گردشگری


2 دقیقه پیش

مناظر بی نظیر زمین‌های گلف در آمریکا

در زندگی چیزهای کمی بهتر از بازی گلف در میان رشته کوه های باشکوه، بیابان های بی ثمر یا اقیانوس های خروشان وجود دارد. هر ایالت آمریکایی حداقل یک زمین گلف با مناظر بی نظیر ...
2 دقیقه پیش

باشکوه‌ترین مراکز خرید در جهان

برای اغلب مردم، خرید کردن بخشی از تفریح آن‌ها و برای‌شان مهم است! برای برخی دیگر، تاریخ و فرهنگ مهمتر است اما در صورتی که دو مورد بالا را باهم ترکیب کنید می‌توانید علاوه ...

بهشتی رویایی در چند قدمی تهران


بهشت را همیشه جایی دور از دسترس تصور کرده‌ایم، اما می‌شود با چند ساعت رانندگی به خارج از تهران هم به آن رسید.

خبرگزاری ایسنا: بهشت را همیشه جایی دور از دسترس تصور کرده‌ایم، اما می‌شود با چند ساعت رانندگی به خارج از تهران هم به آن رسید...

طی سال‌های اخیر که بازار گردشگری روستاهای نزدیک تهران حسابی گرم شده و اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به کمک بخش اطلاع‌رسانی آمده‌اند، بهشت‌های کوچک و در دسترس زیادی از پشت ابرها پیدا شده و به مسافران معرفی شده است.

تصاویر:بهشتی رویایی در چند قدمی تهران

«فیلبند» یکی از همین مقاصد جذاب و خوش آب ‌و هواست که با طی 240 کیلومتر از تهران به سمت آمل، در جاده هراز رخ می‌نماید.

نام این ییلاق در اصل "فیلبند" است. "فل" در گویش مازندرانی به معنای خستگی و "بند" هم به معنای بندآمدن و نتوانستن است.

تصاویر:بهشتی رویایی در چند قدمی تهران

علت این نام‌گذاری، ارتفاع بالای این ییلاق و کمرگاه‌های تندی است که عبور از آن را دشوار می‌کند.

برای آن‌ها که درگیر زندگی کارمندی هستند و روزهای هفته را می‌شمارند تا به تعطیلی یکی‌دو روزه آخر هفته‌ها برسند، سفرهای یک یا دو روزه بهترین فرصت برای خلاصی از هوای دودآلود تهران و لختی آرمیدن در قلب پاک طبیعت است.

تصاویر:بهشتی رویایی در چند قدمی تهران

البته این جمله تا زمانی کاربرد خواهد داشت که گردشگران شهری، روستاهای بکر و کمتر کشف شده را پس از گذران لحظات خوش، به همان شکل ابتدایی به سمت کاشانه خود ترک کنند، نه این که دردی بر دلش گذاشته و از پالودگی‌اش بکاهند.

شاید نام روستای «فیلبند» در گروه‌های تلگرامی تور‌های آخر هفته یا صفحه‌های گروه‌های ایران‌گردی به چشم‌تان خورده باشد. این روستای کوچک در ارتفاع دو هزار و 700 متری از سطح دریا واقع است، اما فکر نکنید تنها مقصد نهایی این سفر زیباست. در مسیری که از جاده هراز به سمت روستای سنگچال منحرف می‌شوید، آنچنان از شگفتی‌های طبیعت لذت می‌برید که شاید رسیدن به مقصد را به فراموشی سپردید.

تصاویر:بهشتی رویایی در چند قدمی تهران

از آنجا که رسیدن به هر گنجی، رنجی در پی دارد، پیدا کردن جاده محلی به سمت سنگچال و سپس، فیلبند هم چندان آسان نیست. این مکان هیچ تابلوی مشخصی ندارد و به نظر می‌رسد تخمین زدن فاصله مکانی درست تا اول جاده، برای محلی‌ها خیلی سخت باشد! ما در سفرمان چندبار رفتیم و برگشتیم و پرسیدیم و پرسیدیم و پرسیدیم تا به یک پل عابر پیاده رسیدیم که زیرش عکس امام (ره) و شهدا نصب شده بود.

تصاویر:بهشتی رویایی در چند قدمی تهران

 اما همه این گم شدن‌ها و وضعیت بد جاده را وقتی به این مسیر پر پیچ‌وخم سرسبز رسیدیم، فراموش کردیم. در واقع برای رسیدن به «فیلبند» شما از جاده‌ای مارپیچ در یک کوه جنگلی عبور می‌کنید و در راه با تک‌درخت‌هایی آشنا می‌شوید که در فاصله‌هایی منظم پوشیده در دامنی سبزرنگ، به شما لبخند می‌زنند. زیبایی‌های جاده آنقدر هست که حتی در حال خیس شدن زیر بارانِ ریز ریز و حتی لرزیدن از سرمای این منطقه در چله تابستان، خنده فراموش‌تان نشود.

