گردشگری


2 دقیقه پیش

مناظر بی نظیر زمین‌های گلف در آمریکا

در زندگی چیزهای کمی بهتر از بازی گلف در میان رشته کوه های باشکوه، بیابان های بی ثمر یا اقیانوس های خروشان وجود دارد. هر ایالت آمریکایی حداقل یک زمین گلف با مناظر بی نظیر ...
2 دقیقه پیش

باشکوه‌ترین مراکز خرید در جهان

برای اغلب مردم، خرید کردن بخشی از تفریح آن‌ها و برای‌شان مهم است! برای برخی دیگر، تاریخ و فرهنگ مهمتر است اما در صورتی که دو مورد بالا را باهم ترکیب کنید می‌توانید علاوه ...

گشت و گذار در «فاس»، شهر باستانی مراکش (2)


فاس سومین شهر مراکش از نظر جمعیت است اما قدیمی‌ترین شهر این سرزمین به شمار می‌رود و در حال حاضر یکی از میراث جهانی یونسکوست.

وب سایت همشهری شش و هفت: برخلاف باور عموم، قدیمی‌ترین دانشگاه جهان آکسفورد یا سوربن نیست بلکه قدیمی‌ترین دانشگاه جهان« القرویین» است که در شهر فاس مراکش قرار دارد. فاس سومین شهر مراکش از نظر جمعیت است اما قدیمی‌ترین شهر این سرزمین به شمار می‌رود و در حال حاضر یکی از میراث جهانی یونسکوست.

در پشت دیوارهای بلند شهر قرون وسطی، جادویی از زندگی‌های کهن وجود دارد که برای کشف آن باید در خیابان‌های 9 هزار ساله آن قدم زد. فاس که تا قبل از سال 1912 پایتخت سیاسی مراکش هم به شمار می‌رفته است امروز پایتخت فرهنگی و معنوی مراکش است و از 10 سال پیش به واسطه سیل توریست‌ها آبادانی بسیاری هم پیدا کرده است.

مطلب مرتبط:

گشت و گذار در «فاس»، شهر باستانی مراکش (1)

72 ساعت در پایتخت معنوی مراکش

در بین تمام شهرهای مراکش، فاس به عجیب‌ترین شهر این کشور معروف است؛ سرمایه معنوی و پایتخت فرهنگی مراکش. فاس شکوه یک شهر سلطنتی باستانی را در طول اعصار مختلف حفظ کرده است و مناره‌ها و گلدسته‌های مساجد آن بازگو کننده معماری اسلامی در گذر زمان هستند.

آتن شرقی

کوچه‌های باریک فاس هر گردشگری را به اکتشاف و ماجراجویی دعوت می‌کنند. شهر فاس در یک کلام یک موزه بزرگی است که علاقه مندان به تاریخ نباید بازدید از آن را از دست بدهند.

مدارس فاس

قدیمی‌ترین دانشگاه جهان در شهر فاس واقع شده است. این شهر در قرن هشتم و نهم یکی از مطرح‌ترین شهرهای علمی جهان بوده است و هنوز هم بقایای این مراکز علمی در شهر یافت می‌شود.

مشهورترین مدرسه قرن هشتم

مدرسه «بوعنانیه» بین سال‌های 1350 تا 1357 توسط سلطان بوعنان ساخته شده  و مشهورترین مدرسه قرن هشتم هجری به شمار می‌رفته‌است. هدف از ساخت این مدرسه تدریس علوم و اقامه نماز جمعه بوده؛ این ساختمان گوهر معماری پر زرق و برق مراکش محسوب می‌شود.

آتن شرقی

بوعنانیه تا دهه 1960 هنوز به عنوان یک مدرسه مذهبی به کار خود ادامه می‌داد و بعد از آن هم بازسازی‌های صورت گرفته با حفظ اصالت ساختمان این بنا را سر پا نگه داشته است. کنده کاری‌های روی چوب و شبستان‌های مسجد بسیار دیدنی هستند.

نمایی از هنر مسلمانان

مدرسه عطارین سال 1325 توسط ابوسعید ساخته شد. حیاط این مدرسه با دکوراسیون پیچیده تاریخی خود نمایشی از هنر مسلمانان است.

حوضچه کاشی‌کاری شده و اتاق‌های طلاب دانشگاه «قرویین» که در این مدرسه قرار داشته بسیار دیدنی هستند. اگر بتوانید به پشت بام این مسجد برسید نمای زیبایی از مسجد قرویین را پیش چشمان‌تان خواهید دید.

