فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

جشنواره فجر 32 - دوشنبه 21 بهمن


یک روز پس از استقبال کم نظیر از اکران فیلم سینمایی "ماهی و گربه" این فیلم بار دیگر خبرساز شد چراکه افزایش قابل توجه تعداد متقاضیان تماشای فیلم و اختصاص سالنی کوچک برای نمایش آن بی نظمی هایی را به دنبال داشت. مجله مهر: روز هشتم جشنواره سی و دوم در حالی به پایان رسید که در نگاهی کلی می توان معدل کیفی فیلم های اکران شده در نیمه دوم جشنواره را به نسبت نیمه نخست امیدوارکننده تر توصیف کرد.


گزارش روز: وقتی همه می دانند!

سئانس 10 صبح کاخ جشنواره از آنجا که در برنامه ریزی اکران به فیلم های مهم و آثار کارگردانان پیشکسوت اختصاص داشته غالباً یکی از سئانس های پرجمعیت برج میلاد بوده است.

روز گذشته اما فیلم "اشباح" در حالی روی پرده رفت که به صورت محسوسی جمعیت حاضر در سالن کمتر از روزهای قبل بود و می توان گفت فیلم با استقبال سرد منتقدان و اهالی رسانه روبرو شد. استقبالی که دور از ذهن نیست آن را حاصل سرخوردگی روزهای قبل در مواجهه با آثار این طیف از فیلمسازان بدانیم. گویی دیگر همه می دانند که باید انتظاراتشان نسبت به فیلمهای جشنواره امسال را کمی بیشتر مدیریت کنند! همانطور هم شد و فیلم سینمایی "اشباح" ساخته داریوش مهرجویی یکی دیگر از فیلم های ناامید کننده جشنواره بود. فیلمی که نه فقط نشست رسانه ای نداشت که مهمانان کاخ جشنواره هم تمایلی به بحث و گفتگوی جدی درباره آن نداشتند.

پس از این فیلم سئانس های عصر با فیلمی آرام و بی ادعا آغاز شد. "حق سکوت" که از محصولات حوزه هنری در جشنواره امسال بود اولین فیلم هادی نائیجی به تهیه کنندگی سیدرضا میرکریمی به حساب می آمد. این فیلم با موضوع مشکلات معیشتی یک طلبه اگرچه نتوانست خاطره خوش فیلمهایی چون "زیر نور ماه" و "طلاومس" را زنده کند، اما با واکنش منفی اهالی رسانه هم مواجه نشد.

"کلاشینکف" سعید سهیلی فیلم بعدی بود که اگرچه به واسطه جذابیت های فرامتنی با استقبال نسبی اهالی رسانه مواجه شد اما آنگونه که انتظار می رفت انتظارات را برآورده نکرد. زمان طولانی و برخی بخشهای شعاری و گل درشت فیلم از مهمترین نقاط ضعف آن در برقراری ارتباط با مخاطب است.



ویژه ترین اکران دیروز اما به رونمایی از فیلم تازه کیانوش عیاری اختصاص داشت. فیلم "خانه پدری" پس از سه سال انتظار دیروز در حالی برای منتقدان و اهالی رسانه روی پرده رفت که سالن برج میلاد مملو از جمعیت بود و حتی روی زمین هم جایی برای نشستن نبود.

فیلم بی تردید ماندگارترین ساخته کیانوش عیاری خواهد بود و پس از این بیشتر درباره آن خواهیم خواند و شنید. اما نکته مهم آن است که فیلم پس از سه سال جدال با سیستم ممیزی دولت دهم سرانجام بدون حذف حتی یک پلان روی پرده رفت و مورد استقبال و تشویق بی سابقه حضار هم قرار گرفت.

فیلم "خانوم" ساخته تینا پاکروان و فیلم "تراژدی" ساخته آزیتا موگویی دو فیلم پایانی اکران دیروز کاخ جشنواره بودند که اگر چه اعتراضی برنیانگیخند اما جزو آثار معمولی جشنواره امسال بودند که احتمالا در سال آینده شاهد اکران بی دردسرشان خواهیم بود.

در این میان رسیدن فیلم "تراژدی" به اکران های جشنواره آن هم با تأخیری بیش از شش روز پس از آغاز جشنواره از اتفاقات جالب توجه بود. فیلمی که آماده سازی آن تا روز پنجشنبه گذشته به طول انجامیده بود اما از سوی هیأت انتخاب جشنواره نامش در فهرست بخش رقابتی نگاه نو جای گرفته بود. از این دست آثاری که دقیقه 90 به جشنواره فجر می رسند در هر دوره نمونه ای خواهید دید؛ فارغ از اینکه برگزارکنندگان چقدر بر روی نظم و انضباط برنامه ریزی خود تأکید داشته باشند.

