متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

چرا نماز شب خوان ها کم شده اند؟



 

نماز شب

 

بسیاری از سنّت های نبوی متأسفانه در میان ما جایگاه اصلی خود را ندارند. این موضوع به خصوص زمانی اهمیت می یابد که توجه شود، توصیه و تأکید معصومین(علیهم السلام) بر آن ها بسیار بوده است! از جمله این سنت های شریف «نماز شب» است تا جایی که نشانه مؤمن اقامه نماز شب دانسته شده است. در این نوشتار به بررسی سیره امیرمؤمنان (علیه السلام) در این باب می پردازیم.

 

نمازی در دل شب

شب هنگام که مردم در خوابند، مؤمنان واقعی از بستر بر می خیزند و به راز و نیاز با معبود یگانه می پردازند. نمازی که در تاریکی شب کسی جز خود خداوند از آن خبر ندارد و رمز برتری آن نیز شاید همین بی ریایی و مخلصانه بودن آن باشد.

 

سیره امیرمؤمنان در مورد نماز شب

اقامه نماز شب از جمله سنّت ها و سیره های همه معصومین است که هرگز در طول زندگی شریفشان ترک ننمودند. گویی دل شب بهترین زمان بود تا رازهای دل علی (علیه السلام) را بشنود و در خود نگهداری کند: «دل شب محرم سرّالله است»

 

از جمله آدابی که برای مستحبات نماز شب ذکر شده است، عملی است که امیرمؤمنان (علیه السلام) هنگامی که برای نماز از بستر برمی خاستند، انجام می دادند و آن این بود که به آسمان نگاه می کردند و آیاتی از قرآن را در مورد خلقت آسمان و زمین تلاوت می فرمودند. همچنین نقل است حضرت آیات آخر سوره مبارکه حشر را هنگام نماز شب تلاوت می فرمودند. این آیات توصیف کننده اسماء و صفات الهی است که بزرگی و برتری خداوند متعال را نشان می دهد:

 

مردی نزد امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) آمد و گفت: یا امیرالمؤمنین من در شب گذشته از نماز شب محروم شدم. حضرت به او فرمودند: تو مردی هستی که گناهان پایبند تو شد!

 

هُو الله الذی لا إله ألاّ هو عالمُ الغیبِ و الشّهاده هو الرّحمن الرّحیم. هو الله الّذی لا إله إلاّ هو الملکُ القُدّوسُ السَّلامُ المُؤمِنُ المُهَیمِنُ العزیزُ الجَبّارُ المُتکبّرُ سبحان الله عمّا یُشرکون. هو الله الخالقُ البارئُ المُصَوِّرُ لهُ الأسماءُ الحُسنی یُسَبِّحُ له ما فی السَّمواتِ و الأرضِ و هُو العزیزُ الحَکیم1

 

در این آیات شریفه، اسماء و صفات الهی مترتباً مورد تذکّر واقع می شوند و با یاد و ذکر خداوند و یادآوری صفات خاص الهی و بزرگی و بی همتایی او، دل برای ارتباطی مستمر و حضور قلبی خالصانه آماده می گردد. از این رو از جمله آداب نماز شب که از امیرالمؤمنان علی (علیه السلام) به سنّت مانده است، تلاوت این آیات هنگام برخاستن از بستر برای اقامه نماز شب است.

 

ساعت های پایانی

اهتمام به مناجات الهی در شب از جمله آموزه هایی است که امیرمؤمنان (علیه السلام) تا آخرین ساعات عمر شریفشان نسبت به آن متذکّر بودند. نقل است در شب نوزدهم ماه رمضان، همان شبی که آخرین شب عمر مولای متقیان بود، در دل شب از خواب برخاستند و تا هنگامه نماز صبح به عبادت و دعا مشغول بودند. در همان شب بود که از امّت نزد رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) گلایه نمودند و از جور و جفای خلق استغاثه جستند و شد آنچه نباید می شد، آنچنان که امام حسن (علیه السلام) پس از شهادت حضرت فرمودند: به خدا قسم، امشب مردی در بین شما قبض روح گردید که پیشینیان از او پیشی نگرفتند جز در فضل نبوت و آیندگان به او نخواهند رسید.2

 

از جمله آدابی که برای مستحبات نماز شب ذکر شده است، عملی است که امیرالمؤمنان (علیه السلام) هنگامی که برای نماز از بستر برمی خاستند، انجام می دادند.