«فیلبند» را روستای چهارفصل هم می‌خوانند؛ به قول محلی‌ها در یک روز شما می‌توانید شاهد بارش باران، تگرگ، وزش باد، تابش آفتاب و سپس رنگین‌کمان باشید. باران در اینجا به نرمی هرچه تمام‌تر می‌بارد، اما شما گول نخورید. اگر اهل جنگل‌نوردی یا پیاده‌روی در مسیرهای کنار جاده هستید، پانچو یا بارانی و کفش ضدآب و مچ‌دار را حتما به همراه داشته باشید.

تصاویر:بهشتی رویایی در چند قدمی تهران

بهترین آب‌وهوا برای سفر کردن به «فیلبند»، هوای آفتابی است اما قدم زدن زیر باران و کشف پیاپی منظره‌های روستایی در دل مه هم حال و هوای لذت‌بخشی دارد. بعضی از مسافران ترجیح می‌دهند کوله‌ای سبک با خود بردارند و مسیر روستای «سنگچال» تا «فیلبند» را پیاده طی کنند و از مناظر بکر و صدای پرندگان خوش‌آواز این منطقه لذت ببرند. البته اگر قصد طی کردن مسیرهای فرعی را دارید، بدون راهنمای محلی این کار را نکنید، چون مه در این ارتفاع گاه آنچنان غلیظ است که تا چند متر جلوتر قابل رویت نیست.

تصاویر:بهشتی رویایی در چند قدمی تهران

پدیده "ویلای تهرانی‌ها" در این روستا هم مثل هر ناکجاآباد خوش‌ آب و هوایی در خطه شمالی کشور خودنمایی می‌کند، گویی اهالی شهر ماراتنی به پا کرده‌اند برای از خود کردنِ هر سرزمین سبزی که اندکی از دست شهر‌ها دور افتاده...

تصاویر:بهشتی رویایی در چند قدمی تهران

پیدا کردن محلی برای اقامت در این روستا کار چندان سختی نیست، اما کیفیت آن بستگی به دست به جیب شدن شما دارد. ‌هستند خانه‌های محلی‌ای که به مسافران اجاره داده می‌شوند؛ سوییت‌هایی با منظره خوب و آب گرم که در روزهای کسادی بازار مسافر، از شبی 150 هزار تومان اجاره داده می‌شوند و در روزهای پررونق، ارزش آن‌ها از مرز 400 هزار تومان هم عبور می‌کند. اما اگر به دنبال تنها جایی برای خواب و استراحت هستید و ترجیح می‌دهید وقت خود را صرف تماشای شگفتی‌های طبیعی و نفسی تازه کردن در فضای روح‌افزای روستایی کنید، می‌توانید به «تکیه غرب» بروید و با هزینه‌ای حدود 30 هزار تومان، یک اتاق با سرویس مشترک اجاره کنید.

درست است که تکیه آب گرم ندارد، اما «تکیه بابا» یا متصدی این مکان، لوازمی در اختیارتان می‌گذارد که هرچه خاطره از دهه 50 و 60 دارید را با لبخند مرور کنید...

 تصاویر:بهشتی رویایی در چند قدمی تهران

گرچه تصدی مکان‌های مذهبی را معمولا به مردان می‌سپارند، «تکیه بابا»ی «فیلبند» یک زن است‌. وقتی اتاق را به شما اجاره می‌دهد، یک چراغ علاءالدین، گردسوز و یک لامپ در اختیارتان می‌گذارد که تا صبح وقت دارید از خاطراتی که در گذشته با آن‌ها داشته‌اید، بگویید.

«فیلبند» روستایی بی‌نظیر و زیباست که هنوز شهرت «ابیانه» و «ماسوله» را ندارد. کشف تدریجی چنین مکان‌هایی می‌تواند برای بومیان آن منطقه خوشایند باشد و نباشد. از یک سو با افزایش تعداد مسافران، اقتصاد گردشگری این منطقه رشد پیدا می‌کند و بومیانی که درآمدشان تنها به فروش محصولات دامی و کشاورزی محدود شده، دریچه‌هایی نو روبروی خود می‌بینند.

تصاویر:بهشتی رویایی در چند قدمی تهران

اما از سوی دیگر بیم آن می‌رود که در آینده‌ای نه‌چندان دور «فیلبند» و «سنگچال» و همسایه‌های معصوم‌شان به سرنوشتی شبیه «ابیانه» و «ماسوله» که حالا دیگر طبیعت دست‌نخورده‌شان را به ظواهر جذاب گردشگرپسند فروخته‌اند، مبتلا شوند...