گفته ها: حسرت دیده شدن


فیلم سینمایی "خانه پدری" عصر دیروز درحالی در کاخ جشنواره رونمایی شد که طی سه سال گذشته به عنوان یکی از مهمترین آثار توقیفی سینمای ایران شناخته می شد. به همین دلیل هم کیانوش عیاری در نشست رسانه ای پس از اکران فیلم ترجیح داد بخشی از صحبت های ابتدایی خود را به بیان درددل‌ها و حسرت هایش درباره این فیلم اختصاص دهد.

کارگردان خانه پدری در ابتدای این نشست با اشاره به توقیف 3 ساله فیلم گفت: "در 25 اکرانی که تا به حال این فیلم داشته است با بازخوردهای متفاوتی مواجه شده‌ام و بعضی از مواقع مخاطبان از تلخی فیلم سخن می‌گویند اما همگی بر این نکته تأکید دارند که فیلم نباید 3 سال در توقیف می‌ماند."

عیاری با اشاره به موقعیت اکران فیلم برای سال آینده گفت: هنوز نمی‌دانم این فیلم اکران می‌شود یا نه اما ایده دیده شدن فیلم یک حسرت برای من است که اگر این هم به نتیجه برسد مأموریت من تکمیل می‌شود.

چهره روز: شهرام مکری


در کنار اکران های سالن اصلی، کاخ جشنواره دیروز شاهد یک اتفاق ویژه در طبقه منفی دو بود. اولین اکران رسمی فیلم "ماهی و گربه" برای منتقدان و اهالی رسانه اگرچه طبق جداول برنامه ریزی جشنواره در بخش جنبی نوعی تجربه قرار داشت اما به رغم همزمانی آن با اکران فیلم "خانه پدری" در سالن اصل، با استقبالی ویژه مواجه شد.



دومین فیلم بلند سینمایی شهرام مکری مخاطب را با تجربه ای ناب از سینما مواجه می کند. فیلمی که از نظر فرمی یک پلان سکانس تقریباً دوساعته است و روایت گر موقعیتی دلهره آور در یک کمپ به ظاهر تفریحی است.

مکری که با "ماهی و گربه" توانست جایزه خلاقیت سینمایی را از جشنواره ونیز کسب کند نتوانست فیلمش را به بخشهای اصلی جشنواره فجر راهی کند و سرانجام در بخش تازه تأسیس نوعی تجربه پذیزفته شد.

شهرام مکری حالا دیگر یکی از امیدهای جوان سینمای ایران است. فیلمسازی که با دو فیلم اولش ثابت کرده برای ادامه حضور در عرصه کارگردانی افکار جسورانه و بلندپروازی هایی منحصر به فرد دارد؛ از همین امروز منتظر سومین فیلم این فیلمساز می مانیم.

حاشیه ها: حاشیه های لغو فروش بلیط

* اکران فیلم سینمایی "شیار 143" و "چ" در پردیس سینمایی ملت در یکی دو روز گذشته با حاشیه هایی همراه بوده است. به خصوص حکایت لغو فروش بلیط در گیشه که سبب شد فیلم "شیار 143" به رغم صف متقاضیان تماشا در برابر گیشه پردیس ملت، با سالنی نیمه پر اکران شود. این اتفاق را برخی رسانه ها تعمد برای فروکش کردن تب استقبال مردمی از دو فیلف دفاع مقدسی ارزشمند امسال تحلیل کردند. سید هادی منبتی در مقام رئیس موسسه تصویر شهر در واکنش به این حواشی به خبرگزاری ایسنا گفت: "آنقدر که رسانه‌ها شلوغ کردند، نبوده است. وزارت ارشاد اجازه سانس فوق‌العاده را نداد اما کسانی که آنجا بودند، در همان شب فیلم را دیدند و تنها کمی سروصدا شد."

منبتی در تشریح دلایل این تصمیم گفته است: "برای شیار 143 اجازه فروش بلیت و سانس فوق‌العاده داده نشد و علت عدم موافقت هم ظاهرا تعداد سانس‌ها و عدم رضایت تهیه‌کننده بوده است که ما نیز اعلام کردیم که بلیت فوق‌العاده نمی‌فروشیم." فیلم "شیار 143" به رغم این حاشیه ها همچنان در صدر فهرست آرای مردمی قرار دارد.

