متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

امام مهدی (عج) مظهر كمال



 

امام مهدی,زندگینانه امام مهدی,ولادت امام مهدی

 

خدای جهان خالقی حكیم است و هیچ موجودی را بیهوده و عبث نیافریده، چون خلق بی‌هدف نشانة ضعف و ناآگاهی است و این ویژگی‌ها نمی‌تواند در خداوند وجود داشته باشند. او هر مخلوقی را برای هدفی حكیمانه آفریده و آن را به سوی هدفش هدایت می‌كند.

 

وقتی به جهان و موجودات می‌نگریم آنها را یك مجموعة منظم و دارای نظام كه در مسیری معین رو به سوی هدفی خاص حركت می‌كند می‌بینیم. این حركت حركتی به سوی كمال است، و همة موجودات به سوی كمال در حركت‌اند. اصولاً تمام حركت‌ها در جهان نوعی حركت كمالی هستند بدین معنی كه خداوند هر موجودی را كه آفریده، او را به كمال خاص خود رهنمون گشته است.

 

در تعالیم كتاب آسمانی و آموزه‌های معصومین(ع) چنین روایت می‌شود كه:

 

جهان منظم و دارای هدف بوده (هدایت عامه) انسان هم موجودی هدفمند و دارای هدف خاص و برای رسیدن به این هدف (هدایت خاص انسان) هم عقل و اختیار (به عنوان ابزاری درونی) و پیامبران و كتب آسمانی (به عنوان ابزاری بیرونی لازم و ضروری می‌باشند.

 

خداوند متعال كه آفرینندة انسان است، بهترین كس برای خبر دادن از آینده و دادن برنامه برای سعادت انسان است. پیامبران را برای ابلاغ این اخبار و برنامه‌ها به بشر، مبعوث نموده است.

علی‌(ع) دلیل بعثت پیامبران را چنین بیان می‌نمایند:

 

خداوند پیامبران خود را مبعوث فرمود و هر چند گاه متناسب با خواسته‌های انسان‌ها، رسولان خود را پی در پی اعزام كرد تا وفاداری به پیمان فطرت را از آنان باز جویند و نعمت‌های فراموش شده را به یادآورند. و با ابلاغ احكام الهی حجت را بر آنها تمام نمایند و توانمندی پنهان‌شده عقل‌ها را آشكار ساخته، نشانه‌های قدرت خدا را معرفی نمایند.

 

در ادامه خطبه مولا چنین می‌فرمایند:


خداوند هرگز انسان‌ها را بدون پیامبر، یا كتابی آسمانی، یا برهانی قاطع و یا راهی استوار رها نساخته است.

 

بنابراین فلسفة ارسال رسل و انزال كتب، بیان و ترسیم راه الهی همراه با حجت‌ها و برهان‌های قاطع و احكام روشن در هدایت انسان می‌باشد.

 

امام(ع) دربارة دلیل بعثت نبیّ اكرم و وجود ایشان، به تكمیل دوران نبوّت اشاره نموده، می‌فرمایند:

 

تا اینكه خداوند سبحان برای وفای یه وعدة خود و كامل گردانیدن دوران نبوّت، حضرت محمد(ص) را مبعوث كرد. پیامبری كه از همة پیامبران پیمان پذیرش نبوّت او را گرفته بود و نشانه‌هایش شهرت داشت تولدش بر همه مبارك بود.4 در كتب آسمانی قبل از پیامبر اكرم(ص) تمامی مشخصات آن حضرت ذكر شده بود. چنانچه در قرآن آمده است:

 

كسانی كه به آنان كتاب (آسمانی) دادیم (یهود و نصاری) محمد(ص) را همانند فرزندان خود می‌شناسند.

 

ضرورت نصب امام

در تكمیل مبحث هدایت، امیرالمؤمنین(ع) مسئلة ضرورت وجود امام پس از پیامبر را بدین شكل مطرح می‌كنند:

 

رسول گرامی اسلام(ص) در میان شما مردم جانشینانی برگزید كه تمام پیامبران گذشته برای امت‌های خود برگزیدند، زیرا آنها هرگز انسان‌ها را سرگردان رها نكردند و بدون معرّفی راهی روشن و نشانه‌های استوار، از میان مردم نرفتند.

