ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

شوماخر‌ایرانی تنهاست



اخبار,اخبارورزشی,شوماخر

وقتی نام مسابقات فرمول یك شنیده می‌شود بدون شك نام ستارگانی چون شوماخر، آلونسو و همیلتون در ذهن تداعی می‌شود. اگر تا چند سال پیش حضور یك ایرانی در این سطح از مسابقات به مثابه یك رویای دست نیافتنی بود حالا جوان مشهدی كشورمان در یك قدمی كسب این افتخار است.

 آغاز راه
زمان حضور كوروش محمدخانی و آغاز فعالیت‌های وی به دوران كودكی‌اش بر می‌گردد جایی كه پدر وی دبیر هیات اتومبیلرانی مشهد بود. او از هشت سالگی كارتینگ را در پیست مشهد شروع كرد.

 

افتخار آفرینی‌های كوروش از همان سنین كودكی آغاز شد زمانی كه وی توانست با اتومبیل‌ باگی ركوردی به نام خود ثبت كند كه هنوز پابرجاست. اتومبیل‌های باگی ماشین‌های پرسرعتی هستند كه به دلیل چرخ‌های نسبتا بزرگشان و كمك فنرهایی كه دارند به ماشین‌های پرشی معروف هستند. كوروش محمدخانی در ده سالگی با ماشین خود و در پیست شاندیز مشهد پرشی به طول ۲۵ متر و ارتفاع  پنج متری انجام داد.

 

وی در دوازده سالگی هم با پرشی به طول ۳۰ متر و ارتفاع هفت متر ركورد خود را ارتقا بخشید. با گذشت 13 سال هنوز هم هیچ راننده دوازده ساله‌ای نتوانسته این ركوردها را جابه‌جا كند. كوروش در سن چهارده سالگی و در نخستین حضورش در مسابقات قهرمانی كارتینگ كشور به مقام نایب قهرمانی دست یافت و سپس برای گذراندن دوره‌های حرفه‌ای اتومبیلرانی عازم كشور انگلستان شد.

 

محمدخانی یك ماه بعد از حضور در این كشور، از سوی مدرسه اتومبیلرانی سیلوراستون كه معتبرترین مدرسه اتومبیلرانی دنیاست، موفق به اخذ مدرك اتومبیلرانی شد. او با 17 سال سن، دومین راننده جوان شركت‌كننده در آزمون مدرسه سیلوراستون بود و بین 96 راننده كه در آن دوره شركت كرده بودند عنوان راننده برتر را به دست آورد. وی البته در كنار آموزش حرفه‌ای اتومبیلرانی از درس خود غافل نشد و توانست مدرك لیسانس در رشته مدیریت و سرمایه‌گذاری بانكی را نیز اخذ كند.


 افتخارات
افتخار آفرینی محمدخانی تنها به مسابقات زمان كودكی یا كارتینگ كشور محدود نشد. وی چهار بار در رقابت‌های فورمولا فورد و فورمولا رنو قهرمان اروپا شد و با ماشین فورد هم مقام جهانی به دست آورد.

 

او در سال 2008 به عنوان یكی از 20 راننده برتر آینده‌دار دنیا معرفی شد. اوج كار وی حضور در مسابقات پیش فصل فرمول یك هند بود كه همزمان شده بود با افتتاح پیست اتومبیلرانی این كشور! او در حضور 130 هزار تماشاگر حاضر در پیست و البته میلیون‌ها بیننده تلویزیونی، توانست مقام سوم را به دست بیاورد. چندی بعد وی در آكادمی فرمولا یك كیتروم قبول شد. محمدخانی حالا در آستانه ورود به رقابت‌های فرمول یك است و باید مجوزی به نام سوپرلایسنس به دست بیاورد كه البته به حمایت‌های خاصی نیاز دارد.


 حضور با پرچم ایران
كوروش محمدخانی كه به عنوان سفیر ایران در امنیت جاده‌ها و خیابان‌ها در سطح بین‌المللی انتخاب شده در تمامی مسابقات خود با پرچم ایران به رقابت با حریفان پرداخته است. وی معمولا با ماشین و كلاهی كه به رنگ سبز و سفید و قرمز است در‌ مسابقات شركت می‌كند تا همچنان نشان دهد فرزندی از فرزندان غیرتمند سرزمین ایران و مسلمان است.

 

محمدخانی با اشاره به واكنش خارجی‌ها می‌گوید: «خیلی برایشان جالب است كه راننده‌ای از آسیا و به ویژه از ایران در این سطح از رقابت‌ها شركت می‌كند. وقتی با آنها صحبت می‌كنم متوجه می‌شوم كه تا قبل از این نمی‌دانستند ایران هم در این سطح از رقابت‌ها راننده دارد. به همین خاطر همیشه با اشتیاق درباره من و ایران می‌پرسند و خیلی دوست دارند بدانند از كجا شروع كرده‌ام و چگونه به اینجا رسیده‌ام.» وی البته در این مدت پیشنهاداتی نیز از سایر كشورها داشته اما همچنان مصمم است به عنوان یك ورزشكار ایرانی قدم به بالاترین سطح مسابقات جهان بگذارد.


