کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

عفونت گوش عارضه شایع در بچه ها



عفونت گوش,عفونت گوش در کودکان,عفونت گوش کودک

 

 در فصل سرما یکی از مشکلات شایع بین بچه‌ها درد گوش و عفونت‌های گوش است. به خصوص که این عفونت‌ها معمولا بعد از یک دوره سرماخوردگی سر و کله‌شان پیدا می‌شود. با این حال تشخیص درد گوش در یک نوزاد یا یک بچه کوچک به خصوص که هنوز زبان باز نکرده باشد خیلی کار راحتی نیست. اگر مایع چسبناک و آبکی از گوش بچه‌ها بیرون نیاید که در واقع یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های عفونت گوش است، باید حواس‌تان به تب کردن آن‌ها و گریه‌های بی‌دلیل‌شان باشد که می‌توانند از دیگر نشانه‌های گوش درد باشند.
عفونت گوش عارضه شایع در بچه ها
با این حال گاهی اوقات پیش می‌آید که بچه‌ها با بروز نشانه‌های مشخصی به زبان بی‌زبانی به شما می‌گویند که گوش درد دارند و باید چاره‌ای برای درد آن‌ها پیدا کنید. هر چند اگر شما جزو خانواده‌های بچه‌دار هستید باید بدانید که گوش درد یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که در فصل سرما و به خصوص بر اثر سرماخوردگی به سراغ نوزادتان می‌آید. بنابراین حواس‌تان را جمع کنید چون هر کدام از این نشانه‌ها در بچه‌ای که هنوز زبان باز نکرده می‌تواند به معنای گوش درد باشد.
علائم عفونت گوش
۱-نوزاد مرتب دستش را به طرف گوشش می‌برد و برای گرفتن گوش خود تقلا می‌کند.
۲-وقتی مرتب تلاش می‌کند تا سرش را به یک سمت بگذارد طوری که گوشش را محافظت کند.
۳-وقتی یک مایع چسبناک شفاف که گاهی هم می‌تواند به زردی بزند و البته بعضی وقت‌ها هم انگار که خون آلود باشد از گوش خارج می‌شود.
۴-وقتی نوزاد یا بچه اشتهایش را حتی برای شیر خوردن از دست می‌دهد. اسهال و استفراغ هم هر دو می‌توانند دلایلی برای عفونت گوش باشند.
۵-گریه‌های بیش از حد معمول و بی‌خوابی می‌توانند از جمله دلایل عفونت گوش باشند. بی‌خوابی به این دلیل رخ می‌دهد که درد گوش آنقدر آزاردهنده هست که نگذارد کوچولوی شما به خواب برود.
۶- تب بالای ۳۸ درجه یعنی ممکن است بدن در حالت جنگ با نوعی عفونت باشد. چه بسا این عفونت‌‌ همان عفونت گوش است.
۷-وقتی بوی بدی از گوش فرزندتان به مشام شما می‌رسد شک نکنید که او دچار عفونت گوش شده است.
عفونت‌های زمستانی گوش از کجا می‌آید؟
عفونت‌های گوش معمولا چند روز بعد از یک دوره سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا سینوس‌های عفونی کودک را گرفتار می‌کند. عفونت گوش به این دلیل اتفاق می‌افتد که در طول دوران بیماری ماده مخاطی یا چرکی از راه مجرای بینی در پشت بینی جمع می‌شود و البته از همانجا می‌تواند به فضای میانی گوش‌ها برود. در واقع باکتری‌ها در فضای میانی گوش به راحتی رشد می‌کنند و در ‌‌نهایت عفونت گوش را منجر می‌شوند.
با این حال درد گوش همیشه هم به معنای عفونت آن نیست. گاهی اوقات درد گوش می‌تواند دلایل دیگری از جمله مشکلات دندان بچه یا گلودرد داشته باشد. این امکان هم همیشه وجود دارد که بر اثر وزش بادهای شدید گوش کوچولوی شما سرما بخورد و درد بگیرد. بنابراین کلاه را در فصل زمستان برای بچه‌ها در هر سنی که هستند فراموش نکنید.
چطور درد گوش را آرام کنید
درد گوش یک درد اورژانسی محسوب نمی‌شود. با این حال شما باید حتما پزشک متخصص اطفال خود را از این موضوع باخبر کنید تا با تشخیص درد و مشکل برای رفع آن اقدام کند. اما در حد فاصلی که قرار است پزشک فرزند خود را ملاقات کنید می‌توانید با استفاده از راه‌هایی درد گوش فرزند خود را به حداقل برسانید.
۱-استامینوفن با دوز مناسب سن کودک شما می‌تواند یکی از این راه‌ها باشد. در چنین مواقعی معمولا استامینوفن هر چهار ساعت به بچه داده می‌شود. با این حال بهتر است دراین باره حداقل از طریق تلفن از پزشک کودک مشورت گرفته شود.
۲- ک دستمال خشک را گرم کنید و روی گوشی که درد می‌کند قرار بدهید. این حرکت را هر یک ساعت برای 20 دقیقه تکرار کنید.
۳- لطفا اجازه بدهید بچه به حالت ساکن در تخت خود استراحت کند و سر او را به سمت گوشی که درد می‌کند روی بالش بگذارید.
۴- اگر به جای استامینوفن از ایبوپروفن با دوز مناسب استفاده کردید، این دارو را هر 6 ساعت به نوزاد خود بدهید. ایبوپروفن معمولا برای زمان خواب بچه توصیه می‌شود. با این حال تجویز هر دارویی برای بچه باید حتما با تشخیص پزشک او صورت بگیرد. بنابراین ارتباط تلفنی با پزشک اطفال خود را همیشه برقرار نگه دارید و بدون مشورت او اقدامی نکنید.
۵- لطفا از هیچ قطره‌ای برای تسکین درد گوش کودک خود استفاده نکنید مگر اینکه تجویز پزشک او باشد. در ضمن هیچ چیزی را حتی گوش پاک‌كن و پارچه‌های کتانی را داخل گوش نوزاد نکنید. اگر بنا به معاینه است این کار فقط از عهده پزشک کودک شما برخواهد آمد.