 

محرومیت از نماز شب

از دیگر آموزه های اساسی درباره سیره امام علی (علیه السلام) درباره نماز شب آن است که به ذکر علت و دلیل محرومیت افراد از اقامه نماز شب پرداخته اند:

 

جناب صدوق در کتاب توحید روایت کرده اند که مردی نزد امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) آمد و گفت: یا امیرالمؤمنین من در شب گذشته از نماز شب محروم شدم. حضرت به او فرمودند: تو مردی هستی که گناهان پایبند تو شد.3

 

همان طور که مشاهده می شود حضرت در بیان علت عدم توفیق به خواندن نماز شب، کلیدی را ارائه می فرمایند که امروزه نیز می تواند راهگشای ما باشد. سرّ آنکه موفق به نماز شب نشویم جز این نیست که گناهان و زشتی ها همچون زنجیری پایمان را بسته اند و پرده غفلت و خواب زدگی بر چشمانمان کشیده اند. پس برای رهایی از چنگال گناهان و توفیق پرواز در شب های پر رمز و راز برای مناجات با معبود بی انباز باید تلاش و جهادی اکبر نمود.


نتیجه گیری

از جمله سیره امیرمؤمنان (علیه السلام) در بر پا داشتن سنن نبوی (صلی الله علیه و آله) اقامه نماز شب در طول عمر شریفشان بوده است. ایشان بر همین اساس، علت سلب توفیق از اقامه نماز شب را گناهان و محرمات ذکر فرموده اند.


منبع:گروه دین و اندیشه تبیان

 

......................................


منابع و مآخذ

1- سوره مبارکه حشر- آیات 24-22

2- فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه- آیت الله حسن زاده آملی- ص69

3- مجموعه مقالات آیت الله حسن زاده آملی- ص21 و 22

4- فضایل و سیره چهارده معصوم(علیهم السلام) در آثار استاد علامه حسن زاده آملی- عباس عزیزی

 


ویدیو مرتبط :
دانلود فیلم ربات نماز خوان شیعه (کم حجم)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نماینده مجلس خطاب به احمدی نژاد:اگر وریر پیشنهادی نماز شب خوان است بگذارید نماز شبش را بخواند! این چه ربطی به تخصص وی دارد؟



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات/ بخشایشی: نامی با مدرک جغرافیای سیاسی را باید وزیر خارجه میکردید/باقری: میدانم به نامی رای میدهید اما این فاجعه بار است

محمدحسن نامی به جهت مدرک تحصیلی غیرمرتبط با مخالفت جدی برخی نمایندگان روبرو شد.

به گزارش خبرآنلاین، احمد بخشایشی نماینده اردستان نخستین نمایندهای بود که در مخالفت با محمدحسن نامی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بیان اینکه برای خدا، صحبت میکنم، این شعر را خواند: یک شبی مجنون نمازش راشکست؛ بی وضو در کوچه لیلا نشست؛ عشق آن شب مست مستش کرده بود؛ گفت یا رب از چه خارم کرده ای؟؛ بر صلیب عشق دارم کرده ای !؛خسته ام زین عشق دل خونم نکن؛ من که مجنونم ،تو مجنونم نکن؛مرد این بازیچه دیگر نیستم؛این تو،لیلای تو ،من نیستم. از سوی خدا جواب آمد: گفت: ای دیوانه لیلایت منم؛ در رگ پیدا و پنهانت منم؛ سال ها با جور لیلا ساختی؛ من کنارت بودم و نشناختی.

او که می گفت اعتدال در فضیلت است، ادامه داد: جهان سوم تند تصمیم میگیرد اما کند عمل میکند. در عوض در جهان پیشرفته کند تصمیم میگیرند ولی سریع عمل میکنند.

