ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

از خوردن این مواد غذایی پس از ورزش، اجتناب کنید



ورزش, تغدیه ورزشی, تغذیه پس از ورزش

تغذیه پس از ورزش نقش مهمی در سلامت فرد دارد

 

از خوردن این مواد غذایی پس از ورزش، اجتناب کنید
اشخاصی که  در پی یک زندگی سالم هستند، فعالیت ورزش و حرکات بدنی را در برنامه روزانه خود قرار می دهند. بعضی ها دویدن را  بر می گزینند در حالی که بعضی دیگر باشگاههای ورزشی را بر می گزینند. بالاخره  هر فعالیتی را که بر می گزینید، باید حواستان به رژیم غذایی نیز باشد.

شما زمان ورزش نیروی بسیاری هدر می دهید و بعد از آن  نیاز  به اسنک های  مغذی دارید ولی مواظب برخی مواد غذایی باشید. ما موادی را که باید پس از تمرینات ورزشی از مصرف آنها خودداری کنید، برایتان نام برده ایم.

 

شیرینی

 

ورزش, تغدیه ورزشی, تغذیه پس از ورزش

 یکی از مواد غذایی که نباید بعد از ورزش مصرف کنید شیرینی است

 

فیبر و کربوهیدرات موادی هستند که مصرف آنها پس از تمرینات ورزشی ضرورت دارند. اگر چه شیرینی سرشار از این مواد است اما به دلیل کربوهیدرات زیاد، چربی، نمک، قند و کالری باید از مصرف آن پس از ورزش خودداری کرد. بهتر است مواد غذایی سالم دیگری مانند آجیل یا نان تست را جایگزین آن کنید.

 

فست فود

 

ورزش, تغدیه ورزشی, تغذیه پس از ورزش

بهتر است از خوردن فست فود ها پس از ورزش پرهیز کنید

 

به شما توصیه می کنیم که فست فودها را از رژیم غذایی خود حذف کنید، به خصوص اگر ورزش می کنید. طبیعی است که پس از فعالیت بدنی، به دلیل از دست دادن نمک بدن، به دنبال مواد شور باشید و نخواهید زمان زیادی را صرف آشپزی کنید و در این مواقع سوسیس و برگرها نخستین انتخاب شما هستند، اما بدانید که این مواد تاثیر منفی بر بدن تان خواهند داشت و با مصرف آنها تنها چربی های ترانس بد را به بدن تان راه می دهید، در این صورت تمام تلاش هایتان در باشگاه نابود می شود. بهترین انتخاب برای شما در این شرایط، آواکادو و موز که سرشار از پتاسیم است، می باشند.

 

سبزیجات خام

 

ورزش, تغدیه ورزشی, تغذیه پس از ورزش

سبزیجات خام کمبود ویتامین ها و مواد مغذی پس از ورزش را جبران نمی کند

 

رژیم غذایی سالم بدون میوه و سبزیجات تازه امکان پذیر نیست اما زمانی که صحبت از غذاهای مصرفی پس از ورزش می شود باید دور آنها را خط بکشید. ما در طول ورزش مواد معدنی، ویتامین و مواد مغذی زیادی را از دست می دهیم و متاسفانه سبزیجات خام کمبود آنها را جبران نمی کنند. علارغم کالری کم، سبزیجات خام گزینه مناسبی به عنوان مواد مصرفی پس از ورزش به شمار نمی آیند. بدن شما برای عضله سازی به فیبر و پروتئین احتیاج دارد بنابراین آنها را در کنار مواد دیگر مانند ماست مصرف کنید.

 

مواد انرژی زا

 

ورزش, تغدیه ورزشی, تغذیه پس از ورزش

مواد انرژی زا سرشار از قند هستند و مصرف آنها پس از ورزش سبب اختلالات خواب می شود

 

بدون شک مواد انرژی زا به شما در طول ورزش کمک می کند اما تنها زمانی مناسب اند که قبل از باشگاه مصرف شوند. این مواد سرشار از قند هستند و اگر آنها را پس از تمرینات ورزشی مصرف کنید، متابولیسم بدن تان کاهش می یابد و دچار اختلالات خواب نیز می شوید پس بهتر است پس از ورزش از مصرف آنها خودداری کنید.

 

اسنک های نمکی

 

ورزش, تغدیه ورزشی, تغذیه پس از ورزش

موز بهترین جایگزین برای اسنک های نمکی است


حتما شما هم می دانید که نباید اسنک های نمکی مصرف کنید. همه از خوردن چیپس لذت می برند اما مصرف آن پس از فعالیت های فیزیکی توصیه نمی شود. در واقع ما باید از موادی که سرشار از پتاسیم هستند مصرف کنیم. موز بهترین جایگزین برای اسنک های نمکی است.

