کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

مامـان هم باید خـوب بخوابه!


سال اولی كه بچه‌دار می‌شوید، تا اسم خواب می‌آید ناخودآگاه یاد مشكل و مسئله‌ای می‌افتید! هم خواب خودتان و هم خواب كودك‌تان كه هر دو آسان و منظم نیستند. در حقیقت وقتی مادر می‌شوید، دیگر چیزی قابل پیش‌بینی نیست؛ مگر كمبود خواب!





 نوزادان در 3 ماه اول عمرشان در طول شب بارها از خواب بیدار می‌شوند و به‌عنوان یك مادر، شما باید انتظارات منطقی از آن‌ها داشته باشید. حتما تا حالا نكات ریز زیادی درباره این‌كه چطور این بیدار‌شدن‌های شبانه را برای خودتان آسان‌تر كنید، شنیده‌اید، مثلا چراغ‌های كمی را روشن كنید و قبل از این‌كه به رختخواب می‌روید، به نی‌نی شیر بدهید و... با خواندن این مطلب نكاتی را یاد می‌گیرید كه قبلا نشنیده‌اید.





    ارتباط چشمی برقرار نكنید

همه مادران شیرده می‌دانند، موقع شیردهی باید با نوزادشان ارتباط چشمی برقرار كنند. این كار به نوزاد كمك می‌كند تا حمایت مادرانه شما را بیشتر حس كند، بیشتر با شما دوست شود و علاوه‌بر این به رشد مغزی او نیز كمك می‌شود اما شب‌ها قضیه فرق می‌كند.

همان‌طور كه حتما می‌دانید موقع شیردهی شبانه نباید برای نوزادتان آواز بخوانید یا با او بازی كنید، بهتر است از ارتباط چشمی با او هم خودداری كنید. ارتباط چشمی نوزاد با مادر موجب می‌شود ضربان قلب و فشار خون نوزاد بالا برود و او كاملا از خواب بیدار شود. بعد از آن هم دوباره خواباندن او دردسر است! همچنین می‌توانید خودتان آرام و آهسته نفس بكشید تا به نوزاد حس آرامش و خواب را انتقال دهید.



نکته : بد نیست پیش از خواب نی‌نی را به یك ماساژ كوچك مهمان كنید. 15 دقیقه ماساژ با ضربه‌های آرام و فشار ملایم با استفاده از یك روغن كه برای نوزاد خطری نداشته باشد، به خواب بهتر او كمك شایانی می‌كند



  دما را تنظیم كنید

حتما توجه كرده‌اید كه وقتی اتاق كمی‌خنك‌تر باشد، راحت‌تر می‌خوابید؟ خب، برای نوزادان هم همین موضوع صدق می‌كند.

برای این‌كه نی‌نی كوچولو شب‌ها بهتر بخوابد، بد نیست دمای اتاق او را روزها گرم‌تر و شب‌ها خنك‌تر كنید. دمای مطلوب برای خواب نوزادان بین 18 تا 21 درجه سانتی‌گراد است. اگر در اتاق ترموستات قابل كنترل ندارید، بد نیست كمی لای پنجره را باز بگذارید، یا شب‌ها از یك پنكه استفاده كنید. فقط باید مراقب باشید، اتاق زیادی‌از‌حد سرد نشود و نوزادتان هم از پنكه یا پنجره فاصله كافی داشته باشد.



   از دیمر استفاده كنید

نور یكی از وسیله‌های تنظیم ریتم خواب و بیداری نوزادان (والبته بزرگسالان) است. یك ایده خوب آن است كه كلید چراغ‌ها را به دیمر مجهز كنید و وقتی خورشید غروب می‌كند، شما هم كم‌كم نور اتاق‌ها را كم كنید. حتی اگر نوزادتان بیدار است، این كار به او كمك می‌كند تا برای خواب آماده شود. البته باید حواس‌تان به این باشد كه روزها خانه كاملا روشن و نورانی باشد، حتی اگر نوزاد در حال چرت زدن است.



    قنداق را امتحان كنید

روش قدیمی قنداق كردن اگرچه دیگر مرسوم نیست و در طول روز هم توصیه نمی‌شود اما برای شب‌ها و موقع خواب بد نیست آن را امتحان كنید. نوزادتان را در یك پتوی سبك قنداق كنید و بگذارید او بیشتر احساس كند وقت خوابیدن در یك جای گرم و نرم است.





    سر و صدا كنید!

حتما فكر می‌كنید وقتی نوزادتان خواب است خانه باید به ساكتی یك كتابخانه باشد! اما شاید باور نكنید، بلندی صداهایی كه نوزاد قبل از تولدش در رحم به‌طور 24 ساعته می‌شنیده‌است، تقریبا 2 برابر صدای یك جاروبرقی است. به همین دلیل هم نوزادان عاشق صداهای قوی و ریتمیك هستند. بنابر‌این بد نیست موقع خواب برای آن‌ها یك صدای مداوم و منظم پخش كنید. مثلا صدای یكنواخت رادیو یا پخش كردن صداهای ضبط شده از طبیعت یا حتی خواباندن نوزاد نزدیك ماشین ظرفشویی به خواب بهتر او كمك می‌كند.



