ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

گلایه های «آتوسا پورکاشیان»


استاد بزرگ شطرنج بانوان ایران گفت: امیدوارم فدراسیون شطرنج هرچه زودتر فکری به حال شرایط مالی ملی‌پوشان و سرمربی تیم ملی کند.

خبرگزاری فارس: آتوسا پورکاشیان که در مسابقات قهرمانی آسیا توانست عنوان نایب قهرمانی را کسب کند در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، درمورد سطح فنی این رقابت‌ها که به میزبانی باشگاه شطرنج شارجه امارات برگزار شد، اظهار داشت: چهار سال پیش در همین مسابقات عنوان قهرمانی را کسب کرده بودم؛ این دوره هم تلاش کردم بهترین عنوان را کسب کنم. در پایان هم عنوان نایب قهرمانی را کسب کرده و رنکینگ بین‌المللی‌ام را افزایش دادم.

وی ادامه داد: شطرنج‌بازی که قهرمان شد از اندونزی بود و من چندین سال بود که وی را می‌شناختم؛ چندین بار هم با وی در مسابقات مختلف بازی کرده بودم. در مجموع از نتایج خودم راضی هستم و فکر می‌کنم مسئولان هم از نتایج شطرنج‌بازان رضایت دارند.

پورکاشیان درخصوص اینکه تیم ملی هنوز سرمربی ندارد، گفت: حدود یک سال است که بدون مربی تمرین می‌کنیم؛ از زمانی که مشکلات اقتصادی به وجود آمد مربیان خارجی از ایران رفتند. امیدوارم در روزهای آینده سرمربی تیم ملی معرفی شود و بتواند کارش را با شطرنج‌بازان آغاز کند، چراکه مسابقات مهمی در پیش داریم. استاد بزرگ شطرنج بانوان ایران با بیان اینکه مسابقات المپیاد جهانی مرداد ماه به میزبانی نروژ برگزار خواهد شد، گفت: 5 نفر در قالب تیم ملی بانوان و 5 نفر در قالب تیم ملی آقایان در مسابقات حضور پیدا خواهند کرد. این رقابت‌ها هر دو سال یک بار برگزار می‌شود و چون شطرنج المپیک ندارد این رقابت‌ها مهمترین بازی‌ها محسوب می‌شود.

وی درخصوص بازگشت احتمالی لاندا به ایران برای قبول هدایت تیم ملی شطرنج ایران، عنوان کرد: وی مربی خوبی است، اما فکر می‌کنم بهتر باشد مربی مردان و زنان جدا شود، چراکه سخت است یک مربی همزمان با 10 شطرنج‌باز کار کند. وقتی یک مربی چند ساعت قبل از مسابقه می‌خواهد آخرین نکات را به شطرنج‌بازان بگوید زمان زیادی ندارد تا با 10 نفر به صورت جداگانه صحبت کند و بهتر است مربی مردان و زنان جدا از هم باشد.

نایب قهرمان مسابقات شطرنج قهرمانی آسیا تصریح کرد: هر شطرنج‌بازی سبک مخصوص خودش را دارد و مربی باید به صورت جداگانه با آنها تمرین کند و اگر قرار باشد یک مربی پیش از آغاز مسابقات 10 شطرنج‌باز را آماده کند ممکن است از نظر زمانی با مشکلاتی روبرو شود.

پورکاشیان درخصوص مهمترین دغدغه شطرنج‌بازان در روزهای اخیر اظهار داشت: در یک سال گذشته مشکلات زیادی داشتیم و بدون مربی کار می‌کردیم. شطرنج‌بازان برای اینکه در شرایط مسابقه قرار داشته باشند و افت نکنند مجبور بودند با هزینه‌های شخصی در مسابقات آزاد حضور پیدا کنند. امیدوارم فدراسیون زودتر شرایط را سروسامان دهد و فکری به حال مسائل مالی شطرنج‌بازان و مربی تیم ملی بکند.


ویدیو مرتبط :
بازی اول سارا سادات خادم الشریعه و آتوسا پورکاشیان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زندگینامه: آتوسا پورکاشیان



 

 

زندگینامه آتوسا پور کاشیان

 

آتوسا پورکاشیان در سال 1367 در تهران به دنیا آمد.در 9 سالگی برای اولین بار به کلاس شطرنج مرحوم بنکدار در فرهنگسرای بهمن رفت.

 

بعد از دو، سه ماه آموزش در مسابقه‌ای که برای قهرمانی تهران رده سنی زیر 10 سال برگزار می‌شد، شرکت کرد و موفق به کسب مقام اول شد. این پیروزی انگیزه‌ای شد تا در دنیای شطرنج بیشتر تلاش کند.

 

آتوسا 7 سال تحت تعلیم هادی مؤمنی بود و مدتی نزد خسرو هرندی و هاملت تومانیان آموزش دیده است.

 

4 بار قهرمانی آسیا در رده سنی زیر 12، 14 و 16 سال، قهرمان جهان در رده زیر 12 سال، نایب قهرمانی آسیا در رده زیر 18 سال، مقام هفتم جهان در رده زیر 20 سال برای اولین بار در ایران، از جمله مقام‌هایی است که آتوسا پورکاشیان موفق به کسب آنها شده است.

 

وی استاد بین‌المللی شطرنج است و در مسابقات لیگ برتر بانوان در تبریز در میز یک بازی کرد و اول شد و عنوان قهرمان قهرمانان زنان را به خود اختصاص داد.

 

سال 76 به عضویت تیم ملی در رده سنی 10 سال و در سال 78 به عضویت تیم ملی بزرگسالان درآمد.

 

پورکاشیان قهرمان شطرنج زیر ۱۲ سال جهان و برنده مدال برنز شطرنج تیمی به همراه الشن مرادی و احسان قائم مقامی در بازی‌های آسیایی سال 2006 بود.

 

او نماینده ایران در مسابقات جام جهانی روسیه بود و در سال 2008 ریتینگ 2241 را به خود اختصاص داد.

 

در سال 2010 دور نهم و پایانی رقابت‌های شطرنج انفرادی قهرمانی آسیا در شهر سوبیک فیلیپین برگزار شد و آتوسا پورکاشیان با 7 امتیاز به عنوان قهرمانی دست یافت و با شایستگی بر سکوی نخست قاره آسیا قرار گرفت.

همشهری آنلاین