فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

«اژدها وارد می شود»؛ یک دروغ شیک و جذاب!


«اژدها وارد می شود» بیش از هرچیز بر پایه ی دروغی شکل می گیرد که می خواهد راست جلوه کند، ایده ی مرکزی فیلم مجموعه دروغ هایی است که به ما عرضه می شود و تلاش می کند راست نشان داده شود.

برترین ها - ایمان عبدلی: «اژدها وارد می شود» بیش از هرچیز بر پایه ی دروغی شکل می گیرد که می خواهد راست جلوه کند، ایده ی مرکزی فیلم مجموعه دروغ هایی است که به ما عرضه می شود و تلاش می کند راست نشان داده شود، در حقیقت نوعی فریب مخاطب و رفتن به دالان ذهنی او، امری که در سینمای ایران خیلی مرسوم نیست، اما در هالیوود بارها استفاده شده، می شود کلی از معانی و استعارات پنهان فیلم گفت، اما چون در خیلی از یادداشت ها به کرات در مورد استعارات نوشته شده و این گونه تحلیل بیش از آن که به جهان ذهنی سازنده بسته باشد، وابسته به پیش زمینه های فکری نویسنده یادداشت است، از پرداخت به استعارات پرهیز کردم و صرفا توصیفی از آن چه که بر ایده و تکنیک رفته بسنده می کنم. حقیقی دروغی را راست جلوه می دهد چگونه؟ او حداقل در دو بخش باید قدرتمند ظاهر شود؛ روایت و فرم.

ما چند نفر بودیم / که با یک  گلوله کشته شدیم / گلوله ای که هرگز شلیک نشد

اژدها وارد می شود

یک تبعیدی در رژیم طاغوت در جزیره ای به شکلی مرموز کشته می شود، مامور کنجکاو ساواک با کمک دوستان زمین شناس و صدا بردارش به محل واقعه می رود تا راز مرگ تبعیدی را فاش کند،«دروغ» بیش از هرچیز داستان می خواهد، هر چقدر هم که داستان دروغ پیچیده تر و معما گونه تر باشد، ذهن محاسبه گر را بیشتر پرت می کند، پس دروغ با احتمال بیشتر کارساز خواهد بود.

حقیقی به درستی داستانی معمایی و مبهم انتخاب می کند؛ نشانه های ابهام بر انگیز در روایت زیادند و همه به کمک دروغ آشکار داستان آمده اند(فرض کنید ژانر روایت کمدی یا موزیکال بود، آن وقت حاصل کار ناهمگون و غیر قابل باور بود) ساواک، خرافه، جنگ پرتقالی ها و.. چیزهایی که ما فقط  در سطح از آن مطلعیم، ساواک چگونه کار می کرده؟ به رغم کلی اسناد تاریخی هنوز هم سازمان های اطلاعاتی حکومتی برای مردم پر از ابهام هستند.

اژدها وارد می شود

راز آلودگی در داستان با گنجاندن یک ساواکی بیشتر می شود، خرافه ها هم به کمک می آیند، هر چه شرقی تر خرافاتی تر، برای مردمی که هنوز در هنگامه ی تمجید، دست به تخته هستند، باورهای خرافی به رغم ورود مدرنیته هنوز بی نهایت جدی است پس می شود آن ها را با خرافه های مرموز فریب داد، روایت پر از خرافه است؛ دفن جسد و وقوع زلزله، باوری که مردم یک روستا(تمثیلی از یک جامعه) درگیر کرده، مردمی که باور کرده اند و بر این باور ایستاده اند!

حقیقی بازیگوشی اش را ادامه می دهد و از ابراهیم گلستان، سعید حجاریان و صادق زیبا کلام هم کمک می گیرد؛ گلستان که چهره ای متفرعن و پر از ابهام در تاریخ روشنفکری است، مردی که به نوعی مافیای جریان ساز هنر دهه چهل بود. خیلی ها مثل فروغ در دامان او رشد کردند. حجاریان هم که سیری پر از تحول و البته باز هم پر از ابهام دارد؛ از تشکیل اطلاعات سپاه تا ترور مقابل شورای شهر و بعدتر اعترافات 88. همه و همه از او چهره ای راز آلود ساخته و صادق زیبا کلام که دائما نقد می کند و تحت مصونیتی عجیب و مبهم است( خیلی ها سعید زیبا کلام را حاشیه امن او می دانند) فیلم به ابهام ذهنی ما با استفاده از پیش زمینه ها ی تاریخی و اجتماعی دامن می زند.

اژدها وارد می شود

حقیقی کار خودش را می کند؛ داستانی مبهم و راز آلو د و معمایی را با کلی داده ی تاریخی شک آلود هم می زند و تحویل ما می دهد. همه چیز برای باور کردن یک دروغ شیک آماده است، اما این دروغ باید از زبانی( فرم) در بیاید که خونسرد و مقتدر جلوه کند...

