ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

تحلیل مجید جلالی از باخت‌های اخیر مقابل تیمهای عربستانی



مجید جلالی,لیگ قهرمانان آسیا تحلیل

تحلیل مجید جلالی از باخت‌های اخیر مقابل تیمهای عربستانی

مجید جلالی معتقد است فوتبال ایران از نظر کلاس بازی از فوتبال عربستان عقب است و این تنها یکی از عوامل نتایج ضعیف نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا است.

کارشناس فوتبال در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نتایج ضعیف نمایندگان ایران در یکی دو هفته گذشته رقابت های لیگ قهرمانان آسیا اظهار کرد:‌ شما اگر به نتایج 10 سال گذشته مراجعه کنید متوجه شوید که در مجموع عملکردی که باشگاه‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا داشتند نسبتا همین طور بوده است. حالا ما در مقاطع کوتاهی دو بار به فینال آسیا رسیدیم اما نوع بازی باشگاه‌های ما با چیزی که در گذشته ارائه می‌دادند تغییری نکرده است.

جلالی ادامه داد: باشگاه‌های ما در بازی فیزیکی درگیرانه خوب هستند و این نوع بازی را از کشورهایی که در اطرافمان هستند بهتر ارائه می‌دهند اما در بازی با توپ از همه آن‌ها عقب هستند. چیزی که ما آن را مالکیت توپ نام گذاری می‌کنیم. این موضوعی است که چندین سال است روی آن تاکید می‌کنم، موفقیت زودگذر ناشی از بازی فیزیکی نباید ما را از واقعیت دور کند. ما در مالکیت توپ باید پیشرفت کنیم.

وی با اشاره به این‌که برای پیشرفت در بخش مالکیت توپ باید برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری بلند مدت انجام شود، گفت: در کوتاه مدت نمی‌توان پیشرفت این موضوع را مشاهده کرد. باید در تمرین‌های تیم‌ها نظارت بیشتری وجود داشته باشد و کمیته آموزش فدراسیون فوتبال هم می‌تواند در این بخش کمک کند. ضمن این‌که از سه تیمی که در لیگ قهرمانان آسیا بازی می‌کنند دو تیمشان مربی خارجی دارند. بنابراین نباید مربیان داخلی را محکوم کنیم.

جلالی در پاسخ به این سوال که فشردگی بازی‌های لیگ چقدر در ناکامی نمایندگان ایران در آسیا تاثیرگذار بوده است گفت:‌ به نظر من تاثیری نداشته است. ما می‌توانیم برای این فشردگی راه حل پیدا کنیم. مثلا می‌شود فشردگی بازی‌ها را در ابتدای لیگ گذاشت تا در ماه اسفند که بازی‌های آسیایی شروع می‌شود مسابقات با فاصله زمانی بیشتری برگزار شود. حتی اگر تصور کنیم که این موضوع در نتایج نمایندگان ایران تاثیرگذار بوده است صرفا خودمان را از واقعیت دور کرده‌ایم.

کارشناس فوتبال ادامه داد: باشگاه‌های ما باید با شیوه‌های بازی فشرده خو بگیرند. کاهش تیم‌های لیگ برتر مضرات زیادی دارد از جمله این‌که 70 بازیکن از بدنه لیگ خارج می‌شوند و یکی دو استان هم دیگر نماینده‌ای نخواهند داشت. شما نمی‌توانید صرفا روی 11 بازیکنی که در زمین هستند تکیه کنید و باید یک نیمکت قوی داشته باشید. ما باید به سمت علم تمرین گرایش پیدا کنیم که خیلی می تواند به موفقیت‌های تیم های ما کمک کند. من از صحبت‌های مربیان تیم‌ها متوجه می‌شوم که آیا در تمرین‌هایشان علم تمرین را لحاظ می کنند یا خیر.

جلالی در پاسخ به این سوال که ناکامی تیم‌های ایرانی مقابل نمایندگان عربستان بدین معنی است که فوتبال ما از این کشور عقب افتاده است به ایسنا گفت: این یک واقعیت است که آن‌ها در کلاس بازی از ما جلوتر هستند مخصوصا در مالکیت توپ که سال‌هاست روی این موضوع کار می‌کنند. آن‌ها با آوردن مربیان هلندی به فوتبالشان در بخش مالکیت توپ پیشرفت کرده‌اند، هر چند که ممکن است این مربیان نتایج خوبی برایشان به دست نیاورده باشند. در واقع آن‌ها از نظر شکل و کلاس بازی از ما جلوتر هستند. بعضی مواقع هم ممکن است آن‌ها را ببریم اما محوریت بازی ما بازی فیزیکی و درگیرانه است و محوریت بازی آن‌ها روی مالکیت توپ.