 

همه پیامبران و حجّت‌های الهی آمده‌اند تا این شرایط برای انسان‌ فراهم شود. هر چند ایشان نهایت سعی خود را نموده‌اند امّا به دلیل شرایط زمانی و مكانی و دشمنان، هیچ‌كدام از آنها نتوانسته‌اند این شرایط را به نحو كامل فراهم نمایند. البّته در پرتو نور الهی پیامبران و امامان(ع) افراد شایسته‌ای در هر دوره به درجات عالی انسانی و ایمانی رسیده‌اند كه بسیار محدود می‌باشند، امّا همه آحاد جامعه نتوانسته‌اند از این شرایط استفاده كنند و به كمال مطلوب برسند. زیرا اگر این‌گونه نبود می‌بایست در یك برهه از زمان هیچ فرد مشرك و ملحدی در جامعه وجود داشته باشد.

 

همه پیامبران انسان‌ها را وعده به آمدن نبیّ اكرم(ص) داده‌اند چنانكه در مطلب قبل آوردیم مولا علی(ع) در مورد پیامبر گرامی اسلام فرمودند:

 

(خداوند) از همه پیامبران پیمان پذیرش نبوّت او را گرفته بود.

 

نبّی اكرم(ص) و ائمّه معصومین(ع) هم وعده به آمدن حضرت صاحب‌الامر(عج) داده‌اند و وعده نموده‌اند كه در زمان این حجت الهی تمام شرایط برای رشد و كمال انسانی فراهم می‌گردد و همه انسان‌ها در این زمان به كمال می‌رسند.

 

اسباب كمال در حكومت مهدوی

عواملی كه حكومت حضرت مهدی(عج) را موجد شرایط كمال انسانی می‌سازند.

 

1. مهم‌ترین عامل و مهیا كنندة تمام شرایط، «منوّر شدن زمین به نور الهی» است و خداوند با عنایت ویژه‌ای كه به آن حضرت دارد، خود، شرایط ظهور و تحقق آرمان‌هایشان را فراهم می‌سازد. در روایات از این موضوع، تعبیر به اشراق گردیده است از جمله مفضل بن عمر گوید از امام صادق(ع) شنیدم كه می‌فرمودند:

 

همانا چون قائم(ع) قیام كند زمین به نور پروردگارش روشن می‌شود.

 

2. همچنانكه از اسم حضرت(مهدی) پیداست ایشان به همة امور، كاملاً هدایت شده‌اند و هیچ امر مخفی بر ایشان پوشیده نیست. بنا به فرمایش امام صادق(ع) كه می‌فرمایند: زیرا او بر امری پوشیده هدایت می‌شود.

 

در نتیجه دیگران را نیز از جمله به امور مخفی و پوشیده هدایت می‌كند.

 

3.ایشان صاحب حكومت عدل‌اند. حضرت صاحب عدل مطلق، فراگیر، جهان شمول و بدون قید هستند، امام زین‌العابدین(ع) در این باره می‌فرمایند: امام مهدی(ع) زمین را از قسط و عدل پر می‌گرداند.

 

بنابراین در آن نظام روحیّه التیام، خوگرفتن دل‌ها به یكدیگر بر جان و روح حاكم می‌گردد. این‌همه دزدی، خیانت، جنایت و قانون گریزی كه در جوامع بشر دیده می‌شود دلیل عمده‌اش وجود جور و ستم در قوانین حاكم بر كشورها و یا جور و ستم در مقام تطبیق و اجرای قوانین است.

 

مولا علی(ع) نتیجة رابطة عادلانه بین حاكم و مردم را چنین بیان می‌نمایند:

 

آنگاه كه مردم حقّ رهبری را ادا كرده و زمامدار حقّ مردم را بپردازد، حقّ در آن جامعه عزّت می‌یابد و راه‌های دین پدیدار و نشانه‌های عدالت برقرار و سنّت پیامبر پایدار می‌شود. پس روزگار اصلاح شده، مردم در تداوم حكومت امیدوار، و دشمن در آرزوهایش مأیوس می‌گردد.11

آنچه مسلّم است اینكه فقط در زمان حضرت مهدی امام زمان(ع)، این شرایط به وجود می‌آید، یعنی هم والی حقّ رعیت و مردم را به كمال رعایت می‌كند و هم مردم حقّ والی را. البته والیانی چون مولا علی(ع) حقّ رعیّت را به تمامی و كمال آن ادا نموده‌اند امّا طرف دیگر یعنی مردم این استعداد و آمادگی را نداشتند كه حقّ والی خود یعنی مولا علی(ع) را رعایت نمایند. نه تنها ایشان را همراهی نكردند بلكه در بسیاری از موارد در مقابل ایشان ایستادند و حتّی جنگ‌ها بر علیه ایشان به راه انداختند و نهایتاً حضرت را به شهادت رساندند.