 

تخم مرغ نیمرو

 

ورزش, تغدیه ورزشی, تغذیه پس از ورزش

تخم مرغ نیمرو روغن و کره زیادی را به خود جذب می کند و بهتر است پس از ورزش مصرف نشود

 

تخم مرغ سرشار از پروتئین و کولین است. شما باید پس از تمرینات ورزشی قلب خود را سالم و قوی تر کنید، به همین دلیل باید به دنبال منابع غذایی مقوی باشید. اما یادتان باشد که تخم مرغ نیمرو روغن و کره زیادی را به خود جذب می کند که جزو چربی های اشباع شده است. به جای سرخ کردن تخم مرغ، آن را بجوشانید یا حتی آن را خام به اسموتی خود بیافزایید.

 

شکلات شیری

 

ورزش, تغدیه ورزشی, تغذیه پس از ورزش

یکی از دلایل نخوردن شکلات شیری پس از تمرینات، گلوکز زیاد و چربی های مضر آن است

 

ممکن است پس از تمرینات ورزشی تمایل زیادی به مواد شیرین مانند شکلات، داشته باشید و دلیل آن هم از دست دادن قند هنگام ورزش است. یکی از دلایل نخوردن شکلات شیری پس از تمرینات، گلوکز زیاد و چربی های مضر آن است. به جای آن میوه های تازه مصرف کنید یا اگر نمی توانید از شکلات بگذرید، شکلات تلخ به دلیل وجود آنتی اکسیدان، گزینه خوبی است.

 

اسنک های شیرین
همان طور که در بالا نیز به آن اشاره شد،  بدن شما پس از تمرینات ورزشی احتیاج به مواد شیرین دارد اما اگر می خواهید بدنی سالم و تناسب اندام داشته باشید، از مصرف دسرها خودداری کنید. اسنک های شیرین نه تنها کالری زیادی دارند بلکه متابولیسم بدن شما را نیز کاهش می دهند.

 

نوشابه

 

ورزش, تغدیه ورزشی, تغذیه پس از ورزش

وشابه سرشار از قند و از طرف دیگر نفخ آور است

 

آیا می دانید که این ماده برای سلامتی شما مضر است؟ نوشابه سرشار از قند و از طرف دیگر نفخ آور است. برای هیدارته کردن بدن پس از ورزش، آب بهترین گزینه است.

منبع : bartarinha.ir


ویدیو مرتبط :
‫لاغری با خوردن غذا های سالم - حجم انواع مواد غذایی و کالری آنها‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پس از ورزش از خوردن این مواد غذایی پرهیز کنید!



تغذیه پس از ورزش, رژیم غذایی ورزشکاران,ورزش

پس از ورزش مواد غذایی مصرف کنید که سطح قند خونتان را به تدریج بالا ببرد‎

 

پس از ورزش از خوردن این مواد غذایی پرهیز کنید!
بعد از ورزش چه مواد غذایی را باید بخورید و سراغ چه خوراکی هایی نروید. این موضوع بحث امروز ما است که سراغ چه نوع از ماده های غذایی می توانیم برویم و بخوریم. شما ممکن است برنامه ورزشی درستی را دنبال کنید اما برنامه غذایی غلطی داشته باشید. پس بهتر است بعد از ورزش به این مواد غذایی نزدیک نشوید.


هر چیزی که فورا بعد از ورزش مصرف می کنید، خیلی مهمتر از مواد غذایی است که بقیه روز می خورید. متخصصان می گویند، برای اینکه یک وعده غذایی کامل بعد از ورزش داشته باشید باید کربوهیدرات پیچیده، آب و کمی پروتئین را با هم ترکیب کنید. بدن شما تمایل دارد تا از گلوکز به عنوان سوخت تمرین استفاده کند، پس وقتی تمرینات شما تمام می شود باید مواد غذایی مصرف کنید که سطح قند خونتان را به تدریج بالا ببرد.

در ادامه به شما میگوئیم که بعد از تمرینات ورزشی چه چیزهایی نباید بخورید:

 

ورزش, تغذیه ورزشی, تغذیه پس از ورزش

پنیر مقدار زیادی چربی های اشباع شده و نمک دارد‎

پنیر
یکی از مواد غذایی که بعد از ورزش نباید بخورید پنیر است. چربی بالای پنیرهای فرآوری شده چیزی نیست که بعد از یک مایل دویدن بخورید. به این دلیل که پنیر مقدار زیادی چربی های اشباع شده و نمک دارد. اگر هوس یک میان وعده نمک دار کرده اید، کمی چیبس سویا که با پنیر طعم دار شده است بخورید.

