ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

از لحاظ روانی برای لاغرشدن آماده اید؟



 

 

لاغری

 

درصد موفقیت برای لا غر شدن بستگی به میزان آمادگی برای مواجه شدن با این مبارزه دارد.كم كردن وزن نوعی مبارزه است و نیاز به الزام و تعهد دارد؛ چنانكه برخی از مردم كه ناگزیر از این كار هستند به این مطلب كاملاً واقفند. درصورتی كه عوامل دیگری چون استرس، كمبود زمان یا ناتوانی های جسمی كه سبب محدودیت در فعالیت می شوند، وجود داشته باشند مبارزه شما بیش از پیش مشكل خواهد شد.

 

كم كردن وزن مستلزم صرف انرژی جسمی و ذهنی است. اگر می خواهید در این كار موفق شوید، به طور ناگهانی وارد این معركه نشوید. شما نیازمندید كه الزام و تعهدی در این زمینه برای خود به وجود آورید. بخشی از این آمادگی نیازمند این است كه بدانیم چه زمانی برای شروع این كار مناسب است.

 

دكتر دونالد هنسراد - متخصص پیشگیری و تغذیه در كلینیك مایو - می گوید: «كم كردن وزن نوعی مبارزه است و نیاز به الزام و تعهد دارد؛ چنانكه برخی از مردم كه ناگزیر از این كار هستند به این مطلب كاملاً واقفند. درصورتی كه عوامل دیگری چون استرس، كمبود زمان یا ناتوانی های جسمی كه سبب محدودیت در فعالیت می شوند، وجود داشته باشند مبارزه شما بیش از پیش مشكل خواهد شد.»

 

درصد موفقیت شما بستگی به میزان آمادگی تان برای مواجه شدن با این مبارزه دارد.

 

پاسخ به این پرسش ها می تواند به شما در قضاوت اینكه آیا برای لاغرشدن آماده اید یا خیر كمك كند:

 

۱- آیا در شما این انگیزه وجود دارد كه وضعیت و عادات درازمدت زندگی خود را كه لازمه آن نیز خوردن غذاهای سالم و ورزش بیشتر است، تغییر دهید؟

 

شناخت اینكه شما نیاز به چنین تغییراتی دارید، نخستین گام مثبت است. از این گذشته قابلیت رویارویی شما با این مبارزه نیز نیاز به بررسی دقیق دارد.

 

 

۲- درحال حاضر و در طول چند ماه، چه تحولاتی قرار است در زندگی شما به وقوع بپیوندند؟

 

اگر به وسیله مشكلات بزرگی كه ممكن است در روابط خصوصی شغلی یا مالی شما پیش آید، پریشان شوید در این مبارزه شكست خواهید خورد. اگر نیاز است، پیش از شروع ورزش به زندگی خود آرامش لازم را بدهید، عادات زندگی خود را درصورتی تغییر دهید كه نیاز به داشتن یك وزن مناسب جزو سایر اولویت های اصلی زندگی تان باشد.

 

 

۳- آیا واقعاً معتقدید كه لاغرشدن باید به آرامی و با حفظ سلامتی در حد بالا انجام گیرد؟

 

اگر لاغرشدن به طور نسبی آهسته صورت گیرد روشی ایمن، سالم و موثر در درازمدت است. هدف شما باید این باشد كه هر هفته به میزان تقریباً نیم تا یك كیلوگرم از وزن خود بكاهید.

امكان دارد كه این آهسته كاری برای جامعه پرسرعت امروزی مشكل و دردناك باشد، اما اگر هدفتان بالابردن سلامتی در درازمدت است، سرعت، چندان اهمیتی ندارد.

 

 

۴- آیا معتقدید كه توانایی تغییر عادات غذاخوردن خود را دارید؟

 

هركسی روش های ویژه ای را برای مبارزه ای كه حتی ممكن است در كوتاه مدت به شكست انجامد، در برخی از برنامه های تنظیم وزن خود دارد. اما این تنها شامل نوع غذاهایی كه می خورید نمی شود، بلكه ممكن است شامل زمان، مكان و نحوه خوردن غذاها نیز شود. یك برنامه خوب برای كم كردن وزن به شما كمك می كند تا تمایلات شما را به غذاهایی كه ممكن است سبب پرخوری شما شود، شناخته و در حذف آنان بكوشید.