نماینده اردستان از مدرک دکترای جغرافیای سیاسی بخشایشی یاد کرد که هیچ ارتباطی با وزارت ارتباطات ندارد. وی خطاب به رئیس جمهور گفت: بهتر بود نامی را برای وزارت امور خارجه میگذاشتید و آقای صالحی را با مدرک مکانیک در وزارت ارتباطات قرار میدادید! این چه نوع شایسته سالاری است؟

وی با اشاره به اینکه تنها 4 ماه از عمر دولت مانده است، افزود: اما این دلیل نمیشود که ما شایسته سالاری را نادیده بگیریم. اگر ایشان نماز شب خوان است بگذارید نماز شبش را بخواند! این چه ربطی به تخصص وی دارد؟

بخشایشی، گفت: مرسوم است که همراه اول فقط 58 یا 100 میلیون تومان پاداش میدهد. چه کسی به این امور میخواهد رسیدگی کند؟ آقای نامی با این مدرک؟ نمیشود که بگویند همراه اول خصوصی شده تا از زیر پاسخگویی شانه خالی کنند و بعد چنین پاداشهایی برد و بدل شود. این روش شتر مرغی است!

محمد باقری نماینده بناب هم در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات از لزوم معرفت و شناخت در حیطه پذیرش یک مسئولیت، عدالت و تحمل بار امانت یاد کرد و گفت: با وجود این شرایط که از سوی حضرت علی (ع) عنوان شده است، در کشور ما بویژه در چند سال اخیر کمتر به این نکات توجه شده است. متاسفانه ما در بخش شایسته سالاری لنگ لنگان حرکت میکنیم و این سبب خساراتی شده است.

او که میگفت برای همه نمایندگان سخن میگوید، از شلوغی صحن علنی و بینظمی نمایندگان گرد آمده اطراف رئیس جمهور و اعضای کابینه، چندین بار انتقاد کرد و گفت: کشور عزیز ما از باند بازی و تنگ نظریها رنج میبرد. اینکه هر کسی با ما نیست، بر ماست، از آفات کشور شده است.

نماینده بناب هم که معتقد بود نامی برای وزارت خارجه مناسب تر بوده است، در ادامه سوالات مکرری را به این شرح پرسید: چرا از تخصص صحبت میکنیم اما در عمل به تخصص پایبند نیستیم؟ چند نفر بر اساس شایسته سالاری در جایگاه واقعی خود قرار دارند؟ چند نفر بر اساس سفارشات حضرت علی(ع) انتخاب شدهاند؟ اینگونه انتخاب وزرا، موجب دلسردی و آسیب دیدن نخبگان میشود. چون این شائبه ایجاد میشود که نظام بعد از 34 سال هنوز کسی را آموزش نداده که چهار ماه بتواند سکان وزارت ارتباطات را در دست بگیرد. آیا در میان معاونان و کارکنان این وزارتخانه کسی نبود که وزیر شود؟ آقای نامی چقدر با این وزارتخانه آشنایی دارید؟ چقدر نیروهایش را میشناسید؟ نکند مثل برخی وزرای دیگر میخواهید با اتوبوس جمعی را بیاورید و در این وزارتخانه مستقر کنید؟

باقری در واکنش به اینکه برخی میگویند «فقط چهار ماه مانده، کاری نداشته باشید»، ادامه داد: این چه حرفی است؟ حضور حتی یک روز فرد غیر متخصص در پستی کلیدی میتواند فاجعه بار باشد. هرچند میدانم با توجه به فضای امروز مجلس به او رای میدهید.

وی در پایان اظهاراتش تاکید کرد: آقایان فراموش نکنید که آنچه مهم است این است «تخصص، تخصص، تخصص و تعهد، تعهد، تعهد»

احمدی‌نژاد: وزیر پیشنهادی متخصص در حوزه ارتباطات و فضای مجازی است/باید به سمت راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات مختص ایران گام برداریم

مجلس - رییس جمهور در دفاع کوتاهی از محمدحسن نامی وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت که او همه عمر کاری خودش را در خدمت انقلاب و نظام بوده است.

