کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

رژیم آقایان برای تقویت باروری


رژیم غذایی روی قدرت و کیفیت اسپرم ها تاثیر مستقیم دارد. محققان ثابت کرده اند رژیم غذایی ضعیف و مصرف روزانه الکل می تواند باعث کم شدن کیفیت و تعداد اسپرم ها و منجر به ناباروری بشود.





صبح بخیر: رژیم غذایی روی قدرت و کیفیت اسپرم ها تاثیر مستقیم دارد. محققان ثابت کرده اند رژیم غذایی ضعیف و مصرف روزانه الکل می تواند باعث کم شدن کیفیت و تعداد اسپرم ها و منجر به ناباروری بشود. بنابراین، برای بچه دار شدن بسیار مهم است ویتامین های لازم به بدن شما برسند.



مردهایی که زیاد الکل می نوشند، احتمال باروری خود را تا حد زیادی کاهش می دهند. اینکه آیا قهوه نیز روی باروری تاثیر منفی می گذارد یا خیر هنوز معلوم نیست. اما بهتر است بیشتر از یک یا دو فنجان در طول روز مصرف نشود. 

کدام خوراکی ها از همه مهم تر هستند؟

همه انسان ها در هر شرایطی باید همه نوع غذایی بخورند تا ویتامین و پروتئین های لازم به بدن آنها برسد. اما در خانواده هایی که قصد دارند بچه دار شوند، مرد باید رژیم سالمی که شامل انواع ماهی، سبزیجات و دانه های خوراکی است را پیش بگیرد تا اسپرم فعال داشته باشد.

باید توجه داشته باشید، مصرف زیاد غذاهایی که چربی ترانس بالایی دارند نیز باعث کاهش تعداد اسپرم می شود. مردانی که قصد پدر شدن دارند باید توصیه های زیر را به کار بگیرند:

•    مصرف زیاد غذاهایی که مملو از ویتامین C و آنتی اکسیدان هستند

این خوراکی ها از نقص و ایراد اسپرم جلوگیری می کنند و باعث افزایش تحرک و سرعت عمل اسپرم ها می شود. یک لیوان بزرگ آب پرتقال حدود 124 میلی گرم ویتامین C دارد. مردها باید روزی 90 میلی گرم از این نوشیدنی مصرف کنند و اگر سیگاری هستند باید مقدار آن را به حداقل 125 گرم برسانند.



•    مصرف زینک کافی

کمبود زینک باعث می شود تا اسپرم ها به هم بچسبند و منجر به ناباروری بشود. برای دریافت زینک کافی که حدود 11 میلی گرم در روز است، می توانید از گوشت پشت مازوی گاو (4.8 میلی گرم در 85 گرم)، صدف اویستر (16 میلی گرم در 6 صدف متوسط)، نخود و لوبیای پخته (3.5 میلی گرم در یک پیمانه) و گوشت تیره مرغ (2.38 میلی گرم در 85 گرم) استفاده کنید.

•    مصرف اسید فولیک

تحقیقات ثابت کرده اند، مردان و زنانی که دچار کمبود این مشتق ویتامین B هستند باید مصرف آن را به غذای روزانه خود اضافه کنند تا احتمال ایجاد مشکل در لوله عصبی جنین کاهش یابد. فولیک اسید در مردان باعث تولید اسپرم سالم و فعال می شود. یک مرد باید روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک مصرف کند. این ویتامین را می توان در کورن فلکس های صبحانه، برگ های سبز و آبدار، عدس، لوبیا و آب پرتقال پیدا کرد. یا حتی می توانید قرص های مکمل فولیک اسید یا مولتی ویتامین را نیز از داروخانه تهیه و مصرف کنید.

•    مصرف روزانه قرص های مولتی ویتامین

با مصرف روزانه قرص های مولتی ویتامین مطمئن می شوید که انواع ویتامین های لازم به بدن شما می رسد.



•    کم کردن یا قطع مصرف الکل

افرادی که هر روز نوشیدنی الکلی همچون شراب، آبجو، ویسکی، و ... می نوشند باید بدانند، تستوسترون و تعداد و کیفیت اسپرم های خود را کاهش می دهند که منجر است به ناباروری می شود.


ویدیو مرتبط :
‫بخاطر موهایتان هم که شده لاغر کنید! بهترین رژیم غذایی دنیا برای تقویت موهای سرتان‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رژیم غذایی مناسب آقایان جهت بهبود باروری


از آنجا كه ناباروری به همان اندازه كه جزء مشكلات خانم هاست، مشكل آقایون نیز به حساب می آید تقریباً %40 از ناباروری ها به مردها برمی گردد.