چند نكته كاربردی

  •   نی‌نی را تكان بدهید
نوزادتان را به آرامی و به‌طور یكنواخت تكان دهید تا خوابش ببرد. خیلی‌ها فكر می‌كنند این كار نوزاد را بدعادت می‌كند ولی این‌‌طور نیست. نوزادان كمی كه بزرگ‌تر شدند، می‌توانند این عادت را كنار بگذارند.
  •    كافئین را محدود كنید
حتما می‌دانید، نوشیدن قهوه و نسكافه باعث بیخوابی می‌شود. وقتی شما به فرزندتان شیر خودتان را می‌دهید، همین اتفاق هم برای او می‌افتد. كافئین موجود در قهوه‌، نسكافه یا نوشابه‌های گازدار از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شود و او را بی‌قرار و بی‌خواب می‌كند. جالب است بدانید، اگر شما یك لیوان بزرگ قهوه بنوشید، ممكن است تاثیر آن بر بدن شما به‌زودی از بین برود ولی در خون نوزادتان حدود 96 ساعت باقی می‌ماند!
  •    شكم نی‌نی را پر كنید
وقتی ساعت از 5 بعد‌از‌ظهر می‌گذرد، باید نوبت‌های شیردهی را به هم نزدیك‌تر و فواصل بین آنها را كمتر كنید. مثلا اگر تا حالا هر 3 ساعت یك‌بار به او شیر می‌داده‌اید، حالا هر 2 ساعت یك‌بار این كار را انجام دهید. این كار باعث می‌شود نوزاد در طول شب كمتر برای خوردن شیر بیدار شود.
  •   یك مرحله را حذف كنید
به‌عنوان یك مامان وظیفه‌شناس حتما می‌دانید، برای گرفتن هوای معده نی‌نی بعد از شیر خوردن، باید گاهی تا 45 دقیقه صبورانه انتظار بكشید. ولی خب، شب‌ها قضیه فرق می‌كند. بسیاری از نوزادان شب‌ها با اشتیاق و سرعت كمتری شیر می‌خورند و بنابراین هوای كمتری وارد معده‌شان می‌شود. پس می‌توان از خارج كردن هوای معده آن‌ها صرف‌نظر كرد. باید ببینید نوزاد شما چطور به این موضوع جواب می‌دهد. اگر او احساس ناراحتی نمی‌كند و به راحتی می‌خوابد، شما هم می‌توانید این روش را ادامه دهید.
  •    از شیشه‌شیر كمك بگیرید
به‌عنوان یك مادر شیرده كه به دلیل سلامت نوزادش حاضر شده شیر خودش را به او بدهد، بهتر است كمی از شیر خودتان را بدوشید و در شیشه‌شیر بریزید. به این ترتیب هر بار كه نی‌نی بیدار شد، شما و همسرتان می‌توانید به نوبت او را تغذیه كنید.


ویدیو مرتبط :
❀امیراسید-حــس خـوب❀♫ ♪ ♪

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بچه تا چه سنی میتونه پیش مامانش بخوابه؟



 

 

بچه تا چه سنی میتونه پیش مامان و باباش بخوابه؟

 

یکی از روانشناسان در این باره می گوید:

 

معمولا تا یک سا لگی کودک باید کاملا در دسترس مادر باشد. مادر باید صدای او را بشنود و به راحتی متوجه تقلا و احساس نیاز او شود .ازیک سالگی به بعد این تغییر ، به روحیه کودک بستگی دارد . همه کودکان به راحتی قبول نمی کنند که اتاق مادر را ترک کنند یا از او دور شوند .

 

از قالبهای سنتی و قالبهای غربی که گاهی با فرهنگمان همخوانی ندارد باید جدا پرهیز کنیم. باید ببینیم فرزندمان چه شخصیتی دارد. آیا می پذیرد یا می ترسد و گریه می کند و وحشت زده می شود ؟

 

اگر چنین است مادر باید در اتاق کودک بخوابد . اینها مواردی نیست که ازنظر سنی زمان مشخصی داشته باشد، یعنی بگویم حتما راس دوسالگی باید کودک را در اتاق جداگانه بخوابانیم. باید در این باره باید انعطاف داشت!

 

برخی از کودکان با بالاتر رفتن سنشان توانسته اند از مادر جدا شوند وحتی در بعضی از فرهنگها ، بچه ها در هفت سالگی توانسته اند اتاق جداگانه را بپذیرند.


باید از افراط و تفریط بپرهیزیم، یعنی نه از بدوتولد فرزند را از مادر جدا کنیم و نه اجازه دهیم تا هفت سالگی در کنار مادر بخوابد.

درفرهنگ ما معمولا بچه ها در سه سالگی این جابه جایی را بهتر می پذیرند ولی استثناء هم وجود دارد. یعنی همان طور که بزرگسالان با هم تفاوت دارند، کودکان نیز با هم متفاوتند و رفتارشان با یکدیگر فرق دارد.

 

مثلا برخی از بچه ها خیلی دیرتر این جابه جایی را می پذیرند. در مورد این کودکان به والدین توصیه می شود که اگر فرزندتان حاضر نیست جدا از شما بخوابد، بهتراست شما در اتاق اوبخوابید و نگذارید که اودر اتاق شما بخوابد و عادت کند و جدا کردن او از خودتان به یک مشکل تبدیل شود. کاملا آزادانه در اتاق او بخوابید، برایش داستان بگویید و نوازشش کنید، زیرا کودکان از سنین پایین به همدم نیاز دارند.

 

برای کودکان پیش از سن دبستان، قبل ازآنکه به خواب بروند، در اتاق خودشان داستان می گوییم و نوازششان می کنیم و بعد به اتاق خودمان می رویم. در این حالت بچه ها اصرار زیادی دارند که حتما باید فردا شب هم پیش من باشید و تا صبح بمانید. در این صورت نباید اصرارکنیم که حتما باید جدا باشیم. به او بگویید که یکی دوبار دیگر هم می آیم ودر اتاقت می خوابم.