دانشگاه قرویین

این دانشگاه سال 857 توسط مهاجران تونسی ساخته شد و یکی از برجسته‌ترین دانشگاه‌های قرون وسطی به شمار می‌رفته است و قدیمی‌ترین دانشگاه جهان هم هست.

آتن شرقی

 امروز عمارت دانشگاه به عنوان مسجد به کار خود ادامه می‌دهد و کتابخانه این مجموعه جزو قدیمی‌ترین کتابخانه‌های به جای مانده جهان است که بیش از 30 هزار کتاب را در خود جای داده است. در بین این کتاب‌ها مجموعه‌ای از قرآن مجید وجود دارد که قدمت آن به قرن نهم می‌رسد.

گردش تاریخی

قسمت قدیمی شهر فاس بزرگ‌ترین مسیر پیاده روی دنیاست که هیچ نوع ماشینی نمی‌تواند از آن عبور کند. شما در شهر فاس به تماشای تاریخ می‌روید.

دروازه‌های شهر

دروازه چرفا و بوجیلود(Boujloud) قدیمی‌ترین دروازه‌های شهر فاس هستند و بهترین نقطه شروع برای گردش در شهر تاریخی. از این دروازه‌ها شما می‌توانید نمای زیبایی از مناره مدرسه مشهور بوعنانیه را شاهد باشید که درست در کنار دروازه بوجیلود واقع شده است. ساختار قدیمی دروازه‌ها با حفظ اصالت در طول سال‌ها بازسازی شده است.

آتن شرقی

برج نورد

قلعه نورد در قرن 16 موزه‌ای از بهترین سلاح‌های جهان بوده است و هنوز هم قطعات به جای مانده از سلاح‌های آن زمان در این مجموعه نگهداری می‌شود که بسیار نادر هستند.

در میان این سلاح‌ها توپ پنج متری با وزن 12 تن در قلعه یافت می‌شود که یکی از ارزشمندترین سلاح‌های این قلعه به شمار می‌رود. بازدید از نوک قلعه، نمای زیبایی از سراسر شهر قدیمی را پیش چشم‌تان به نمایش می‌گذارد.

محله‌های قدیمی

آتن شرقی

فاس اصالت تاریخی خود را حفظ کرده است؛ کوچه‌های تو در تو که توسط یک رودخانه پر پیچ و خم جدا شده اند. درقسمت سمت چپ رودخانه محله‌های تاریخی وجود دارند و مغازه‌های این سمت غالبا کالاهای دست دوم و کهنه عرضه می‌کنند.

در سمت چپ رودخانه شما می‌توانید محله‌های فتوژنیک‌تری پیدا کنید وصنایع دستی زیبایی بخرید. برای کشف شهر فاس باید ساعت‌های زیادی را به قدم زدن در این محله‌ها اختصاص دهید به هر حال این شهر قدیمی یکی از بزرگ‌ترین شهرهای باز مانده تاریخی جهان است.

ماجراجویی

شهر فاس از آن دست شهرهایی است که باید در کوچه پس کوچه‌های آن غرق شوی تا بتوانی روح زندگی را بیابی. روز سوم از سفرتان را به ماجراجویی در کوچه‌ها، بازار و طبیعت شهر اختصاص دهید.

آتن شرقی

ساخت چرم رنگی

آتن شرقی

برای کسانی که اهل خرید هستند فاس بهشت صنایع دستی و چرم است. در قسمت غربی مسجد قرویین فرصت‌های خرید بسیاری پیش رویتان است. در پشت‌بام‌های خانه‌ها می‌توانید مراحل ساخت چرم دست ساز را مشاهده کنید؛ سفال‌های رنگارنگی که در آنها چرم‌ها را رنگ می‌کنند.

شهر جدید

در قرن 13 زمانی که فاس البالی، کفاف کاخ‌های بزرگ پادشاهان و اشرافیان را نمی‌داد تصمیم بر این شد که شهر را گسترش دهند و منطقه فاس جدید تشکیل شد.

 در این بخش شهر می‌توانید کاخ‌ سلطنتی را بیابید که بازدید از آن بسیار دیدنی است. این منطقه امروز به سبک اروپایی بازسازی شده است اما مساجد و عمارت‌های تاریخی آن همچنان حفظ شده اند.

آتن شرقی

پارک ملی تازاکا

پارک ملی تازاکا در قرن پنجم تاسیس شده و در آن زمان حصاری برای محافظت از زمین‌های حاصلخیز این منطقه دور آن کشیده شده بود. این منطقه امروز به پارک ملی تازاکا معروف است که دور آن مسجدی با لوسترهای برنزی زیبا قرار دارد که 514 چراغ نفتی آن جلوه خاصی به فضای داخلی مسجد داده اند.