پورتال مردمان:  تغذیه تاثیری مستقیم بر توانایی اسپرم دارد. تحقیقات نشان می دهد كه داشتن عادات بد غذایی، برای مثال مصرف مكرر مشروبات الكلی، می تواند باعث پایین آوردن كیفیت و مقدار اسپرم شده و لقاح تخم را دشوارتر می كند.



از آنجا كه ناباروری به همان اندازه كه جزء مشكلات خانم هاست، مشكل آقایون نیز به حساب می آید تقریباً %40 از ناباروری ها به مردها برمی گردد داشتن تغذیه سالم احتمال بچه دار شدن شما را بالا خواهد برد.

باروری تنها دلیل ایجاد تغییر در رژیم غذایی نیست. تحقیقات نشان می دهد كه پدرهایی كه در ماه قبل از لقاح تخم، زیاد از مشروبات الكلی استفاده می كنند تقریباً دو نوشیدنی الكلی در روز نوزادانشان تقریباً 200 گرم كمتر از نوزادان دیگر وزن دارند. وزن كم در هنگام تولد مشكلی بسیار جدی است كه می تواند بر سلامت فیزیكی و ذهنی كودك شما در ادامه زندگیش، تاثیر بگذارد.
اینكه نوشیدن قهوه به قدرت باروری شما صدمه می زند یا آن را تقویت می كند، چندان روشن و آشكار نیست.

گرچه برخی تحقیقات نشان می دهد كه قهوه باروری آقایون را مختل می كند، اما یك تحقیق برزیلی نشان داد كه اسپرم مردانی كه قهوه مینوشند، قدرت شناوری بیشتری داشته كه می تواند باعث تقویت قدرت باروری شود. مطمئن ترین كار این است كه مصرف قهوه را تا یك تا دو فنجان در روز محدود كنید.




 كدام مواد مغذی از اهمیت بیشتری برخوردارند؟

رژیم غذایی شما باید به اندازه رژیم غذایی همسرتان متعادل، متنوع، و مغذی باشد. چند توصیه مفید برای پدران آینده:

به اندازه كافی از موادغذایی سرشار از ویتامین C و سایر آنتی اكسیدان ها استفاده كنید. این موادمغذی به جلوگیری از نقص و عیب اسپرم كمك كرده و جنبندگی آن را افزایش می دهد. یك لیوان آب پرتقال در روز تقریباً 124 میلیگرم ویتامین C در خود دارد.

خوب است كه در روز حداقل 90 میلیگرم یا بیشتر و اگر سیگار می كشید حداقل 125 میلیگرم استفاده كنید.

به اندازه كافی روی (zinc) مصرف كنید. تحقیقات بسیاری نشان می دهد كه حتی كمبودهای كوتاه مدت روی می تواند حجم نطفه و سطح تستوسترون را كاهش دهد. منابع عالی كه می توانید مقدار توصیه شده روزانه یعنی 11 میلیگرم روی را از آن مصرف كنید شامل صدف خوراكی (8 عدد صدف متوسط تقریباً حاوی 16 میلیگرم روی است)، گوشت پشت مازو گاو (85 گرم حاوی 4.8 میلیگرم روی است)، لوبیا پخته (یك فنجان از آن حاوی 3.5 میلیگرم روی است، و قسمت های سیاه گوشت مرغ (2.38 میلیگرم روی در هر 85 گرم) می شود.

اسید فولیك مصرف كنید. تحقیقات نشان میدهد كه مردانی كه سطح ویتامین B در بدنشان پایین است، اسپرم كمتری دارند. می توانید 400 میكروگرم مورد نیاز روزانه تان را با خوردن سیریال های صبحانه، سبزیجات، و آب پرتقال تامین كنید اما مصرف مكمل اسید فولیك یا مولتی ویتامین برای اطمینان بیشتر می تواند به شما صدمه بزند.

مقدار كلسیم و ویتامین D مصرفیتان را بالا ببرید. طبق تحقیقی كه در دانشگاه ویسكونسین در مدیسون انجام گرفت، مصرف 1000 میلیگرم كلسیم و 400 IU (ده میكروگرم) ویتامین D در روز می تواند قدرت باروری را در مردان بالا ببرد. منابع خوب كلسیم عبارتند از شیر كم چرب (یك لیوان از آن حاوی 302 میلیگرم كلسیم است) و ماست (یك فنجان از آن حاوی 415 میلیگرم كلسیم است). ویتامین D مصرفی خود را نیز می توانید از شیر (یك لیوان شیر حاوی 98 IU ویتامین D است) و ماهی آزاد (85 گرم از آن حاوی 360 IU ویتامین D است) تامین كنید.

تا می توانید از نوشیدنی های الكلی استفاده نكنید. تحقیقات نشان میدهد كه مصرف مشروب می تواند مقدار تستوسترون و اسپرم را در شما پایین آورده و مقدار اسپرم های غیرطبیعی را درانزال شما بیشتر می كند.