منبع:.bartarinha.ir


ویدیو مرتبط :
‫دکتر حسنانی: چرا گوش بچه ها بیشتر عفونت می کند؟‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عفونت، شایع ترین عارضه افتادگی رحم



افتادگی رحم,افتادگی رحم چیست, ,پرولاپس چیست

عفونت، شایع ترین عارضه افتادگی رحم  
پرولاپس یا افتادگی رحم، معمولا در زنان پس از دوران یائسگی یا پس از چندین بار زایمان رخ می‌دهد.
ملیحه روستا متخصص زنان و زایمان گفت،افتادگی رحم یا پرولاپس محدودیت سنی ندارد، معمولا در زنان پس از دوران یائسگی رخ می‌دهد، یا زمانی که حداقل یک یا دو مورد زایمان طبیعی داشته‌اند یا حتی دچار ضعف عضلات و سایر بافت های دستگاه تناسلی شده اند، دیده می شود.
در افتادگی رحم، رحم در امتداد کانال واژینال (مهبل) پایین افتاده و احساس سنگینى و ناراحتى در لگن و کمردرد ایجاد می شود. یک برآمدگى قابل توجه ممکن است در مهبل احساس شود. در موارد شدیدتر رحم ممکن است عملاً از مهبل بیرون بزند.

اشکال در دفع مدفوع و ادرار، ناراحتی مبهم در لگن، درد حین روابط زناشویی، بی‌اختیاری ادرار هنگام خندیدن، عطسه یا سرفه نیز از نشانه های شایع در افتادگی رحم است.
وی با تاکید بر اینکه شدت افتادگی رحم به 3 درجه تقسیم می‌شود، افزود: معمولا در افتادگی درجه 3 كه خطرناك‌ترین نوع عارضه است رحم از واژن خارج شده است. در افتادگی خفیف معمولا هیچ علامتی وجود ندارد، اما اگر شدید باشد، بیمار احساس پری در واژن می‌کند.
دکتر ملیحه روستا در ادامه از دلایل بروز افتادگی رحم در زنان می گوید: عواملی که باعث فشار خارجی بر عضلات و رباط‌ها می‌شوند، می‌توانند افتادگی ایجاد کنند، چاقی از مهم‌ترین این عوامل است، بیماری‌هایی که باعث افزایش فشار داخل شکم می‌شوند نیز بی تاثیر نخواهند بود. ناکارآمدی عروق مغزی، انسداد خروج ادرار، تحریک موضعی یا عفونت نیز سبب این بیماری می شود. در برخی موارد نیز علل افتادگی رحم ناشناخته است.
وی با بیان توصیه هایی گفت: اگر پرولاپس رحم خفیف باشد، نیازی به درمان نیست و معمولا تمرین‌ها و ورزش‌هایی که باعث سفت شدن عضلات و رباط‌های کف لگن می‌شوند، به درمان آن کمک می‌کنند، اما اگر شدید و علایم آن آزاردهنده باشد و فعالیت‌های روزانه فرد را مختل کند، حتما باید تحت درمان قرار گیرد.
در موارد شدت پرولاپس رحم، گردن رحم زخم می‌شود و با بیرون زدگی رحم، به دلیل تماس با لباس زیر امکان عفونت رحمی افزایش می‌یابد. گاهی هم افتادگی در سایر اندام‌ها اتفاق می‌افتد، مثل افتادگی مثانه و رکتوم و همین امر باعث بروز اشکال در ادرار کردن و افزایش خطر عفونت می‌شود.
منبع:مجله پزشكی مادر