به گزارش خبرآنلاین، رای اعتماد به «محمد حسن نامی»، وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اولین دستورکار امروز مجلس شورای اسلامی بود. محمود احمدی نژاد رییس جمهور در ابتدای این جلسه در دفاع از وزیر پیشنهادی خود با بیان اینکه مساله ارتباطات و بالاتر از آن موضوع فضای مجازی، امروز مهمترین مساله در فضای دانش و ارتباطات است، گفت: با حضور انسان در فضای مجازی، جهانی به مراتب بزرگتر از جهان فعلی به روی بشر گشوده شد. جهانی که هنوز ابعاد آن به طور کامل شناخته نشده است.

وی با بیان اینکه در استفاده از فضای مجازی در ابتدای راه هستیم، خاطرنشان ساخت: پیش از ما دیگرهایی در این مسیر گام برداشته‌اند، ولی برای ما فرصت همچنان باقی است. می‌بینید که به لحاظ تکنولوژی، اندیشه و نرم افزار سرعت پیشرفت در کشور بسیار بالاست و لحظه به لحظه شاهد دستاوردهای بزرگ، جدید و شگرفی هستیم.

احمدی نژاد ادامه داد: در کشور ما خوشبختانه هم در حوزه ارتباطات و هم در فضای مجازی، کارهای خوبی انجام شد و در دست انجام است. در حوزه ارتباطات فراموش نمی‌کنیم که همین 6-7 سال قبل در چه شرایطی بودیم. علی رغم زحمات فراوانی که بعد از انقلاب کشیده شده بود، اما به لحاظ ارتباطی شرایط ما با وضعیت مطلوب بسیار فاصله داشت. اما امروز ضریب نفوذ تلفن ثابت، تلفن همراه، شبکه ارتباطی و استفاده از ظرفیت‌های ارتباطی تقریبا در تمام کشور شناخت شده و مورد استفاده است.

رییس جمهور اظهار داشت: در حوزه فضای مجازی دانشمندان و جوانان ما ورود پیدا کرده‌اند و در تولید نرم افزار و تولید محتوا و استفاده از این ظرفیت گام‌های بنلدی برداشته‌اند. فضای مجازی جایی است که هر ملتی بخواهد جایگاه شایسته ای در دنیا داشته باشد باید خود را در مرزهای دانش و فناوری و بهره‌برداری از آن تثبیت کند.

وی به تشکیل مرکز ملی فضای مجازی و شورای عالی فضای مجازی اشاره کرد و گفت: از طریق این دو نهاد سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، هدایت و اجرای تمام برنامه‌ها در سراسر کشور مجتمع و هم افزا و هدفمند می‌شود.رییس جمهور در ادامه در معرفی وزیر پیشنهادی خود به مجلس با بیان اینکه محمدحسن نامی از متخصصان مسلط به فضای ارتباطات و مجازی است، گفت: ایشان مانند بسیاری از جوانان این سرزمین در دوران دفاع مقدس فداکارانه حاضر شده است. بعد از دوران دفاع مقدس هم در تخصص‌های مرتبط به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کارهای بزرگ و ارزشمندی را به ثمر رسانده‌اند. ایشان از فرزندان رشید این ملت هستند که با لباس پرافتخار عضویت در ارتش سرافراز جمهوری اسلامی ایران همه عمر کاری خودش را در خدمت انقلاب و نظام بوده است.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: او به لحاظ داشتن تخصص هم در بالاترین سطح لازم در این حوزه است و در بعد پژوهشی سابقه غنی و ارزشمندی دارد و به لحاظ تجربی هم مسئولیت‌های گوناگون و البته عمدتا مرتبط با حوزه ارتباطات و فضای مجازی داشته و قریب به اتفاق هم موفق بوده است.

وی تاکید کرد: امروز ما در چند حوزه نیازمند هماهنگی بالا هستیم، در حوزه فضایی، ماهواره‌های ارتباطاتی و سنجشی، ارتباطات زمینی و فضای مجازی که امیدوارم با پشتیبانی شما و همت جناب دکتر نامی و همه دلسوزان ما شاهد باشیم که گام‌های بلندی برداشته شود.

رییس جمهور با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار است، خاطرنشان ساخت: وزیر ارتباطات باید همت کند و همه پشتبانی کنیم تا هرچه زودتر به طور مستقل دارای شبکه ملی اطلاعات مختص جمهوری اسلامی باشیم و بعد هم نگاهی جهانی در فضای امروز جهان داشته باشیم./خبرآنلاین