 حمایت دولت
فدراسیون اتومبیلرانی كشورمان در یكی دو سال اخیر فعالیت خوبی انجام داده و البته تلاش‌های زیادی برای هموار كردن راه موفقیت كوروش محمدخانی داشته است اما حالا با بركناری دكتر مهرعلی از ریاست این فدراسیون انتظارات از وزارت ورزش و جوانان و البته دكتر روحانی بالاتر رفته است. دكتر روحانی از ابتدای شروع دوران ریاست‌جمهوریشان نشان دادند توجه ویژه‌ای به ورزش دارند.

 

همچنین از زمان شروع ریاست‌جمهوری ایشان سرمایه‌گذاری خوبی در ورزش شده است. از صحبت‌های دكتر روحانی مشخص است كه دولت ارزش زیادی برای ورزش قائل بوده و این بار نوبت به اتومبیلرانی رسیده تا از حمایت های دولت بی نصیب نماند. پیش از این محمدخانی به همراه دكتر مهرعلی مذاكرات خوبی را با رئیس فدراسیون اتومبیلرانی قطر داشتند تا ورزشكار كشورمان با استفاده از اسپانسرهای قطری در رقابت‌های فرمول یك جهان شركت كند.

 

گفته می‌شود حتی رئیس اسبق فدراسیون اتومبیلرانی كشورمان از دكتر گودرزی وزیر ورزش دولت تدبیر و امید خواسته بود تا در صورت صلاحدید مكاتباتی با همتای قطری خود داشته باشد و زمینه همكاری آن كشور را در تامین هزینه‌های محمدخانی به عنوان نخستین راننده مسلمان فرمول یك جهان فراهم كند اما بدون شك حمایت همه‌جانبه دكتر روحانی و محمود گودرزی برای حضور محمدخانی با پرچم مقدس ایران و به عنوان نخستین راننده مسلمان لطف و مزه‌ای دیگر خواهد داشت.

 

در كشورهایی همچون بحرین، امارات، قطر و حتی مالزی پیست‌هایی با آخرین استانداردهای فدراسیون جهانی اتومبیلرانی وجود دارد كه معروف‌ترین آنها مربوط به بحرین و میزبانی یك دور از مسابقات فرمول یك دنیاست،

 

اما این کشورها راننده‌ای در سطح مسابقات فرمول یك ندارند این درحالی است که  كشور ما جوان افتخار آفرینی دارد كه می‌تواند تا سال‌ها پرچم ایران را در یكی از بزرگ‌ترین، مهیج‌ترین و البته پرطرفدارترین مسابقات ورزشی جهان به اهتزار دربیاورد این به شرطی است كه تا دیر نشده دولت تدبیر و امید حمایت‌های لازم را انجام دهد و شرایط را برای حضور كوروش محمدخانی فراهم كند. قطعا دکتر روحانی از این سرمایه های ارزشمند  که  سفیر جمهوری اسلامی ایران به شمار می روند  به‌راحتی نخواهد گذشت و آنها را زیر چتر حمایتی دولت قرار می‌دهد.


 اخبار ورزشی  -  شرق 


ویدیو مرتبط :
مایکل شوماخر ایران = رضا شوماخر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شوماخر ایرانی مهمان «مثبت 17» می‌‌شود


لاله صدیق نخستین زن ایرانی که در مسابقات اتومبیلرانی به رقابت با مردان پرداخته است، امروز شنبه ۲۱ شهریور در برنامه «مثبت ۱۷» حاضر خواهد شد.

خبرگزاری مهر: لاله صدیق یک زن ورزشکار ایرانی است که سابقه قهرمانی در رقابت‌های اتومبیل‌رانی رالی بانون و سوارکاری بانوان ایران را در کارنامه اش دارد و امروز شنبه با حضور در برنامه «مثبت ۱۷» درباره اتفاقات جالب زندگی خود صحبت خواهد کرد.

پیش از این قرار بود فیلم سینمایی «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک نژاد با محوریت زندگی لاله صدیق ساخته شود. این پروژه سینمایی که بنا بود با حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به تولید برسد به دلایل مختلفی همچون احداث پیست اتومبیلرانی مطابق با استانداردهای جهانی، یکی از گران ترین تولیدات سینمای ایران بود که فیلمبرداری آن تا حدی جلورفت اما بنا به دلایل مختلف متوقف مانده است.

شوماخر ایرانی مهمان «مثبت 17» می‌‌شود

لاله صدیق متولد سال ۵۵ در تهران است و در حال حاضر در مقطع دکتری در رشته مهندسی محصول تحصیل می کند. او سابقه تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی را نیز در کارنامه دارد. او  نخستین زن ایرانی است که در مسابقات اتومبیلرانی به رقابت با مردان پرداخته است.

برنامه «مثبت ۱۷» به تهیه کنندگی سهیل سلیمانی هر روز ساعت ۱۷ از شبکه یک سیما پخش می شود.

این برنامه ترکیبی با اجرای نجمه جودکی از آیتم های مختلفی همچون آیتم «تکنولوژی»، «تریبون آزاد» و مروری بر تحولات روز جامعه تشکیل شده است.