی در سینمای ایران به وجود نیامده و زمانی که این ظرفیت به وجود نیامده؛ نمیتوان از مردم انتظار داشت که از سینما استقبال کنند. به همین دلیل امروز گروه بسیاری میگویند که مردم از سینما قهر کردهاند.
کارگردان فیلم سینمایی یاسهای وحشی با اشاره به اینکه متاسفانه ما به حداقلها در سینما راضی شدیم؛ گفت: امروز حتی درمورد فیلمهای پرفروش؛ اگر میزان بلیت فروخته شده را به تعداد تماشاگران تقسیم کنیم؛ رقم بالایی از تماشاگران را نمیتوانیم به دست آوریم.
وی با ذکر مثالی افزود: در دورهای فیلم یاسهای وحشی در سال ۷۶ بیش از ۱۰ میلیون بلیت فروخت و قیمت بلیت صد تومان بود حال اگر امروز فیلمی ۱۰ میلیون بلیت بفروشد با بلیت ۶ هزار تومان؛ شصت میلیارد تومان میشود درحالیکه امروز پرفروشترین فیلم ما ۱۰ میلیارد تومان میفروشد حتی از این میزان نیز تعداد کمی برای بار دوم و سوم به تماشای یک فیلم مینشینند.
محسنینسب با اشاره به اینکه با جمعیت ۷۰ میلیونی کشور این میزان فروش فیلم اصلا قابل قبول نیست؛ افزود: یکی از دلایل اصلی که سینمای ایران امروز مخاطب سالهای گذشته خود را از دست داده؛ سیاستهای غلطی بوده که در سالهای قبل اجرا شده است. یکی از این سیاستهای غلط از بین بردن گونههای مختلف سینمایی همچون فیلمهای رزمی و فیلمهایی بوده که حرف جامعه را میزند.
وی ادامه داد: از دورهای حدود ده سال قبل گروهی از نویسندگان و فیلمسازان و مدیران سینمایی به فیلمهایی که در آنها اخلاق جوانمردی و فضیلتهای اخلاقی بیان میشد؛ حمله کردند و آنها را فیلمهای ضعیفی دانستند. در همه جای دنیا فیلمهایی موفق هستند که به اخلاق و به فضیلتهای اخلاقی اهمیت میدهند. نمونه بارز این فضیلتها جوانمردی است اما متاسفانه در سینمای ایران به طعنه به فیلمهایی که این خصلت را بیان میکنند؛ میگویند که دنبال فردین بازی هستند.
محسنینسب ادامه داد: حتی سینمای امریکا در محصولات خودش به مباحث اخلاقی از این دست؛ توجه میکند بطور مثال یکی از پرفروشترین فیلمهای سینمای امریکا که در ایران نیز به نمایش درآمد یعنی فیلم تایتانیک فارغ از ماجرای عشقیاش به بحث جوانمردی توجه دارد.
وی دلایل اقتصادی را در قهر مردم از سینما زیاد تاثیرگذار نمیداند و میگوید: مقایسه بین وضعیت امروز اقتصادی مردم با دهه هفتاد نشان میدهد که مردم برایشان کیفیت فیلم و حرفی که یک فیلم میزند اهمیت دارد. در دهه هفتاد قیمت بلیت سینماها صد تومان بود اما قیمت یک کیلو انگور ۲۰ تومان بود. امروز قیمت یک کیلو انگور ده هزار تومان است اما قیمت بلیت سینما شش هزار تومان است با این حال استقبال مخاطبان از فیلمها در دهه هفتاد بیشتر از امسال بوده است.
محسنینسب با اشاره به اینکه در کشورهای دیگر نیز وضعیت اینگونه است؛ گفت: در کشوری مانند ترکیه یک کارمند معمولی ماهی ۱۵۰۰ لیر حقوق میگیرد که معادل ۲ میلیون تومان ایران است اما بلیت سینما ۲۰ دلار است از طرف دیگر شبکههای ماهوارهای و خصوصلی بسیاری در ترکیه وجود دارد اما مردم باز هم از سینما استقبال میکنند.
وی افزود: بعد از دهه هفتاد مباحثی در سینمای ایران مطرح شد تا فیلمهایی که فضیلتهای اخلاقی را بیان میکردند به گوشهای رانده شدند این مباحث که بیشتر ریشه در نگاه چپ به سینمای ایران داشت کمکم گسترش پیدا کرد و جشنوارههای خارجی که با این هدف و نگاه برگزار میشد نیز به بسط این فرهنگ دامن زد.
وی حذف قهرمان را آفت دیگر سینمایی ایران دانست و افزود: با اجرای سیاستهای غلط و به بهانههای واهی، قهرمان از سینمای ایران حذف شد و با حذف قهرمان نه تنها فیلمها از محتوا تهی شدند بلکه مخاطبان سینما نیز با فیلمها همذات پنداری نمیکنند و دلیلی برای رفتن به سینما نمیبینند.
وی با اشاره به اینکه این روزها فیلمهای کمدی فروش خوبی دارد؛ گفت: هرچند امروز گروهی تصور میکنند اگر فیلمی فروش خوبی دارد به خاطر این است که مردم را میخنداند اما لایه پنهان یک فیلم کمدی نیز فضیلتهای اخلاقی را بیان میکند و مردم به خاطر علاقهمندی به این فضیلتهاست که حتی به دیدن فیلمهای کمدی میروند.
محسنینسب افزود: متاسفانه این نگاه غلط همچنان وجود دارد و برای حل این مشکلات راه برای ساختن فیلمهایی که فضیلت اخلاقی بطن جامعه را بیان میکنند باید هموار شود.
اخبارفرهنگی - ایلنا