 

 

۵- آیا خانواده و دوستان شما یا هر دو به تلاش شما برای لاغر شدن كمك می كنند؟

 

اگر كسی كه در حاشیه موضوع قرار دارد به شما كمك كند، كاملاً به نفعتان است. در غیر این صورت پیوستن خود را به گروهی كه شما را حمایت می كنند بررسی كنید. (البته در ایران از گروه های هم هدف برای روحیه دادن جهت انجام كارهای سخت خبری نیست. اما می توانید به فكر تشكیل گروهی از این دست باشید.)

 

 

۶- آیا تمایل دارید كه راه هایی برای فعالیت بدنی بیشتر خود پیدا كنید؟

 

فعالیت بیشتر و تداوم آن برای لاغرشدن لازم است؛ با این كار شما احساس و انرژی بهتری در خود خواهد یافت.

 

 

۷- آیا نسبت به هدف خود درباره لاغرشدن واقع بین هستید؟

 

به خاطر داشته باشید كه اگر اضافه وزن دارید یا چاقید، كم كردن وزن حتی به میزان ۵ تا ۱۰ درصد نتیجه اش برای شما سلامتی است. از كم، مثلاً در ابتدا با دو تا چهار كیلوگرم (به طور تقریبی) در ماه شروع كنید. فقط با این هدف كه بتوانید لباس های تنگ بپوشید، نباید از حالا شروع كنید. ابتدا از پزشك خود بپرسید كه چه میزان كم كردن وزن به سلامتی شما لطمه نخواهد زد.

 

 

۸- آیا تمایل دارید كه میزان خوردن، مدت فعالیت های بدنی و زمان انجام فعالیت بیشتر خود را ثبت كنید؟

 

ثبت و نگهداری این سوابق باعث بالابردن شانس موفقیت شما می شود. اگرچه در وهله اول این موضوع وقت گیر است و كوشش های شما نیز در این مدت كاهش خواهد یافت، ولی در نهایت به عادات سالم خو می كنید.

این سبب شگفتی و خشنودی شما می شود كه بدین وسیله پیگیری و پیشرفت در كار خود داشته باشید.

 


۹- آیا تمایل دارید كه موفقیت ها و شكستهای گذشته خود را در لاغركردن جست و جو كرده و با نگاه به سایر مسایل زندگی خود، انگیزه مبارزه و از راه سر برداشتن موانع را تا موفقیت بررسی كنید؟

 

ترك عادت سخت و مستلزم زمان و كوشش است با مشكلات سد راه خود مبارزه كنید و آنها را از پیش پای خود بردارید.

 

 

۱۰- آیا معتقدید كه تغییر عادات خوردن و ورزشتان یك تجربه لذت بخش و مثبت است؟

 

كم كردن وزن و تداوم آن نیازمند صبر و كار سخت است، شما آثار آن را در كوتاه مدت و درازمدت تجربه خواهید كرد. عادت به خوردن غذاهای مغذی بیشتر و افزایش فعالیت، به زودی در شما احساس خوبی به وجود خواهد آورد كه مهم تر از همه، منافع آن برای سلامتی شما در آینده است.

 


۱۱- آیا دچار ناراحتی های گوارشی یا مشكلات احساسی هستید كه پیش از شروع به كم كردن وزن نیاز به كمك گرفتن داشته باشید؟

 

اگر تمایل به خوردن افراطی، استفاده از مسهل یا گرسنگی شدید دارید، برای انجام تمرینات ورزشی باید فعالیت فكری و فیزیكی بیشتری بكنید. درصورتی كه دچار افسردگی یا اضطراب هستید، نیاز به كمك متخصص خواهید داشت.