* یکی از حاشیه های جالب توجه اکران فیلم ها در هشتمین روز کاخ جشنواره حضور علی پروین در برج میلاد بود. پروین که برای تماشای فیلم "دربست آزادی" و بازی دخترش در این فیلم به کاخ جشنواره‌ فیلم فجر آمده بود،‌ گفت: "اولین‌بار است که به جشنواره فجر می‌آیم، در حالی که سینما رفتن را خیلی دوست دارم اما در صورتی که مثل امروز، یواشکی مرا به گوشه‌ای بیاورند، راحت‌تر هستم. آخرین باری که به سینما رفته‌ام برای تماشای فیلم می‌خواهم زنده بمانم بوده و بعد از آن دیگر نتوانسته‌ام به سینما بروم. البته هر شب برنامه هفت را می‌بینم ولی تا یک و نیم شب بیشتر دوام نمی‌آورم."



پروین در پایان اضافه کرد: "از گوشه و کنار می‌شنوم که اوضاع سینما چگونه است و به نظر می‌رسد که سینما هم کم کم دارد مثل فوتبال می‌شود. مسئولان باید به داد سینما برسند و کاری کنند که علاقه‌ای که مردم به سینما دارند حفظ شود."

* روند شلوغ تر شدن کاخ جشنواره هر چه به روزهای پایانی نزدیک می شویم همچنان ادامه دارد و تا جایی پیش رفت که دیروز در اکران "خانه پدری" شمار زیادی از منتقدان و اهالی رسانه یا ایستاده و یا نشسته بر روی زمین فیلم را تماشا کردند.

* اظهارات عوامل فیلم داریوش مهرجویی که در غیاب این فیلمساز برای خیرمقدم به حاضران در سالن اصلی برج میلاد روی سن رفته بودند به گونه ای بود که گویی پیش بینی واکنش منفی مخاطبان را داشتند. مهتاب کرامتی در این بخش تنها به گفتن این جمله بسنده کرد: "قبل از دیدن فیلم فراموش نکنید که دیکته نانوشته غلط ندارد."

* برنامه خیرمقدم گویی عوامل فیلم به مهمانان کاخ جشنواره کم کم دارد تبدیل به برنامه ای مفصل می شود. ابتدا قرار بود با حضور عوامل یکی به نمایندگی از همه در سخنانی کوتاه حاضران را به تماشای فیلم دعوت کند اما آرام آرام معرفی تک تک عوامل به این بخش اضافه شد و کار به جایی رسید که پیش از پخش فیلم "خانه پدری" مهران رجبی رسماً برنامه ای ویژه شامل خاطرات و مطایبات را اجرا کرد. برنامه ای که نزدیک دو دقیقه طول کشید و در توضیح آن رجبی گفت : "از من خواسته بودند تا آماده شدن فیلم معرفی عوامل را طول بدهم!"

* حضور اصغر فرهادی در سالن اصلی برج میلاد جهت تماشای فیلم "خانه پدری" از نکات جالب توجه اکران های عصر دیروز بود.

* نمایش فیلم های بخش نوعی تجربه در سالن کوچک واقع در طبقه منفی 2 برج میلاد سبب برخی گلایه ها از سوی اهالی رسانه و منتقدان شده است. به ویژه که نمایش فیلم های مطرحی همچون "ماهی و گربه" در این سالن نه از نظر کمی پاسخگوی متقاضیان است و نه از نظر کیفی. شنیده ها حکایت از درخواست مکتوب جمعی از منتقدان برای نمایش این فیلم در سالن اصلی جشنواره دارد.

 از عذرخواهی یک کارگردان بی‌تقصیر تا عجیب‌ترین اکران جشنواره


یک روز پس از استقبال کم نظیر از اکران فیلم سینمایی "ماهی و گربه" این فیلم بار دیگر خبرساز شد چراکه افزایش قابل توجه تعداد متقاضیان تماشای فیلم و اختصاص سالنی کوچک برای نمایش آن بی نظمی هایی را به دنبال داشت.

حاشیه ها و بی نظمی ها پیرامون نمایش فیلم تحسین شده شهرام مکری در برج میلاد تا جایی ادامه پیدا کرد که این فیلمساز جوان در جمع علاقمندان تماشای فیلمش در کاخ جشنواره اعلام کرد که به جای مدیران بابت این شرایط عذرخواهی می کند.

