ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

هاشمیان: آرزویم مربیگری تیم ملی است


مهاجم سابق تیم ملی فوتبال ایران از انگیزه بالای خود برای مربیگری در تیم ملی ایران خبر داد.

خبرگزاری ایسنا: مهاجم سابق تیم ملی فوتبال ایران از انگیزه بالای خود برای مربیگری در تیم ملی ایران خبر داد.

وحید هاشمیان که در دوره‌های آموزشی مربیگری فدراسیون فوتبال آلمان شرکت کرده‌ است، دوران کارآموزی خود را زیر نظر پپ گوآردیولا در تیم بایرن‌مونیخ پشت سر می‌گذارد.

سایت تیم بایرن‌مونیخ آلمان با این بازیکن ایرانی گفتگو کرده است که متن آن در زیر می‌آید:

یادت هست در 14 آگوست 1999 کجا بودی؟

فکر می کنم در تهران بوده باشم. درسته؟

نه. آن روز تو در اولین بازی‌ات با پیراهن هامبورگ مقابل بایرن مونیخ به میدان رفتی.

درست است! ما آن بازی را 2-2 مساوی کردیم و جیوانی البر برزیلی در دقیقه آخر گل مساوی را به ثمر رساند. من در دقیقه 72 به جای آنتونی یبوا به زمین آمدم و دقیقا در مقابل لوتار ماتئوس و توماس لینکه بودم، کسانی که بسیار با تجربه بودند. این یک بازی اول پر استرس برای من بود اما من زود به سرعت فوتبال آلمان عادت کردم.

ولی بیرون از زمین چمن شروع خوبی نداشتی! رفتار غیر حرفه‌ای مرتکب شدی. کمی درباره آن مصاحبه صحبت می کنی؟

در اولین مصاحبه‌ام در هامبورگ بود که از علاقه به بایرن‌مونیخ صحبت کردم و این برای کسانی که آنجا بودند نکته جالبی بود. من به آنها گفتم: باشگاه موردعلاقه‌ام بایرن مونیخ است. همه خبرنگاران زدند زیر خنده و پرسیدند چرا؟ تو تازه عضو هامبورگ شده‌ای. من دوست نداشتم به آنها دروغ بگویم. از زمان کودکی‌ام بایرن مونیخ تیم شناخته‌شده‌ای در ایران بود و همیشه به آن علاقه داشتم.

بعد از رفتن به بوخوم در سال 2004 به بایرن مونیخ آمدی، چه حسی داشتی؟


من پیشنهادات زیادی داشتم ولی نیازی به فکر کردن نبود. خیلی دوست داشتم برای بایرن‌مونیخ بازی کنم. فقط می خواستم که برای بایرن بازی کنم. این یک هدف برای من بود و ناگهان من این شانس را پیدا کرده بودم. این یک رویا بود که محقق شد.

بایرن را چگونه با تیم های سابق خود مقایسه می کنید؟

هامبورگ تیم بزرگی بود. اما شما در بایرن مونیخ فرصت های بسیار بزرگتری پیدا می کنید. در آن زمان، انتظارات از رقابتی که در درون تیم بود، بیشتر بود. همچنین رقابتی که بین بازیکنان برای قرار گرفتن در ترکیب وجود دارد. اگر مربی شانس بازی به تو بدهد، باید بی‌معطلی حاضر باشی. اما چنانچه انتظاراتش را برآورده نکنی، بخاطر رقابتی که گفتم وضعیت برایت سخت می‌شود.

اکنون بار دیگر اینجا هستی.این‌بار به عنوان مهمان. چطور شد دوباره به بایرن مونیخ آمدی؟


بعد از آنکه در امتحان ورودی مربیان فدراسیون فوتبال آلمان پذیرفته شدم، با آقای هرمان گرلاند تماس گرفتم. او هم مثل من زمانی در بوخوم عضویت داشت. او با ماتیاس سامر و تیم مربیان بایرن درمورد من صحبت کرد. از باشگاه بایرن برای اینکه این فرصت را دراختیار من قرار دادند، بسیار سپاسگزارم.