 

 

۱۲- آیا معتقدید كه به دست آوردن وزن مناسب و تداوم آن یك جریان طولانی برای تمام عمر است كه این نیز مستلزم تغییردادن عادات خوردن، زندگی و میزان فعالیت های بدنی شما است؟ آیا شما آماده اید كه برای خود چنین شرایطی مهیا كنید؟

 

داشتن وزن مناسب و تداوم این وزن جریانی طولانی برای تمام مدت زندگی و لازمه آن تلاش و كوشش است.

اگر پاسخ شما به تمام پرسش ها مثبت باشد، پس شما آمادگی لازم را برای لاغرشدن دائمی و تغییر الگوهای زندگی خود خواهید داشت.

درصورتی كه به یك یا چند پرسش، پاسخ خیر دادید، بنابراین شما آمادگی لازم را ندارید و شناخت این مساله خوب است. درمورد عواملی كه بازدارنده شما هستند و نحوه رویارویی با آنها، تحقیق و بررسی كنید. در مواردی ممكن است كه فقط مشكل زمانی داشته باشید. شما ممكن است نیازمند كار روی مسائلی مثل احساستان برای لاغرشدن یا تمایلتان به تنظیم یك برنامه برای دگرگونی های دائم در زندگی خود باشید.

 

شما این امكان را دارید كه تغییرات لازم را به تنهایی در زندگی خود به وجود آورید یا ممكن است نیازمند كمك گرفتن از پزشك یا متخصص تغذیه باشید. دكتر هنسراد این طور ادامه می دهد: «به خودتان درباره كم كردن موفقیت آمیز وزن و تداوم آن آموزش دهید؛ این می تواند شروعی برای شما باشید.» برای نمونه درباره تغییرات در رژیم غذایی موردنیاز برای كم كردن وزن، بیشتر بیاموزید. همچنین دكتر هتسراد می گوید كه برنامه ای كه پایه و اساسش بر عادت ها باشد، می تواند كمكی برای كنترل استرس ها یا سایر مشكلات زندگی كه پیش از شروع به كم كردن وزن به آن نیازمندید را برای شما مهیا كند. اگر برای لاغرشدن آماده اید، به یاد داشته باشید كه راهی طولانی پیش روی شماست. دكتر هنسراد اضافه می كند: «فعالیت بیشتری داشته باشید و تغییراتی نیز در رژیم غذایی خود اعمال كنید؛ اما این اعمال را نه در كوتاه مدت و نه به عنوان كاری سخت و خسته كننده انجام دهید، بلكه به عنوان تغییراتی لذتبخش در الگوهای زندگی كه به طور بی اندازه بر آن پافشاری می كنید.»

منبعmayoclinic.com


ویدیو مرتبط :
وحشتناک ترین روش های لاغرشدن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چگونه از لحاظ روانی برای مهاجرت به خارج از کشور آماده شویم؟


سفر همیشه سوال برانگیز است؛ از چگونگی تنظیم زمان شروع و پایان آن گرفته تا پر کردن روزها و شب ها و حساب و کتاب مخاطرات احتمالی اش: «کی برم؟»، «با کی برم؟»، «چطور بروم؟»، «چه چیزهایی با خودم ببرم؟»، «روزهای سفر را چطور سپری کنم؟» و هزاران اما و اگر دیگر.





ماهنامه سپیده دانایی - راحله فلاح: سفر همیشه سوال برانگیز است؛ از چگونگی تنظیم زمان شروع و پایان آن گرفته تا پر کردن روزها و شب ها و حساب و کتاب مخاطرات احتمالی اش: «کی برم؟»، «با کی برم؟»، «چطور بروم؟»، «چه چیزهایی با خودم ببرم؟»، «روزهای سفر را چطور سپری کنم؟»، «اگر بیمار شدم، چه کنم؟»، «اگر بی پول شدم، چه کنم؟، «اگر مسیر را گم کنم، چه کنم؟»، «مدت زمان سفرم چقدر باشه؟» و هزاران اما و اگر دیگر.