گزارش روز: درخشش فرشته ها در کاخ


اکران فیلم های اول صبح به طور مشهودی شور و حال روزهای اول جشنواره را از دست داده و به یکی از خلوت ترین نوبتهای اکران در برج میلاد بدل شده است. فیلم سنیمایی "آذر، شهدخت، پرویز و دیگران" ساخته بهروز افخمی هم از این قاعده مستثنی نبود و در سالنی نیمه پر روی پرده رفت.



فیلم تازه افخمی، فیلمی داستان‌گو اما معمولی بود و در دقایقی حتی هویت سینمایی خود را از دست داده و تبدیل به نمایشنامه ای رادیویی می شد. با این همه اما فیلم تا پایان مخاطب را با خود همراه می کند و بازی خوب مهدی فخیم زاده تأثیرگذاری آن را دوچندان کرده است.

پس از این فیلم "دوساعت بعد مهرآباد" از فیلم های بخش نگاه نو روی پرده رفت که مانند برخی دیگر از آثار فیلمسازان اول، اثری شخصی بود و از ریتم به شدت کند رنج می برد. رنجی که طبیعتاً سبب شد برخی از حاضران در سالن اصلی برج میلاد در میانه اکران سالن را ترک کنند.

فریدون جیرانی هم که پس از فیلم ملودرام و تلخ "من مادر هستم" خیلی ها منتظر فیلم تازه اش بودند؛ این بار کمدی "خواب زده ها" را در سئانس سوم روز نهم جشنواره روانه پرده کرد تا به قول خوش اثری کاملاً متفاوت با فیلم قبلی و صرفاً سرگرم کننده را به سرانجام رسانده باشد.

فیلم جیرانی از بازی خوب ساره بیات، فرهادی اصلانی و صدالبته اکبر عبدی بهره می گرفت و همین بازی ها بود که تا حدودی به فیلم جان داده بود و مخاطب می توانست با آن همراه شود. به رغم این ویژگی اما داستان فیلم چنین جذابیتی را نداشت.

شلوغ ترین اکران روزگذشته کاخ اما مربوط به فیلم تازه حمید نعمت الله بود. فیلم "آرایش غلیظ" که بعد از "بوتیک" و "بی پولی" منتقدان و اهالی رسانه در انتظار رونمایی از آن بودند. این فیلم هم اما براساس قاعده نانوشته جشنواره امسال اثری ناامیدکننده بود و ثابت کرد نعمت الله هم در میان فیلمسازان خوش سابقه ای که فیلم هایی پایین تر از سطح انتظار روانه جشنواره کرده اند، استثناء نیست!

فیلم نعمت الله البته در پایان برگ برنده ای داشت که خستگی تماشای فیلم های ناامیدکننده در روزهای اخیر جشنواره را از تن حاضران در کاخ جشنواره در کرد؛ آواز همایون شجریان بر تیتراژ پایانی فیلم "آرایش غلیظ" از ویژه ترین اتفاقات روزگذشته در کاخ جشنواره بود.

سئانس پایان روزی ماقبل آخر اکران فیلم در کاخ جشنواره به نخستین ساخته حامد محمدی اختصاص داشت. فیلم "فرشته ها با هم می آیند" که به حق حسن ختامی برای یک روز کم اتفاق و سرشار از حسرت و ای کاش بود.

منوچهر محمدی که ید طولایی در پرداختن به زندگی فردی و اجتماعی روحانیت در سینمای ایران دارد این بار یکی از ایده هایش را در اختیار فرزندش قرار داد تا او نیز به جرگه کارگردانان سینمای ایران راه پیدا کند. حامد محمدی نیز به بهترین نحو این داستان را به فیلمی گرم و پرانرژی بدل کرد.

فیلم "فرشته ها با هم می آیند" یادآور دیگر اثر تحسین شده کارنامه منوچهر محمدی یعنی "طلا و مس" بود که همین حامد محمدی نگارش فیلمنامه آن را برعهده داشت. حامد محمدی این بار اما نشان داد در کنار نگارش فیلمنامه در کارگردانی هم حرفهای برای گفتن دارد.

بازی جواد عزتی و نازنین بیاتی به عنوان بازیگران نقش اصلی فیلم، درخشش اثر را دوچندان کرده است. فیلم با داستان طلبه ای که همسرش در نخستین بارداری سه قلو به دنیا می آورد، یکی از قصه های متفاوت جشنواره امسال  را به نام خود ثبت کرد.

