گردشگری


2 دقیقه پیش

مناظر بی نظیر زمین‌های گلف در آمریکا

در زندگی چیزهای کمی بهتر از بازی گلف در میان رشته کوه های باشکوه، بیابان های بی ثمر یا اقیانوس های خروشان وجود دارد. هر ایالت آمریکایی حداقل یک زمین گلف با مناظر بی نظیر ...
2 دقیقه پیش

باشکوه‌ترین مراکز خرید در جهان

برای اغلب مردم، خرید کردن بخشی از تفریح آن‌ها و برای‌شان مهم است! برای برخی دیگر، تاریخ و فرهنگ مهمتر است اما در صورتی که دو مورد بالا را باهم ترکیب کنید می‌توانید علاوه ...

مسجد شیخ زاید در امارات یکی از زیباترین مساجد جهان(+تصاویر)



مسجد شیخ زاید, مسجد شیخ زاید در امارات, مسجد شیخ زاید در ابوظبی

مسجد شیخ زاید در امارات

 

مسجد شیخ زاید در امارات یکی از زیباترین مساجد جهان(+تصاویر)
مسجد شیخ زاید (نام کامل عربی: مسجد الشیخ زاید بن سلطان آل نهیان) مسجدی در شهر ابوظبی، کشور امارات است. مسجد شیخ زاید بعد از مسجد الحرام و مسجد النبی سومین مسجد بزرگ جهان است و یکی از نقاط دیدنی امارات متحده عربی به شمار می‌آید.


نام این مسجد از شیخ زاید بن سلطان آل نهیان گرفته شده‌است که بنیان‌گذار و نخستین رئیس کشور امارات بوده و در همین مسجد دفن شده‌است. او در ۲۰ رمضان ۱۴۲۵ ه.ق (۴ نوامبر ۲۰۰۴ میلادی) درگذشت و قبر وی در سمت شمال مسجد واقع شده‌است مسجد شیخ زاید به طور رسمی در ماه رمضان در سال ۲۰۰۷ میلادی گشوده شد.

 

تصاویر مسجد شیخ زاید, مسجد شیخ زاید در امارات, مسجد شیخ زاید در ابوظبی

مسجد شیخ زاید در شهر ابوظبی در کشور امارات قرار دارد

 

محل مسجد شیخ زاید
مسجد شیخ زاید در منطقه‌ای بزرگ میان دو پل «مصفح» و «مقطع» در مدخل جزیرهٔ أبوظبی قرار دارد. اگرچه ورود به مسجد برای نامسلمانان در امارات ممنوع است ولی این مسجد برای امکان بازدید گردشگران یک استثنا است.
روزانه ده‌ها زن غربی از مسجد شیخ زاید آل نهیان ابوظبی بازدید می‌کنند که با توجه به اینکه مسجد شیخ زاید به روی غیرمسلمانان باز است، آنها هم به احترام مکان معنوی مسلمانان با پوششهای اسلامی یعنی یک عبای بلند مشکی و پوشش سر وارد این مسجد می‌شوند.

 

تصاویر مسجد شیخ زاید, مسجد شیخ زاید در امارات, مسجد شیخ زاید در ابوظبی

مسجد شیخ زاید به طور رسمی در ماه رمضان در سال ۲۰۰۷ میلادی گشوده شد

 

 مسجد شیخ زاید, مسجد شیخ زاید در امارات, مسجد شیخ زاید در ابوظبی

مسجد شیخ زاید بعد از مسجد الحرام و مسجد النبی سومین مسجد بزرگ جهان است

 

هزینهٔ و مساحت مسجد شیخ زاید
هزینهٔ ساخت مسجد شیخ زاید (دو میلیارد و ۱۶۷) میلیون درهم امارتی بوده‌است. اولین نماز در مسجد شیخ زاید نماز عید قربان (عید الأضحی)، سال ۱۴۲۸ هجری قمری برابر با ماه دسامبر ۲۰۰۷ میلادی بر‌گزار شد که هنوز ساخت بناء مسجد بطور کامل پایان نیافته بود. مساحت اجمالی مسجد شیخ زاید (۴۱,۲۲۲) متر مربع است،به غیر از دریاچه‌های اطراف خارجی مسجد.

