کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

چگونه كپل‌ها را كنترل كنیم؟


اگر كودك شما هم اضافه‌وزن دارد، باید بدانید چگونه با او درباره این موضوع صحبت كنید. آیا درست است كه به فرزندمان بگوییم چاق؟! آیا مجبور كردن او به كاهش وزن او را ناراحت و عصبانی نمی‌كند؟ با خواندن این نكات روش برخورد با كودكی كه اضافه‌وزن دارد را می‌آموزید.






حرف زدن درباره چاقی با بچه‌ها واقعا موضوع حساسی است. برچسب زدن به بچه‌ها و گفتن این‌كه آن‌ها چاق هستند، گاهی آن‌ها را به حدی مضطرب می‌كند كه ممكن است سلامت جسمی‌شان به بهای سلامت روحی آن‌ها تمام شود؛ آن‌ها در مدرسه و دربین دوستان اعتماد به نفس‌شان را از دست می‌دهند، نسبت به والدین ناراحت و خشمگین می‌شوند و حتی ممكن است به‌دلیل همین استرس و اضطراب بیشتر به غذا خوردن روی بیاورند و كار شما دقیقا نتیجه عكس بدهد. به همین دلیل برخی از والدین ترجیح می‌دهند، كودك چاق خودشان را به حال خودش رها كنند و از كاهش وزن و تناسب اندام اصلا حرفی به میان نیاورند. اما لازم نیست زیاد نگران باشید. خواندن این مطلب كمك بزرگی به شما می‌كند.



    با فرزندتان در یك جبهه باشید

حتی اگر شما به كودك‌تان نگویید «چاق» باز هم ممكن است هم‌كلاسی‌ها یا دوستان او را با اسم‌هایی صدا كنند كه همین معنی را بدهد. بالاخره روزی فرا می‌رسد كه فرزندتان از شما درباره ظاهر خودش سوال می‌كند. در جواب سوال او صادق باشید. به او بگویید كه وزنش از مقدار طبیعی بیشتر است ولی دقت كنید كه شما باید با فرزندتان در یك جبهه باشید. فرزندتان نباید فكر كند، گناهی مرتكب شده و شما در مقابل او ایستاده‌اید تا او را سرزنش كنید. به او بگویید شما در كنارش هستید و به او كمك می‌كنید تا با چاقی مبارزه كند. بعد باید به حرف‌تان عمل كنید. به كودك‌تان كمك كنید تا علائق خود را تغییر دهد و از غذاهای سالم‌تر استفاده كند. مثلا می‌توانید او را با خود برای خرید میوه‌ و سبزی با خودتان ببرید و هر بار از او بخواهید یك میوه یا سبزی جدید را برای خودش انتخاب كند.



  برای كوچولوها الگو باشید

وقتی پای اضافه‌وزن كودكان به میان می‌آید، كاری كه می‌كنید، مهم‌تر از حرفی است كه می‌زنید. والدین نخستین و مهم‌ترین الگوها برای كودك خود هستند و كودكان علائق و رفتارهای خود درباره تغذیه و وزن را از والدین‌شان اقتباس می‌كنند. اگر شما مدام به فست‌فود فروشی‌ها سر بزنید و خانه‌تان پر از هله‌هوله باشد و بچه‌ها به آسانی بتوانند به این غذاها دسترسی پیدا كنند، واضح است كه آن‌ها هم همین عادت‌ها را كسب خواهند كرد؛ عاداتی كه اصلاح آن‌ها به این زودی‌ها ممكن نیست. برای این‌كه الگوی عملی خوبی برای فرزندتان باشید بهتر است، تعداد دفعاتی كه به فست‌فود فروشی‌ها می‌روید را محدود كنید. اما اگر دوست داشتید گاهی هم در یك مناسبت خانوادگی جشن بگیرید و شام را بیرون صرف كنید، می‌توانید كودك‌تان را راهنمایی كنید كه به جای پیتزا یا همبرگر و یك پاكت بزرگ سیب‌زمینی سرخ شده، فیله مرغ كبابی به همراه سالاد سفارش دهد. خودتان هم همین كار را بكنید!



   آشپزخانه‌تكانی كنید!

