فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

دلایل یک کمپانی فیلمسازی برای رد طرح چارلز چاپلین



دلایل یک کمپانی فیلمسازی برای رد طرح چارلز چاپلین
کافه سینما- امروز سی و پنجمین سالگرد خاموشی ولگرد کوچک و جاودانه‌ی تاریخ سینماست. اسطوره ای دست نیافتنی، سالها خفته در خاک، اما همچنان سخت زنده با فیلمهایش، با حس جاری بشردوستی در تمامی آثارش و با تلفیق همیشگی شادی و غم در توالی موزون قاب هایش. می توان با سکانس بوکس «روشنایی های شهر» ساعت ها خندید و نیز می توان با سکانس آخر همان فیلم و مواجهه‌ی چارلی با دخترک گلفروش ساعت ها گریست؛ معجزه ای که شاید تنها از نابغه ای چون او بر آید.
به همین مناسبت در کافه سینما، نگاهی می اندازیم به یک نامه‌ی تاریخی و توضیحات مربوط به آن که نشان می دهد چاپلین شدن هم با موانع خود روبرو بوده است.

فیلم های چارلی چاپلین, بیوگرافی چارلی چاپلین
(در «ولگرد» به سال 1915)
اشکال تراشی و مردود کردن طرح ها و فیلمنامه ها از سوی استودیوهای فیلمسازی پدیده‌ی جدیدی نیست و قدمتی به اندازه تاریخ سینما دارد.

فیلم های چارلی چاپلین, بیوگرافی چارلی چاپلین
این نامه‌ که اخیرا از لابلای قفسه های خاک خورده به بیرون آورده شده، متعلق به شرکت تولید فیلم اِسانای (Essanay) است؛ شرکتی فعال در دوران فیلمسازی صامت که دفتر آن در شیکاگو قرار داشت و تهیه کننده‌ی چهارده تا از فیلمهای کوتاه و صامت اولیه چارلی چاپلین، مشهورترین شان «ولگرد» به سال 1915، بود.
ظاهرا طرحی داستانی که چاپلین در بدو ورودش به امریکا، با دستخط خود [و یا با ماشین تحریری فاقد کیفیت] برای این کمپانی فرستاده بوده نظر مسوولین را در نگاه نخست به سوی خود جلب نکرده است و در میان عذر و بهانه های معمول اشاره به «طرح داستانی ضعیف» و «فقدان سرگرم کنندگی» و مخصوصا موارد عدیده‌ی بند هفدهم در نوع خود بسیار جالب و تامل برانگیز است. شاید مقامات کمپانی صرفا به دنبال یک کمدی اسلپ استیک متداول آن زمان و چاپلینی عصا به دست و با مدل سبیلی سوال برانگیز بوده اند.
اسانای بعدها و در سال 1925، جذب کمپانی برادران وارنر شد و سالهاست که دیگر نشانی از آن نیست، اما دانستن این نکته در خور تامل است که چگونه استودیوهای فیلمسازی همیشه و از همان ابتدای پیدایش هنر هفتم، این قدر صریح و بی پرده برخورد می کرده اند؛ روندی که هم اکنون نیز می توان نشانه های آن را به وضوح دید.
جوابیه‌ی کمپانی را با هم می خوانیم:
طرح داستانی ارائه شده از سوی شما بنا به دلایل زیر بازگشت داده می شود:
1.بیش از حد آکنده از مواد داستانی است.
2.فاقد موقعیت های دراماتیک قوی است.
3.طرح داستانی آن ضعیف است.
4. شیوه داستان پردازی آن مورد پسند ما نیست.
5.سوژه آن تکراری است.
6. اداره سانسور تاییدش نخواهد کرد.
7.تولید آن کار دشواری است.
8.پیش از حد پیش پاافتاده است.
9.جذاب و سرگرم کننده نیست.
10.خنده دار نیست.
11.اریجینال نیست.
12.اکشن به میزان کافی ندارد.
13.اقتباس، مطلوب و مد نظر ما نیست.
14.دور از باور و غیر محتمل است.
15.ساخت «نمایشنامه های لباسی» [فیلمهای عموما با پس زمینه تاریخی که بنا به شرایطی که داستان در آن رخ می دهد، نیاز به طراحی لباس های خاص آن دوره را داشته باشد] یا داستانهایی که محل فیلمبرداری شان در خارج از کشور [ایالات متحده] باشد مطلوب و مورد نظر ما نیست.
16.خوانا نیست.
17.سرقت، بچه دزدی، جنایت، خودکشی، فراهم آوردن بستر مرگی اندوه بار و تمام صحنه هایی که ماهیتی ناخوشایند دارند بایستی حذف شوند.

