متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

مقاله در مورد نماز



تحقیق در مورد نماز, مقاله در مورد نماز, مقاله نماز

مقاله در مورد نماز

 

چرا باید نماز بخوانیم؟چرا باید خدا را عبادت كنیم؟ و چرا این عبادت حتما باید بصورت نماز باشد؟ مگر نماز چه ویژگی‌هایی دارد؟

 

نماز و اسرار تربیتی آن


• نماز موجب یاد خداست:

یاد خدا بهترین وسیله برای خویشتن داری و كنترل غرایز سركش و جلوگیری از روح طغیان است. «نمازگزار» همواره به یاد خدا می‏باشد، خدایی كه از تمام كارهای كوچك و بزرگ ما آگاه است، خدایی كه از آنچه در زوایای روان ما وجود دارد و یا از اندیشه ما می‏گذارد، مطلع و باخبر است و كمترین اثر یاد خدا این است كه به خودكامگی انسان و هوسهای وی اعتدال می‏بخشد، چنان كه غفلت از یاد خدا و بی خبری از پاداشها و كیفرهای او، موجب تیرگی عقل و خرد و كم فروغی آن می‏شود.

 

انسان غافل از خدا در عاقبت اعمال و كردار خود نمی‏اندیشد و برای ارضای تمایلات و غرایز سركش خود حد و مرزی را نمی‏شناسد و این نماز است كه او را در شبانه روز پنج بار به یاد خدا می‏اندازد و تیرگی غفلت را از روح و روانش پاك می‏سازد.

 

به راستی، انسان كه پایه حكومت غرایز در كانون وجود او مستحكم است، بهترین راه برای كنترل غرایز و خواستهای مرزنشناس او همان یاد خدا، یاد كیفرهای خطاكاران و حسابهای دقیق و اشتباه‏ناپذیر آن می‏باشد. از این نظر قرآن یكی از اسرار نماز را یاد خدا معرفی می‏كند: «اقم الصلوة لذكری؛ نماز را برای یاد من بپادار!» (1)

 

• دوری از گناه:

نمازگزار ناچار است كه برای صحت و قبولی نماز خود از بسیاری از گناهان اجتناب ورزد؛ مثلا، یكی از شرایط نماز مشروع بودن و مباح بودن تمام وسایلی است كه درآن به كار می‏رود، مانند آب وضو و غسل، جامه‏ای كه با آن نماز می‏گزارد و مكان نمازگزار، این موضوع سبب می‏شود كه گرد حرام نرود و در كار و كسب خود از هر نوع حرام اجتناب نماید؛ زیرا بسیار مشكل است كه یك فرد تنها در امور مربوط به نماز به حلال بودن آنها مقید شود و در موارد دیگر بی پروا باشد.

گویا آیه زیر به همین نكته اشاره می‏كند و می‏فرماید: «ان الصلوة تنهی عن الفحشأ و المنكر؛ كه نماز (انسان را) از زشتیها و گناه باز می‏دارد.» (2)

 

بالاخص اگر نمازگزار متوجه باشد كه شرط قبولی نماز در پیشگاه خداوند این است كه نمازگزار زكات و حقوق مستمندان را بپردازد؛ غیبت نكند؛ از تكبر و حسد بپرهیزد؛ از مشروبات الكلی اجتناب نماید و با حضور قلب و توجه و نیت پاك به درگاه خدا رو آورد و به این ترتیب نمازگزار حقیقی ناگزیر است تمام این امور را رعایت كند. روی همین جهات، پیامبر گرامی ما(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) می‏فرماید: نماز چون نهر آب صافی است كه انسان خود را در آن شست و شو دهد، هرگز بدن او آلوده و كثیف نمی‏شود. همچنین كسی كه در شبانه روز پنج مرتبه نماز بخواندو قلب خود را در این چشمه صاف معنوی شست و شو دهد، هرگز آلودگی گناه بر دل و جان او نمی‏نشیند.

 

آثار فردی و تربیتی نماز به آنچه كه گفته شد منحصر نیست؛ ولی این نمونه  می‏تواند نشانه كوچكی از اسرار بزرگ این عبادت بزرگ اسلامی باشد.

 

• نظافت و بهداشت:

از آنجا كه نمازگزار در برخی از مواقع همه بدن را باید به عنوان «غسل» بشوید و معمولا در شبانه روز چند بار وضو بگیرد و پیش از غسل و وضو تمام بدن خود را از هر نوع كثافت و آلودگی پاك سازد؛ ناچار یك فرد تمیز و نظیف خواهد بود. از این نظر نماز به بهداشت و موضوع نظافت كه یك امر حیاتی است كمك می‏كند.

 

• انضباط و وقت‏ شناسی:

نمازهای اسلامی هر كدام برای خود وقت مخصوص و معینی دارد و فرد نمازگزار باید نمازهای خود را در آن اوقات بخواند، لذا این عبادت اسلامی به انضباط و وقت‏شناسی كمك مؤثری می‏كند.