ویدیو مرتبط :
گشت و گذار در شهر خانوك

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گشت و گذار در «فاس»، شهر باستانی مراکش (1)


برخلاف باور عموم، قدیمی‌ترین دانشگاه جهان آکسفورد یا سوربن نیست بلکه قدیمی‌ترین دانشگاه جهان« القرویین» است که در شهر فاس مراکش قرار دارد.

وب سایت همشهری شش و هفت - فاطمه عسگری آزاد: برخلاف باور عموم، قدیمی‌ترین دانشگاه جهان آکسفورد یا سوربن نیست بلکه قدیمی‌ترین دانشگاه جهان« القرویین» است که در شهر فاس مراکش قرار دارد. فاس سومین شهر مراکش از نظر جمعیت است اما قدیمی‌ترین شهر این سرزمین به شمار می‌رود و در حال حاضر یکی از میراث جهانی یونسکوست.

در پشت دیوارهای بلند شهر قرون وسطی، جادویی از زندگی‌های کهن وجود دارد که برای کشف آن باید در خیابان‌های 9 هزار ساله آن قدم زد. فاس که تا قبل از سال 1912 پایتخت سیاسی مراکش هم به شمار می‌رفته است امروز پایتخت فرهنگی و معنوی مراکش است و از 10 سال پیش به واسطه سیل توریست‌ها آبادانی بسیاری هم پیدا کرده است.

شهر فاس به چند بخش اصلی تقسیم می‌شود؛ فاس البالی که همان بخش قدیمی شهر است و بخش جدید شهر فاس به «ویل نوول» معروف است که توسط فرانسوی‌ها ساخته شده و معماری آن با قسمت قدیمی شهر کاملا متفاوت است.

شهر فاس در تاریخ مراکش نقش‌های مهمی ایفا کرده است؛ اعتصاب و تظاهرات  علیه تاج و تخت پادشاهی از این شهر آغاز شد و سراسر کشور را تحت تاثیر قرار داد.

سفر به فاس سفر به تاریخ امپراتوری بزرگی است که آثار بسیاری از آن به جای مانده است؛ در کوچه‌های باریک و بازار تو در توی شهر می‌توانید انواع صنایع دستی را پیدا کنید و در 700مسجد آن به دنبال تاریخ اسلام بگردید.

آتن شرقی

فاس بزرگ‌ترین شهر دنیاست که برای حفظ بافت سنتی و باستانی اجازه تردد خودرو در آن داده نمی‌شود.

دراین شهر مردان بسیاری را سوار بر قاطر و الاغ می‌بینید که با تلفن همراه خود مشغول وبگردی هستند یا بر بلندای خانه‌های باستانی آنتن‌های ماهواره بسیاری خواهید دید که نشان می‌دهند با یک شهر عجیب و غریب طرف هستید. سفر به فاس سفر به بافت شهری و بناهای اصیل قرن 13 هجری است.

چگونه برویم؟

روابط دیپلماتیک ایران و مراکش از سال 1387 به مدت شش سال قطع شده بود اما در بهمن  سال 1393 این روابط برای بار دیگر آغاز شد. برای درخواست ویزای توریستی باید همراه با اصل گذرنامه، دو قطعه عکس و پرینت مدارک مالی و شغلی به دفتر این سفارتخانه در تهران مراجعه کنید.

برای رسیدن به فاس می‌توانید از خطوط هوایی اتحاد، آذربایجان و ترکیش استفاده کنید یا به رباط پایتخت مراکش یا کازابلانکا بروید و از آنجا با اتوبوس یا تاکسی خود را به فاس برسانید.

آتن شرقی

تقویم سفر

آب و هوای فاس مدیترانه‌ای است و از روزهای سرد با بارش‌های شدید در زمستان به روزهای گرم و طاقت فرسا در تابستان تبدیل می‌شود.

بنابراین بهترین زمان برای سفر فصل بهار و پاییز است. شهریورتا آبان آب و هوای فاس برای گردش عالی است و گردشگران کمی هم در شهر وجود دارند همین باعث می‌شود قیمت هتل‌ها ارزان‌تر شود و بازدید از مکان‌های تاریخی هم آسان‌تر.

اگر علاقه‌مند به شرکت در فستیوال‌های هنری هستید جشنواره جهانی موسیقی فاس در ماه ژوئن برگزار می‌شود که جمعیت انبوهی از گردشگران را از اقصی نقاط دنیا به این شهر می‌کشاند.