با احترام فراوان
اسانای فیلم
ایلی نویز، شیکاگو

فیلم های چارلی چاپلین, بیوگرافی چارلی چاپلین
(نمای پایانی و مشهور «ولگرد»، چاپلین تنها و پشت به دوربین با جاده ای پیش رو و عزمی برای شروع یک ماجرای دیگر...).... / caffecinema.com


ویدیو مرتبط :
تجربه کاهش هزینه کمپانی فیلمسازی فاکس با HP Moonshot

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلایل رد احتمالی طرح کاهش تعطیلات



کاهش تعطیلات مذهبی کشور,مخالفت علما با کاهش تعطیلات مذهبی کشور

دلایل رد احتمالی طرح کاهش تعطیلات

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس از مخالفت علما با کاهش تعطیلات مذهبی کشور خبر داد و گفت به دلیل مخالفت علما و مردم بعید است که این طرح در کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون اصلی بررسی طرح، تصویب شود.

روزنامه دنیای اقتصاد: رییس کمیسیون اجتماعی مجلس از مخالفت علما با کاهش تعطیلات مذهبی کشور خبر داد و گفت به دلیل مخالفت علما و مردم بعید است که این طرح در کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون اصلی بررسی طرح، تصویب شود.
عبدالرضا عزیزی با بیان اینکه به جای پرداختن به چنین طرح‌هایی باید روی افزایش بهره‌وری نیروی انسانی متمرکز شویم، اظهارکرد: اینکه بخواهیم تعطیلات روز‌های شهادت امام رضا(ع) و امام صادق (ع) و شهادت حضرت فاطمه را تنها  به دو شهر قم و مشهد مختص کنیم اقدامی اشتباه است چرا که در چنین روز‌هایی تمام ایران در عزا است.
پروژه کاهش تعطیلات رسمی در کشور نخستین بار به صورت رسمی در مجلس هشتم کلید خورد و برخی نمایندگان با ارائه طرح‌های متفاوتی به دنبال کاهش تعطیلات در کشور بودند. همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به عنوان بازوی پژوهشی مجلس گزارشی پیشنهادگونه را ارائه کرد که براساس آن شمار تعطیلات سراسری کشور از 25 روز کنونی به 16 روز کاهش می‌یافت.
از سوی دیگر اما، دولت نهم و دهم و در راس آن رییس دولت، محمود احمدی‌نژاد، به عنوان موافق سرسخت افزایش تعطیلات در کشور شناخته شدند.

