ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

تیم‌های صنعتی هم شفاف‌سازی می‌کنند؟


انتشار ریز قراردادهای دو باشگاه لیگ برتری فوتبال، فارغ از جنجال‌های رسانه‌ای و واکنش‌های خوب و بدی که داشت، یک نکته را ثابت کرد؛ این که شفاف‌سازی مالی، تنها راه نجات فوتبال ایران از بحران‌های موجود است.

خبرگزاری ایسنا: پس از انتشار قراردادهای اعضای دو باشگاه پرسپولیس و نفت تهران، همان طور که انتظار می‌رفت واکنش‌های زیادی شکل گرفت که برخی در راستای حمایت و برخی دیگر در جهت اثبات خلاف این کار بود. البته میزان استقبال مردم و مسئولان رده‌بالای ورزش و فوتبال ایران از این کار به مراتب بیشتر از اظهارنظرهایی بود که این عمل را نفی می‌کردند و آن را عملی نامناسب عنوان می‌کردند.

مساله‌ای که استقبال‌کنندگان از انتشار قراردادها به آن واقف بودند و بیشتر مخالفت‌کنندگان به آن بی‌توجهی کردند، دلیل اصلی انجام این کار بود. هدف اصلی انتشار ریز قراردادهای تیم فوتبال پرسپولیس شفاف‌سازی مالی این باشگاه بود و این که مشخص شود بودجه دولتی که در این باشگاه صرف می‌شود، در چه مواردی خرج شده و به چه میزان هزینه شده است.

از طرف دیگر اظهارنظرهای بازیکنان و عوامل باشگاه پرسپولیس مبنی بر این که در این فصل پول زیادی نگرفته‌اند و در آستانه سال نو با مشکل مالی شدید روبرو هستند، وزارت ورزش و جوانان را بر آن داشت که رقم پرداختی به این افراد را منتشر کند تا هواداران فوتبال کاملا در جریان حقیقت قرار بگیرند.

در همین راستا، وزارت ورزش و جوانان اعلام کرده که به محض اتمام حسابرسی دفاتر باشگاه استقلال، ریز قراردادهای این باشگاه را هم منتشر می‌کند تا هیچ شائبه‌ای در این بین باقی نماند.

البته امیررضا خادم، معاون وزیر ورزش و جوانان در این باره به ایسنا گفته بود: "ما نسبت به این موضوع که باشگاه‌ها باید برای کشور و علاقمندان بی‌شمارشان حفظ شود، قائل هستیم. اما طبیعی است که برای مداوای یک مریض احتمال جراحی و مصرف دارو هم هست. خواسته یا ناخواسته این گونه بررسی‌ها مشکلات خاص خود را دارد و سر و صدا هم به پا می‌کند. ما به عنوان افرادی که مسئولیت داریم با مشورت با اهالی باشگاه و تحمل همه موانع باید اقدامات مناسب را انجام دهیم تا مشکلات به آینده کشیده نشود."

*** نظرات موافق و مخالف

با بررسی خبری که در آن ریز قرارداد پرسپولیسی‌ها منتشر شد و گزارش‌های بعدی و خواندن نظرات کاربران و مخاطبان ایسنا، به این نتیجه می‌رسیم که این کار از سوی مردم با استقبال زیادی روبرو شده است. هرچند در برخی از نظرات، با این کار کاملا مخالفت شده بود ولی تعداد آنها برابر نظرات موافق کمتر بود.

در این جا برخی از این نظرات را مرور می‌کنیم:

"رامتین" نوشته:

پولای بیت المال رو تو این شرایط بد اقتصادی دارن چکار میکنن چه مبالغی هنگفتی مگه چکار میکنن؟ یه فوق لیسانس و دکتر جون کندن برا درس الانم دارن به سختی کار میکنن اونوقت اینا ... عدالت واژه غریبی شده تازگیا؛ برا مسئولامون متاسفم.

"امید" هم گفته:

برای استقلال هم منتشر میکنید؟ چرا برای باشگاه استقلال بازرس مالی نمیفرستن؟ مسئولان ورزش مردم رو جیگر فرض کردن؟ معلومه استقلال داره از کجا ساپورت میشه؟ کسی کاری بهش نداره؟رسانه ها همه حامی استقلال هستن.