 

قابل توجه اینكه زمانی یك حاكم، یا هیئت حاكمة یك كشور می‌توانند عدالت را در جامعه گسترش دهند كه زمینة روحی پیاده شدن عدل توسط مردم فراهم شده باشد. اگر عدل بودن دستوری ـ هرچه عادلانه و به حق ـ از سوی مردم درك نشود، هر چند حاكم یا حاكمان تلاش نمایند باز هم در مقام اجرا با مشكل روبرو می‌شوند. برای مثال اگر بهترین قوانین راهنمایی و رانندگی در كشوری طرّاحی شده و خبره‌ترین افراد برای اجرای آن نظارت داشته باشند تا زمانی كه مردم ضرورت آن‌را درك نكنند، ارتكاب تخلفات توسط گروهی از آنان امری بدیهی است. قبض‌های سنگین جریمه در ارتباط با رانندگی گواهی روشن‌ بر این مطلب است.

 

حال ببینیم در زمان حضرت صاحب‌الامر برای مردم چه اتّفاقی می‌افتد و به زبانی دیگر مردم زمان حكومت حضرت ولی‌عصر(ع) چه خصوصیّتی خواهند داشت كه آمادگی پذیرش قوانین عادلانه حضرت را به كمال دارند:

 

اول، علم در زمان حضرت به كمال می‌‌رسد یعنی حضرت ولی‌عصر(ع) پرده از تمامی علوم مقدور بشر برداشته، آن را به كمال در اختیار مردم قرار می‌دهند. شاهد این موضوع كلام گهربار حضرت امام صادق(ع) است كه می‌فرمایند:

 

علم و دانش بیست و هفت حرف (بیست و هفت شاخه و شعبه) است تمام آنچه پیامبران الهی برای مردم آوردند دو حرف بیش نبود و مردم تاكنون جز آن دو حرف را نشناخته‌اند. اما هنگامی كه قائم ما قیام كند، بیست و پنج حرف (بیست و پنج شاخه و شعبه) دیگر را آشكار و در میان مردم منتشر می‌سازد و دو حرف دیگر را به آن ضمیمه می‌كند تا بیست و هفت حرف آن منتشر گردد.

 

دوم، شعور و احساس مردم بسیار بالا می‌رود به حدّی كه می‌توانند این نظام عادلانه را تحمل و حتی خود، در اجرای آن نقش اساسی داشته باشند.

 

حضرت صادق(ع) می‌فرمایند:

هنگامی كه قائم ما قیام كند خداوند آنچنان گوش و چشم شیعیان ما را تقویت می‌كند كه میان آنها و قائم (رهبر و پیشوایان) نامه‌رسان نخواهد بود. با آنها سخن می‌گوید و سخنش را می‌شنوند و او را می‌بینند در حالی كه او در مكان خویش است (و آنها در نقاط دیگر جهان).3

 

سوم، به آنها حكمت داده می‌شود كه مهم‌ترین عامل در ایجاد شرایط اجرای عدالت در جامعه است، زیرا نشانگر درك بالای مردم آن زمان و انجام امور بر اساس عقل و خرد است و كسی كه حكیم باشد كار خلاف عقل انجام نمی‌دهد. امام باقر(ع) می‌فرمایند:

 

در زمان حضرت صاحب، به خلق، تا آنجا حكمت داده می‌شود كه زن در خانة خود حكم می‌كند به كتاب خداوند و سنت رسول خدا.

 

اما رهبری و اجرای عدالت حضرت مهدی(عج) چه خصوصیّاتی را داراست و چگونه می‌تواند عدالت، فضایل، مكارم اخلاقی و در یك كلام تمام خوبی‌ها را بر جهان حاكم نماید.

 

اولاً: امام زمان(ع) بندگان خدا را برای خدا دوست دارد و برای او همه بندگان خدا یكسان و مساوی هستند، چه مرد و چه زن چه كوچك و چه بزرگ و هر نژاد و قوم كه باشند. البته این سیرة همه اجداد طاهرین ایشان(ع) بوده است بر خلاف اكثر حاكمان كه مردم را برای خود و در جهت منافع خودشان می‌خواهند. امام علی‌(ع) می‌فرمایند:مردم من شما را برای خدا می‌خواهم و شما مرا برای خودتان.

 

امام زمان(ع) نیز مردم را برای خدا می‌خواهد و كسی كه مردم را برای خدا بخواهد تنها حكم خدا را بر ایشان جاری می‌سازد.

 

ثانیاً: دانش امام دانشی وسیع و گسترده است و احاطة كامل به همة ابعاد عدالت و فرودگاه‌های آن دارد. امیرالمؤمنین(ع) در این‌باره می‌فرمایند:

 

زره دانش بر تن دارد و با تمامی آداب و معرفت كامل آن را فرا گرفته است.

