فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

آیا فصل سوم “هوش سیاه” ساخته خواهد شد؟; کارگردان سریال پاسخ می‌دهد



اخبارفرهنگی و هنری,خبرهای اخبارفرهنگی و هنری,هوش سیاه

 مسعود آب پرور هرچند فارغ التحصیل کارگردانی سینما است اما در کل کارنامه اش فقط دو تجربه کارگردانی سینمایی به نامهای “قتل آنلاین” و “ساعت ۲۵” دیده می شود.

به گزارش سینماژورنال آب پرور اما در تلویزیون ایران به واسطه کارگردانی دو فصل از سریال جنایی-ماجرایی “هوش سیاه” شناخته می شود؛ سریالی که بعد از مدتها توانست تصویری قابل باور از مجرمان رایانه ای را در تلویزیون به تصویر بکشد.

“هوش سیاه” پتانسیل ۱۰۰ قسمت را داشت اما مجبور شدیم در ۴۱ قسمت پرونده آن را ببندیم
دو سال بعد از روی آنتن رفتن “هوش سیاه۲” و علیرغم صحبت از ساخت فصل سوم این مجموعه اما فصل سوم حتی به پیش تولید هم نرسیده است. آب پرور به سینماژورنال می گوید: اینکه سریالی ساخته شود یا نه همه چیزش به سازنده مرتبط نشده و برنمیگردد. تمایل سرمایه گذار و تلویزیون خیلی شرط است. من قبلا هم در رابطه با “هوش سیاه” عرض کرده بودم که این قصه پتانسیل ۱۰۰ اپیزود را دارد و ما پیش بینی این ۱۰۰ اپیزود را برای “هوش سیاه” انجام دادیم. منتها در یک فصل ۱۵ قسمت و در فصل بعدی ۲۶ قسمت ساخته شد و مجموعا ۴۱ قسمت از ۱۰۰ قسمت پیش بینی شده انجام شد.

بگذارید اوضاع کمی مرتب شود…
وی ادامه داد: بطور طبیعی این سریال هنوز جای کار دارد و ما هنوز قصه داریم و میتوانیم ادامه دهیم اما با اوضاع و احوالی که امروزه از تلویزیون سراغ داریم و مسائل مالی و مشکلاتی که گریبانگیر تولیدات تلویزیون شده ، هیچگونه تمایل و پیگیری از سوی سازمان برای ادامه ساخت این مجموعه وجود ندارد.

آب پرور خاطرنشان ساخت: من حتی در مقطعی با یکی از  مدیران ذیربط سازمان در این رابطه صحبت کردم و ایشان گفتند بگذارید اوضاع کمی مرتب شود تا ببینیم چکار میکنیم. از آن روز تابحال اوضاع نه تنها مرتب نشده بلکه روز به روز پیچیده تر هم شده است. بنده در این حوزه به تنهایی تصمیم گیرنده نیستم. هر زمان که اوضاع مساعد شود و به من بگویند شروع کن من هم طرح ها و ایده هایم را ارائه میدهم و معمولا با همان شیوه ای که در برنامه سازی وجود دارد جلو میروم.

مشکلات مالی مانع تولید “کایدون” شد
آب پرور درباره پروژه ای به نام “کایدون” که در دو سال قبل درگیر تحقیقات مربوط به آن بوده بیان می دارد: کارهای تحقیق و نگارش “کایدون” صورت گرفت منتهی باز هم مشکلات و مسائل مالی گریبانگیر شد و نتوانستیم کار را به مرحله تولید برسانیم. به هر تقدیر گرفتاریم و دست و بالمان بسته است و در این شرایط شاید به سینما فکر کنم تا ببینم با این نوع ژانر در سینما چه میشود کرد.

غلبه نگاه دولتی بر سینما باعث دوری ام از این مدیوم شد
آب پرور در خصوص اینکه چرا از میانه دهه هشتاد به بعد در سینما فعالیت نداشته به سینماژورنال می گوید: در سالهای گذشته خیلی فضای کار در سینما را مناسب نمیدیدم. نوعی نگاه دولتی بر محصولات سینمایی سایه انداخته بود و طبیعی بود برای امثال من که قصد دارند تفکر مستقل خود را در سینما پی گیرند این نگاه جواب نمی دهد.

وی ادامه می دهد: بنده به هیچ عنوان سیطره دولت بر عرصه فرهنگ علی الخصوص سینما را نمیپسندم. اگر قرار است که من در مجاورت با دولت بخواهم کار کنم و فیلم بسازم ترجیح می دهم در تلویزیون این کار را انجام دهم که هم به من خیلی اعتماد دارند و به راحتی هم کار میکنم و اثرم بیننده میلیونی دارد!

 

اخبار فرهنگی و هنری - ژورنال سینما


ویدیو مرتبط :
همسر یک کارگردان، می خواهد خودش هم فیلم بسازد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پاسخ كارگردان سریال آشپزباشی به شایعات



 

 

پاسخ كارگردان سریال آشپزباشی به شایعات

 

محمدرضا هنرمند ضمن انتقاد تاكید بر درآمد چهاربرابر سرمایه‌ بكار رفته در سریال آشپزباشی و دست‌یافتن به درآمد ۱۶میلیارد تومانی برای صدا و سیما، اظهارات مسعود فراستی را نقطه آغاز انحراف افكار و فتنه علیه این سریال دانسته است.