مجید جلالی پیشنهادهایش برای موفقیت نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا را این طور تشریح کرد: ما باید در بخش مالکیت توپ برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهیم. در کلاسی که در فرانسه داشتم پنج روز از 10 روز را روی تدریس موضوع مالکیت توپ گذاشتم و حتی مدرس‌های این بخش را خودم انتخاب کردم.

باید مربیانمان را به علم تمرین مجهز کنیم و در همین زمینه باید اقدامات خوبی از سوی فدراسیون و کمیته آموزش صورت گیرد. در بخش فشردگی بازی‌های لیگ هم نیاز داریم که فشردگی‌ها در آغاز فصل باشد تا در انتهای لیگ به دردسر کمتری بیفتیم. پیشنهاد دیگر من این است که سازمان لیگ برای تیم هایی که باید در آسیا به میدان می روند امتیازهایی در نظر بگیرد./ایسنا

 

 

 


ویدیو مرتبط :
تحلیل هجمه های اخیر به نهاد های انقلابی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تحلیل جالب مجید جلالی از فوتبال و سیاست


یک کارشناس فوتبال معتقد است که گرایش شدید و صرف اهالی فوتبال به پیروزی و کسب نتیجه‌، نابسامانی‌های موجود در فوتبال را به صورت مناقشه‌های گفتاری و تناقض در رفتارها ایجاد کرده است.

ایسنا: یک کارشناس فوتبال معتقد است که گرایش شدید و صرف اهالی فوتبال به پیروزی و کسب نتیجه‌، نابسامانی‌های موجود در فوتبال را به صورت مناقشه‌های گفتاری و تناقض در رفتارها ایجاد کرده است.

مجید جلالی در پاسخ به این سوال که علت نابسامانی‌های فوتبال ایران و مناقشه‌های اهالی فوتبال با یکدیگر چیست؟ اظهار کرد: به نظر من منشاء تمام این نابسامانی‌ها، گرایش یک طرفه و ناهمگون به سمت "بردن" است. حتی به نظر می‌رسد که اهالی فوتبال در مناقشه‌های گفتاری نمی‌خواهند از یکدیگر کم بیاورند! این مسایل هم در حالی رخ می‌دهند که افراد در تئوری‌های خود، حرف‌های قشنگی می‌زنند، ولی وقتی پای برد و باخت به میان می‌آید همه آن حرف‌های قشنگ و فرهنگی فراموش می‌شوند و افراد می‌خواهند که هر طور شده پیروزی را به دست بیاورند.

وی در ادامه به ذکر خاطره‌ای از حضورش در یکی از تیم‌های لیگ برتری پرداخت و گفت: زمانی مرا به عنوان مربی به جلسه هیات مدیره فرا خواندند و به من گفتند که نمی‌توانم حق تیمم را بگیرم. وقتی دلیلش را از آنها پرسیدم، گفتند که در زمین هر کاری داور می‌کند من آرام هستم در حالی که مربیان حریف با ایجاد سر و صدا و شلوغ کردن سعی می‌کنند فضا را عوض کنند! به هر حال وقتی گرایش‌ها به سمت پیروزی و کسب نتیجه‌ است، احتمال دارد اتفاقی که برای من رخ داد برای مربیان دیگر هم رخ دهد که قطعا این گونه هم هست.

** فوتبال به یک نظام ارزشیابی دقیق نیاز دارد

سرمربی اسبق تیم فوتبال پاس در ادامه به لزوم ایجاد یک نظام ارزشیابی قوی در فوتبال اشاره کرد و گفت: مسئولان فرهنگی در کشور باید نظامی را طراحی کنند که رفتارها و گفتارهای همه اهالی فوتبال را راهبری کند. این نظام ارزشیابی می‌تواند در پایان فصل، بهترین‌ها را از بازیکن، مربی و مدیر گرفته تا داور، خبرنگار و غیره انتخاب و به عنوان الگو به جامعه فوتبال معرفی کند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که برابر رفتار مربیانی که با ایجاد جنجال و سر و صدا در کنار زمین قصد بر هم زدن فضا و تمرکز داور را دارند چه باید کرد؟ اظهار کرد: همان نظام ارزشیابی که درباره‌اش گفتم می‌تواند در این زمینه مفید واقع شود. اگر این نظام، رفتار این گونه مربیان را تایید نکند، دیگران از آن تبعیت نمی‌کنند. به عنوان نمونه وقتی یک مربی در کلاس از من پرسید که برای پیشرفت چه باید بکند؟ اصول کار را برایش شرح دادم، اما او به من گفت، آنها که پیشرفت کرده‌اند از هیچ یک از این اصول پیروی نکرده‌اند. او گفت که آنها لابی کرده‌اند، باند درست کرده‌اند، دم چند خبرنگار را دیده اند و این قبیل کارها! در واقع عملکرد ماست که به صورت یک نظام ارزشیابی غلط به جامعه فوتبال معرفی شده است. از طرف دیگر مدیریت‌ها باید به سمتی بروند که با ثبات و تخصصی شوند تا آسیب‌های ناشی از عدم مدیریت صحیح و دل بستن به موفقیت‌های زودگذر دیگر صورت نگیرد.