مهاجرت هم یک سفر است، سفری در مقیاس بزرگ و با هدف ماندگار شدن در مقصد که به منظور دست یافتن به یک زندگی بهتر انجام می شود. شاید همین انتظار زندگی بهتر در مقصد است که مهاجرت را خیال انگیزتر از هر سفر دیگری می کند. گاهی این ظاهر خیال انگیز، مانع از طرح پرسش های به جا و اساسی درباره آمادگی نسبت به آن می شود. به نظر شما سوال های مهم قبل از عزیمت به سرزمین ناآشنا کدامند؟

چگونه از لحاظ روانی برای مهاجرت به خارج از کشور آماده شویم؟

چرا باید قبل از مهاجرت، سوالاتی را از خودتان بپرسید؟

تصمیم به مهاجرت، تصمیم به ایجاد یک تغییر بزرگ در زندگی است. از آنجا که تغییرات استرس زا هستند، می بایست از قبل خودتان را برای آن آماده کنید. خودآماده سازی، احساس کنترل شما را بر موقعیت افزایش داده و باعث بهبود سلامت، سازگاری و عملکردتان می شود. یکی از راه های خوب برای ایجاد و تقویت آمادگی، سوال کردن از خود در مورد میزان آمادگی، نسبت به ابعاد و جنبه های گوناگون موقعیت های پیش روست.

قبل از مهاجرت، چه سوالاتی را از خودتان بپرسید؟

بعضی از ابعاد خودآماده سازی برای مهاجرت، هم به حکم ضرورت آشکارشان و هم به دلیل توجه و تاکید رسانه ها، دفاتر حقوقی و دوستان و آشنایان، آنقدر خوب در ذهن شما جا باز کرده اند که بدون رعایت آنها پا در مسیر مهاجرت نمی گذارید. اقتصاد یکی از این ابعاد است. برای مثال کسی بدون دست کم گذراندن سوالات زیر از ذهنش، تصمیم به مهاجرت نمی گیرد:

* «آیا بعد از پیدا کردن کارفرما در کشور مقصد، اقدام به مهاجرت کنم؟»

* «بر اساس کاری که بلدم و میزان نیازی که کشور جدید به حرفه من دارد، حدودا چقدر زمان لازم دارم تا کار پیدا کنم؟»

* «برای شروع یک زندگی معمولی در کشور مقصد چقدر پول لازم دارم؟»

و سوالاتی دیگر.

زبان و فرهنگ هم از ابعادی هستند که قبل از مهاجرت به لحاظ آماده سازی مورد توجه خاص شما قرار می گیرند. برای مثال از وقتی که قصد مهاجرت می کنید، درصدد یادگیری زبن کشور مقصد برمی آیید، همچنین سعی می کنید از قوانین و هنجارهای فرهنگی آنجا هم اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.

در کنار این ابعاد، خودآماده سازی یک بُعد دیگر هم دارد که علی رغم اهمیت و تاثیرش در سلامت و کیفیت زندگی آتی، اغلب چندان مورد توجه تصمیم گیرندگان به مهاجرت قرار نمی گیرد. خودآماده سازی روانی را می گویم که اغلب با توجیهاتی مانند «وقتش که برسد به همه چیز عادت می کنم» به آینده حواله می شود، غافل از اینکه ساده گذشتن از آن، چه بسا همین فرآیند عادت کردن را هم با چالش هایی آسیب زا مواجه می کند.

از این رو توصیه می شود قبل از مهاجرت، در زمینه میزان آمادگی روانی خود و همراهانتان بررسی های لازم را انجام داده و سعی کنید حل مسائل تان را از همین حالا آغاز کنید. چگونه؟ با پرسیدن چند سوال:

چگونه از لحاظ روانی برای مهاجرت به خارج از کشور آماده شویم؟

1- آیا همه سنگ هایتان را با خود واکنده اید؟

مهم است قبل از مهاجرت، هیچ نقطه ناشناخته و تاریکی درباره چون و چرای رفتن در ذهن تان باقی نمانده باشد و همه دلایل برای خودتان و همراهان تان (خانواده تان) کاملا روشن و معلوم شده باشد.