چهره روز: نازنین بیاتی

بازیگر جوانی که سال گذشته و در جشنواره سی و یکم با ایفای نقش در فیلم سینمایی "دربند" به عنوان پدیده جشنواره معرفی شد حالا با حضوری متفاوت و قابل تحسین در فیلم "فرشته ها با هم می آیند" ثابت کرد که برای ادامه حضور در سینمای ایران انگیزه و پشت کاری جدی دارد.



بیاتی امسال در کنار فیلم اول حامد محمدی حضور در فیلم "مردن به وقت شهریور" به کارگردانی هاتف علیمردانی را هم تجربه کرده بود. فیلمی که در بخش سودای سیمرغ حضور دارد.

این بازیگر جوان در بخش نگاه نو فیلم دیگری هم دارد؛ "ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه" ساخته ابراهیم ابراهیمیان فیلم دیگر نازنین بیاتی است که در آخرین روز جشنواره در برج میلاد روی پرده خواهد رفت.

نازنین بیاتی که سال گذشته برای اولین نقش آفرینی اش در سینما نامزد دریافت سیمرغ بهترین بازیگر زن شده بود امسال در بخش سودای سیمرغ دست خالی ماند و در بخش نگاه نو هم نمی تواند چشم انتظار جایزه مستقل بازیگری باشد و می تواند امید داشته باش که فیلمش دیده و تقدیر شود.

حضور بیاتی در فیلم بی ادعا، صادق و خوش ساخت "فرشته ها با هم می آیند" اتفاق خوبی در کارنامه این بازیگر جوان است که می توان از همین امروز منتظر انتخاب ها و حضورهای بعدی اش بر پرده سینما بود.

حاشیه ها: عذرخواهی در شأن مدیران نیست!


* چندان دور از ذهن نبود که به واسطه تحسین های مکرر فیلم "ماهی و گربه" پس از نخستین اکران در برج میلاد، تقاضا و اشتیاق برای تماشای آن در سئانس بازپخش به اوج برسد. ساعت 14 روزگذشته طبقه منفی دو برج میلاد مملو از جمعیتی بود که می خواستند فیلم شهرام مکری را در سالنی با ظرفیتی حدود 100 نفر تماشا کنند! چالش از همین جا آغاز شد.

ابتدا اعلام شد سه سالن کوچک برج میلاد به طور همزمان فیلم را اکران خواهند کرد اما دقایقی بعد این تصمیم هم لغو شد و همین سردرگمی بیشتر مخاطبان را به همراه داشت. ادامه این شرایط سبب شد شهرام مکری در حالی که تلفن همراه در دست داشت، خطاب به جمعیت بگوید: "متاسفانه بابت اکران این فیلم هیچ هماهنگی ای نشده و الان مسئولان جشنواره از من می خواهند که از شما عذرخواهی کنم. من بابت این شرایط عذرخواهی می کنم چراکه گویا مدیران شأن خود را فراتر از عذرخواهی از شما می دانند."

کارگردان "ماهی و گربه" ضمن وعده  نمایش خصوصی این فیلم در آینده نزدیک برای اهالی رسانه و منتقدان، در همان شرایط به ادامه صحبتش با تلفن همراه پرداخت و گفت: "آقا من عذرخواهی کردم، شما راحت باشید!" این توضیحات مکری با تشویق حاضران مواجه شد.

* فیلم سینمایی "خواب زده ها" به کارگردانی فریدون جیرانی در حالی در کاخ جشنواره اکران شد که پیش از آن تهیه کننده از ایراد فنی آن خبر داده بود. دقایق ابتدایی فیلم فاقد صدا بود و به همین دلیل رحمان سیفی آزاد پیش از اکران متن نریشن ابتدایی فیلم را برای مخاطبان خواند تا یکی از عجیب ترین اکران های جشنواره ای در این دوره از جشنواره فیلم فجر به ثبت برسد.

* ایراد فنی در اکران فیلم ها اما محدود به فیلم جیرانی نبود و در چند نوبت دیگر سینک نبودن صدا و تصویر در دقایق ابتدایی باعث اعتراض حاضران در سالن و قطع فیلم و بازپخش آن با دقایقی تأخیر شد. فیلم سینمایی "دو ساعت بعد مهرآباد" یکی از این آثار بود که دیروز روی پرده رفت.


ویدیو مرتبط :
مریلا زارعی، بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره 32 فجر چه گفت:

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جشنواره فجر 32 - دوشنبه 14 بهمن


روز سوم جشنواره سی و دوم در کاخ جشنواره، به واسطه رونمایی از فیلم سینمایی "چ" روز حاتمی کیا خواهد بود.