رنگ سرخ / می تواند بنشیند بر درخت انار / لب های تو / یا / پیراهن پاره پاره یک سرباز

انتخاب درست ژانر در ظرفی ریخته می شود که در هماهنگی کامل با روایت است؛ فرض کنید این داستان در یک فضای شهری و تخت روایت می شد، تا چه حد می توانست مخاطب را تحت تاثیر قرار بدهد؟ تقریبا هیچ. ناشناختگی عاملی است که بر ابهام دامن می زند، حقیقی داستانش را جایی می برد که باید ببرد. او در محیط راز آلود قشم که پر از سازه های طبیعی تفسیر برانگیز نظیر: سنگ های اعوعاج است، داستانش را تعریف می کند.

اژدها وارد می شود

طراحی صحنه و میزانسن به درستی جذاب و در مرحله ی بعدی فریبنده کار شده اند، ما در درجه ای اول جذب آن بادکنک های رنگی معلق در آسمان جنوب می شویم و پس از تسخیر توسط رنگ ها و نورها خیلی راحت تر گول می خوریم، فیلم پر از این ایده هاست، آن اتاقک راز آلود داستان که بعد توسط (حفیظی) پر از نور شمع می شود، در حقیقت با یک تکنیک ساده و با طراحی صحنه بی نقض ما را جذب یک زیبایی فریبنده می کند. گویی زیبایی همیشه با خود فریبی دارد، همین اتفاق در سکانس لرزه نگاری و آن لامپ های چیده شده در کنار هم نیز می افتد؛ بازی با چشم برای تسخیر ذهن...

لباس های تن کاراکتر ها هم کاملا در خدمت همین فضاست؛ از لباس شلوغ و پر نقش و نگار کیوان که با موهایی آشفته، تصویری غیر قابل کشف را پیش رو می گذاشت تا کلاه و عینک چارکی که اجازه نمی داد تصویری واضح از صورت او را در ذهن داشته باشیم، ما برای در ذهن داشتن کاراکترهای اژدها هم باید مکاشفه کنیم و این گونه طراحی لباس و گریم به کمک روایت می آیند.

اژدها وارد می شود

در بحث روایت گفته بودیم که داستان جذاب و ژانر مناسب به فیلم کمک کرده، اما این ها همه از معجزه دکوپاژ و تدوین است؛ مثلا اگر قرار بود سکانس های واقع نمایی که لیلی گلستان و دیگران مقابل دوربین نشسته اند، اندکی کش دارتر می شد حواس مخاطب از ریتم معماهای داستان پرت میشد و فیلم از نفس می افتاد، این شکل چینش سکانس ها در کنار هم که تا حد زیادی بر ابراز اطلاعات به شکل خلاصه تاکید دارد، کمک شایانی به یک روایت پرنفس کرده، روایتی که با قاب بندی های مناسب فیلم بردار خواستنی تر شده، نظیرش سکانس هایی که در شب مانی های سه نفره گروه ماجرا جو داریم، آن جایی که دوربین از قابی تصویر را مقابل ما می گذارد که به هراس حمله ی یک روح سرگردان از پشت پرسوناژ ها دامن می زند، شکل فیلمبرداری عمق دارد و نماهای نزدیک احساس هراس را بیشتر می کند.

اژدها وارد می شود

پی نوشت یک:
«اژدها وارد می شود» مطمئنا خالی از ایراد نیست، اما فضای جدید و کمتر کار شده ای دارد و پوسته ی فیلم های آپارتمانی و سری کار شده را می شکند و مخاطب را تکان میدهد، در عین این که سر گرم می کند؛ لوکیشن متفاوت، داستان متفاوت و...به هر حال هر نوع تنوع در سینما را باید قدر دانست، حقیقی  اژدها... خیلی لازم تر از حقیقی آلبالو ...است.

پی نوشت دو: هر دو شعر در میان تیترها از مجموعه «سطرها در تاریکی جا عوض می کنند» سروده گروس عبدالملکیان

اژدها وارد می شود


ویدیو مرتبط :
راز اژدها - اژدها وارد می شود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اژدها چگونه وارد می‌شود؟



 

چگونه وارد شدن اژدها

 

این روزها اعتراض به واردات انبوه كالاهای نامرغوب چینی در حالی بالا گرفته است كه بسیاری تصور می‌كنند كه واردات این كالاها، پس از بازاریابی گسترده چینی‌ها از نیاز بازارهای داخلی صورت گرفته است. این در شرایطی است كه بخش اعظم كالاهای چینی از سوی واردكنندگان داخلی به دلیل آشنایی با نیاز بازارهای داخلی و شكل‌گیری نظام توزیع پرسود شكل گرفته است.