 

ثالثاً: حكم و قضاوت ایشان است كه زمینة اجرای عدالت را فراهم می‌نماید. زیرا حضرت با علم الهی حكم نموده و برای حكم دادن نیاز به بیّنه و دلیل ندارد و خود، گناه‌كار و خاطی را با علم خدایی كاملاً می‌شناسد. امام صادق(ع) فرمودند:

 

دنیا به پایان نخواهد رسید تا اینكه مردی ازما اهل بیت خروج نماید. در حالی كه با حكم و داوری می‌نماید و از مردم بیّنه و دلیل نمی‌خواهد.

 

4. زمین تمام ذخایر و ثروت‌های خود را در اختیار حضرت قرار می‌دهد و امام آنها را در بین مردم تقسیم می‌نمایند، مردم تا آنجا غنی می‌شوند كه هیچ فردی كه بتوان به او صدقه داد پیدا نمی‌شود. امام صادق(ع) می‌فرمایند:

 

در زمان ظهور (حضرت مهدی(ع)) زمین گنج‌های خود را آشكار سازد، بدان سان كه مردم در روزی زمین گنج‌ها را ببینند و برای احسان كردن به كسی به وسیلة مال خود یا دادن زكات به او جست وجو كنند، ولی هیچ كس را نیابند كه احسان یا زكات را بپذیرد و مردم به واسطة آنچه خداوند بدا‌ن‌ها روزی كرده همگی بی نیاز و توانگر شوند.

 

به همین دلیل كسی نیازی نمی‌بیند كه به حقوق دیگران تجاوز نماید و هر كس هر چه بخواهد در اختیار دارد. البته رشد عقلی، علمی و ایمانی انسان‌ها این امر را تقویت می‌نماید. امام باقر(ع) وجود امنیت و برادری در آن زمان را بدین‌گونه بیان می‌نمایند:

 

به هنگام رستاخیز امام قائم(ع) آنچه هست دوستی و یگانگی است، تا آنجا كه هر كس هر چه نیاز دارد از جیب دیگری برمی‌دارد بدون هیچ ممانعتی.

 

جمع‌بندی

از این نوشتار این نتیجه به دست می‌آید كه شرایط تحقق آرمان‌های انسان ـ چه به لحاظ مادّی و چه معنوی ـ تنها و تنها در زمان تشكیل حكومت حقّه حضرت مهدی(ع) ـ ارواحنا له الفداء ـ ایجاد می‌گردد. از لحاظ مادی انسان امید رفاه كامل در زندگی را دارد كه با توجه به تكامل علوم و بركت خداوند در زمین و فراوانی ثروت، كامل‌ترین شرایط رفاه مادّی انسان به وجود می‌آید. آبادانی، فراوانی نعمت، رشد و توسعة تكنولوژی، ظهور بركات زمین و توسعه امنیت از جمله نتایج تشكیل آن حكومت است. از لحاظ معنوی نیز تمام شرایط رشد معنوی انسانی در آن روزگار محقق می‌شود. تكامل عقول، اشراق نور الهی بر زمین و بر دل و جان بندگان خدا، نابودی كامل دشمنان انسانیّت و استقرار دین الهی شرایط را برای رشد معنوی همة حق‌طلبان فراهم می‌آورد.

 

 

منبع:ماه نامه موعود - شماره 84 /س


ویدیو مرتبط :
سخنرانی جدید امام زمانی(عج)دانشمند-خواب دیدم مهدی(عج)..

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سید مهدی طباطبایی: سکوت امام گونه سیدحسن آقا نباید زمینه گستاخی دیگران شود/هیچ‌جا و هیچ‌وقت امام نگفتند شعار مرگ بر آمریکا «بدهید»



حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی طباطبایی


  سکوت امام گونه سیدحسن آقا نباید زمینه گستاخی دیگران شود

یک خطیب برجسته کشورمان با اشاره به فضاسازی‌های اخیر درباره موسسه و بیت مکرم امام در کشور گفت: خطاب به افراد، روزنامه‌ها و رسانه‌ها که بهانه گیری را شروع کرده اند، می‌گویم شما در دوره دولت قبلی، بنا به دلایل یا تکلیف در مقابل مشکلات سکوت کردید، خواهشمندم امروز هم احساس تکلیف کرده و سکوت کنید!اگر واقعا دلسوزید اینقدر به دعواها دامن نزنید و مسائل را اهم و مهم کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی طباطبایی در گفت‌وگو با جماران، در پاسخ به سوالی در مورد حاشیه آفرینی‌ها و جنجال‌های اخیر علیه بیت امام و مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، اظهار داشت: قبل از هر سخن باید عرض کنم، ما در زمان فعلی نیازمند آرامش، اعتدال و اعتماد هستیم و اساسا با توجه به شعار امسال یعنی حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی که مقام معظم رهبری فرمودند، رعایت این مسائل نقش مهمی در پیشرفت مملکت دارد.