 

بالاخص كه نمازگزار باید برای ادای فریضه صبح پیش از طلوع آفتاب از خواب برخیزد، طبعا یك چنین فردی گذشته از این كه از هوای پاك و نسیم صبحگاهان استفاده می‏نماید، به موقع فعالیتهای مثبت زندگی را آغاز می‏كند.

 

آثار فردی و تربیتی نماز به آنچه كه گفته شد منحصر نیست؛ ولی این نمونه می‏تواند نشانه اسرار بزرگ این عبادت بزرگ اسلامی باشد.

 

منبع:iran-forum.ir


ویدیو مرتبط :
چاپ مقاله ISI|پذیرش مقاله ISI|اکسپت مقاله

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نظر هاشمی در مورد حضورش در نماز جمعه



اخبار,اخبار سیاسی ,مجمع تشخیص مصلحت نظام

 

اخبار سیاسی - نظر هاشمی در مورد حضورش در نماز جمعه

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با توجه به ملاحظاتی که دارم، فعلاً حضورم را در نمازجمعه مناسب نمی‌بینم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با خانواده شهیدان عبدالمحمد و منصور تقوی با تأکید بر جایگاه خانواده‌های شهدا در قلوب مردم و تاریخ انقلاب اسلامی، گفت: شهدای ما فرهنگی را در جامعه نهادینه کرده‌اند که برخاسته از عاشوراست.

وی با شنیدن مصائب و مشکلات بی‌شماری که برای خانم بی‌بی‌جان دیرباز، مادر شهیدان تقوی در مراحل مختلف زندگی به وجود آمد، افزود: صبر در مصائب از سفارش‌های قرآن است و بارها صابران را مورد توجه درگاه الهی خوانده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام داستان زندگی خانم دیرباز را جذاب و شنیدنی توصیف کرد و اظهار داشت: خدمات ایشان به اسلام کم‌نظیر بوده و قابل تقدیر است.

هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به نقش مادران شهدا در تشویق فرزندان برای اعزام به جبهه‌ها و روحیه آن‌ها در تشییع پیکر شهدا، گفت: آنان کوه صبر و استقامند و ما هر چقدر برای اسلام زحمت کشیده باشیم، به اندازه زحمت و تلاش مادران شهدا نیست که همواره قابل تقدیر و احترام هستند.

وی پس از آگاهی از تألیفات فراوان شهید عبدالمحمد تقوی، گفت: چنین خانواده‌های شهیدی در کشور کم داریم و این شهید نیز از نوابغ زمان بوده‌اند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به درخواست خانم دیرباز مبنی بر حضور در نمازجمعه، تصریح کرد: با توجه به ملاحظاتی که دارم، فعلاً حضورم را در نماز جمعه مناسب نمی‌بینم.

در این دیدار خانم دیرباز به بیان خاطرات خویش از زمان دوران دفاع مقدس پرداخت و گفت: هر زمان که به خاطر شهادت فرزندانمان دلسرد می‌شدیم، خطبه‌های شما را گوش می‌دادیم و احساس می‌کردیم فرزندانمان زنده هستند.

در این دیدار که برادر شهیدان تقوی نیز حضور داشت، خانم دیرباز از تشکیل هیئت‌امنا و تصویب اساسنامه بنیاد فرهنگی شهید تقوی خبر داد و گفت: به منظور ارائه آثار شهید تقوی از جمله مکاتبات، جملات قصار ادبی، اشعار، احیای فرهنگ و معارف اسلامی و در راستای الگوسازی برای نسل جوان اقدام به تأسیس بنیاد فرهنگی شهید تقوی کردیم.

عبدالمحمد تقوی در سن 21 سالگی بالغ بر 21 اثر داشت و اولین معلم جوان شهید شهرستان دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد بود که در سن 16 سالگی با حکم وزارت آموزش و پرورش مشغول تدریس شد. از آنجایی که به فرهنگ کتاب و کتاب خوانی علاقه‌مند بود، اولین کتابخانه را با هزینه شخصی خویش تأسیس و کتابخانه‌های سیار بسیاری را ایجاد و همچنین کانون اسلامی رشد را که اولین تشکل غیردولتی است، راه‌اندازی کرد.

شهید عبدالمحمد تقوی در 22 بهمن 1364 در فاو و شهید منصور تقوی در مهران در سن 13 سالگی به مقام شامخص شهادت رسید.

گفتنی است، مادر شهیدان تقوی، علاوه بر فرزندان خود، از 14 نفر دیگر که فرزندان رضاعی ایشان بودند، سرپرستی‌ می‌کرد که همگی آنها به شهادت رسیدند. 

اخبار سیاسی - تسنیم