برای این‌كه عادات غذایی و وزن خود و كودك‌تان را اصلاح كنید، نباید مدام به گذشته برگردید و خود و او را سرزنش كنید. به جای این كار از همین امروز و از گام‌های كوچك شروع كنید. باید كاری كنید كه غذاهای سالم‌تر در دسترس همه اعضای خانواده باشد. یخچال و كابینت‌های آشپزخانه را از وجود همه جور هله‌هوله پاك كنید و به جای آن انواع میوه‌ها، سبزی‌ها، سالادها، لبنیات كم‌چرب و میان‌وعده‌های سالم را جایگزین كنید. در كنار همه این غذاهای سالم، نان‌های پخته شده با آرد كامل و پاستای كامل را فراموش نكنید. وجود مواد سالم در منزل به شما كمك می‌كند هر وقت عجله داشتید به جای فست‌فودها، خودتان غذایی سالم را آماده كنید.



   ایرادگیری ممنوع!

یادتان باشد برای تشویق فرزندتان به برگشتن به وزن عادی هرگز سراغ ایرادگیری و سركوفت زدن به كودك نروید. ایراد گرفتن از وزن و ظاهر كودك‌تان و آنچه او می‌خورد، بدترین كاری است كه می‌توانید انجام دهید. این كار كودك را دچار استرس می‌كند و در بدترین حالت ممكن است حتی كودك با شما لجبازی كند و قضیه بدتر شود! برای تشویق فرزندتان می‌توانید از مزایای لاغری و كاهش وزن با او صحبت كنید. مثلا به او بگویید كه اگر لاغر شود می‌تواند به سرعت هم‌سالانش بدود و در بازی با آن‌ها به اندازه دوستان دیگرش تیز و چابك باشد.



   دلیل اصلی چیست؟

اضافه‌وزن و چاقی در كودكان گاه می‌تواند نشانه‌ای از وجود یك مشكل دیگر باشد. مثلا كودكانی كه در مدرسه تنها هستند، بیشتر به غذا خوردن روی می‌آورند. آن‌ها تنهایی خود را با غذا خوردن پر می‌كنند. از طرف دیگر بچه‌هایی كه به‌دلیل چاقی نمی‌توانند به‌خوبی دیگر هم‌سالان‌شان بازی كنند، معمولا از بازی‌ها و گروه‌های دوستی آن‌ها بیرون می‌افتند.
به عبارتی چاقی و تنهایی هر 2یكدیگر را تشدید می‌كنند. در موارد دیگر نیز ممكن است علت چاقی كودكان به‌ویژه در سن بلوغ، بیماری‌های داخلی و اختلالات هورمونی باشد. بنابراین بد نیست قبل از اقدام برای كاهش وزن فرزندتان یك بار او را برای چك‌آپ به نزد پزشك ببرید و از سلامت او مطمئن شوید.





   رژیم سنگین نگیرند

رژیم گرفتن برای بزرگسالان كاری سخت و طاقت‌فرساست، چه برسد به كودكان! بنابراین ممنوع كردن غذا برای كودكان اشتباه است. شما فقط باید غذا را برای آن‌ها «محدود» كنید. حتی كودكی كه اضافه‌وزن دارد هم می‌تواند در تولد دوستش كیك بخورد یا وقتی با شما برای خوردن شام بیرون آمده می‌تواند یك لیوان معمولی نوشابه داشته باشد. ضمنا به جای آنكه از كودك بخواهید چیزی نخورد، به او غذای سالم و سبزی بدهید.



   برنامه غذایی داشته باشید

وقت غذا در منزل باید مشخص باشد. شما سعی كنید تا سر وقت معینی صبحانه، ناهار و شام را سرو كنید. این كار نه تنها فرزندان بلكه والدین را هم از چاقی محافظت می‌كند. حتی اگر نمی‌توانید هر 3 وعده را با هم صرف كنید، دست كم شام را به فرصتی خانوادگی تبدیل كنید. از تك‌تك اعضای خانواده بخواهید تا اتفاقاتی كه در آن روز برای‌شان افتاده را تعریف كنند و در این میان به صحبت‌های فرزندتان هم توجه كنید. این كار ضمن آن‌كه خطر بروز چاقی را در كودكان كم می‌كند، استرس آن‌ها را نیر كاهش می‌دهد و همین موضوع هم به حفظ وزن سالم‌تر در آن‌ها كمك می‌كند.



علاقه خود را به اونشان دهید!

