ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

رکورد تک‌ رقمی دروازه‌بان بارسا در نیم فصل


بارسلونا اگرچه نیم فصل نخست را پشت سر رقیب دیرینه‌اش در رده دوم به پایان رساند اما از یک حیث برتری چشمگیری نسبت به کهکشانی‌ها دارد.

خبرگزاری تسنیم: پیروزی 4 بر صفر بارسلونا در خانه دپورتیوو لاکرونیا، حسن ختامی زیبا برای عملکرد آبی و اناری‌ها کاتالونیا در نیم فصل نخست لالیگا بود که آنها را به فاصله یک امتیازی رئال مادرید صدرنشین رساند.

ثبت سی‌امین هت‌تریک لیونل مسی در دوران بازیگری‌اش در بارسلونا شاید مهمترین اتفاقی بود که در ورزشگاه ریاسور جلب توجه می‌کرد اما پایان بازی رکورد دیگری را هم برای یکی دیگر از بازیکنان بارسا رقم زد که آن خیلی کم‌ارزش‌تر از هت‌تریک لئو مسی نبود.

یک بار دیگر عملکرد قابل قبول خط دفاعی بارسلونا و پشت سر آنها کلودیو براوو درون دروازه‌ نگذاشت توپی از خط دروازه‌ آبی و اناری‌ها عبور کند تا آنها برای دوازدهمین بار در فصل جاری لالیگا کلین شیت کنند، یعنی در 63.16 درصد از بازی‌های این فصل خود که بهترین آمار در میان تمام تیم‌های اسپانیایی در این فصل است.

در این فصل دروازه‌بان شیلیایی بارسلونا تنها 9 گل دریافت کرده است تا بهترین رکورد کلین‌شیت را در تاریخ لالیگا از فصل 94-1993 تاکنون به ثبت برساند. او نخستین دروازه‌بانی است که از آن فصل تاکنون در کل نیم فصل نخست لالیگا، تعداد گل‌های خورده‌اش تک رقمی است و در واقع دومین رکورد برتر تاریخ لالیگا را از حیث داشتن بیشترین تعداد کلین شیت در نیم فصل نخست در اختیار دارد.

در فصل 94-1993 لیانیو،‌دروازه‌بان پیشین تیم فوتبال دپورتیوو لاکرونیا در نیم فصل نخست تنها 6 گل خورد که 3 گل آنها در یک بازی برابر اتلتیک بیلبائوی تحت هدایت یوپ هاینکس به ثبت رسید.

با آمار تحسین‌ برانگیزی که در این فصل داشته است، کلودیو براوو پیشتاز کورس کسب جایزه زامورا به عنوان بهترین دروازه‌بان فصل جاری لالیگاست. در حال حاضر پس از بارسلونا، تیم فوتبال رئال مادرید با 15 گل خورده کمترین گل خورده را در نیم فصل نخست دارد. تیم‌های سویا، والنسیا و ویارئال هم هر یک با 17 گل خورده به طور مشترک سومین خط دفاعی برتر نیم فصل نخست لالیگا را در اختیار دارند.


ویدیو مرتبط :
واکنش فوق العاده دروازه بان فصل بعد بارسا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عملكرد دروازه‌بان‌ های لیگ در نیم‌فصل اول


خیلی‌ها حضور دروازه‌بانان بی كیفیت خارجی را دلیل افت دروازه‌بانان ایرانی می‌دانند. در نقطه مقابل خیلی‌های دیگر هم می‌گویند اگر این‌گونه است چرا قانون منع حضور دروازه‌بان‌های خارجی نتوانست به ارتقای سطح كیفی دروازه‌بانان ایرانی كمك كند؟!

جام جم آنلاین: تماشاگران، فوتبال پرگل را می‌پسندند، اما همین بازی‌های پرگل زمانی هیجان را به سكوها منتقل می‌كند كه گل‌های ردوبدل شده روی كارهای تاكتیكی و تمرین شده باشد نه با ضعف و اشتباهات مكرر دروازه‌بان‌ها. حكایت گل‌های رد و بدل شده در لیگ فوتبال ما، اغلب از جنس شكل دوم قضیه است.

اینجا بیشتر از آن‌كه تیم‌ها با طرح و برنامه قبلی به گل برسند، روی اشتباهات دروازه‌بان و مدافعان حریف حلقه شادی می‌زنند.

به همین خاطر هم وقتی نوبت به تیم ملی فوتبال می‌رسد تنها دروازه‌بانی كه می‌توانیم روی او حساب باز كنیم سیدمهدی رحمتی است؛ حتی اگر بدانیم او در خروج‌ها دروازه‌بانی آسیب‌پذیر است!

خیلی‌ها حضور دروازه‌بانان بی كیفیت خارجی را دلیل افت دروازه‌بانان ایرانی می‌دانند. در نقطه مقابل خیلی‌های دیگر هم می‌گویند اگر این‌گونه است چرا قانون منع حضور دروازه‌بان‌های خارجی نتوانست به ارتقای سطح كیفی دروازه‌بانان ایرانی كمك كند؟!