مجله مهر: روز سوم جشنواره سی و دوم در کاخ جشنواره، به واسطه رونمایی از فیلم سینمایی "چ" روز حاتمی کیا خواهد بود.

صبح امروز دوشنبه 14 بهمن ماه قطعاً برای ابراهیم حاتمی کیا رنگ و طعم ویژه ای دارد. نه به دلیل اکران فیلمی تازه از او که به این جهت که پس از یک دهه انتظار آرزوی او برای ساخت فیلمی با محوریت شهید چمران به مرحله کمال رسیده و "چ" رونمایی می شود.



فیلم اول: چ/ ابراهیم حاتمی کیا

اگر مروری کوتاه بر اخبار و اظهارات ابراهیم حاتمی کیا داشته باشیم خواهیم دید که این فیلمساز از سال های ابتدایی دهه 80 نیت ساخت فیلمی درباره شهید مصطفی چمران که خود "دردانه شهیدان جنگ" می خواندش، داشته است.

فیلمی که نخستین پروانه ساخت برای آن در سال 89 و به تهیه کنندگی محمد پیرهادی صادر شد اما با انصراف حاتمی کیا در آن سال ساختش منتفی شد تا سال 90 که با تهیه کنندگی مهدی کریمی و حمایت بنیاد سینمایی فارابی از آن وارد عرصه تولید شود.



فیلم بنابر آنچه در پروسه تولید رسانه ای شد اثری متفاوت در کارنامه حاتمی کیا به ویژه از نظر جلوه های بصری محسوب می شود. این غنای تصویری با داستان و روایت متفاوت راوی "آژانس شیشه ای" قطعاً رنگ و بویی متفاوت خواهد یافت.

در فیلم حاتمی کیا ایفای نقش شهید چمران را فریبرز عرب نیا برعهده داشت که در مراحل پایانی تولید فیلم این همکاری با حاشیه هایی همراه شد و پرونده تولید فیلم بدون عرب نیا بسته شد. در کنار عرب نیا اما بازیهای بابک حمیدیان، مریلا زارعی و مهدی سلطانی هم می تواند مورد توجه قرار بگیرد.

فیلم دوم: لامپ 100/ سعید آقاخانی

سعید آقاخانی بازیگری است که پس از سالها ایفای نقش در مجموعه های طنز تلویزیونی، کارگردانی را هم در همین مدیوم تجربه کرد تا توانمندی و اعتماد لازم برای ورود به عرصه کارگردانی سینما را به دست آورد.

فیلم سینمایی "لامپ 100" اولین ساخته آقاخانی در مدیوم سینما است. فیلمی که موضوع محوری اش اعتیاد و دردسرهای مترتب بر آن است و با زبانی طنز سرنوشت نه چندان شیرین یک خانواده را روایت میکند.



آقاخانی برای ساخت این فیلم از همراهی محسن تنابنده بهره مند بوده است. تنابنده در این فیلم هم به عنوان بازیگر اصلی و هم در مقام مجری طرح آقاخانی را همراهی کرده است.

"لامپ 100" یکی از معدود آثار طنز جشنواره امسال است که در صورت توفیق می تواند مسیر حضور جدی تر آقاخانی در میدان کارگردانی سینما را هموارتر کند.

فیلم سوم: خط ویژه/ مصطفی کیایی

مصطفی کیایی با فیلم "ضدگلوله" شناخته شد. فیلمی که اولین فیلم فیلمساز بود اما لوح تقدیر بهترین فیلم جشنواره سی ام را برای او به همراه آورد.

همین توفیق هم سبب شد عزم کیایی برای ادامه مسیر فیلمسازی طنز جزم شود. "خط ویژه" محصول چنین فرآیندی است و یکی از معدود آثار طنز جشنواره امسال محسوب می شود. فیلمی که البته نمی توان آن را یک کمدی صرف دانست.



مصطفی زمانی، هانیه توسلی، هومن سیدی، میلاد کی‌مرام، محسن کیایی، سام قریبیان، میترا حجار و پریناز ایزدیار، بازیگران اصلی فیلم هستند.

"خط ویژه" روایت کاوه نابغه علوم کامپیوتری است که به همراه خواهر و شوهرخواهرش تحت شرایط خاصی حساب بانکی رانت‌خواری به نام محتشم را هک می‌کنند‌. محتشم برای بازگشت پولش به روش‌های غیر قانونی رو می‌آورد اما این پول هنگفت در اختیار هفت جوان قرار می گیرد و مشکلات عدیده‌ای را برای آنها بوجود می‌آورد.