 

کوشش ما در هر موضوعی باید این باشد که هیچ صدمه‌ای به اجتماع و اعتماد و وحدت آن نخورد که اگر این سه مهم لطمه بخورد بزرگترین ظلم به کشور است. پس ما باید توجه کنیم به آرامش نسبی حاصل شده در کشور لطمه‌ای وارد نشود و هرکس وارد این مسائل آفت گونه شود کار نادرستی انجام داده است.

 

وی افزود: بنده هم مطلب منتسب به خانم اشراقی و هم دامن زدن به موضوع سخنان وی توسط روزنامه‌ها و سایر رسانه‌ها را محکوم می‌کنم و بطور طبیعی معتقدم آدمیزاد در زندگی عاری از خطا و اشتباه نیست، اما مهم این است که هرکس هر خطایی را با چه دیدی نگاه و با آن برخورد کند؟

 

در مقابل واقعه اخیر، اساسا چرا برخی تلاش کردند موضوع را به موسسه تنظیم و نشر آثار امام مربوط کنند؟ طباطبایی تصریح کرد: اینجانب با تمام علاقه قلبی به حضرت امام و با تمام ارادت قلبی به خانواده شهدا و با آگاهی به مسائل حساس کشور از همه می‌خواهم که در بیان مطالب دقت کامل را بنمایند و این موضوع برای منتسبین به حضرت امام بسیار مهم‌تر و واجب تر است و جملات منتسب به خانم اشراقی را هرچند ایشان تکذیب کردند نیز، نادرست و خلاف شأن منتسبین به بیت امام می‌دانم.

 

ایشان این سخن را تکذیب کرده‌اند و ادامه دادن آن، در واقع یک اشاعه نادرست است. این استاد اخلاق گفت: امام برای حفظ دستاوردهای انقلاب، افرادی را میان مردم توصیف و تعریف کردند و هم اواخر عمر دستور تشکیل مؤسسه تنظیم و نشر آثار خود را دادند؛ این امر نشان می‌دهد که امام به حراست از انقلاب اول از همه فکر کرده بودند.

 

انقلاب را بدون نام خمینی کسی نمی‌شناسد و لذا هرکس به هر واقعه‌ای در مورد امام -ولو کوچک- دامن بزند، قطعا خلاف نظر امام است. طباطبایی یادآور شد: امام «وحدت» را می‌خواست که مؤسسه تنظیم و نشر آثار ایشان و خصوصا آیت‌ا... آقای حاج سید حسن خمینی، جناب آقای انصاری و... در این راستا قدم برداشته‌اند که به عنوان افرادی امین همواره به دنبال حفظ آثار امام بوده‌اند و من قبول ندارم که این موسسه در خدمت جریان و اهداف افراد خاصی بوده است.

 

وی گفت: زیر سوال بردن کل مؤسسه و بیان این مطالب توسط افرادی انجام می‌شود که از هر اتفاقی عقده‌های درون را می‌خواهند خالی کنند و اینگونه اتفاقات محملی برای خودنشان دادن افرادی می‌شود که منتظر خودنمایی هستند.

 

من به‌هیچ‌وجه نمی‌خواهم حرفی بزنم که به این واقعه دامن بزنم، اما از روزی که اتفاقات اخیر را شنیده‌ام سعی کرده‌ام رصدم هوشمندانه، دفاعم حکیمانه و هر نقدی هم که طرح کرده‌ام دلسوزانه باشد. من در همه حوادث که در مملکت ما رخ داده بر اساس این ویژگی‌ها نقدهای خود را بیان کرده ام.

 

وی ادامه داد: از همین جهت می‌گویم که در میان برخی، عقده‌ای پدید آمده است که مخصوصا از بعد انتخابات اخیر بروز کرده و متبحرانه هرروز بر ضداعتماد جامعه و در مخالفت با مدیریت جامعه گلایه‌ای را مطرح می‌کنند.

 

آنها بفهمند که این کارها «بهانه­گیری» است و بهانه‌گیری یک بیماری اخلاقی است که بعضی عزیزان ما بدان مبتلا هستند؛ ممکن است آدم‌های خوبی هم باشند، اما باید خود را اصلاح کنند و مردم هم باید بهانه گیرها را بشناسند.