هر چه هست آنچه بیشتر كارشناسان روی آن اتفاق نظر دارند، افت شدید كیفیت دروازه‌بانان ایرانی است؛ نزولی كه به گفته هادی طباطبایی همه فوتبال ما را فرا گرفته و می‌رود تا ما را به قدرت درجه دوم فوتبال آسیا تبدیل كند.

سازندگی وجود ندارد

دروازه‌بان سابق استقلال و تیم ملی فوتبال در ارزیابی خود از شرایط كنونی دروازه‌بانی در ایران به جام‌جم می‌گوید: واقعیت این است كه نگاه به دروازه‌بانی در ایران باید عوض شود. مهم‌ترین پست در بین پست‌ها دروازه‌بانی است اما ما خیلی نسبت به آن بی توجه هستیم. اگر می‌خواهیم پیشرفتی داشته باشیم باید شرایطش را فراهم كنیم كه البته این شرایط الان فراهم نیست. چرا؟ چون هیچ‌گونه سازندگی صورت نمی‌گیرد. دروازه‌بان‌هایی كه وارد چرخه لیگ می‌شوند از یك پایه قوی برخوردار نیستند. بیشتر آنها در دوران نونهالی و نوجوانی آموزش‌های درستی ندیده‌اند و به همین دلیل وقتی به رده سنی بزرگسالان می‌رسند، با مشكلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌شوند.

ریشه این ضعف را هم می‌توان در عدم استعدادیابی درست جستجو كرد و هم در مربیانی كه در باشگاه‌های مختلف به آموزش دروازه‌بان‌ها مشغول هستند.

طباطبایی با اشاره به این دو نكته می‌افزاید: باید نظارت دقیق‌تری روی عملكرد مربیان دروازه‌بانی داشته باشیم و ببینیم چند نفر از آنها صلاحیت فعالیت در این عرصه را دارند؟

دروازه‌بان اسبق استقلال كه خود مدرك A آسیا و B انگلستان را دارد، در ادامه با بیان این‌كه چرخه بازیكن‌سازی در فوتبال ما مدت‌هاست به یك چرخه معیوب تبدیل شده، می‌گوید: ما فقط منتظریم یك استعدادی خودش بیاید، پدیده بشود و بدرخشد، اما این جوابگوی فوتبال ما نخواهد بود. ما باید خودمان پدیده‌سازی كنیم كه فعلا طرح و برنامه‌ای برای این كار وجود ندارد. به همین خاطر من آینده روشنی را برای دروازه‌بانی ایرانی متصور نیستم.

نقش بارز مربیان دروازه‌بانی

در این زمینه دروازه‌بان دهه 50 فوتبال ایران هم با هادی طباطبایی هم عقیده است. اسماعیل اردلان كه سابقه بازی در استقلال، راه‌آهن، اكباتان و رده‌های مختلف تیم‌های ملی را دارد، با بیان این‌كه در كشور ما به دروازه‌بانی بها داده نمی‌شود، می‌گوید: امروزه معضل دروازه‌بانی در همه تیم‌های نونهالان، نوجوانان، جوانان، امید و بزرگسالان ما، حتی فوتسال، فوتبال ساحلی و فوتبال بانوان دیده می‌شود. ما دروازه‌بانان ششدانگ نداریم و به همین خاطر تیم‌ها اكثرا روی اشتباه محرز دروازه‌بان‌ها به گل دست می‌یابند و درصد كمی از گل‌ها روی كارهای تاكتیكی است.

اردلان با اشاره به نقش بارز مربیان دروازه‌بانی در پرورش استعدادهای این پست می‌افزاید: فكر می‌كنم در بحث ارتقای سطح كیفی دروازه‌بانان ایرانی كمیته آموزش فدراسیون فوتبال می‌تواند یكی از موثرترین‌ها باشد. آنها باید رزومه مربیان دروازه‌بانی لیگ برتر را داشته باشند و با توجه به معیاری خاص به آنها مجوز فعالیت در لیگ برتر را بدهند. وقتی به این شكل باشد مربیان هم بیشتر دنبال علم روز دنیا می‌روند و نتیجه اش ارتقای دانش مربیان دروازه‌بانی است. البته توجه به رده‌های سنی پایه هم می‌تواند كارگشا بود. الان هیچ توجهی به تیم‌های پایه نمی‌شود، حال آن‌كه قدرت فراگیری در سنین نونهالی و نوجوانی است.

اردلان در مورد قانون منع حضور دروازه‌بانان خارجی در لیگ برتر و لغو آن نیز گفت: من به شخصه از حضور دروازه‌بانان خارجی در لیگ برتر استقبال می‌كنم، اما دروازه‌بانی كه دو سروگردن از دروازه‌بان ایرانی بالاتر باشد. الان جز نیلسون در پرسپولیس اكثر دروازه‌بان‌های خارجی شاغل در لیگ جای خود را به ایرانی‌ها داده‌اند. به همین خاطر حضور این خارجی‌ها نه تنها كمكی به ارتقای سطح كیفی گلرهای ما نكرده، بلكه جای دروازه‌بان‌های جوان ما را هم تنگ كرده است.