«سهراب»، این زمزمه‌گوی مهربان طبیعت، چه خوب گفته: روی قانون چمن پا نگذاریم...


ویدیو مرتبط :
‫گرانترین کباب ایران در تنها باغ اروپایی فشم/ منظره ای رویایی به صرف هوای بهشتی/ پاتوق تقدیم می کند‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پایان سال رویایی در بورس تهران



 

 

پایان سال رویایی در بورس تهران

 

 

بازار دادوستد سهام روز گذشته آخرین روز کاری خود در سال ۸۸را به پایان رساند تا معامله‌گران یکی از بهترین سال‌های دهه جاری بورس را تجربه کنند.


بازار سهام دیروز در شرایطی به فعالیت خود در سال ۸۸ پایان داد که البته ابهامات اساسی پیش روی معامله‌گران همچنان ادامه داشت. نامشخص بودن دو مساله عمده در زمینه های سیاسی و اقتصادی بازار را در سال گذشته در ابهام نگاه داشت و این مساله در آخرین روز کاری سال نیز ادامه داشت. تکذیب سخنان وزیر اقتصاد در مورد اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها با لحاظ بودجه ۲۰هزار‌میلیارد‌تومانی و انتشار دلایل دولت جهت اجرای این طرح با لحاظ بودجه ۴۰‌هزار‌میلیارد‌تومانی - که در سایت دولت منعکس شد - سبب شده است تا مباحث در مورد اجرا یا عدم اجرای این طرح همچنان با بازار سهام همراه باشد. در همین حال و در شرایطی که کمتر از سه روز به پایان سال ۸۸ باقی مانده است بازار اطلاعی از سناریو قیمتی حامل‌های انرژی در سال ۸۹ ندارد. نامشخص بودن سناریوهای قیمتی حامل‌های انرژی، برآورد سود واقعی شرکت‌ها در سال آینده را دشوار‌تر می‌سازد. در همین حال در پرونده هسته‌ای نیز ابهامات هنوز ادامه دارد؛ امری که به معنای تداوم شرایط ابهام آور این مساله در سال آینده است.


معامله‌گران در بازار شاهد آخرین تلاش‌ها برای شناسایی سود و اصلاح قیمت‌های پرتفوی سهام بودند. این شرایط مختلط قیمتی ناشی از معاملات حمایتی و معاملات واقعی سبب شد تا معامله‌گران با حرکت‌های متفاوت قیمتی نیز مواجه باشند اما بیشتر نمادهای بازار دیروز شرایط رشد قیمتی را تجربه کردند.


در معاملات دیروز در‌ گروه شیمیایی سرمایه‌گذاری ملی اقدام به واگذاری مالکیت خود در شرکت کف کرد تا فرد حقیقی که پیش از این بلوک سرمایه‌گذاری توسعه ملی را خریداری كرده بود اینک شاهد کسب دو کرسی در هیات‌مدیره این شرکت باشد. در معاملات عمده دیگر سایپا دیزل نیز بخشی از سهام شرکت زیرمجموعه خود محور خودرو را جابه‌جا کرد تا احتمالا این معامله درون‌گروهی به شناسایی سود منجر شود. نماد سایپا نیز پس از معامله انتقالی ابتدای هفته که در جریان آن بخشی از سهام سایپا به کارکنان این شرکت منتقل شد دیروز نیز معاملات پرحجمی را تجربه کرد.


روز گذشته در‌ گروه مالی توقف بیمه آسیا برای اعلام سود سال ۸۹ نکته مهمی بود که معامله‌گران در انتظار اعلام سود این شرکت هستند. در این‌گروه بیمه البرز پس از یک عرضه اولیه با صف خرید مواجه شد.


در‌ گروه فلزی، فولاد مبارکه و لوله ماشین‌سازی ایران دیروز معاملات حمایتی را شاهد بودند.


در‌ گروه دارویی، نماد عبیدی شاهد دو معامله بلوکی بود که این معاملات به دادوستد ۹/۱میلیون سهم منجر شد.


در مجموع بازار دیروز بازاری پرجنب و جوش بود که در آن شاخص کل ۵/۳۷واحد رشد کرد. از مجموع ۶/۳۲میلیارد‌تومان سهمی که در بازار دیروز معامله شد که ۴۴درصد آن به معاملات محور خودرو، سایپا و فولاد اختصاص داشت. از ۱۹۱نمادی نیز که به روی تابلو رفتند دیروز ۵۶نماد با کاهش قیمت و ۱۲۷نماد با رشد قیمت دادوستد شدند.