فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

آرامگاه خواجه ربیع



 

آرامگاه خواجه ربیع

 

 

در شمال غربی مشهد در انتهای خيابان خواجه ربيع آرامگاه با شكوه خواجه ربيع واقع است. اين بنا به توصيه شيخ بهايی توسط شاه عباس صفوی‌ در نيمه اول قرن هجري ساخته شده است.



نام خواجه ربيع در تاريخ ربيع بن خثيم است. او از طایفه بنی‌اسد و ساكن كوفه، از زمره زهّاد هشتگانه صدر اسلام و تابعین (كسانی كه صحابه پیامبر را درك كرده‌اند) و همچنین از یاران و سرداران حضرت علی بوده است. وي از اصحاب پيغمير اسلام و نيز از سرداران سپاه ۱۱ حضرت علي (ع) بوده است. وی ضمن ارادت به حضرت علی ظاهراً از خویشان معاویة بن ابوسفیان هم بوده است، بنابراین در سال‌های پایانی خلافت حضرت علی و بروز اختلاف میان ایشان و معاویه، به قصد انزوا و دوری از نزاع طرفین عراق را به قصد ایران و خراسان ترك كرده است. او در سال‌های پایانی عمر ساكن شهر نوغان (مركز ولایت توس در آن زمان) شده و بالاخره در سال ۶۳ ه‍.ق یا به روایتی دیگر در سال ۶۱ درگذشته و در یك فرسنگی شمال نوغان دفن گردیده است. مشهور است كه امام رضا هنگام سفر به خراسان در سال‌های ۲۰۰ تا ۲۰۳ ه‍.ق قبر خواجه را زیارت كرده است.


مشخصات بنا

مقبره خواجه ربیع بنایی باشكوه در باغی وسیع و مصفا، بر كناره كشف رود و در حاشیه شمالی شهر مشهد واقع است. این مقبره دارای گنبدی به ارتفاع ۱۸ متر بر روی بنایی چهار ایوانی است. گنبد بنا دو پوششه و پوشیده از كاشی‌های زیبای فیروزه‌ای و درون بنا هم مزین به نقاشی‌های طلایی رنگ است.



طرح آرامگاه در نماي بيروني هشت ضلعي و در درون چهار ايواني است. از انتهاي ايوانهاي اضلاع بزرگ راهروهايي به درون باز شده اند. بر فراز بنا گنبد فيروزه‌اي رنگ قرار گرفته است كه ارتفاع گنبد تا كف ۱۸ متر می‌باشد.

 

 


ویدیو مرتبط :
خواجه ربیع

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

متهم به قتل: گنده خواجه ربیع هستم، جنایت کردم اما پشیمان نیستم!



متهم به قتل: گنده خواجه ربیع هستم، جنایت کردم اما پشیمان نیستم!

مرد ۳۸ساله ای که روزجمعه گذشته جوانی را کشته بود به خراسان گفت: از ارتکاب قتل پشیمان نیستم چون من «گنده خواجه ربیع» هستم.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش خراسان، متهم این پرونده صبح روز گذشته در گفت وگو با خراسان گفت: تاکنون چندین بار زندانی شده ام که طولانی ترین آن ۳سال بوده و در بقیه موارد هم هر بار چند ماهی را در زندان سپری کرده ام یک بار هم به خاطر داشتن اسلحه کلاشینکف ۴۵روز در زندان بودم. ۳ فرزند دارم که کوچک ترین آنها ۲سال دارد و دلم برای او تنگ می شود. وی اضافه کرد: سال ۸۰ ازدواج کردم و پس از آن نیز با دختری که اهل یکی از شهرهای شمال خراسان رضوی بود به عنوان همسر دوم ازدواج کردم که بعد از مدتی فوت کرد.

سرت هم بخیه خورده! شکسته بود؟

بله! حدود ۱۰روز قبل با برادرم دعوایمان شد. مرا سنگ باران کردند الان ۳روز است که از بیمارستان مرخص شده ام.

به چه جرمی زندانی بودی؟

همه چیز! من که از کسی باکی ندارم به من می گویند «گنده خواجه ربیع» همین را بنویس. چند وقت قبل یک مامور کلانتری را هم زدم و ۱۱ روز به زندان رفتم.

به چه شغلی مشغول بودی؟

ورشکسته شدم قبلا انبار ضایعاتی داشتم، کلاهم را برداشتند البته اطرافیانم و کارگرانم مواد می فروختند!

ماجرای قتل چه بود؟ چرا آدم کشتی؟

ساعت ۳ بعدازظهر جمعه من و دوستم با موتور به اسماعیل آباد (واقع در صدمتری) رفتیم ۱۵هزار تومان دادیم تا جنس (موادمخدر) بگیرم که دیدم یکی مرد کارتن خوابی را با لگد می زند راستش من به کارتن خواب ها حساسیت دارم یعنی آن ها را خیلی دوست دارم به او گفتم چرا می زنی؟ اگر مشکل مالی (برای تهیه مواد) دارد من ۲۰هزار تومان دارم می دهم اما او به مادرم ناسزا گفت. من هم که از فحش دادن بدم می آید به خصوص وقتی درباره مادر باشد کاردم را کشیدم و ضربه ای به صورتش زدم که زیر فکش خورد و روی زمین افتاد.

کارد را از قبل همراه داشتی؟

بله! کارد من ۳ تیغه است. همیشه کاردم را با خودم می برم.

بعد از آن چه کردی؟

آمدم به دوستم گفتم با یکی بحث کردم فرار کن برویم او با موتورسیکلت مرا به خانه رساند من هم کارد را شستم و پنهان کردم وقتی ماموران آمدند کارد را پیدا نکردند ولی به آنها گفتم آن را به همسایه روبه رویی داده ام که آن را تحویل ماموران داد.

الان از ارتکاب جنایت پشیمانی؟

نه! چرا پشیمان باشم من «گنده خواجه ربیع» هستم. پشیمانی معنی ندارد البته من واقعیت ها را می گویم چون مادرم ۳ نصیحت به من می کرد اول این که مال مردم را نخورم، دوم به ناموس مردم نگاه نکنم و سوم هم دروغ نگویم. چون مادرم گفته اگر این ۳ کار را انجام بدهی تن من در گور می لرزد.

شایان ذکر است: عصر جمعه گذشته شهروندان در تماس با پلیس ۱۱۰ اعلام کردند موتورسواران جوانی را به ضرب چاقو در منطقه اسماعیل آباد در منطقه صدمتری مجروح کردند و متواری شدند.

در پی دریافت این خبر و به دستور سرهنگ بانژاد (رئیس کلانتری خواجه ربیع) ماموران انتظامی به تحقیق در این باره پرداختند که مشخص شد جوان مجروح در بیمارستان جان باخته است بنابراین موضوع به قاضی اسماعیل شاکر (قاضی ویژه قتل عمد) اعلام شد و مقام قضایی پس از حضور در محل حادثه، دستورات ویژه ای را برای شناسایی و دستگیری متهمان صادر کرد. ماموران تجسس کلانتری پس از گذشت ۲ساعت موفق شدند موتورسواران را در مخفی گاه های خود دستگیر کنند. در این میان «ع.م» مرد ۳۸ساله به ارتکاب جنایت اعتراف کرد./خراسان