درخشش روح فاس در جشنواره موسیقی

موسیقی قدرتمندترین وسیله برای بیان احساسات است و از سوی دیگر راهی است برای نزدیکی انسان‌ها به یکدیگر. جشنواره جهانی موسیقی مقدس فاس مهم‌ترین جشنواره هنری مراکش به شمار می‌رود.

 این جشنواره که به مدت 10 روز در اواسط تابستان از اواخر ماه مه تا اوایل ماه ژوئن برپاست فرصتی است برای ترکیب موسیقی سنتی و مدرن. جشنواره موسیقی مقدس سال 1994 توسط «فائوزی اسکالی» تاسیس شد؛ کسی که تلاش داشت از موسیقی سنتی برای بیان مباحث عرفانی استفاده کند.

هر سال در این جشنواره موسیقی‌دانانی از مذاهب گوناگون گرد هم می‌آیند تا معنویت را در آثارشان بازتاب دهند.

در این جشنواره چهار روز به نام « روح بخشیدن به جهانی شدن» اختصاص داده شده که در این روزها سیاستمداران، فعالان اجتماعی، دانشگاهیان و رهبران مذهبی گردهم می‌آیند تا در مورد مسائل روز دنیا از قبیل مشکلات آب و هوایی، نوسازی شهری و عدالت اجتماعی بحث و گفت و گو کنند.

آتن شرقی

 بعد از پایان این برنامه کنسرت‌های فضای بازی در اطراف باغ« اندلس» و موزه‌های شهر  برگزار می‌شود. این جشنواره به نوعی تلاش دارد موسیقی محلی آسیای مرکزی را زنده نگه دارد؛ موسیقی که تلاش دارد ارزش‌های معنوی را برای مخاطبان بازگو و آنها را به درک فرهنگ‌های مختلف تشویق کند.

 این جشنواره علاوه بر توجه به فرهنگ‌های مختلف، به طور خاص در ارتقای سطح آگاهی فرهنگی مراکش موثر بوده است. در تمام این 10 روز فاس غرق در شور و شادی است و شب‌ها نیز جشن‌های مخصوصی برپا می‌شود. جشنواره فاس تجربه منحصر به فردی از ترکیب هنر، سرگرمی، انرژی معنوی و چالش‌های فکری است که تلاش دارد روح فاس را به نمایش بگذارد.

بهشت دوستداران غذاهای خیابانی

شهر فاس بهشت دوستداران غذاهای خیابانی است. تمام رستوران‌های شهر با معماری خاصی تزیین شده اند؛ اتاق‌های کاشی کاری شده و یک حوض در وسط که میراث هنر مردم مسلمان مراکش است.

غذا در فاس به معنای کشف ترکیبات جدیدی از مواد غذایی با طعم شیرین و شور است. سبزیجات و میوه‌های تازه در غذاهای مردم این شهر همانقدر موثر هستند که ترشیجات و ادویه‌هایی مانند زیره، گشنیز، فلفل و دارچین.

آتن شرقی

شیرینی پاستیل(pastille) همه این ترکیبات را با هم دارد و بهترین نمونه برای آشنایی با آشپزی محلی مردم این شهر است. بوی نان تازه پخته شده تقریبا از هر محله‌ای بلند است، نان‌هایی را که در کوره‌های عمومی پخته شده و بسیار لذیذهستند، نباید از دست بدهید.

در بازار فاس بوی عطر مواد غذایی دل هر عابری را می‌رباید؛ سیب زمینی سرخ شده، نان تازه، شیرینی‌های خوشمزه و سبزیجات آبدار. فروشندگان مواد غذایی در فاس همه خوشرو هستند و برخوردی دوستانه دارند. در فاس بهتر است ترس‌تان را کنار بگذارید و به استقبال طعم‌های ناشناخته بروید.

از قاطر تا تاکسی

بسیاری از وبلاگ‌های سفر در مورد گم شدن در فاس اغراق می‌کنند و همین باعث ترس گردشگران می‌شود اما واقعیت این است که گرچه کوچه‌های تنگ و باریک فاس قدیمی احتمال گم کردن مسیر را افزایش می‌دهند اما دروازه‌های شهر می‌توانند نشانه خوبی برای مسیر یابی باشند.

آتن شرقی

هر وقت که احساس کردید در این بخش شهر گم شده‌اید کافی است که به دنبال نزدیک‌ترین دروازه شهر یا به زبان محلی «باب» بگردید و از آنجا یک تاکسی سوار شوید.