"سمیه" نوشته:

اولا که بنظر من اینها دروغه و بازم برای حاشیه درست کردن واسه پرسپولیس تو یه هفته مونده به تموم شدن لیگه . ثانیا اگه درست باشه باید بگم پرسپولیس خیلی ارزونتر از تیمهایی مثل استقلال و سپاهان بسته شده اصلا فکر نمیکردم پیام و خلعت قراردادشون 700 میلیون بوده باشه یا حقیقی 550 میلیون قرارداد بسته باشه . خلعتبری سال قبل بیشتر از یه میلیارد با سپاهان بسته بود . به هرحال کاش تیمای دیگه هم مثل ما مظلوم و بی کس بودن و ایسنا میتونست اینقد راحت قرارداداشونو منتشر کنه تا ثابت شه پرسپولیس ارزانتر از خیلی تیمهاست.

"افشین" هم نوشته:

سلام

1. اگر تصمیم به انتشار قرارداد بود چرا قرارداد باشگاه های صنعتی که حسابرسی سالانه انجام می دهند منتشر نشد. رقم قراردادهای آنها و همچنین باشگاه استقلال خیلی از این رقم ها بیشتر نباشد، کمتر نیست.

2. بعضی ها فکر می کنند یه فوق لیسانس دارند شاخ دنیا را شکوندند. درس خوندن در دانشگاه های ایران هم موضوع عجیب وپیچیده ای نیست . در کجای دنیا یه فوتبالیست اندازه یک فوق لیسانس می گیره؟ یا حتی دکتر؟

3. من هم فوق لیسانس دارم ولی یک فوتبالیست کاری می کنه که 500 تا فوق لیسانس هم انجام نمی ده. اینجا مردم گرفتاری بیشتر دارند متاسفانه خودشان را هرکی مقایسه می کنند. باید متوجه باشیم که اون فوتبالیسته ، یکی دیگه کارگر، یکی دیگه هم رفته درس خونده. هر کدوم نرخ دستمزدش کاملا" مشخصه.

4. این فوتبال رقم های سنگین جابه جا می کنه ولی چون نابه سامان است و هیچکی حمایتش نمی کنه مجبوره دولت کمک کنه.

"عاشق فوتبال" درباره خبر قراردادهای پرسپولیسی‌ها نوشته:

من خودم هم عاشق فوتبالم و هم طرفدار پرسپولیس ولی در کشوری که بسیاری از مدم زیر خط فقر هستند و از حداقلهای زندگی محرومند اختصاص چنین مبالغی به یک قشر خاص با هر میزان کارامدی هم که داشته باشند ناروا و غیر عادلانه است. در کشورهایی که مبالغ هنگفت به بازیکنان پرداخت می شود مردم عادی از حداقلها برخوردارند و اصلا این قیاس قیاس مناسبی نیست. علاوه بر آن بازیکنان در لیگهای کاملا حرفه ای و با استاندارد بالا بازی می کند و نه لیگ ما که نیاز به توصیف ندارد.

"سیامک" گفته:

آقا به خدا این پول حق مردم بی بضاعته. همونایی که برای 100 هراز تومن هزار بار میمیرن و زنده میشن. همونایی که 100 هزار تومن زندگیشونو از این رو به اون رو میکنه. مگه استقلال و پرسپولیس چه گلی به سر این مردم زدن !؟ تو مدرسه های ما بچه ها به خاطر بخاری نفتی تو آتیش میسوزن و پول بیت المال فدای هیچ و پوچ میشه.

"حمید میرزایی" نوشته:

من خیلی پیگیر فوتبال هستم و تا امروز یک پرسپولیسی بودم من شنیده بودم بازیکنان مبلغ بسیار زیادی دریافت میکنن ولی وقتی این ارقام رو دیدم واقعا مغزم سوت کشید واقعا چرا؟ میدونید ما چند میلیون فقیر و نیازمند داریم.

"خشایار ش" هم گفته:

من مشکلی با این هزینه ها ندارم، نوش جونشون اما باید عدالت باید برقرار باشه، من الان دانشجوی دکتری دانشگاه اصفهانم و مجبورم واسه امرار معاش دنبال کار با حقوق 450 - 500 باشم، یکم بی عدالتیه خداییش.