نیلسون، بهترین خارجی؛ رحمتی، بهتر از همه

در میان دروازه‌بان‌های خارجی لیگ دوازدهم از نیلسون برزیلی باید به عنوان تنها دروازه‌بان قابل اعتنا نام برد كه به چرخه فوتبال ما وارد شده است.

او كه با قدو قامت كوتاه و البته سن و سال بالایش از همان بدو حضور در تمرینات پرسپولیس منتقدان زیادی داشت، خیلی زود شهاب گردان را نیمكت‌نشین كرد و مرد شماره یك دروازه قرمزها شد.

او در 12 بازی از نیم‌فصل اول، از دروازه پرسپولیس محافظت كرد و با بیش از هزار دقیقه ایستادن در چارچوب این تیم، تنها هشت گل خورد تا به ركورد قابل توجه دریافت یك گل در هر 135 دقیقه دست یابد.

تنها دروازه‌بانی كه در نیم‌فصل اول عملكردی بهتر از نیلسون داشت، سیدمهدی رحمتی دروازه‌بان اول استقلال و تیم ملی بود كه با حضور در تمام بازی‌های نیم‌فصل و پذیرفتن 11 گل در 17 بازی، به طور میانگین در هر 139 دقیقه یك گل دریافت كرد.

در میان خارجی‌ها لوئیز فرناندو،دروازه‌بان برزیلی آلومینیوم هرمزگان هم از دروازه‌بانان تاثیرگذار لیگ دوازدهم به شمار می‌رود.

او كه طی سه فصل گذشته در آلومینیوم حضور داشته و در صعود تیم هرمزگانی به لیگ برتر نقش بسزایی ایفا كرده، در 11 دیداری كه درنیم فصل اول در تركیب اصلی تیمش قرار گرفت تنها 10 گل خورد تا به طور میانگین در هر 99 دقیقه یك گل دریافت كرده باشد. این آمار او را در میان دروازه‌بانان خارجی لیگ بعد از نیلسون در رده دوم قرار می‌دهد.

لیام ردی (استرالیا ـ استقلال)، میلان میاتوویچ (صربستان ـ مس)، گریگور ملكستیان (ارمنستان ـ گهر)، ماركوشیمیچ (كرواسی ـ صنعت نفت)، داركو بوژوویچ (مونته نگرو ـ ذوب‌آهن)، سرگئی پاشینكو (مولداوی ـ ملوان) و فابیوكاروالیو (برزیل- پیكان) دیگر دروازه‌بانان خارجی شاغل در تیم‌های لیگ برتری هستند كه در نیم‌فصل اول یا اصلا بازی نكردند، یا خیلی كم بازی كردند و یا مثل كاروالیو اگر زیاد بازی كردند زیاد هم گل خوردند.

 كاروالیو در كنار سیدمهدی رحمتی و حامد لك دروازه‌بانانی هستند كه تاكنون حتی یك دقیقه هم تعویض نشده‌اند. با این حال یك تفاوت عمده میان آن دو ایرانی و این خارجی وجود دارد؛ این‌كه رحمتی و لك روی هم رفته 27 بار دروازه‌شان باز شد، اما كاروالیو به تنهایی 32 گل خورد!

این آمارها نشان می‌دهد حضور بسیاری از دروازه‌بانان خارجی شاغل در سطح اول فوتبال ایران، نه تنها هیچ كمكی به رشد دروازه‌بانان ایرانی نمی‌كند كه باعث می‌شود فرصت حضور در لیگ برتر برای ایرانی‌ها تنگ و تنگ‌تر شود.

جابه‌جایی دروازه‌بانان در نیم‌فصل زمستانی

پرسپولیس و سپاهان دروازه‌بان‌های دوم این فصل خود را با یكدیگر معاوضه كردند. شهاب گردان كه فقط پنج بار برای قرمزها به میدان رفته بود به سپاهان رفت و رضا محمدی كه او هم شش بازی برای سپاهان انجام داده بود، راهی پرسپولیس شد.

پیكان با جذب حسین آشنا، دروازه‌بان ذخیره سایپا كه حتی یك دقیقه هم در نیم‌فصل اول بازی نكرد زنگ خطر را برای دروازه‌بان برزیلی اش به صدا درآورد.

كاروالیو در دور رفت بیشترین آمار گل خورده را به خود اختصاص داد، اماچون ذخیره‌ای نداشت یك دقیقه هم تعویض نشد.

صنعت نفت هم عذر دروازه‌بان كرواتش را خواست و علی عساكره را برای نیم‌فصل دوم جایگزین ماركو شیمیچ كرد. شیمیچ در هفت بازی دور رفت 17 گل خورد تا در میان دروازه‌بانان لیگ برتر ضعیف‌ترین باشد.

عملكرد تمام دروازه‌بان‌های لیگ دوازدهم در نیم‌فصل اول

http://sobbekheir.com/up/images/30/302958.qev6emc.jpg