شناخت انگیزه های واقعی مهاجرت و اطمینان خود و همراهانتان از منطقی و عاقلانه بودن آنها به شما کمک می کند هم آمادگی بهتری پیدا کنید و هم در مواجهه با مشکلات پیش رو بتوانید تاب آوری بیشتری به خرج دهید. نتیجه هر دوی اینها یک چیز است: بهره مندی از یک زندگی باکیفیت تر.

2- آیا سطح تحمل عاطفی تان را سنجیده اید؟

مهاجرت حتی اگر همراه با خانواده هم باشد، مستلزم گذاشتن و گذاشتن از حضور دوستان، آشناهای قدیمی، خاطره ها و بسیاری دیگر از تعلقات عاطفی است. این که آیا شما جزو آدم هایی هستید که زود با دوری و دیدارها و گفت و شنیدهای مجازی کنار می آیید یا برای کنار آمدن با آنها باید بالا و پایین های بسیار و طولانی مدتی را تجربه کنید، چیزی است که تا حد زیادی از تجربه های قبلی تان قابل استنباط است.

اگر تا حالا فرصتی برای کسب چنین تجربه هایی پیدا نکرده اید، هر چه زودتر زمینه آن را برای خودتان فراهم کنید. چنانچه جزو افراد خیلی عاطفی هستید، لازم است تمریناتی را برای افزایش استقلال عاطفی خود آغاز کنید.

3- آیا از مهارت های مدیریت استرس استفاده می کنید؟

همانطور که گفتیم، مهاجرت یک تغییر استرس زا است؛ بنابراین آگاهی داشتن از مهارت های مدیریت استرس چیزی است که در تمام مراحل آن به درد تان خواهد خورد. تا قبل از سفر مهارت های مدیریت استرس مانند ریلکسیشن، مدیریت زمان، کنترل و اصلاح افکار منفی و ... را یاد بگیرید و وارد رفتار، روابط و زندگی تان کنید و آنقدر آنها را به کار ببرید تا ملکه ذهن تان شود.

چگونه از لحاظ روانی برای مهاجرت به خارج از کشور آماده شویم؟

4- آیا تکلیف خودتان را با اصل و فرع هویت تان روشن کرده اید؟

پس از مهاجرت، دو سرنوشت پیش روی هویت فکری و فرهنگی شما قرار می گیرد: یا آنها را تغییر می دهید و با جامعه یکرنگ می شوید یا اینکه اصول مهم و عمیق هویت تان را حفظ می کنید و در مورد فرعیات با جامعه جدید سازگار می شوید.

لازمه دومی این است که از قبل، جنبه های مهم هویت تان را مورد کنکاش قرار داده و در مورد ارزش پایبندی به آنها با خودتان به توافق رسیده باشید. فایده این کار آن است که هم گذر از وهله های تعارض فکری و فرهنگی آتی را برایتان آسان تر خواهد کرد و هم به حفظ انسجام روانی شما کمک می شود.

5- برای ایفای نقش های تازه آمادگی دارید؟

وقتی تصمیم به مهاجرت می گیرید، نقش های جدیدی در کشور مقصد می پذیرید. برای مثال، اگر شما به عنوان فرزند خانواده تا به حال زیر چتر حمایت مالی والدین تان بوده اید، بعد از مهاجرت ممکن است لازم شود دست کم بخشی از هزینه های تان را خودتان تامین کنید. در نتیجه باید برای خود کاری دست و پا کنید. این یعنی اضافه شدن نقش شاغل بودن به نقش های گذشته. پس اگر از آمادگی تان برای به عهده گرفتن نقش های تازه مطمئن نیستید، این کار را تمرین کنید.

6- آیا از تبعیض خیلی می رنجید؟

مورد تبعیض واقع شدن مطلوب هیچ کس نیست اما برای فردی که می خواهد مهاجرت کند، باید یک مسئله حل شده باشد؛ چرا که مهاجرت یعنی پذیرش شهروند درجه دو شدن. اگر حالا از مورد تبعیض قرار گرفتن های گاه و بی گاه خیلی می رنجید، با احتساب این که احتمالا کمیت و کیفیت این مسئله در کشور مقصد بیشتر هم خواهد شد، توصیه می شود از همین حالا تکلیف تان را با این احساس روشن کنید.