 


به گزارش خبرنگار ما، در شرایطی روز گذشته موسسه استاندارد تهران از مرجوع شدن ۲۱ قلم از كالاهای غیراستاندارد وارداتی (غالبا چینی) در آبان ماه خبر می‌دهد كه بخش عمده این كالاها نه توسط صادركنندگان چینی بلكه از سوی واردكنندگان ایرانی كه از نیاز بازارهای داخلی و محصولات تولیدی چینی ارزان اطلاع دارند، وارد كشور می‌شوند.

 


تصور اولیه از گسترش صادرات كالاهای بدون كیفیت چینی كه به تعبیری «از شیر مرغ تا جان آدمیزاد» را شامل می‌شود این است كه این كالاها ابتدا با انجام تحقیقات بازار از سوی رایزنان تجاری و جاسوسان صنعتی انجام می‌شود؛ اما بسیاری از شركت‌های صادركننده با روش‌های مختلف به این تجارت سودده و زود بازده كه باعث كسری تراز تجاری ایران با این كشور به میزان بیش از سه میلیارد دلار شده است، روی آورده‌اند. یكی از متداول‌ترین این روش‌ها ارائه سفارش كالاهای مورد نیاز داخلی با برند ایرانی بدون اشاره به ساخت آن در چین است؛ به گونه‌ای كه مشخص نیست این كالا سرانجام چینی است یا ایرانی؟

 


این روش معمولا پس از چند سفر سیاحتی تجارتی به گوانگجو، شنزن، شانگهای و ... شكل می‌گیرد. روش دیگر به این صورت است كه تولید كنندگان ایرانی به دلیل حمایت دولت چین از سرمایه‌گذاران خارجی، اعطای تسهیلات ارزان، پایین بودن هزینه نیروی انسانی و ... كل فعالیت تولیدی خود را به این كشور منتقل كرده و از مبدا چین به ایران صادر می‌كنند.

 


یكی دیگر از روش‌های مرسوم تولید كالا توسط چینی‌ها تولید محصول در كشتی در حاشیه كشورها است كه در مجموع خود را منطبق با نیاز بازار تولید می‌كنند. به‌این ترتیب رشد واردات كالاهای چینی به كشور باعث تضعیف بنگاه‌های كوچك و تولیدات سنتی و حتی مدرن در كشور شده است. به تازگی یك روزنامه ترك اعلام كرده است كه كارخانجات چینی كالای خود را به ۶ كلاس و كشورها را به ۱۳ كلاس تقسیم‌بندی كرده و هر كالا را متناسب با بازار هدف تولید و صادر می‌كنند.

 


در میان كالاهای تولید شده، بالاترین كیفیت به كلاس ۱ تا ۳ اختصاص می‌یابد و تنها فروش آن به مشتری در خاك چین امكان‌پذیر است و حمل آن به كشور مقصد توسط خریدار خواهد بود. این روش به دلیل افشا نشدن كیفیت كالا برای بیرون كردن رقبا صورت می‌گیرد و تنها در كشور هدف است كه خریدار قیمتی را برای كالا تعیین كرده و آن را به فروش می‌رساند.

 


كالاهای درجه دو و سه نیز صرفا توسط تولیدكنندگان صادر می‌شود و قیمت آن توسط تولیدكننده تعیین و معمولا قیمت پایینی تعیین می‌كنند تا به هر شكل ممكن كالای خود را به فروش برسانند و امكان مرجوع شدن را از مشتری سلب می‌كنند.

 


كشورهای جهان نیز در ۱۳ كلاس طبقه‌بندی شده تعریف مشخصی دارند و كشورهای اروپایی در كلاس ۱ تا ۴، كشورهای آمریكای مركزی و شمالی و ژاپن در رده ۵ تا ۷، آفریقا و آمریكای جنوبی در كلاس ۸ تا ۱۰ و آسیا در كلاس ۱۱ تا ۱۳ طبقه‌بندی شده و به دلیل اینكه بازارهای این كشور هر كالایی را با هر كیفیتی پذیرا هستند، اغلب كالای‌های بنجل و مرجوعی از كلاس‌های بالاتر را به بازارهای كلاس ۸ تا ۱۳ روانه كرده و آنها را به فروش می‌رسانند.

 


علاوه بر آن، كشورهای آسیایی امكان مرجوع كردن كالا را نداشته و در مواردی كه موضوع به دادگاه‌های بین‌المللی كشیده شود، تولیدكننده چینی تنها ملزم به بازگرداندن حقوق گمرگی و بیمه كالا است و اصل مبلغ كالا قابل برگشت نیست؛ زیرا در مبدا، قیمت مشخصی را برای هر قطعه كالا مشخص نمی‌كنند و بسته به بازار هدف و خریداران، برای كالا در بازار رقمی برای فروش تعیین می‌شود و فروشندگان دقیقا بر اساس بازارپسندی قیمت را برای كالا تعیین می‌كنند.