 

الان اتفاقی بد و ناشایست افتاده و کلامی نابجا گفته شده است اما این افراد به بهانه آن عده زیادی را زیر سوال می‌برند که کار صحیحی نیست. این خطیب باسابقه کشورمان در ادامه این گفت‌وگو افزود: ما در روایات داریم که بعضی افراد مثل زنبور عسل هستند که هرجا چیز معطر و خوشبویی می‌بینند روی آن می‌نشینند و بعضی‌ها هم مثل ذباب (مگس) هستند که به جاهای تمیز کار ندارند، اما اگر در جایی ذره‌ای آلودگی ببینند روی آن می‌نشینند؛ مردم ذباب‌های جامعه را باید بشناسند!

 

مگس دو علامت دارد: هرجا نقطه ضعفی هست می‌نشیند و اگر او را دور کنند دوباره روی همان جای قبلی می‌نشیند. کسانی که روی یک موضوع دائما تأکید می‌کنند مصداق این مثال هستند و لذا مردم مگسان جامعه را بشناسند و به سخنان افراد و تیترهای برخی روزنامه‌ها دقت کنند.

 

هرچقدر آرامش جامعه به هم زده شود، اعتماد از بین برده شود و مدیریت جامعه زیر سوال برده شود، نشانه بهانه گیری است.

 

طباطبایی تصریح کرد: من خطاب به این گونه افراد، روزنامه‌ها و رسانه‌ها که بهانه گیری را شروع کرده‌اند می‌گویم که شما در دوره دولت قبلی، بنا به دلایلی یا تکلیف در مقابل مشکلات سکوت کردید، خواهشمندم امروز هم احساس تکلیف کرده و سکوت کنید! اینقدر به دعواها دامن نزنید و مسائل را اهم و مهم کنید؛ اگر واقعا دلسوزید.

 

وی گفت: در جامعه ما چند موضوع ملتهب است؛ مهم‌ترین آن گرانی است که مردم از بابت آن واقعا تحت فشار هستند. موضوع خانم اشراقی را تبدیل به موضوع اول کشور نکنید، مگر اینکه اهداف دیگری را دنبال می‌کنید.

 

طباطبایی با بیان اینکه به همه مسئولان و کارکنان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام به خاطر کارشان تبریک و خسته نباشید می‌گویم، افزود: به آیت‌ا... سید حسن آقا هم عرض می‌کنم که شما هم ظاهرا، هم فکراً و هم علماً حافظ آثار امام بوده‌اید و در این جهت شک ندارم و بزرگواری شما همانند امام تاکنون ایجاب کرده است که در مقابل هجمه‌ها سکوت کنید، ولی سکوت نباید به حدی باشد که زمینه گستاخی را فراهم کند.

 

دیگران باید بدانند اگر شخصی در مقابل حرفهای مخالف سکوت کرد، نشانه دین و عظمت اوست. در اوایل نهضت هم به امام خیلی اهانت کردند و ایشان را زجر دادند؛ امام سکوت کردند، اما روزی سکوت را شکستند.

 

پس سکوت امروز آیت‌ا... سید حسن آقا هم اثری از آثار شخصیت امام در وجود ایشان است و تدبیر درست ایشان هم دستور به خانم نعیمه اشراقی برای عذرخواهی کردن و دلجویی بود.

 

یکی از نگرانی‌های من است که کسانی که در داخل کشور مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام را زیر سوال می‌برند، فقط مؤسسه را زیر سوال نمی‌برند بلکه کسانی که آثار ایشان را حفظ می‌کنند و حتی خود امام را زیر سوال می‌برند؛ یعنی این کارها مآلا به توهین به امام منتهی می‌شود.

 

من به آنها می‌گویم به جای توهین، به فکر ارائه راه حل برای مشکلات کشور باشند. حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی در ادامه این گفت‌وگو به سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه اشاره کرد و اظهار داشت: من او را شخصی کاملا دینی، علمی و سیاسی می‌دانم اما ایشان در سخنان خود بر ضرورت انقلاب در معیشت سخن گفتند؛ من به ایشان عرض می‌کنم که حرف ایشان کاملا صحیح است، اما وضع اقتصاد و معیشت را هم خود مجلس اصلاح کند.

 

چرا موضوع انقلاب رنگ و حجاب را که شخصی از لحاظ علمی و فرهنگی و سیاسی نقش مهم، بسزا و تأثیرگذاری ندارند را در تریبون مهم و موثر مجلس شورای اسلامی، آن هم در کنار موضوع انقلاب معیشت مطرح می‌کنند.