به‌دنبال انتقاد برخی كارشناسان و منتقدان از سریال آشپزباشی و طرح حرف و حدیث‌هایی بر سر درآمد این سریال كه گاه رقم را به میلیاردها تومان هم رساند، محمدرضا هنرمند(كارگردان این سریال) با ارسال یادداشتی؛ به بخشی از این انتقادات وارده پاسخ داد.



به گزارش ایلنا متن كامل این یادداشت بدین شرح است:



این روزها هرجا سخنی از سریال آشپزباشی باشد، ضمن اظهارنظر درباره ریتم کند این سریال، حرف و حدیثی هم از هزینه‌های تلف شده بیت‌المال به‌میان می‌آید. به همین خاطر لازم دیدم برای روشن شدن اذهان عمومی و آرامش وجدان آنها که سنگ بیت‌المال را با جدیت هرچه تمام‌تر به سینه می‌کوبند چند نکته را یادآوری کنم.



اول اینکه: چه خوب که دوستان و گاهی همکاران گرامی ما تا این اندازه حسابگر و دقیق شده‌اند.



ولی ای‌کاش در کشوری که هزاران هزار پروژه رهاشده، تعطیل شده، جمع شده، تکرارشده، غیب شده و چپو شده وجود دارد، رسیدگی و مؤاخذه بیت‌المالی تنها به یک سریال و هنرمندان طراز اول آن خلاصه نشود که بدعاقبتی دارد.



دوم اینکه: سریال آشپزباشی هرچه که هست حداقل شانزده میلیارد تومان یعنی چهار برابر هزینه‌های خودش را از طریق جذب و فروش پیام‌های بازرگانی اختصاصی این سریال به سازمان صدا و سیما یا همان بیت‌المال بازگردانده است. دقت بفرمائید! چهار برابر هزینه‌های خودش. یعنی یکی از پرسودترین فعالیت‌های اقتصادی ممکن، فارغ از دستاوردهای فرهنگی، هنری و اجتماعی.



سوم اینکه: در ماه‌های اولیه تصویربرداری این سریال و با احتساب زمان ثبت هر صفحه از فیلمنامه مصوب، پیش‌بینی می‌شد که قسمت‌های این سریال احتمالاً به سی و چند قسمت برسد که در مرحله تدوین این پیش‌بینی و محاسبه مثل هزاران هزار پیش‌بینی انجام شده در حوزه‌های مختلف علمی، ورزشی، فنی، اقتصادی، نظامی و حتی دیپلماتیک درست از آب درنیامد. این جرم و جنایت بزرگ را من شخصاً به گردن می‌گیرم و آماده‌ام تا تمام خسارت‌های احتمالی وارد شده به بیت‌المال را از دارائی مختصر شخصی‌ام بپردازم تا کسی دچار عذاب وجدان و بی‌خوابی نشود.



چهارم اینکه: علیرغم دلسوزی‌های بیت‌المالی و دروغ پراکنی‌های منتقد خیلی بزرگ و همیشه در صحنه، جناب استاد مسعود فراستی، مبنی بر دریافت دستمزد بالای یک میلیاردی اینجانب و دیگر هنرمندان مظلوم این سریال که آغازگر انحراف افکار عمومی و فتنه علیه این سریال بود، اینجانب طبق قرارداد منعقده قرار است دستمزد مشخص و متعارفی برای هر قسمت دریافت کنم.



بنابراین تقلیل قسمت‌های سریال یعنی تقلیل دستمزد خودم. روشن‌تر می‌گویم تا همه مدیران سازمان صدا و سیما و همکاران عزیزم خوب متوجه شوند. من قرار است بابت ۲۶ قسمت دستمزدی دریافت کنم که هنوز آنرا بطور کامل دریافت نکرده‌ام. تا همین امروز، بسیاری از همکاران دیگرم در این سریال نیز حقوق مورد توافق خود را دریافت نکرده‌اند و طلبکار هستند، تهیه‌کننده هم شرمنده و بدهکار و فعلاً موبایل خاموش است.



پنجم: این سریال در سخت‌ترین و بحرانی‌ترین شرایط سیاسی اجتماعی ساخته شد. یکی دوماه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری هیجانات انتخاباتی به گروه رخنه کرد. بعداز انتخابات نیز دامنه آشوب‌های سیاسی و اجتماعی، گروه را تا آستانهٔ تعطیلی و ازهم پاشیدگی کشاند. تشریح جزئیات فشارهای عصبی و روانی برای تعطیلی کار در این یادداشت به صلاح هیچکس نیست، ولی اگر لازم باشد در جائی خواهم گفت که برای ادامه کار و جلوگیری از تعطیلی کامل پروژه چگونه جنگیده‌ام. نه برای خوش‌رقصی که برای جلوگیری از اتلاف سرمایه‌های هنری کشور و نفس هنر.



تعطیلی کار در آن روزها توجیه کافی داشت و هیچکس را برای آن مؤاخذه نمی‌کردند. به آسانی هزینه دیگری به هزینه‌های بحران‌های سیاسی اجتماعی سال ۸۸ اضافه می‌کردند و بس.



و آخر اینکه: سریال آشپزباشی هم تمام شد. پس تا دیداری دیگر..... اگر باشد.یا علی!

محمدرضا هنرمند – چهاردهم خرداد۸۹.../ یادداشت : خبرگزارى ایلنا