 


كارشناسان براین باورند كه دولت برای واردات كالای كشوری كه از آن مبدا حتی نشان استاندارد نیز جعل می‌شود باید تدابیر سخت‌گیرانه‌تری اتخاذ كند. روز گذشته اداره کل استاندارد استان تهران اعلام كرد كه در آبان امسال از ورود ۲۱ قلم کالای غیراستاندارد وارداتی به این استان جلوگیری کرده است.

 


به گزارش روابط عمومی سازمان استاندارد استان تهران، مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران گفت: ۲۱ قلم کالای غیراستاندارد وارداتی به ارزشی حدود ۹/۲ میلیون دلار در گمرکات استان تهران شناسایی و برای مرجوع کردن آن به مبدا حمل، به گمرکات ذی‌ربط اعلام شد.

 


مهدی پورهاشم با معرفی این کالاها با اشاره به نام تجاری آنها افزود: ۲۱ قلم کالاهای غیراستاندارد وارداتی شامل باتری موبایل کد BL-۵CA با نام تجارتی NOKIA تولید چین، ویدئو DVR مدل PV۰۴ با نام تجارتی HUNTER تولید تایوان، سیم بکسل تولید آلمان، سیم بکسل با نام تجارتی OR ONA تولید اسپانیا، ویدئو DVR مدل‌های ۴۱۰۰ - ۷۰۰۸ - ۵۰۱۶ - ۴۲۰۰ با نام تجارتی ALPHA TECH تولید چین، ویدئو DVR مدل HA۶۴۰ با نام تجارتی NET - VIEW تولید تایوان، اتوکلاو مدل TANZO E۱۸ با نام تجارتی WOSON تولید چین، نوت‌بوک مدل CS۳۹۰ - CS۳۲۵ با نام تجارتی SONY تولید چین، نوت‌بوک مدل NW۲۵۰ با نام تجارتی SONY تولید چین، نوت‌بوک مدل NW۲۴۰ با نام تجارتی SONY تولید چین، نوت‌بوک HP مدل dv۴ با نام تجارتی hp تولید چین، نوت‌بوک مدل MW۲۷۰ با نام تجارتی SONY تولید چین، نوت‌بوک مدل NW۱۱۰ با نام تجارتی SONY تولید چین، نوت‌بوک مدل NW۲۲۸ با نام تجارتی SONY تولید چین، نوت‌بوک مدل AW۳۹۰ با نام تجارتی SONY تولید چین، نوت‌بوک مدل NW۲۵۰ با نام تجارتی SONY تولید آمریکا، نوت‌بوک مدل ۶۹۳۰ با نام تجارتی ACER تولید چین بوده است.

 


ایران با اجرای ماده ۹ قانون اصلاح قوانین و مقررات موسسه استاندارد، کالاهای وارداتی که مغایر با استانداردهای مورد قبول موسسه استاندارد باشند، از ورود این قبیل كالاها به کشور جلوگیری می‌كند.

 


به گفته كارشناسان افزایش نرخ تورم، بالا بودن هزینه تولید،‌ محدودیت عرضه و توزیع ناعادلانه درآمد از جمله دلایلی است كه برخورد جدی با واردات كالاهای چینی به كشور را با مشكل روبه‌رو كرده است.

 

 

 

ممنوعیت ورود کالاهای نامرغوب

 

 

به دنبال شکل‌گیری این وضعیت، وزیر صنایع و معادن روز گذشته اعلام کرد: دولت قصد دارد با جلوگیری از واردات کالاهای نامرغوب ضمن جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، بازار صنایع کشور را رقابتی‌تر کند.

 


علی ‌اکبر محرابیان تاکید کرد: پیش‌بینی و درخواست دولت این است که در برنامه پنجم توسعه، با تدابیر خاصی، واردات به ویژه برای کالاهای نامرغوب، به روش‌های فنی و استاندارد کنترل شود تا علاوه بر جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و ورود کالاهای نامرغوب، رقابت نیز به طور مستمر ادامه یابد. این عضو کابینه دولت یکی دیگر از برنامه‌های نظام طرح تحول اقتصادی را بحث اصلاح نظام بانکی دانست و افزود: هم‌اکنون تسهیلاتی که به تولیدکنندگان داده می‌شود خیلی کمتر از تقاضای واقعی است و میزان سود دریافتی از تولیدکننده نیز انگیزه وی را کاهش می‌دهد که حل این موضوع در طرح اصلاح تحول اقتصادی پیگیری خواهد شد.