کاربری با نام "زنجانی استقلالی" ذیل این خبر نوشته:

هر کسی پول نبوغ و استعدادشو میگیره. چرا اون کارگر ساده نشده فوتبالیست. خدا به اندازه سقف هر کسی روش برف می ریزه. چون من نمی تونم بگیرم نباید بقیه هم بگیرن یا چیپ تلقی شن. عمر فوتبالیست چقده. هر کدوم از این فوتبالیست ها در هریک از تیم های کم شان عربی بازی میکردن کمتر از این می گرفتی یا آسیای مرکزی. لطفا با عکس العمل های کاذب خودمون قشنگی فوتبال و نشاط مردم رو از بین نبریم. یه کم بیشتر فکر کنیم من ناقد 90 هستم. عادل خان چرا هیچ نگاه مثبتی به فوتبال نداره در حالی که از فوتبال ارتزاق می کنه شما ببینید لایه های زیرین چه می کنند تا مردم همیشه مستاصل بمونند سرجمع قرداد همه بازیکنهای استقلال و پرسپولسی آیا به کف قرارداد یکی از بازیکنان رئال و بارسا می رسه. چرا همیشه مرغ همسایه غازه.

و مخاطب دیگری با نام "بدبخت" (!!!) در جواب او نوشته:

اولا که اساسا مقایسه دستمزد بازیکنان ایرانی و غربی کار غلطیه چون سطح درآمدها بین ایران و غرب تفاوت داره. برای مثال من کارگر ساده الان توی یک کشور غربی به پول ایران ماهی حدودا نه و نیم میلیون تومن درآمدمه و یا یه لوله کش، اینجا کمِ کم دیگه به پول اینجا ماهی سی تومن درمیاره، پس باید تو ایران هم به مشاغل مشابه همین قدر پول بدیم؟؟ دوما و از همه مهمتر اینکه سطح بازی بازیکنان ایرانی رئال و بارسا مقایسه می کنی؟ سطح بازیکنان ایرانی به زور یک بیستم بازیکنان بارسا و رئال میشه. پس اگر میخوایی حساب کنی اول مبلغ دریافتی اون بازیکن رئال رو تقسیم بر بیست کن، بعد اون مبلغ رو هم تقسیم بر ده کن (که قیاس حداقل دستمزدها بین ایران و غرب شده باشه) بعد ببین چقدر میشه. یعنی اون بازیکن بارسا اگر میگیره ده میلیون دلار اون رو تقسیم بر بیست کن و بعد دوباره تقسیم بر ده !! که میشه پنجاه هزار دلار !!! یعنی بهترین بازیکن ایرانی میشه پنجاه هزار دلار !!! تازه خیلی از عوامل دیگه رو در نظر نگرفتم وگرنه همین مبلغ هم کلی ازش کم میشد.

*** استقبال گسترده باشگاه‌ها و مسئولان ارشد

بلافاصله پس از انتشار قراردادهای پرسپولیسی‌ها، مسئولان باشگاه نفت تهران در اقدامی داوطلبانه، ریز قراردادهای 46 عضو تیم فوتبال خود را در اختیار ایسنا قرار دادند تا منتشر شود. همچنین، مدیران سه باشگاه داماش، راه‌آهن و سایپا هم در گقت‌وگو با ایسنا اعلام آمادگی کردند که اقدام مشابهی را انجام دهند.

از سوی دیگر، محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان در اظهارنظری جالب توجه از انتشار قرارداد بازیکنان و عوامل باشگاه‌های لیگ برتری استقبال کرد و خواست که همه باشگاه‌ها این اقدام را عملی کنند. همچنین مسئولان سازمان لیگ حرفه‌ای فوتبال، مقرر کرده اند که از فصل چهاردهم لیگ برتر، تمام قراردادها را به محض انعقاد رسانه‌ای می‌کنند تا شفاف‌سازی مالی از همان ابتدای فصل رقم بخورد.

این اقدام چند فایده دارد که مهمترین‌اش جلوگیری از بروز فساد اقتصادی در باشگاه‌ها و در کل، در فوتبال ایران است. بدون شک، شفافیت و روشن بودن مسائل مالی، باعث می‌شود که مردم هم افق روشن‌تری برای هواداری از تیم‌ها و بازیکنان محبوبشان داشته باشند.

*** باشگاه‌های صنعتی به هوش باشند

وقتی ریز قرارداد پرسپولیسی‌ها و متعاقبش قرارداد نفت منتشر شد، بسیاری از مردم علاقه‌مند به فوتبال در واکنش‌هایی درخواست کردند که قرارداد باشگاه‌های صنعتی هم منتشر شود. بسیاری از مخالفان انتشار قرارداد پرسپولیسی‌ها اعم از مدیران فوتبالی، پیشکسوتان و هواداران معتقدند که باشگاه‌های صنعتی بسیار بیشتر از تیم‌های غیرصنعتی خرج کرده‌اند و تراز مالی‌شان باید شفاف شود.