شاید خواندن این نكته به‌عنوان یكی از نكاتی كه می‌تواند به شما در مبارزه با چاقی فرزندتان كمك كند، عجیب باشد. ولی شما به‌عنوان والدین هیچ‌وقت نباید فراموش كنید كه چه سایز كودك شما small باشد و چه large باز هم هدف اصلی شما این است كه فرزندی با اعتماد به نفس باربیاورید. بنابراین روان‌شناسان كودك توصیه می‌كنند، مراقب پیامی كه با رفتارتان به كودك می‌دهید باشید. فرزند شما نباید فكر كند او را به دلیل لاغری یا چاقی یا به‌دلیل غذایی كه می‌خورد، دوست دارید. اگر فرزند شما بداند كه شما او را دوست دارید، خودش یاد می‌گیرد، بیشتر به‌خود اهمیت بدهد و این شامل مراقبت از وزن و ظاهر بدنش نیز هست.





چقدر صبور باشیم؟

در كنار همه نكاتی كه گفتیم آخرین و مهم‌ترین نكته آن است كه برای داشتن فرزندی سالم و با وزن متناسب باید صبور باشید. رژیم غذایی و ورزش هیچ‌كدام یك‌شبه نمی‌توانند فرزند شما را از اضافه‌وزن نجات دهند. بنابراین بهتر است كاملا با صبر و حوصله برای این كار قدم بردارید. برای فرزندتان هدف‌های بلندمدت تعیین كنید و مثلا به او بگویید تا روزی كه مدرسه‌ها باز شود، باید بتوانی پیراهن قرمز قشنگ پارسال را دوباره بپوشی. در ضمن فراموش نكنید كه طی این مدت شما باید روند كاهش وزن و تناسب اندام فرزندتان را دنبال كنید و به او روحیه و انرژی ادامه كار را انتقال دهید. در نهایت اگر حس می‌كنید فرزندتان با رژیم غذایی یا ورزش دچار مشكل شده و عصبی یا مضطرب به‌نظر می‌رسد، بد نیست با یك مشاور یا روان‌شناس كودك مشورت كنید.  همچنین برای اطمینان از نتیجه‌گیری بهتر و داشتن برنامه‌ای سالم‌تر برای كاهش وزن فرزندتان مشورت با یك متخصص تغذیه یا پزشك كودكان را درنظر داشته باشید.


ویدیو مرتبط :
كنترل كننده هوشمند و مقاوم به خرابی برای كنترل راكتور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چگونه بدون دارو آســم را كنترل كنیم؟


اگر آسم دارید یا یكی از اعضای خانواده شما با این بیماری دست‌و‌پنجه نرم می‌كند، حتما حس ترسناك حمله آسم و صدای سرفه، خس خس و سوت ناخوشایند ریه‌های آسم زده را تجربه كرده‌اید. بیماری مزمن آسم هیچ درمانی ندارد

 آسم بیماری است كه باعث ایجاد التهاب در راه تنفسی ریه می‌شود. این التهاب می‌تواند شما را نسبت به محرك‌های خاصی تحریك‌پذیر و حساس كند. زمانی‌كه بدن به این محرك‌ها پاسخ دهد، عملكرد ریه كاهش پیدا كرده و عمل تنفس به سختی اتفاق می‌افتد. از طریق شناخت این عوامل محرك می‌توانید تناوب و شدت حملات را تا حد زیادی كنترل كنید. بعضی از بیماران آسمی موفق می‌شوند با شناخت عوامل محرك و اجتناب از آن‌ها برای همیشه با حملات شدید آسم خداحافظی كنند. پیش از آن‌كه بتوانید از عوامل محرك آسم‌زا دوری كنید، ابتدا باید آن‌ها را بشناسید. برای افزایش آگاهی نسبت به عوامل محرك بهتر است دفترچه‌ای را به یادداشت دفعات حمله، شدت حمله و عواملی كه فكر می‌كنید باعث ایجاد حمله شده‌اند، اختصاص دهید. از آنجا كه یكی از عمده‌ترین عوامل ایجاد آسم انواع آلرژی‌ها هستند،  بهتر است پیش از هر اقدامی از پزشك خود بخواهید، آزمایش خون تشخیصی برای شما بنویسد تا مشخص شود، آیا به خوراكی خاصی آلرژی دارید یا خیر.