فیلم چهارم: برف/ مهدی رحمانی

مهدی رحمانی پس از "دیگری" و "پنهان" ثابت کرده فیلمسازی است که می توان به ادامه فعالیتش در سینما امیدوار بود. فیلمساز جوانی که حالا با فیلم "برف" به جشنواره سی و دوم آمده است و امید زیادی دارد که مخاطبان آثار قبلی با این فیلم او نیز همراه شوند.

"برف" روایتگر داستان خانواده ای است که در تدارک مراسم خاستگاری برای تنها دخترشان هستند اما با مشکلات عجیبی مواجه می شوند. رویا تیموریان، افشین هاشمی، محمدرضا غفاری، آناهیتا افشار، رابعه مدنی، مینا ساداتی، شیرین یزدانبخش و میلاد کی مرام بازیگران اصلی "برف" هستند.

فیلم پنجم: پایان خدمت/ حمید زرگرنژاد


از فیلم های بخش نگاه نو جشنواره است که اطلاعات خبری ویژه ای درباره محتوا و ساختارش رسانه ای نشده است و احتمال می رود از فیلم های کم حاشیه و بازتاب جشنواره باشد. سعید راد، جمشید مشایخی، امیر جدیدی، هدی زین العابدینی، رامین راستاد، رامسین کبریتی و محمد فیلی بازیگران این فیلم به کارگردانی حمید زرگرنژاد هستند.

بنابر اعلام سایت رسمی جشنواره فیلم مضمونی اجتماعی دارد و روایتگر سربازی است که در روزهای پایانی خدمت سربازی خود درگیر اتفاقاتی می‌شود.

برف برنامه جشنواره را هم بهم ریخت/ استقبال کمرنگ سینماگران از جشنواره

با تإخیر در اکران دو فیلم و برخی ناهماهنگی ها در زمینه توزیع و صدور کارتهای باقی مانده اهالی رسانه در دومین روز جشنواره حال و هوای حاکم بر کاخ جشنواره کمی متفاوت از روزهای قبل بود.

گزارش روز: فیلم های معمولی در روز پرحاشیه

روز سوم جشنواره با یک تأخیر ناخواسته در نخستین سئانس آغاز شد. بارش سنگین برف در مسیرهای منتهی به برج میلاد شرایطی را فراهم آورد که فیلم "قصه ها" به کارگردانی رخشان بنی اعتماد با تأخیر روی پرده برود.
البته این تأخیر در ابتدا 30 دقیقه اعلام شده بود که به دلایلی تا 50 دقیقه به درازا کشید و فیلم ساعت 10:50 اکران شد. فیلمی معمولی و البته معترض از کارگردانی که منتقدان انتظار بالایی از آن داشتند؛ انتظارهایی که البته برآورده نشد و فیلمساز هم در نشست خبری نسبت به منتقدان، توضیح جالب توجهی داد و عصبانیت فیلم را حاصل یک بغض چند ساله توصیف کرد.



پس از فیلم رخشان بنی اعتماد و نشست جنجالی و پرخبرش، سئانس عصر با "روزگاری عشق و خیانت" آغاز شد که فیلمی سفارشی و فاقد جذابیت های فرمی و محتوایی بود. فیلمی به تهیه کنندگی روح الله شمقدری که نتوانست به رغم سوژه متفاوت نظر منتقدان و اهالی رسانه را با خود همراه کند.

فیلم "زندگی جای دیگری است" ساخته منوچهر هادی هم یکی از آثار معمولی روز دوم در کاخ جشنواره بود. فیلمی که ایده و داستانش کشش لازم برای اثری بلند را نداشت و برای همین بازتاب جدی در میان اهالی رسانه نداشت.

"مردن به وقت شهریور" ساخته هاتف علیرمردانی فیلم چهارمی بود که در برج میلاد اکران شد. البته با نزدیک به یکساعت و نیم تأخیر! این فیلم هم یکی دیگر از آثار معمولی جشنواره امسال بود که حتی به نسبت ساخته قبلی فیلمساز یعنی "به خاطر پونه" هم اثری ضعیف به حساب آمد و انتظارات را برآورده نکرد.