به نظر می‌رسد که با اظهارنظر وزیر ورزش و عزم جدی مسئولان سازمان لیگ، کم‌کم می‌توانیم شاهد شفاف‌سازی باشگاه‌های لیگ برتری باشیم اما فعلا این کار در محدوده تیم‌های دولتی غیرصنعتی باقی مانده و به نظر می‌رسد که دیگر نوبت تیم‌های صنعتی است که پرچم شفاف‌سازی را در دست بگیرند.

مساله‌ای را که باشگاه‌ها – اعم از صنعتی و غیرصنعتی – باید در نظر داشته باشند این است که در محیطی که باشگاه‌ها به دنبال شفاف کردن مسائل مالی خود هستند و هر روز خبری تازه از انتشار قراردادهای یک باشگاه به گوش می‌رسد، آن باشگاهی که به این قطار نپیوندد، خودبه‌خود در مظان اتهام قرار می‌گیرد و به شائبه‌ها و شایعه‌ها علیه خود دامن می‌زند.

*** فوتبال تنها نیست!

پس از انتشار قرارداد پرسپولیسی‌ها، گزارشی در ایسنا منتشر و از سایر باشگاه‌ها خواسته شد که در مسیر شفاف‌سازی قرار بگیرند. عنوان آن گزارش، "پرسپولیس تنها نیست" بود ولی با گسترده شدن دامنه بحث، حالا می‌توان گفت که "فوتبال تنها نیست!" باشگاه‌های ورزشی در هر رشته ای که فعالیت می‌کنند، می‌توانند با انتشار تراز مالی و رقم قراردادهای خود ضمن آن که به شفاف‌تر شدن فضای ورزش کمک می‌کنند، این فرصت را به مردم می‌دهند که بین هزینه‌های صورت گرفته ار فوتبال و سایر رشته‌ها مقایسه‌ای درست داشته باشند.

در مجموع باید گفت که شاید کمتر کسی را بتوان یافت که با شفاف‌سازی مخالف باشد و این کار را اقدامی نامناسب بداند. چیزی که روشن است، این که همه باید به شفاف‌تر شدن فضای ورزش کمک کنند تا آینده روشن‌تر و بهتری در انتظار همه باشد. رسانه‌ها در راس این امر قرار دارند و پس از آنها، مدیران باشگاه‌ها مسئولان ورزش کشور و نیز اعضای خانواده بزرگ ورزش در این کار نقش دارند. در نهایت، مردم به عنوان صاحبان اصلی ورزش، باید با حمایت‌های خود، به کسانی که در راه شفاف‌تر کردن ورزش گام برمی‌دارند، یاری رسانند.

به نظر می‌رسد شفاف‌سازی در فوتبال روز دنیا هم رفته رفته همه‌گیر می‌شود. همین چند روز پیش بود که سایت لیگ فوتبال امریکا، فهرست قراردادهای کل بازیکنان این کشور را منتشر کرد و همین یک نمونه کافی است تا کسانی که می‌گویند "انتشار قرارداد بازیکنان کاری غیر حرفه‌ای است" نیز به جمع حامیان شفاف‌سازی در فوتبال ایران بپیوندند.


ویدیو مرتبط :
وکیوم صنعتی- قیمت جارو برقی صنعتی-مکنده صنعتی صنعتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تیم ریاضی دانشگاه صنعتی شریف موفق به كسب رتبه هفتم جهان شد



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

در نوزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی دانشجویی ریاضی

تیم ریاضی دانشگاه صنعتی شریف موفق به كسب رتبه هفتم جهان شد

تیم دانشجویی ریاضی دانشگاه صنعتی شریف با كسب شش مدال، عنوان هفتم نوزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی دانشجویی ریاضی را به خود اختصاص داد.

تیم دانشگاه صنعتی شریف كه با سرپرستی دكتر محمد غلام‌زاده محمودی به كشور بلغارستان اعزام شده بودند توانستند با كسب سه مدال طلا، دو مدال نقره و یك مدال برنز رتبه هفتم این مسابقات بین‌المللی را به خود اختصاص دهند.

محمد پدرام‌فر، محی‌الدین متوسل و مسعود امیرشفایی ابر مدال طلای این دوره از مسابقات، احمدرضا حاج سعیدی صادق و سهیل نعمتی حاجی مدال نقره و خشایار سرتیپی مدال برنز این دوره از مسابقات را به خود اختصاص داد./ایسنا