متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

پاسخ مراجع تقلید درباره کلاه گیس



 

پاسخ مراجع تقلید درباره کلاه گیس

 

یکی از موارد حجاب پوشاندن موهای سر از نامحرم است. نگاهی به بازار لوازم آرایشی زنان و کثرت موهای مصنوعی در رنگ های متنوع برای خانم ها بیانگر استفاده و فراگیری آن است.

 

متأسفانه گاه مشاهده شده در برخی از فیلم ها و تئاترها نیز بدون توجه به این احکام، زنان بازیگر مبادرت به استفاده از موهای مصنوعی و کلاه گیس کرده اند.

 

در همین رابطه حکم فقهی این مسأله را خبرگزاری برنا از مراجع عظام تقلید سؤال کرده که می توانید سؤال و جواب را در ادامه بخوانید.

 

سؤال: قرار دادن کلاه گیس مصنوعی و یا موهای مصنوعی بر سر زن نامحرم و نگاه کردن به آن چه حکمی دارد؟


رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی):به هر حال استفاده از کلاه‌گیس و موی مصنوعی برای حجاب مجزی نیست و موی مصنوعی نیز باید پوشیده شود.


حضرت آیت الله مکارم شیرازی:استفاده از کلاه گیس جایز است، ولی این کار در برابر نامحرم جایز نیست و نگاه به موی مصنوعی اشکال دارد.


حضرت آیت الله سیستانی: کلاه گیس خود زینت است و باید آن را بپوشاند.

 

حضرت آیت الله وحید خراسانی: چنانچه کلاه گیس مصنوعی یا موی مصنوعی بر سر زن باشد، واجب است آن را از نامحرم بپوشاند و نگاه کردن به آن هنگامی که بر سر زن است، جایز نیست.

 

آیت الله علوی گرگانی: اگر موجب نگاه مرد نامحرم به صورت یا گردن زن و امثال آن شود و یا اگر موجب لذت مرد شود، جایز نیست.

 

منبع:tabnak.ir

 


ویدیو مرتبط :
کلاه گیس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پاسخ مراجع تقلید درباره صیغه پیامکی


این روزها به مدد تکنولوژی و سیستم پیامکی تبلیغاتی، اتفاقات جالبی افتاده و از تبلیغ تئاتر، کتاب، وسایل و لوازم ورزشی و پیامک صیغه! برای افراد ارسال می‌شود.

پیرو حواشی پیامک صیغه ای و گزارش مربوط به آن «صیغه پیامکی، جوانان سرگردان و خیابان‌های آرام»، حکم فقهی این مساله از مراجع عظام تقلید سوال شد که می توانید پاسخ آن را ببینید.
سوال: خواندن صیغه موقت به وسیله پیامک تلفنی و بدون اذن پدر چه حکمی دارد؟ آیا تبلیغات اینگونه اقدامات در میان جامعه جایز است؟

رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): در هر صورت در ازدواج با دختر باكره اجازه پدر یا جدّ پدرى او لازم است و بنابر احتیاط بدون آن عقد صحیح ‏نیست؛ و براى عقد نوشتن كافى نیست و به احتیاط واجب باید صیغه با لفظ عربى صحیح تلفظ شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: در مورد ازدواج دختر باکره، این کار بدون کسب اجازه ولىّ دختر جایز نیست و منظور از باکره دخترى است که قبلا شوهر نکرده است، خواه عضو بکارت موجود باشد، یا نه. در صورت اذن پدر هم عقد باید حضوری خوانده شود.

حضرت آیت الله سیستانی: عقد بدون اذن پدر جایز نیست و باطل است و باید عقد واجد شرایط لفظی اجرا شود.

همچنین یک تن از مجتهدین و مدرسین حوزه علمیه این گونه پاسخ داده اند:

آیت الله علوی گرگانی: جایز نیست و تبلیغ آن هم حرام است.

منبع: برنا