جلالی: سیاست چماق و هویج سیاسی‌ها در ورزش، ارزش نیست

** عدم شایسته سالاری در مربیان جوان به یک باور بدل شده است

چندی پیش مهدی تارتار به ایسنا گفته بود که باور کرده که مربیان با لابی‌بازی به تیم‌های مختلف می‌روند. جلالی با تایید ضمنی این حرف گفت: متاسفانه همین طور است! این باور مختص مهدی تارتار هم نیست، بلکه با هر مربی جوانی که صحبت می‌کنیم همین را می‌گوید. اگر از مربیان جوان بپرسید، می‌گویند که انتخاب مربیان بر اساس شایستگی‌ها نیست. این باوری است که در ذهن مربیان جوان رسوخ کرده است. برای تغییر این باورها باید عملکرد مدیران تغییر کنند. در مجموع باید گفت که متاسفانه این مسایل را همه جا از تیم ملی گرفته تا باشگاه‌ها می‌بینیم.

جلالی ادامه داد: برایم جالب است که هر وقت تیم ملی به جام جهانی نزدیک می‌شود، یک مربی ایرانی که سال‌ها در آمریکا زندگی کرده روی نیمکت تیم ملی می‌نشیند. این اتفاق در سال 98 با حضور جلال طالبی رخ داد و پس از آن افشین قطبی و حالا هم امید نمازی. البته من نسبت به این مساله اعتراضی ندارم و حتی نمازی را می‌شناسم و می‌دانم که شخصیت متینی دارد،‌ اما مساله برایم جالب است. نمی دانم، شاید مسائلی در این بین مطرح است. به هر حال این مسائل به مربیان جوانی که در داخل کشور زحمت می‌کشند باورهای بدی می‌دهد.

** فضای سیاسی با فضای ورزشی کاملا فرق دارد

فوتبال ایران همیشه با حاشیه‌هایی همراه بوده است که گاهی از تناقض در رفتار و گفتار ناشی می‌شود. به عنوان نمونه چندی پیش، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس با حضور در اردوی تیم ملی،‌ علی کریمی را در آغوش گرفت، ولی چند روز بعد در مصاحبه‌ای به شدت علیه او سخن گفت. مجید جلالی علت این گونه تناقض‌ها را تلاقی فضاهای ورزشی با مسائلی می‌داند که در دنیای ورزش، ارزش به حساب نمی‌آیند. وی در این رابطه گفت: فضای سیاسی با فضای ورزشی کاملا متفاوت است. در عالم سیاست می‌توانید طرف خود را در آغوش بگیرید، اما در همان حال یک چاقوی تیز در دست داشته باشید؛ یا مثلا سیاست چماق و هویج که در سیاست وجود دارد، هرگز در عالم ورزش دیده نمی‌شود. این رفتارها در ورزش ناپسند است. این تناقض‌ها در رفتار از همین جا ناشی می‌شود که برخی رفتارها در ورزش وجود دارد که ارزش به حساب نمی‌آید. وقتی این مسایل کنار هم قرار می‌گیرند تنش ایجاد می‌کنند.

جلالی افزود: در ورزش با آدم‌های سیاسی زیادی روبرو شده‌ام. در عالم سیاست رفتارهایی به عنوان ارزش شناخته می‌شوند که اگر کسی آنها را بلد نباشد، چیزی کم دارد اما همان رفتارها در ورزش، ضد ارزش به حساب می‌آیند. در سیاست به همه به عنوان یک ابزار و با دید بی‌اعتمادی نگاه می‌کنند مگر بر عکسش ثابت شود؛ اما در ورزش به همه به عنوان یک یار و با دید اعتماد نگاه می‌کنند مگر خلافش به اثبات برسد. این درست مانند تفاوت نگاه یک پلیس و یک معلم است.