   در هوای  سرد چه كنیم؟

یكی از مهم‌ترین دلایل بروز حمله‌های آسمی قرار گرفتن در معرض هوای سرد و خشك است.
تغییرات جوی تحت كنترل شما نیستند اما خوب است از دلیل تناوب بیشتر حملات آسم در زمستان باخبر باشید. سعی كنید سینه خود را گرم بگیرید و با استفاده از شال‌گردن، جلوی بینی‌تان را بپوشانید تا هوای سرد و پر سوز وارد ریه شما نشود. معمولا كسانی كه آسم حساس به سرماخوردگی دارند بیشتر با تغییرات جوی یا در معرض هوای سرد قرار گرفتن، دچار حمله آسم می‌شوند.
یكی از دلایل تاثیر هوای سرد بر آسم این است كه هوای سرد سینوس‌های شما را تحت‌تاثیر قرار داده و آن‌ها را ملتهب می‌كند. ترشحات پشت حلق كه به واسطه التهاب سینوس‌ها به‌وجود می‌آید، می‌تواند ریه‌تان را تحت‌تاثیر قرار داده و شما دچار حمله آسم شوید.



   چه‌زمانی‌ ریفلاكس اتفاق می‌افتد؟

ریفلاكس زمانی اتفاق می‌افتد كه اسید معده به مری بر‌می‌گردد. نتیجه بازگشت اسید معده به سمت بالا، درد قفسه سینه و گلوست. در بعضی افراد ریفلاكس می‌تواند باعث حملات آسمی دردناك شود.
 اگر مطمئن شدید عامل اصلی حملات شما ریفلاكس است حتما باید برای درمان این مشكل به متخصص گوارش سری بزنید. با تحت كنترل درآمدن ریفلاكس معده، ریه شما هم بهبود می‌یابد. در هر حال اگر احساس می‌كنید، به ناراحتی معده دچارید حتما باید از خوردن غذاهای سنگین كه فضای شكم و زیر سینه شما را سنگین می‌كند، اجتناب كنید تا به ریه‌تان فشار وارد نشود.





  چه دارویی آسم را  تحریك می‌كند؟

قرص ایبوپروفن می‌تواند باعث تحریك آسم شود. اگر احساس می‌كنید داروهایی كه می‌خورید ممكن است در تشدید آسم‌تان نقش داشته باشند حتما پیش از قطع‌كردن آن‌ها با پزشك‌تان مطرح كنید.



  وقتی استرس دلیل آسم می‌شود
استرس و اضطراب نمی‌توانند باعث ایجاد حملات آسم شوند اما می‌توانند خستگی روحی و جسمی در شما ایجاد كنند. خستگی و فرسودگی جسمی می‌تواند باعث تحریك ریه‌ها شده و حملات آسم را تشدید كند. سعی كنید، همیشه به میزان كافی بخوابید و از یك الگوی غذایی-ورزشی مناسب پیروی كنید‌، البته گاهی استرس می‌تواند باعث تپش قلب و تنگ شدن مجرای تنفسی و احساس نفس تنگی ‌شود. در چنین مواقعی بهتر است از اسپری‌ها و داروهای آسم خود استفاده كنید و خود را از عامل استرس‌زا دور كنید.



نکته = سعی كنید تا می‌توانید از سیگاری‌ها دوری كنید و به هیچ‌وجه اجازه ندهید كسی در منزل شما سیگار بكشد



  با دود سیگار دیگران  چه كنیم؟
دود یكی از بدترین عوامل محرك حملات آسم است. دود می‌تواند شامل دود سیگار یا چوب سوخته باشد. بعضی از افراد حتی به دود عود نیز واكنش نشان می‌دهند. سعی كنید تا می‌توانید از سیگاری‌ها دوری كنید و به هیچ‌وجه اجازه ندهید كسی در منزل شما سیگار بكشد. اگر مایل به استفاده از شومینه هستید‌، حتما نوع گازی آن را انتخاب كنید تا آسیب كمتری به ریه‌های شما بزند. از مكان‌هایی كه در آن قلیان یا سیگار كشیده‌اند و باقی مانده دود آن هنوز در فضاست‌دوری كنید. ضمنا دود سرخ كردن غذاها در روغن هم می‌تواند یكی از عوامل محرك آسم باشد. بهتر است یا غذاها را در محیط باز سرخ كرده یا از سرخ‌كن استفاده كنید.