 

مگر گوینده آن سخنان چه مسئولیت ومنصب رسمی دارد که اینگونه به آن پرداخته می‌شود؟ این به نظر من یک اشاعه نادرست بود و لذا انتظار از خود ایشان این است که قبل از پرداختن به موضوع انقلاب رنگ، به حل مسائل معیشتی بپردازند. من از آقای دکتر لاریجانی رئیس محترم مجلس شورای اسلامی که او را از افراد اصیل انقلاب می‌دانم انتظار دارم در دام افراد بهانه گیر قرار نگیرد و در این زمینه بیشتر مراقبت کند.

 

وی با یادآوری اینکه امروز که 60 روز از شروع کار دولت می‌گذرد، بهانه‌گیری و التهاب‌آفرینی سبب می‌شود مشکلات مردم کمتر مطرح شود، ادامه داد: پیامی هم به آقای رئیس‌جمهور دارم؛ ایشان بیشتر دقت کند، زیرا مخالفین و بعضی افراد که منافع خود را در خطر دیده‌اند و سرخورده از انتخاب مردم هستند به دنبال بهانه می‌گردند تا از وی خطایی سرزند و بر اساس آن اشتباه، او را به جواب دادن و از کارانداختن وادار کنند و دولت را تضعیف کنند؛ اما آقای روحانی به این حرفها بی اعتنا باشند و حماسه اقتصادی که رهبری عنوان کردند را دنبال کنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی در بخش دیگر این گفت‌وگو با اشاره به در پیش بودن ماه محرم، گفت: نکته‌ای وجود دارد که ما روحانیون باید به آن توجه کنیم؛ نکته این است که در منابر ما اشکالی پیش آمده و در مجمع خطبا هم موضوع آن پی گرفته می‌شود که منبری‌ها بیشتر باید به عقاید و اخلاق مردم بپردازند.

 

اخیرا منابر خیلی سیاسی شده است؛ سیاست در منبر مانند زعفران در برنج است؛ نه اینکه تمام غذا زعفران باشد! در منبر باید مسائل دینی و اخلاقی روایات اهل بیت(ع) بیان شود و گاهی هم اشاره‌ای به مسائل سیاسی روز شود؛ آن هم به مقتصای جلسه و مستمع. اگر بیشتر وارد شوند نه تنها نتیجه نمی‌دهد، بلکه خودشان هم لکه‌دار می‌شوند.

 

وی افزود: از منبری‌ها می‌خواهم از سیاست زدگی دور باشند؛ گاهی اوقات رسانه‌ها هم به مسائل بی فایده دامن می‌زنند و اگر در یک مجلس مذهبی حرف سیاسی نامناسبی زده شد رسانه‌ها هم آن را ادامه ندهند.

 

اما در زمان عزاداری امام حسین(ع) یک نیروی دیگری هم فعال است که مخالفان عزاداری هستند. این افراد به افکار خود که آنها را روشنفکرانه می‌دانند مغرور هستند، اما گویندگان مذهبی دقت کنند که مردم را به مسیر امام حسین(ع) هدایت کرده و از چیزی نترسند؛ سیاست امام حسین(ع) برترین روش سیاسی عالم است و بیان آن به نفع اسلام و مسلمین است.

 

این نماینده مجلس هفتم یادآور شد: ما باید بدانیم که حفظ دستاوردهای انقلاب از اهم موضوعات است، ما با بعضی کارها و حرفها به دستاوردها لطمه می‌زنیم که یکی از آن کارها حرمت شکنی است که بسیار رواج پیدا کرده است. همین هتاکی‌ها مقدمه‌ای برای شکستن نیروهای اصیل انقلاب است.

 

من کرارا بدون سر و صدا به مسئولان گفته‌ام به خانواده شهدا حرمت لازم گذاشته شود؛ حرمت فقط به حرف و کلام نیست، بلکه به عمل و کار است که در این زمینه مشکلاتی داریم. به جانبازان هم باید اهتمام داشت، در حالی که برخی جانبازان امروز دارو را هم نمی‌توانند پیدا کنند.

 

حفظ انقلاب و ارزشها، دقیقا حفظ رهبری هم است. وی هشدار داد: من بیم این دارم که پرداختن به حاشیه‌ها و تشنج آفرینی ها، نتیجه معکوس بگذارد و مقدمه‌ای برای لطمه به رهبری باشد؛ اینکه ما با زبان شعار حمایت از رهبری سر دهیم، نمی‌تواند معیار باشد.

 

عملا وقتی نیروهایی که در خدمت امام بودند و امروز هم فداکار رهبری هستند را مورد هجمه قرار دهیم، کسی در کنار ایشان نمی‌ماند! لذا تقاضای من این است که کسانی که دلسوز رهبری هستند، در حفظ آنچه مربوط به ایشان هستند، بکوشند.