 

مسجد شیخ زاید,عکس های مسجد شیخ زاید در امارات, مسجد شیخ زاید در ابوظبی

مسجد شیخ زاید, مسجد شیخ زاید در امارات, مسجد شیخ زاید در ابوظبی

مساحت  مسجد شیخ زاید (۴۱,۲۲۲) متر مربع است

 

مسجد شیخ زاید، سومین مسجد جهان از نظر مساحت، و دهمین مسجد جهان از لحاظ حجم و بزرگی است. در سال ۱۹۹۶ میلادی، بفرمان شیخ زاید بن سلطان آل نهیان حاکم وقت امارت ابوظبی دستور بنا این مسجد صادر شد. مسجد شیخ زاید روی تپه ای به‌ ارتفاع ۹ متر از سطح زمین بنا شده‌است.

 

قبه‌ها و مناره‌های مسجد شیخ زاید
طبق بررسی‌های صورت گرفته از سوی سازمان کنفرانس اسلامی (منظمهٔ مؤتمر اسلامی)، قبه اصلی مسجد شیخ زاید، بزرگترین و نخستین قبه درجهان است که ارتفاع آن (۸۳) متر،  قطر داخلی آن (۸ر۳۲) متر می‌باشد.

 

زیباترین مساجد جهان, مسجد شیخ زاید در امارات, مسجد شیخ زاید در ابوظبی

مسجد شیخ زاید,دیدنی های امارات, مسجد شیخ زاید در ابوظبی

ظرفیت مسجد شیخ زاید ۴۰۹۶۰ هزار نفر می‌باشد

 

تعداد گنبدهای مسجد شیخ زاید ۵۷ عدد می‌باشد که به اندازه های مختلف ساخته شده و بر سر رواق‌های خارجی، و مداخل اصلی و جانبی قرار دارند. گنبد اصلی مسجد شیخ زاید در ابوظبی، یکی از بزرگترین گنبدهای موجود در جهان شناخته شد.

 

مسجد شیخ زاید,مسجد شیخ زاید در ابوظبی, مسجد شیخ زاید در امارات

مسجد شیخ زاید یکی از دیدنی های امارت

مسجد شیخ زاید, مسجد شیخ زاید در امارات, مسجد شیخ زاید در ابوظبی

مسجد شیخ زاید یکی از زیباترین و بزرگترین مساجد جهان

 

ظرفیت مسجد شیخ زاید ۴۰۹۶۰ هزار نفر نمازگزار می‌باشد.همچنین یکی از جاذبه‌ای مسجد شیخ زاید وجود چهار مناره است که أرتفاع هر مناره (106 ) متر است، و در چهار رکن از صحن خارجی مسجد قرار دارد و بر زیبایی مسجد افزوده‌است.

 

مسجد شیخ زاید در امارات,مسجد شیخ زاید,مسجد شیخ زاید در ابوظبی

فرش مسجد شیخ زیاد توسط هنرمندان ایرانی بافته شده است که ۷۱۱۹ متر مربع مساحت دارد

 

در مسجد شیخ زاید در امارات می توانید بزرگترین فرش را مشاهده کنید که به طور مخصوص به این مکان اختصاص دارد. این فرش دست باف است و هنرمند بزرگ ایرانی به نام خالقی مسئول این فرش بوده و با همکاری ۱۲۰۰ بافنده بافته شده  است این فرش که بیش تر از هفت هزار متر مربع اندازه و مساحت دارد وزنی بالغ بر ۴۷ تن دارد که معروف ترین دیدنی در این مکان محسوب می شود.

منبع : fa.wikipedia.org

 


ویدیو مرتبط :
نورپردازی فوق العاده زیبای مسجد شیخ زاید امارات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

با مسجد سلیمیه، یکی از زیباترین مساجد جهان آشنا شوید! (+تصاویر)



مسجد سلیمیه, تصاویر مسجد سلیمیه, عکس های مسجد سلیمیه

مسجد سلیمیه

 

مسجد سلیمیه، یکی از زیباترین مساجد جهان

مسجد و مجموعه سلیمیه در شهر ادیرنه یکی از آثار گزیده معماری دوره عثمانی در ترکیه است که در مرکز استان ادیرنه در بخش اروپایی ترکیه ساخته شده‌است.