تغییرات در برنامه های اکران روز دوم آنقدر بود که اکران فیلم آخر به ساعت 23 موکول شد. فیلم "ملبورن" اما در همین ساعت هم مخاطبان بسیاری داشت. فیلم اول نیما جاویدی با داستان متفاوت و ساختار قابل قبول یکی از بهترین فیلم های روز گذشته در کاخ جشنواره بود. فیلمی که البته درباره ضعف فیلمنامه و روایتش حرف و حدیث هایی وجود دارد.

گفته ها: توصیه و سفارشی در کار نبود!

حاشیه های مراسم افتتاحیه سی و دومین جشنواره فیلم فجر همچنان ادامه دارد. به خصوص اظهارات یکی از بازیگران روی صحنه که با ذکر نام برخی بازیگران سینمای پیش از انقلاب به تجلیل از آن ها پرداخت.

این اظهارات همانطور که انتظار می رفت بلافاصله بازتاب رسانه ای پیدا کرد و برخی از چهره های فرهنگی آن را در حد "فاجعه" توصیف کردند.



در واکنش به این اظهارات اگرچه پیش از این رئیس سازمان سینمایی اعلام کرده بود اظهارات بیان شده از تریبون مراسم افتتاحیه جشنوار فجر را نمی توان الزاما نگاه رسمی سازمان سینمایی دانست و این اظهارات صرفاً نظر شخصی یک هنرمند بوده است، حالا و پس از گذشت سه روز دبیر جشنواره هم توضیحاتی در این زمینه ارائه کرده است.

علیرضا رضاداد درباره نام بردن از برخی بازیگران دوران پهلوی در مراسم افتتاحیه فجر گفت: اظهارنظر برخی افراد در مراسم افتتاحیه جشنواره به هیچ عنوان موضع سازمان سینمایی و یا دبیرخانه جشنواره فیلم فجر نیست و ما به هیچ فردی هیچ سفارشی و یا توصیه‌ای برای این امر ندادیم و از طرح مطالبی این چنین خشنود هم نیستیم.

وی حرف های مطرح در مراسم افتتاحیه را موضع سازمان سینمایی و جشنواره فیلم فجر ندانست و گفت: همانطور که حجت الله ایوبی بعد از پایان مراسم افتتاحیه سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر در برنامه تلویزیونی «هفت» گفت، آنچه در آیین افتتاحیه روی صحنه تالار وحدت مطرح شد به هیچ عنوان موضع سازمان سینمایی نیست.

سعید راد خود نیز در نشست فیلم سینمایی "چ" در برج میلاد بابت سخنانش در مراسم افتتاحیه جشنواره عذرخواهی کرد.

حاشیه ها: همنشینی "نظم" و "بی نظمی"

* روزگذشته تإخیر در دو سئانس اکران، باعث بی نظمی در کاخ جشنواره شد. به خصوص سئانس چهارم که به دلیل آماده نبودن نسخه نمایش فیلم "مردم به وقت شهریور" بلاتکلیفی بیش از یک ساعته اهالی رسانه را به همراه داشت. این بلاتکلیفی سبب شد آخرین فیلم جشنواره ساعت 23 روی پرده برود.

* روز گذشته شنیده ها از بروز اختلافات و بگومگوهایی در روابط عمومی جشنواره، به بهانه عدم صدور کارت برای برخی از اهالی رسانه حکایت داشت. اختلافاتی که از روزهای قبل از برگزاری هم نشانه هایی از آن پس از شروع توزیع کارت برای اهالی رسانه مشاهده شد و انتظار می رفت تا هرچه زودتر حل و فصل شود. روز گذشته اما این اختلافات باردیگر حاشیه ساز شد و گلایه برخی اهالی رسانه را به همراه داشت.

* از نکات قابل تحسین در برنامه ریزی کاخ جشنواره که در سه روز ابتدایی نظم محسوسی را در سالن اکران برج میلاد به همراه داشته، اجرای برنامه های اعلام شده در زمینه نظم ورود و خروج به سالن اصلی است. به محض شروع فیلم درهای ورودی بسته شده و باقی حاضران باید از بالکن برای تماشای فیلم استفاده کنند. امکان خروج در میانه نمایش فیلم هم وجود ندارد. این موارد سبب نظم قابل توجهی در اکران آثار شده است.

* مهمانان غیرسینمایی جشنواره همراه مورد توجه رسانه ها بوده اند اما امسال برخلاف سال گذشته حضور چهره هایی از این دست در برج میلاد کاهش داشته و حتی سینماگران هم حضور کمرنگ تری در کاخ رسانه ها دارند.