میوه ها و سبزیجات باروری را در مردان تقویت می كند

تحقیقات جدید عنوان می كند، مردانی كه می خواهند قدرت باروری خود را افزایش دهند، ممكن است به خوردن بیشتر میوه ها و سبزیجات روی بیاورند. محققان در نشست انجمن پرشكی باروری، اعلام كردند كه هرچه مصرف میوه ها و سبزیجات در مردان بیشتر باشد، اسپرم آنها نیز جنبندگی بیشتری می یابد.

48 مرد نابارور و 10 مرد بارور كه در سال گذشته صاحب فرزند شده بودند، پرسشنامه ای را در رابطه با رژیم غذاییشان تكمیل كردند. نتایج نشان داد كه 83 درصد از مردان نابارور مقدار بسیار كمی از میوه ها و سبزیجات استفاده می كردند، یعنی كمتر از 5 وعده در روز.

به طور كلی مردانی كه كمترین مقدار میوه و سبزیجات را مصرف می نمودند، كمترین میزان جنبندگی اسپرم را داشتند.

دكتر ویویان لوئیس، پروفسور زنان و زایمان در دانشگاه روچستر، نیویورك در این زمینه می گوید، "تصور می كنیم كه كیفیت اسپرم تا حد زیادی به مصرف آنتی اكسیدان در رژیم غذایی بستگی دارد."

او در ادامه صحبت های خود می گوید، آنتی اكسیدان ها، مثل آنچه در میوه ها و سبزیجات وجود دارد، می تواند به جلوگیری از آسیب رسیدن به اسپرم كه باعث میشود كند و تنبل شوند و توانایی بارور كردن تخم را از دست دهند، كمك می كند.

به ویژه، آنتی اكسیدان های گلوتاتیون و كریپتوكسانتین، كه بیشتر در سبزیجات، گوجه فرنگی، فلفل و پرتقال وجود دارد، قدرت و سلامت اسپرم را تضمین می كند.

دكتر لوئیس توصیه می كند كه مردهایی كه می خواهند بچه دار شوند، بهتر است از انواع و اقسام میوه ها و سبزیجات، حداقل 5 وعده در روز، استفاده كنند.

همچنین مردها بهتر است از خوابیدن طولانی مدت در وان آب داغ و كشیدن سیگار و ماریجوانا كه همه به اسپرم آسیب می رساند، خودداری كنند.



 تاثیر تلفن همراه بر ناباروری در مردان

تحقیق دیگری نشان می دهد كه استفاده از تلفن همراه با آسیب رسیدن به اسپرم در ارتباط است اما محققان و سایر متخصصین می گویند این تحقیق چندان پیشرفته نیست كه براساس نتایج آن بتوانیم به مردان توصیه كنیم برای تقویت قدرت باروری خود، كمتر از تلفن همراه استفاده كنند.

دكتر ربكا سوكول، پزشك زنان و زایمان در دانشگاه كالیفرنیا جنوبی در لوس آنجلس می گوید، "فقط می تواینم بگوییم استفاده از تلفن همراه با این مسئله در ارتباط است. اما نمی توانیم نتیجه گیری كنیم كه استفاده از آن منجر به ناباروری می شود."

در تحقیقی كه روی 361 مرد كه تحت آزمایش ناباروری قرار گرفتند انجام شد، محققان دریافتند كه هرچه مقدار زمانی كه مردها در روز از تلفن همراه استفاده می كنند، بیشتر باشد، اسپرم آنها ناسالم تر خواهد بود. برای مثال، مردانی كه بیش از 4 ساعت در روز با تلفن همراه صحبت می كنند درمقایسه با دسته ای كه از تلفن همراه استفاده نمی كنند، مقدار اسپرم در آنها كمتر بوده، جنبندگی اسپرم در آنها كمتر بوده و اسپرمشان غیرعادی تر بوده است. این تفاوت بین 30 تا 50 درصد بوده است.

دكتر آشوك آگاروال اعتقاد دارد، "میدان الكترومگنتیكی كه تلفن همراه ایجاد میكند میتواند باعث اسیب رسیدن به اسپرم شود." اما وی خاطر نشان می كند كه این مسئله شامل استفاده از كامپیوتر های نوت بوك، PDA ها و سایر ابزارهایی كه EMF دارند، نمی شود و البته نیاز به تحقیقات گسترده تری است.

جوزف فارن، گوینده CTIA انجمن بی سیم كه نماینده صنعت تلفن همراه است، درعلیه نتایج این تحقیق به مباحثه پرداخت. او می گوید، "یك تحقیق، همانطور كه محققان اذعان دارند، دلیل بر این نیست كه استفاده از تلفن همراه مقدار اسپرم را در مردان كاهش می دهد.