مسجد سلیمیه - ادیرنه ترکیه

مسجد «سلیمیه» نمونه عالی از معماری اسلامی و یکی از جاذبه‌های گردشگری ترکیه است. این بنا در قرن شانزدهم ساخته شد و یکی از مساجد معروف دوره عثمانی است. طراحی ساده‌، المان‌های اسلامی و سبک معماری کم‌نظیر مسجد سلیمیه موجب شده پس از قرن‌ها هنوز مورد ستایش بینندگان قرار گیرد.

 

مسجد سلیمیه, تصاویر مسجد سلیمیه, عکس های مسجد سلیمیه

مسجد سلیمیه در شهر ادیرنه ترکیه قرار دارد

 

مسجد سلیمیه, تصاویر مسجد سلیمیه, عکس های مسجد سلیمیه

مسجد سلیمیه یکی از مساجد معروف دوره عثمانی است

 

مسجد سلیمیه, تاریخچه ساخت مسجد سلیمیه, عکس های مسجد سلیمیه

مسجد سلیمیه در قرن شانزدهم ساخته شد

 

 معمار مسجد سلیمیه، معمار سنان، معمار رسمی دربار پادشاهان عثمانی بوده‌است. این مجموعه در دوره سلطنت سلطان سلیم دوم عثمانی ساخته شده‌است. آغاز ساخت مسجد سلیمیه طبق کتیبه‌ای که در این مجموعه موجود است به سال ۹۷۶ هجری قمری (۱۵۶۸ میلادی) برمی‌گردد و طبق پیش‌بینیها قرار بود ساخت این مسجد در روز ششم آذر سال ۹۵۳ خورشیدی به اتمام برسد اما در تاریخ ۲۳ اسفند سال ۹۵۳ به افتتاح رسیده‌است.

 

ویژگیهای مسجد سلیمیه, تصاویر مسجد سلیمیه, عکس های مسجد سلیمیه

مسجد سلیمیه در زمینی به مساحت ۲۴۷۵ متر مربع بنا شده است

 

مسجد سلیمیه, تصاویر مسجد سلیمیه, عکس های مسجد سلیمیه

مسجد سلیمیه، یکی از زیباترین مساجد جهان

 

ویژگیهای مسجد سلیمیه
مسجد سلیمیه در زمینی به مساحت ۲۴۷۵ متر مربع بنا شده و زیربنای مسجد نیز ۱۶۲۰ متر مربع است. مساحت کل این مجموعه ۲۲ هزار و ۲۰۲ متر مربع است. ارتفاع گنبد مسجد سلیمیه ۴۳،۲۸ متر و قطر دهانه آن ۳۱،۳۰ متر است. گنبد روی یک پایه هشت ضلعی بنا شده‌است. چهار گنبدک در گوشه‌ها و یک نیم‌گنبد در محراب در مقاوم‌سازی گنبد اصلی بنا نقش دارند.

 

مسجد سلیمیه,عکس های مسجد سلیمیه, تصاویر مسجد سلیمیه

مسجد سلیمیه, تصاویر مسجد سلیمیه, عکس های مسجد سلیمیه

نمای داخلی مسجد سلیمیه

 

مکانهای دیدنی ترکیه, تصاویر مسجد سلیمیه, عکس های مسجد سلیمیه

نمای داخلی مسجد سلیمیه

 

گبند مسجد سلیمیه ۳۲ پنجره کوچک داشته و در بخشهای زیرین گنبد نیز ۶ ردیف پنجره وظیفه تأمین روشنایی این مسجد را برعهده دارند. مسجد سلیمیه چهار مناره دارد و هر مناره دارای سه شرفه ۳۸۰ سانتیمتری دارد. ارتفاع مناره‌ها ۷۰،۸۹ متر است. این مسجد از لحاظ هنر مرمرتراشی، کاشیکاری و خوشنویسی نیز حائز اهمیت است. کاشیهای مسجد ساخت ایزنیک ترکیه‌ است. بخشی از کاشیهای این مسجد در زمان جنگهای عثمانی با روسیه در سالهای ۱۸۸۷-۱۸۸۸ از طرف میخائیل اسکوبلف ژنرال روسی به مسکو منتقل گردید. مسجد سلیمیه در تاریخ ۲۸ ژوئن سال ۲۰۱۱ در جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو در پاریس وارد لیست میراث جهانی گردید.

 

گردآوری : بخش گردشگری صبح بخیر

 

منابع : 

fa.wikipedia.org

tabnak.ir