 

طباطبایی تأکید کرد: من این را می‌خواهم عرض کنم که سعی نامشکور برخی در گرفتن مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام از دست افراد مطلع، وابسته و اصیل از بیت امام و دادن آن به کسانی که خود را مدعی و وابسته به امام می‌دانند، یعنی مقدمه‌ای برای ریشه کن کردن آثار و اهداف امام. ما وقتی درختی را می‌خواهیم جابه‌جا کنیم، باید ریشه آن را هم جابه‌جا کنیم، اگر ریشه اش را قطع کنیم که دیگر درختی باقی نمی‌ماند.

 

حفظ آثار امام در گرو حفظ یاران و افرادی است که با امام بودند. وی یادآور شد: در سال 1341 که امام نهضت را شروع کردند، بسیاری از کسانی که امروز دم از وابستگی به امام و درک ایشان می‌زنند، اصلا وجود نداشتند.

 

من از فرزندان معنوی امام خمینی می‌خواهم به خاطر یک اشتباه که بسیاری به درستی به آن واکنش نشان دادند، هوشیار باشند که محملی نشوند که عده‌ای مغرض شما را در مقابل فرزند معنویِ واقعی و وراثتی امام و بیت امام قرار ندهند که این خواسته دشمن است. آیت‌ا... سید حسن خمینی یادگار امام و ذخیره‌ای برای انقلاب و راه امام است.

 

در ادامه این گفت‌وگو نظر طباطبایی در خصوص برخی حرکات مانند حمله به رئیس‌جمهور در فرودگاه پرسیده شد که وی پاسخ داد:هر وقت هرکس در کشور رأی بیاورد مخالف هم دارد؛ کشور هم آزاد است و اینگونه اتفاقات طبیعی است.

 

من معتقدم دو بیماری نگرانی و تشویش در جامعه ما وجود دارد؛ عده‌ای در جامعه به خاطر تشویش‌هایی که دارند، حال طبیعی ندارند و نمی‌توان آنها را افراد عاقلی تصور کرد.

 

چنین گروه‌هایی در کشورها همیشه وجود داشته‌اند و خوشبختانه عقلای قوم از ضعف این گروهها اطلاع دارند که ان‌شاءا... با صبوری و خردگرایی رئیس‌جمهور حل خواهد شد.

 

وی از همین موضوع گریزی هم به مساله شعار مرگ بر آمریکا زد و اظهار داشت: اما در مورد شعار مرگ بر آمریکا که در هفته‌های اخیر بحث آن زیادی مطرح است، می‌گویم که شعار برخاسته از مردم است و هیچ‌جا و هیچ‌وقت امام نگفتند شعار مرگ بر آمریکا «بدهید»؛ بلکه وقتی امام آمریکا را نقد می‌کردند مردم این شعار را می‌دادند.

 

وی یادآور شد: مثلا اوایل انقلاب شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» سر داده می‌شد. اما امروز شعار نه شرقی کجاست؟ مردم خودشان تشخیص دادند که دیگر این شعار را ندهند؛ مردم را به حال خودشان بگذاریم.

 

من گله‌ای که از تندروها دارم این است که خود را قیم مردم می‌دانند؛ من خواهش می‌کنم که مداحان، وعاظ، روزنامه‌نویس‌ها و تریبون‌داران خود را قیم مردم ندانند مگر اوایل انقلاب می‌گفتیم چه کار کنیم تا مردم مرگ بر آمریکا بگویند؟!

 

طباطبایی بار دیگر تأکید کرد: هم اکنون اگر اموری که به وحدت لطمه می‌زند، به اعتماد مردم آسیب می‌زند و جامعه را به تشویش می‌کشاند بیان شود، عاملان آن یا ناآگاه هستند یا آگاهانه هدف دشمن را پیاده می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه ترور شخصیت تبعات بدتری نسبت به ترور فیزیکی دارد و باید جلوی آن گرفته شود، گفت: تقاضای من این است که جلوی تشنج آفرینی گرفته شده و حتما حریم و حرمتها حفظ شود. باز هم تأکید می‌کنم که مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام تاکنون در دست فرزندان صالح امام و افراد دلسوز و مورد قبول امام بوده و بعد از این هم حتما باید چنین باشد.

 

ضمن احترام به همه آقایانی که مطالبی در این خصوص گفته اند، می‌گویم آگاهی شان اندک، احساساتشان غالب و شنیده‌هایشان نامناسب و قوه تحلیلشان رو به ضعف است. این خطیب باسابقه کشورمان در پایان این گفت‌وگو، دانستن هر موضوعی را حق مردم اما بزرگنمایی یا کوچک نمایی نابجا را خیانت به مردم دانست.

روزنامه آرمان