اگر هنوز هم ترس از گم کردن مسیر دارید می‌توانید از طریق هتل یا دفتر گردشگری برای خودتان یک راهنما پیدا کنید تا دیگر با خیال راحت در شهر بگردید. در بخش قدیمی فاس امکان تردد خودرو وجود ندارد و همین باعث روی آوردن مردم محلی به قاطر و دوچرخه شده است.

گرچه در بخش‌های جدید فاس تاکسی و اتوبوس فراوان است اما برای تردد در بخش قدیمی هم مشکل چندانی نخواهید داشت زیرا شهر به قدری جذابیت دارد که قدم زدن در آن برایتان لذت‌بخش خواهد بود.

بهترین مکان اقامت

در فاس گزینه‌های اقامت کم نیستند و می‌توانید با توجه به بودجه تان سراغ هتل‌های لوکس یا مهمانخانه‌ها بروید. قبل از انتخاب هتل باید به این سوال پاسخ دهید که هرج و مرج شهر تاریخی را ترجیح می‌دهید یا دوست دارید چشم‌تان را در بخش مدرن شهر باز‌كنید؟ نرخ اتاق‌ها در قسمت قدیمی غالبا ارزان‌تر است و هتل‌های لوکس را می‌توانید در ویل نوول پیدا کنید.

آتن شرقی

کاخ باشکوه

«پلس امانی» یک کاخ باشکوه در لبه شرقی فاس است که قدمت آن به سختی به یک قرن می‌رسد. در این هتل شما می‌توانید به سبک اشراف زادگان مراکشی دمپایی به پا و با لباس بلند و گشاد در تراس رو به باغ بزرگ هتل استراحت کنید.

آتن شرقی

 این هتل اینترنت رایگان ارائه می‌دهد و رستوان هتل با انواع غذاهای فرانسوی و مراکشی آماده پذیرایی از مهمانان است. در هتل امانی طیف وسیعی از درمان‌های زیبایی و ماساژ ارائه می‌شود و فروشگاه آن انواع کالاهای سنتی مراکش را می‌فروشد. برای اقامت یک شب در این هتل 5 ستاره باید 125 دلار بپردازید.

تلفیق سنت و مدرنیته

هتل «ریاد  فاس» پیچیدگی‌های معماری سنتی فاس را با ظاهری مدرن تلفیق کرده است. این هتل در قلب شهر قدیمی واقع شده و 25 دقیقه از فرودگاه بین المللی فاس فاصله دارد.

آتن شرقی

تمام اتاق‌های این هتل مجهز به سیستم تهویه مطبوع و مبلمان شرقی هستند و در استخر روباز هتل می‌توانید نمای زیبایی از کوه‌های اطلس را مشاهده کنید. این هتل مجهز به اینترنت رایگان، استخر روباز و مرکز تناسب اندام است. اقامت یک شب در این هتل 5 ستاره برابر است با 107 دلار.

هتل باغ

«ریاد لاروسا» بیش از آنکه هتل باشد یک باغ سرسبز و زیبا با درختان پرتقال و چشمه‌ای‌ زیباست. تمام اتاق‌های هتل با هنر مدرن و مبلمان عجیب و غریبی تزیین شده که دیدنی هستند. این هتل در کاخی متعلق به قرن 17 واقع  و با امکانات رفاهی لوکس به یکی از محبوب‌ترین هتل‌های شهر تبدیل شده است.

آتن شرقی

شما می‌توانید در این هتل از اینترنت رایگان استفاده کنید؛ حمام سنتی، آب‌گرم و ماساژ هم از دیگر امکانات هتل هستند. برای اقامت در این هتل 3 ستاره باید شبی 81 دلار بپردازید.

هتلی صمیمی

عمارت «ریاد لدریسی» با یک بازسازی طولانی مدت تبدیل به یک هتل گرم و صمیمی شده و برای کسانی که به تاریخ علاقه‌مندند می‌تواند یکی از اقامتگاه‌های دوست داشتنی فاس باشد.

این هتل با صنایع دستی آقریقای مرکزی و دکوراسیون عربی تزیین شده و باغ زیبا و درختان بزرگ موز آن بسیار دیدنی است. رستوران هتل با انواع غذاهای سنتی آماده پذیرایی از مهمانان است.

آتن شرقی

این هتل در دو کیلومتری کاخ سلطنتی فاس واقع شده و با فرودگاه شهر 15 کیلومتر فاصله دارد. برای اقامت در آن باید شبی 55 دلار بپردازید.

ادامه دارد...