احمدی‌نژاد بارها اعلام کرده است که طبق تحقیقات ایران پس از یمن کمترین تعطیلات را در بین کشورهای جهان دارا است. به اعتقاد وی، تعطیلات، به افزایش بهره‌وری نیروی کار می‌انجامد.
این سخنان رییس دولت نهم و دهم اما همواره با انتقادهای بهارستان‌نشینان مواجه بود، چرا که به اعتقاد آنان ایران از بالاترین تعطیلات در میان کشورهای جهان برخوردار است و افزایش تعطیلی‌ها به عناوین مختلف باعث کاهش بهره‌وری و البته ضررهای اقتصادی می‌شود.
مخالفت علما با کاهش تعطیلات مذهبی کشور
رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از طرح برخی از نمایندگان مجلس برای کاهش تعطیلات رسمی کشور از نارضایتی و مخالفت علما در مورد کاهش تعطیلات مذهبی کشور خبر داد.
عبدالرضا عزیزی در گفت‌وگو با سایت خانه ملت، با یادآوری طرح کاهش تعطیلات رسمی کشور، تصریح کرد: در طرح یاد شده اغلب روز‌هایی که برای کاهش تعطیلات انتخاب شده روز‌های مناسبی نیستند و طرح چنین موضوعی نارضایتی علما و متدینین را در پی داشته است.
طرح کاهش تعطیلات تصویب نمی‌شود
نماینده مردم شیروان افزود: موضوع کاهش تعطیلات رسمی کشور برای رسیدگی به کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع شده  و من نیز به عنوان رییس این کمیسیون برای اطلاع از نظر علما در این‌باره مذاکراتی را با ‌آنها داشتم که نتیجه این مذاکرات اعلام نارضایتی این شخصیت‌ها از نحوه انتخاب روز‌های طرح کاهش تعطیلات رسمی است.
عزیزی با انتقاد شدید از طرح نمایندگان برای حذف تعطیلی روز‌هایی نظیر تاسوعا و دیگر مناسبت‌های تعطیل مذهبی در تقویم ادامه داد: به عنوان مثال پیرو مذاکرات انجام شده  با آیت‌الله سیداحمد حسینی خراسانی، ایشان با ابراز تاسف از طرحی که بخواهد روز تاسوعا که تمام ایران غرق در عزای حسینی است تعطیل کند اعلام داشتند که یکی از افتخارات بزرگ آیت‌الله کاشانی این بوده که  توانست از مجلس ملی پیش از انقلاب اسلامی مجوز تعطیلی رسمی برای روز تاسوعا را بگیرد اما حالا در مجلس شورای اسلامی چنین طرحی مطرح می‌شود که تاسوعا از تعطیلات رسمی حذف شود آیا می‌توان از مجلسی که اسلامی است چنین توقعی داشت؟
وی با تاکید بر اینکه ما هر چه داریم از مکتب ائمه معصومین داریم تاکید کرد: اینکه بخواهیم تعطیلات روز‌های شهادت امام رضا(ع) و امام صادق (ع) و شهادت حضرت فاطمه را تنها  به دو شهر قم و مشهد مختص کنیم اقدامی اشتباه است چرا که در چنین روز‌هایی تمام ایران در عزاست.
عزیزی همچنین در مورد دیگر روز‌هایی که با طرح کاهش تعطیلات رسمی قرار است حذف شوند گفت:  طراحان این طرح قصد دارند روز‌های ۱۵ خرداد و ۲۹ اسفند را از تعطیلات رسمی کشور حذف کنند که چنین اقدامی امری مثمر ثمر نیست و به جای پرداختن به چنین طرح‌هایی باید روی افزایش بهره‌وری نیروی انسانی در ساعات کار بررسی‌های جدی انجام داد.
عزیزی همچنین در مورد کاهش تعطیلات عید در طرح کاهش تعطیلات رسمی کشور افزود: تعطیلات عید تعطیلاتی است که طی سالیان دراز نزد مردم نهادینه شده  و کاهش یک روز از این تعطیلات نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه نوعی بی‌نظمی در سیستم اداری کشور ایجاد خواهد کرد چرا که اگر قرار باشد این روز تعطیل اعلام نشود نیمی از مردم سر کارهای خود حاضر نخواهند شد.
رییس کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: این طرح هنوز در کمیسیون رسیدگی نشده است اما به طور حتم به دلیل اینکه نظر علما و مردم مخالف چنین طرحی است، در کمیسیون اجتماعی رأی نخواهد آورد.

در حال تعامل با حوزه‌های علمیه هستیم
ابوالفضل ابوترابی، عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیز با اشاره به اینکه این طرح برای بررسی به کمیسیون اجتماعی که کمیسیون اصلی است ارجاع شده است، افزود: ما همچنان در حال تعامل با حوزه‌های علمیه و بیوت علما و مراجع عظام برای اخذ نظرات  این بزرگواران در مورد ساماندهی تعطیلات رسمی کشور هستیم.
ابوالفضل ابوترابی در گفت‌و‌گو با سایت خانه ملت در تشریح جزئیات طرح کاهش تعطیلات رسمی کشور افزود: در این طرح قرار است ۷ روز از تعطیلات رسمی کشور کاهش یابد.
وی ادامه داد: در کاهش۷ روز از ۲۵ روز تعطیلات رسمی کشور قرار است تعطیلات ملی نظیر ۱۲ فروردین، ۲۹ اسفند، ۱۵خرداد و یکی از روز‌های تعطیلات چهار روزه عید از تقویم حذف و از دیگر سو تعطیلاتی نظیر شهادت امام رضا(ع)، امام صادق(ع) و حضرت زهرا(س) نیز تنها در شهر‌های مشهد و قم تعطیل اعلام شوند.
ابوترابی افزود: نکته دیگر که در مورد تعطیلات رسمی حائز اهمیت است بحث تعطیلات روز پنج‌شنبه است که ما تصمیم داریم تعطیلات روز پنج‌شنبه را یا برای همه به صورت رسمی عمومیت دهیم  یا اینکه به ‌صورت رسمی آن را برای همه مردم حذف کنیم و این روز را به عنوان یک روز کاری اتلاق کنیم.
عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تاکید بر اینکه خسارات ناشی از هر روز تعطیل بیش از یک میلیارد تومان برآورد می‌شود یادآور شد: افزایش ۴ برابری پدیده بین تعطیلی نسبت به دیگر کشور‌های جهان از دیگر مواردی است که موجبات افزایش چندین ‌برابری تعطیلات ایران و ضرر و زیان‌‌های ناشی از آن را برای کشور فراهم کرده است.
پیش‌تر این طرح در کمیسیون قضایی مجلس به عنوان کمیسیون فرعی بررسی و تصویب شده بود./دنیای اقتصاد