-----------------------------------------------------

  مواد غذایی مضر پس از ورزش, مواد غذایی مفید پس از ورزش, تغذیه پس از ورزش

نشاسته موجود در نان به سرعت به شکر تبدیل می شود‎

نان
نشاسته موجود در نان به سرعت به شکر تبدیل می شود، و بدن شما بعد از ورزش به این نیاز ندارد بلکه باید مواد مغذی دریافت کند. اگر میخواهید نان بخورید ، یک تکه کوچک نان گندم بخورید و نان سفید را از لیستتان حذف کنید.

-----------------------------------------------------

 

تغذیه پس از ورزش,ورزش, مواد غذایی مفید پس از ورزش

در تهیه میلک شیر به جای میوه ، از بادام، شیر معمولی استفاده کنید

میلک شیک
از نوشیدنی هایی که پس از ورزش از خوردن آن باید امتناع کنید میلک شیر است.

اسموتی ها نوشیدنی های خوبی هستند، به جز اینکه باید مطمئن شوید که چه چیزی داخل مخلوط کن میریزید. اگر میلک شیک با میوه درست شود، شکر بالایی خواهد داشت، به جای میوه ، از بادام، شیر معمولی و یا حتی چای سبز استفاده کنید.

 -----------------------------------------------------

 

ورزش, مواد غذایی مفید پس از ورزش, تغذیه پس از ورزش

گوشت های فرآوری شده چربی و نمک زیادی داشته و هضم را کند می کنند

 

گوشت فرآوری شده
بعد از تمرینات ورزشی ایروبیک خوردن یک ساندویچ کالباس خیلی خوب به نظر میرسد، اما گوشت های فرآوری شده چربی و نمک زیادی داشته و هضم را کند می کنند. بیکن، کالباس و سوسیس رگه های چربی دارند، پس به جای آن یک ساندویچ مرغ پخته بخورید.

 -----------------------------------------------------

  مواد غذایی مضر پس از ورزش, مواد غذایی مفید پس از ورزش, تغذیه پس از ورزش

یپس از ورزش از خوردن غلات پرهیز کنید‎

غلات
غلات یکی دیگر از مواد غذایی است که بعد از ورزش نباید مصرف کنید.

غلات خیلی وسوسه برانگیز هستند. اگرچه سالم به نظر میرسند اما برخی از انواع غلات شکر زیادی دارند بخصوص اگر تصفیه شده باشند. چیزی که شما نیاز دارید این است که نصف فنجان گرانولای کم شکر را با میوه و آجیل (بدون اضافه کردن شکر) مخلوط کرده و میل کنید. می توانید مقدار خیلی کمی هم سرشیر به آن اضافه کنید.

-----------------------------------------------------

 

تغذیه پس از ورزش,مواد غذایی مضر پس از ورزش, مواد غذایی مفید پس از ورزش

نوشیدنی های میوه ای سطح قند خون را بالا می برند‎

 

نوشیدنی های میوه ای
یکی دیگر از مواد غذایی که پس از ورزش از آن منع می شوید نوشیدنی های میوه ای هستند. نوشیدنی های میوه ای شکر خیلی زیادی داشته و سطح قند خون را بالا می برند. اگر هوس همچین چیزی کرده اید، بعد از ورزش آب یا یک لیوان چای گیاهی سرد بنوشید. یا یک لیوان آب نارگیل که طبیعی و سالم است را امتحان کنید.

 -----------------------------------------------------

 

تغذیه پس از ورزش,ورزش, مواد غذایی مفید پس از ورزش

پس از ورزش از خوردن تخم مرغ سرخ شده مثل نیمرو و املت پرهیز کنید‎

 

تخم مرغ
تخم مرغ به دلیل اینکه حاوی پروتئین و کولین (مفید برای قلب) است یک میان وعده عالی بعد از تمرینات ورزشی به نظر می رسد، اما بهتر است از خوردن تخم مرغ سرخ شده مثل نیمرو و املت پرهیز کنید، چون وقتی تخم مرغ در روغن سرخ می شود ،پس تخم مرغ پخته بخورید.

-----------------------------------------------------

 

تغذیه پس از ورزش, رژیم غذایی ورزشکاران,ورزش

سبزیجات خام پر از مواد مغذی هستند‎

سبزیجات نپخته
سبزیجات خام پر از مواد مغذی هستند اما فاقد این توانایی هستند که شما را بعد از ورزش با انرژی نگه دارند. اگر ماهیچه های شما دچار ساییدگی یا پارگی شده اند، به خوراکی قابل توجهی نیاز دارید که آنها را ترمیم کرده و سوخت و سازتان را به کار بیاندازد. متخصصان تغذیه توصیه می کنند که به سبزیجات پروتئین اضافه کنید.
منبع : hidoctor.ir