   چه زمانی واكسن بزنیم؟

اگر بیماری عامل محرك آسم شماست، باید حتما با بروز نخستین نشانه‌های سرماخوردگی با دكتر خود تماس گرفته و داروهای مناسب را استفاده كنید. مشورت با یك متخصص ریه در زمان سرماخوردگی در كاهش طول مدت و نیز شدت بیماری تاثیر‌گذار است. طول مدتی كه به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا دچار هستید باید حتما خوب از خودتان مراقبت كنید. در سرمای زمستان و نیز اوایل فصل بهار كه سرماخوردگی و آلرژی شایع است، شما باید مراقبت ویژه‌ای از ریه‌های خود كنید. گاهی دریافت واكسن آنفلوآنزا به‌طور سالانه به كنترل شدت حملات آسم كمك زیادی می‌كند. درصورت لزوم بهتر است این واكسن را درست قبل از شروع فصل سرماخوردگی تزریق كنید. نكته مهم دیگر آن است، كه سرماخوردگی خود را با دقت و وسواس كامل درمان كنید و اجازه مزمن شدن را به آن ندهید.



  چه ورزشی؟

حذف ورزش از زندگی روزانه هرگز صحیح نیست، حتی اگر این ورزش آسم شما را تشدید كند. شما می‌توانید با انتخاب ورزش‌های مختلف و متنوع احتمال بروز حمله آسم در طول ورزش را پایین بیاورید؛ گلف، بسكتبال، شنا و وزنه‌زدن بهترین انتخاب‌ها برای یك بیمار آسمی است. ضمنا بد نیست، 15 دقیقه پیش از شروع ورزش از انواع اسپری‌های درمان آسم با اثرگذاری سریع استفاده كنید چون تا حد زیادی می‌تواند از بروز حمله‌های شدید آسمی جلوگیری كند. یادتان باشد ورزش‌هایی برای شما بهترند كه به نفس نفس زدن وادارتان نمی‌كنند و روی افزایش حجم ریه و استقامت بدن كار می‌كنند.



سه  نكته تكمیلی

  •   آلرژی‌ها محرك آسم
انواع آلرژی‌ها شایع‌ترین علت حملات آسمی را تشكیل می‌دهند. به گزارش مایو كلینیك،  در آمریكا بیش از 60 درصد از بیماران مبتلا به آسم مبتلا به آسم آلرژیك هستند. بهترین راه برای پیشگیری از این دسته حمله‌های آسم، محدود‌كردن عوامل محیطی آلرژی‌زاست. البته تشخیص این‌كه شما دقیقا به چه چیزهایی حساسیت دارید كمی مشكل است، اما گاهی آزمایش خون می‌تواند عامل حساسیت‌زا را مشخص كند.
درمان آلرژی یكی دیگر از گزینه‌هایی است كه از طریق درمان دارویی یا درمان ایمونوتراپی آلرژن كه به‌صورت مجموعه آمپول‌هایی برای حساسیت‌زدایی بدن نسبت به آلرژی‌زاها شناخته شده است، انجام می‌شود. جالب است بدانید، بعضی از داروهایی كه برای درمان آلرژی‌ها استفاده می‌شوند در درمان آسم هم موثر هستند.
  •   حیوان خانگی نگه داریم؟
یكی از عوامل شایع آلرژی‌زا، موی حیوانات است. اگر آلرژی دارید و عامل آلرژی‌زا را دقیقا نمی‌شناسید، تا جای ممكن از تماس با حیوانات خودداری كنید. موی حیوانات می‌تواند ریه شما را تحریك كرده و زنجیره‌ای از حملات آسم را برای شما به ارمغان بیاورد.
  •   از گرد و غبار دوری كنید
برای یك بیمار آسمی نظافت نقش مهمی را ایفا می‌كند. گرد‌و‌غبار و خاك، فضاهایی با هوای خفه و تهویه نامناسب، رطوبت و نم و نای در خانه،  همه و همه می‌توانند به وخامت حملات آسم منجر شوند. سعی كنید، آشپزخانه و حمام خود را مدام تمیز و خشك كنید، چون انواع قارچ و كپك كه در جاهای مرطوب لانه می‌كنند می‌توانند حساسیت‌های تنفسی شما را تشدید كنند. موجودات میكروسكوپی كه روی ملحفه‌های شما زندگی می‌كنند هم حساسیت‌زا هستند. همیشه ملحفه‌ها را در دمای بالا و با آب داغ بشویید و اجازه دهید كاملا خشك شوند. ضمن این‌كه مدام گردگیری كامل خانه‌تان را انجام دهید. اگر احساس می‌كنید عمل نظافت با شوینده‌ها هم شما را اذیت می‌كند، بهتر است نظافت را روزانه و بدون استفاده از مواد پاك‌كننده قوی انجام دهید تا ریه‌تان از حساسیت در امان باشد.

منبع : مجله سیب سبز