فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

خواجه حافظ شیرازی / آشنایان در مقام حیرتند



اشعار عاشقانه حافظ, فال حافظ

اشعار زیبای خواجه حافظ شیرازی

 

خواجه شمس‌الدین محمد بن بهاءالدّین حافظ شیرازی (حدود ۷۲۷ – ۷۹۲ هجری قمری برابر با ۷۰۶ - ۷۶۹ هجری شمسی)، شاعر بزرگ سدهٔ هشتم ایران (برابر قرن چهاردهم میلادی) و یکی از سخنوران نامی جهان است. بیش‌تر شعرهای او غزل هستند که به‌ غزلیات حافظ شهرت دارند.

 

گفتم ای سلطان خوبان رحم کن بر این غریب

گفت در دنبال دل ره گم کند مسکین غریب

گفتمش مگذر زمانی گفت معذورم بدار

خانه پروردی چه تاب آرد غم چندین غریب

خفته بر سنجاب شاهی نازنینی را چه غم

گر ز خار و خاره سازد بستر و بالین غریب 

ای که در زنجیر زلفت جای چندین آشناست

خوش فتاد آن خال مشکین بر رخ رنگین غریب

می‌نماید عکس می در رنگ روی مه وشت

همچو برگ ارغوان بر صفحه نسرین غریب

بس غریب افتاده است آن مور خط گرد رخت

گر چه نبود در نگارستان خط مشکین غریب

گفتم ای شام غریبان طره شبرنگ تو

در سحرگاهان حذر کن چون بنالد این غریب

گفت حافظ آشنایان در مقام حیرتند

دور نبود گر نشیند خسته و مسکین غریب

 

گردآوری:بخش فرهنگ و هنر صبح بخیر


ویدیو مرتبط :
آرامگاه حافظ شیرازی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریكا : خواجه حافظ شیرازی هم می داند كه می خواهیم با ایران مذاکره کنیم



 

سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریكا : خواجه حافظ شیرازی هم می داند كه می خواهیم با ایران مذاکره کنیم

 

سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریكا در گفتگو با بی بی سی بار دیگر از تمایل كشورش برای انجام مذاكره با ایران خبر داد.

" آلن ایر" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریكا در گفتگو با برنامه "به  عبارت دیگر" شبكه بی بی سی با دفاع از عملكرد وزارت امور خارجه آمریكا در راه اندازی سایت سفارت مجازی آمریكا در ایران ، گفت كه این اقدام برای برقراری ارتباط با مردم ایران است.

آلن ایر كه به زبان فارسی صحبت می كرد در ادامه در دفاع از تحریم های آمریكا علیه ایران گفت : متاسفانه راهی جز تحریم برای واداشتن ایران به عمل به تعهدات بین المللی اش نیست و از این تحریم ها مردم ایران هم  زیان می بینند.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره تناقض در سیاست های آمریكا در ایجاد فشار علیه ایران در زمینه برنامه هسته ای و همزمان نادیده گرفتن زرادخانه هسته ای اسراییل ، بدون پاسخ به سوال مجری تنها بر ذكر این نكته تاكید كرد كه ایران باید به تعهدات بین المللی خود در زمینه برنامه های هسته ای اش عمل كند.

از نكات جالب توجه در این گفتگو اشاره مداوم آلن ایر به ضرب المثل های فارسی بود .

وی بارها با ذكر ضرب المثل های فارسی تلاش داشت تا نشان دهد كه به زبانی كه سلیس اما با لهجه ای آمریكایی صحبت می كند مسلط است .

وی یك بار در تاكید بر خواسته آمریكا برای انجام مذاكره با ایران گفت : حتی خواجه حافظ شیرازی هم می داند كه آمریكا خواستار مذاكره با ایران بر سر برنامه های هسته ای این كشور است.

وی در جای دیگر با اشاره به ضرب المثل : " آن را كه حساب پاك است از محاسبه چه باك است " از ایران خواست تا اجازه بازرسی های كامل آژانس بین المللی انرژی هسته ای از تاسیسات خود را فراهم كند و البته این ضرب المثل را درباره چرایی خودداری اسرائیل از پیوستن به ان پی تی به کار نبرد!

آلن ایر در پایان این گفتگو در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره اینكه از كجا تكلم به زبان فارسی را به این خوبی یاد گرفته چون این زبان را خیلی سلیس صحبت می كند گفت :‌ " یعنی منظورتون این است كه «چاله میدونی» حرف می زنم ؟!"../عصرایران