از زمانی که در این تیم به عنوان یک بازیکن حضور داشتید، چه چیزی تغییر کرده است؟


همه چیز حرفه ای تر شده است. تمرین ها، سازماندهی و امکانات. مجموعه این جا بسیار خوب است. ساختار باشگاه، در همه جای آن، بسیار بسیار حرفه ای و به روز شده است. این چیزی بود که مرا مجاب کرد که برای دوران کارآموزیم به بایرن بیایم البته مهم تر از آن، تیم مربیگری این باشگاه است که در دنیا بهترین است. کار کردن تحت نظر پپ گوآردیولا افتخار بزرگی است.

چه زمانی به فکر مربی شدن افتادی؟

همزمان با دوران بازیگری‌ام زمانی که در آلمان بودم، مدرک A و B را گرفتم. بعد از آن کمی پیش از اینکه برای امتحان ورودی دوره آموزشی مربیگری فدراسیون فوتبال آلمان آماده شوم، در لیگ محلی هامبورگ 14 ماه مربیگری کردم. قصد داشتم دوره آموزشی را در آلمان بگذرانم، زیرا کیفیت آن در تمام دنیا مورد تایید است.

تو آدم خونسرد و مؤدبی هستی. هاشمیان در قامت مربی ممکن است عصبی و پرخاشگر شود؟

موقعی که در لیگ هامبورگ مربی بودم، چند بار به مرز انفجار رسیدم (باخنده). البته معمولا خودم را کنترل می‌کنم. من به نظم، تلاش و آنالیز اعتقاد دارم.

از مربیانی که داشتی می‌توان فرانگ پاگلسدورف، پیتر نویرورر، فلیکس ماگات و علی دایی را نام برد. الگویی در مربیگری داری؟

نه. کپی هیچوقت مثل اصل نیست. هرکسی کاراکتر، فلسفه، و افکار خاص خودش را دارد. برای همین معتقدم هر کسی خودش باید تصمیم بگیرد چطور کار کند. البته من می‌توانم از هرکدام از مربیان قبلی خودم که مربیان بزرگی بودند ایده بگیرم و آن را با ایده‌های خودم ترکیب کنم.

دوست داری مربی چه تیمی شوی؟


در همه تیم‌هایی که زمانی در آنها عضویت داشتم! (باخنده) . آرزوی مربیگری در تیم ملی ایران را دارم. اما مشکلی که وجود دارد این است که یک مربی، وابسته به پیشنهاداتی است که به او ارائه می‌شود و خودش نمی‌تواند دنبال باشگاهی که دوست دارد بگردد. برای همین می‌خواهم اول از نظر آموزشی پیشرفت کنم. بقیه‌اش درست می‌شود.


ویدیو مرتبط :
ناظم الشریعه و ادامه مربیگری در تیم ملی فوتسال

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رابسون: از مربیگری تیم ملی تایلند كناره‌ نمی‌گیرم



 

 

رابسون: از مربیگری تیم ملی تایلند كناره‌ نمی‌گیرم

 

سرمربی تیم ملی فوتبال تایلند گفت: یک نکته در مورد من مشخص است که آن عدم کناره‌گیری است.

برایان رابسون اظهار داشت: با توجه به نتایج، ساکت هستم. دلم می‌خواهد با تایلند برنده شوم و نتیجه بگیرم. البته مردم در مورد من حرف‌هایی می‌زنند. مثلا می‌گویند، به وطنم بازخواهم گشت. حتی می‌گویند به سنگاپور خواهم رفت تا کار تلویزیونی انجام دهم؛ ولی یک چیز مشخص است و آن،‌ عدم ترک تایلند است.

این مربی 53 ساله که در سپتامبر سال 2009 جانشین پیتر راید در راس کادر فنی تایلندی‌ها شد،‌ادامه داد: درست است نتایج اخیر تیم جالب نبوده؛ اما فشاری از طرف فدراسیون بر من وارد نشده و به کارم سرگرم هستم.

کاپیتان اسبق تیم انگلیس تا قبل از حضور در تیم آسیایی سابقه هدایت تیم‌هایی چون شفیلد ‌یونایتد، وست‌برومویچ آلبیون، برادفورد سیتی و میدلزبرو را داشت.